Päiväkodin henkilökunnan toiminta
Minäpä kerron teille yhden tarinan. Meidän pojalla oli tarhassa vaihtovaatteita - useampi pari kylläkin, mutta päivän aikana sattui useampi eri "vahinko" - ja sitten pikkuherra jäi ilman paitaa. Hoitajat lainasivat toisen pojan paitaa, ei tietenkään mitään hienoa mutta lainas kuitenkin. Ja olen heille vieläkin sitä kiitollinen.
Kun muistelen tätä ja luen ketjun vastauksia, tuli mieleen että ympärillä on vaan varkaita (jotka himoitsevat muiden vaatteita) tai vastuuttomia vanhempia (lapset sairaat) tai sit niin köyhiä ettei lapsilla ole yhtään mitään...eee...
Minä taas aloin jo pelkämään että onpas paljon *ahdasmielisiä* ihmisiä :) Paranoijaa ei kannata kehitellä pienestä, kun auttaa toista itsekin saa apua. Ja "unohduksia" ja vahinkoja (esim. hanskat jäi kotiin pakkasessa ja vanhempi huomaa vasta autossa/ iskä unohtaa uudet vaihtopaidat kokonaan jne) sattuu
*ihan* jokaiselle väh. kerran elämässä.
Mut paras neuvo mikä voin antaa tässä tilanteessa on se että asioista kantsii puhua kun ne häiritsee - muttei kannata ylireagoida ja vihotella. Kerro ystävällisesti henkilökunnalle ettei teidän vaatteita saa lainata, kyllä ne vähemmästäkin uskoo. Kannattaa ylläpitää hyvät välit eikä sais riidellä heti alkuun, siitä ei hyvää seuraa. :)
Kommentit (14)
Mun mielestä toisen lapsen vaatteita ei kuulu lainata toiselle, joka syystä tai toisesta on ilman. Kyllä ainakin meidän lapsen päiväkodista (nyt kotihoidossa) löytyi riittävästi varavaatteita, tosin meillä oli jo omasta takaa aina riittävästi vaihtovaatetta.
Eikä se ole edes nipottamista, vaan jo ihan noiden kihomatojen ja täiden leviämisenkin kannalta on tärkeää, että omat vaatteet ovat itse kullakin lapsella. Ja en minä todellakaan ostele vaatteita lapselleni ja sitten joku muu käyttää niitä.
Ap:lle sen verran, että anna vaan palauttetta päiväkotiin. Palauttenhan voi antaa ystävällisestikin. Ja vielä onnistunutta päiväkodin aloitusta sinulle.
itse olen ryhmiksessä töissä ja aika hurjalta tuommoinen kuulostaa. Meilläkin välillä vahinkoja käy vaikka vaatteet olisi nimikoitu, mutta ei kyllä tarkoituksella oteta toisen vaatteita, sellainen on vastuutonta mielestäni, ja koitamme kyllä parhaamme mukaan myös katsoa mitä saa laittaa kuivauskaappiin ja mitä ei.
Sanokaa henkilökunnalle mitä mieltä olette, puhumalla yleensä selviää moni asia ja myös se kannattaa muistaa että yhden hoitotädin mielipide ja toiminta ei vastaa kaikkien talon hoitatätien (niin ja setien) mielipiteitä ja tekemisiä :)
Hei!
Oma lapseni myös tarhassa hoidossa, itsekin päiväkodissa työskentelen.
Haluaisin ensinnäkin ottaa kantaa tuohon päiväkodin omaan varavaateasiaan. Niitähän ei automaattisesti ole, vaan ystävälliset ja auttamishaluiset vanhemmat ja henkilökunta lahjoittavat niitä hoitopaikkaan. Yleensä kuitenkin vain hoitohenkilökunnan omien lasten vanhoja vaatteita siellä näkyy, koska jotkut vanhemmat luulevat, että kaupunki/kunta jostain haalii niitä, eivätkä täten osaa tarjota apuaan, ellei siitä esim. vanhempainillassa erikseen mainita.
Okei, se siitä, sitten toiseen aisaan, eli tuohon vaatteiden lainailuun.
Mielestäni se on ammattitaidottomuutta/ajattelemattomuutta hoitohenkilökunnalta, että mennään ottamaan ilman vanhempien lupaa toisen lapsen omia vaatteita toiselle lapselle lainaksi. (varsinkin jos niissä vaatteissa lukee hoidossa olevan lapsen nimi!). Olen samaa mieltä, että teidän kannattaa ottaa asia heti puheeksi, minkä varmaan olettekin jo tehneet. Hyökkäävyys ja vihaisuus ei auta asiaa, sillä ei saada tuloksia aikaiseksi.
Muistattehan diplomatian.
Ja kun teillä nyt kuitenkin nähtävästi on sitä rahaa hankkia Uusia vaatteita lapsellenne (mulla ei läheskään aina, käytämme kirpputoreilta ja sukulaisilta löydettyjä kivoja vaatteita), voisittehan luovuttaa muutamia vaatekappaleita päiväkodin varavaatteiksi juuri niitä lapsia varten, joilla ei aina satu olemaan tarpeellista määrää tarvittavia vaatteita mukana. Tekisitte "päivän hyvän työn".
Mukavaa syksyn alkua!
sillä kyllä joka päiväkodissa on ne päiväkodin varavaatteet joita sitten tarvittaessa käytetään. kannattaa asiasta asialliseen sävyyn keskustella ja ottaa selville että miten sellainen on mahdollista juuri kun ottaa huomioon täit ym.
Minun ollessa yksinhuoltaja sain kokea kanssa kaikkea merkillistä pientä huomauttamisen aihetta. Kerrankin olin juuri ostanut rukkan uudet vuorelliset kurakintaat toiselle hoitoon (ja olin myöskin kirjoittanut nimet huolellisesti kaikkiin vaateparsiin) niin hoidosta haettaessa pojalla ei niitä ollutkaan. Kysellessä ovatko ne kenties kuivauskaapissa tai sisällä jossain kukaan ei olevinaan tiennyt asiasta mitään. Siinä ne uskolliset vanhat hiekan pehmittämät vuorettomat kintaat kädessä toinen katsoo mua ja vetää räkää pään sisään...Paras oli kun päästiin auton luo niin minua huomattavasti parempi tuloisempi mies juoksee kohti ja sanoo että heidän pojalla oli meidän pojan kintaat kädessä!! Olin että mitä?! Juu kun etunimet oli samat mutta sukunimi olikin sitten toisella tupla wee ja meillä s niin kyllähän ne helposti sekoittaakin. Vielä kun jokaisella se oma kori jossa hanskat ja pipot ovat...
Ja tuohon kauhukirppari/rääsy kommenttiin huomauttaisin että todella surku jos olet sellaiselle osunut mutta minun ystäväpiirin kanssa pyöritetään paljon lasten vaatteita sieltä kautta. Toki ostamme ihan uusia "merkki"vaatteitakin mutta tuollaisille mahdottoman kerkiäväisille pojankoltiaisille kelpaa kotona vähän "huonommatkin" housut sillä niitä polvia saa paikata! ;) Myönnän että joskus joillain on hieman hakusessa se minkälaatuista tavaraa myydään ja mihin hintaan mutta itse juuri löysin pojalle aivan uuden syyshaalarin joka ei kertaakaan ollut edes toisen päällä. Isovanhemmat kun olivat ostaneet valmiiksi pienen...Ja puku kuitenkin oli reiman jossa killui vieläpä kaupan laput eli en koe olleeni kauhukirpparilla ostamassa rääsyjä.
Onnea sinulle keskusteluun ja reipasta hoidon aloitusta koko perheelle! Etsi hyvä kirpputori ja lähde uusin silmin ostoksille -saatat löytää jotain muutakin kuin rääsyjä...
Eipä tuo mukavalta kuulosta mutta ei kyllä kannata päiväkotiin mitään upouusia reimatecceja laittaa. Itse ainakin laitan hieman huonommat vaatteet lapsille päiväkotiin koska siellä saattaa vaatteet kadota, sotkeentua ym..Ei siihen nyt kuole jos joku muu lapsi lainaisi, mutta itse puuttuisin kyllä asiaan. Meiltä ei vaatteet kesken lopu. Onko kaikki muut kuin reimatecit yms rääsyjä AP?
Kysymykselläni viittaan tähän (AP:n kirjottama)
kannattaa vissiin käydä ostaa jostain kauhukirpparilta jotain rääsyjä vaan, ni ei kukaan haluu lainata.
Mulla 1v4kk tyttö aloittamassa päiväkodissa viikon päästä. On käynyt isänsä kanssa tutustumassa tän viikon. Perjantaina olivat lähdössä tytön kanssa kotiin ja hanskoja (reimatecin kintaita) ei löytynyt mistään, vaikka eivät olleet olleet ulkoilemassakaan. Mies kysyi henkilökunnalta asiasta ja täti totesi iloisesti, että ne on varmaan lainattu jollekulle toiselle lapselle ulkoiluun (satoi vettä ja ei vissiin ollu vedenpitäviä hanskoja toisella lapsella) ja kävi hakemassa läpimärät hanskat kuivauskaapista (mihin niitä ei edes saa laittaa...). Mies oli ihan, että täh!?!?! Erehdys ei ollut kysessä, sillä meillä on kaikissa vaatteissa selvästi nimi, sukkia myöten.
Kotiintultuaan kysyi mun mielipidettä ja sanoi asiaa itsekin ihmetelleensä. Mä olin kyllä aika ärsyyntyny, kun kuiteski noi taaperot imeskelee hanskoja ym, siinähän vaihtaa pöpötki jo omistajaa. Ja mitä sitten, jos vaikka sadevaatteet menee rikki jne? Kuka maksaa? Kerrotaanko vanhemmille, että vaatteet oliki jollain toisella lapsella vai väitetäänkö oman rikkoneen? Ja kaiken huippu oli, että meidän neiti joutu tulee kotiin märissä hanskoissa, kun toinen oli ne kastellu Oon kyllä aikeissa laittaa tytölle toiset kintaat mukaan, jos aamu-ulkoilun jälkeen ei oo saatu kuivaks, mutten tosiaan tarkota, että joku toinen kastelee ja likaa ne!!!! Menen maananataina kans tutustuu tarhaan ja aion ottaa asian puheeks. Olen ite myös tarhas töis, eikä mulle tulis mieleenkään, että lainaisin ristiin lasten vaatteita!!!!
Mitä mieltä te olette, haluaisitteko, että päiväkodissa toiset lapset käyttävät teidän lasten vaatteita ilman teidän lupaa (mieheltäni ei ollut edes kysytty lupaa, vaikka oli koko ajan paikalla)? Oonko teistä nipo vai onko aihetta mainita henkilökunnalle asiasta? Muuten tarha vaikuttaa aivan huipulta ja henkilökunta ihanalta, mutta toi vaatteiden lainaus ottaa päähään (mies kuuli tätien sopivan, että " Ville" lainasi " Eetun" kuratakkia eli ilmeisesti heillä yleinen käytäntö. Kannanottoja kaivataan
Mulle ei kyllä ole tullut mieleenkään että vaatteita lainattaisiin toisilta lapsilta, varmasti hermostuisin jos tietäisin että näin tapahtuu. Mutta miten käytännössä tuo onnistuu kun ei meidän lapsilla ainakaan ole kuin esim. yhdet kintaat päiväkodissa ja kaikki lapset kuitenkin ulkoilevat? Sisävaatteita on varalla tietysti, mutta ei todellakaan niitäkään lainata, päiväkodissa on päiväkodin varavaatteet sitä varten.
Mutta en kyllä minäkään tuollaista hyväksyisi.
Käytännössä tää tapaus onnistu silleen, että meidän neitiä ei puettu ulos ollenkaa huonon kelin takia (pienimmät jäi sisälle) eli tytön kamat oli naulakossa. Ja tosiaan kun jatkossa ajattelin laittaa ne varakintaat mukaan, ni siinähän on hyvää reserviä lainattavaks =/
On toki lapselle ikävää, jos ei ole kunnon varusteita, mutta henkilökunnan täytyy silloin puhua asiasta vanhemmille ja tarpeen tullen lainata yleisiä varavaatteita, jos vanhemmat eivät huolehdi asianmukaisesta vaatetuksesta. Mutta ei kai mun tehtävä oo vaatettaa vielä naapurin lapsiakin? Ja meidän neidin varavaatteet on tarkoitettu hälle varalle. Jos ei lapsella oo kunnon varusteita eikä oo päiväkodilla varalle, ni sitten on oltava vaikka sisällä.
Ite oon vieny varalle ihan uusiakin vaatteita, mutta mies jo totes, että kannattaa vissiin käydä ostaa jostain kauhukirpparilta jotain rääsyjä vaan, ni ei kukaan haluu lainata. Aika kurjalta vaan tuntuu, kun oman lapsen parhaaks yrittää kaikkensa ja sitten tapahtuu tollasta =(
Miten niille hoitajillekaan tulee edes mieleen että ne saa toisten vaatteita lainata?! Mitähän mun työkaveri sanoisi, jos mä lainaisin joku päivä vaikka sen takkia lounastunnilla kun se pitää paremmin vettä kun oma...
Voisit vaikka ottaa argumentiksi kihomadot ja täit. En todellakaan tykkäis, jos meidän lasten vaatteita lainailis muut ilman lupaa.
Oudolta kuulostaa tollanen. Meidän lapsen tarhassa on niin, että heillä on tarhan puolesta joitakin varavaatteita (sukkia, paitoja), mitä voi lainata jos lapsella ei ole muistettu jättää varavaatteita tarhaan. Mutta ei todellakaan lainata toisen lapsen vaatteita. Kannattaa varmaan ottaa puheeksi tarhan henkilökunnan kanssa asia.
Aika nipottajalta kuullostaa alkuperäinen. Kyllä minun lapseni vaatteita saisi lainata, jos toiselta olisi unohtunut kotiin. En haluaisi, että joku joutuu palelemaan minun itsekkyyteni takia. En voisi kuvitella, että joku voisi nipottaa tuollaisesta. Onko se nyt niin iso vaiva pestä hanskat tms?