Asuminen-palstalla: joku vaihtaa lakanat 1-2 KUUKAUDEN välein!
Nyt meinasi kylä yrjö lentää, oikeasti, miten joku voi vaihtaa lakanat noin harvoin. Kyse ei nyt ole mielipiteistä, vaan tuo on suorastaan epähygieenistä. Ja näitä laiskureita oli siellä ainakin pari...
Suositushan on joka toinen viikko ja tyynyliinat kerran viikossa.
Kommentit (57)
En tajua tuota pölypunkkihysteriaa. Sen ymmärrän, että ne on syytä pitää kurissa, jos on jo allergiaa, mutta eihän ne muuten eloa haittaa.
Vierailija:
Osaako ne hengittää vedessä?
niin mihin se altistaa ja mitä sairauksia voi saada?
Täällä aina vain puhutaan taudesta ja epähygienisyydestä... perusteluja...
Hyi helevata! Kyllä meillä vaihdetaan aina lakanat 2 viikon välein, on vaihdettu jo 15v. En voisi kuvitellaakaan nukkuvani edes kuukauden sängyssä olleissa lakanoissa, ajatuskin oksettaa. Ihmisestä irtoaa kuollutta ihosolukkoakin valtavia määriä sänkyyn.
Eikä todellakaan ole allergioita kenelläkään, johan tuo nyt kuuluu peruspuhtauteen että lakanoita vaihdetaan, eikä kk-tolkulla samoissa maata.
sitä stressiä ja allergioita aiheuttaa.
te vaihdatte sitten vaatteita useammin kuin kerran kuussa? Eikös se riitä kun käy välillä suihkussa ja pesee itsensä, ihan puhdashan se iho sittenkin on! Sama paita vaan koko kuukaudeksi...
että kuinka usein lakanat pitäisi vaihtaa. Vastaus oli kolmesti vuodessa.
Tietysti jos joku käy joka ilta suihkussa ja käyttää yöpukua, niin ei lakanoita tarvitse vaihtaa läheskään yhtä tiuhaan kuin sellaisella joka hikoilee päivittäin, ei peseydy ja nukkuu ilman rihmankiertämää.
Meillä vaihdetaan lakanat 1-2kertaa kuussa tai tarpeen mukaan.
Vierailija:
Vierailija:
Kerran Hesarissa joku oli kysynyt Kirstiltä
lakanat kerran vuodessa. Meillä vaihdetaan 1-2 viikon välein. Mikään ei ole niin ihanaa kuin mennä puhtaiden lakanoiden väliin nukkumaan ja päinvastoin. Kyllä ne lakanat ja tyynyliinat alkaa haiseen jos ei niitä vaihda vaikka kuinka kävis pesulla. Mutta kuten joku aikaisemmin sanoikin, ei ole onneksi minun homma nukkua toisten pa...ssa lakanoissa!
Ainakaan Helsingin Sanomissa! Kaikki harvoin vaihtavat, marttoja teidän ainakin pitäis uskoa. Laiskat äidit!
laittaisin kaikki suositellut kosmetiikkatuotteet yms. mutta kun en aina jaksa.
NAinen joutuu tehdä kolminkertaista työpäivää, jos tekee kaiken mitä suositukset neuvovat tekemään liittyen ansiotyöhön, kotiin ja kauneuteen. Se tekee 24 tuntia - missä vaiheessa nukutaan?
(Okei, lakanat on hyvä vaihtaa riittävän usein).
Liika hygieenisyys aiheuttaa lapsille turhaan allergiaa.
Vierailija:
Ihmisestä irtoaa kuollutta ihosolukkoakin valtavia määriä sänkyyn
nissä kodeissa lapset ovat tutkimusten kukaan keskimääräistä enemmän pölyallergikkoja, missä pölypunkkialtistus on ollut suurempaa. Ainakin muistelen, että luin tällaisesta tutkimuksesta ja että se nimenomaan oli juuri näin, tuttkimustulos jäi mieleeni koska olin kuvitellut, että pölyaltistus suojaisi pölyallergialta ja siksi olin aika yllättynyt.
Meillä alettiinkin sen jälkeen siivoamaan hieman useammin...
minä olen moniallerginen: ruoka-aine-, siitepöly, eläinpöly- sekä vähän huonepölyallergiaa, en saa syödä mitään hedelmiä tai kasviksia tuoreina (heh, tee siinä sitten monipuolinen salaatti).
Suvussani on toki astmaa, mutta kenelläkään ei ole näin massiivisia allergioita kuin minulla ja vanhemmalla pikkusiskollani. Siskollani toki hieman lievempinä kuin minulla. Aikuisikään asti olin kaulasta alaspäin täynnä maitorupi-ihottumaa... voitte vain kuvitella minkä määrän kortisonia olen kehooni ajanut...
Minun ollessa pieni, meillä imuroitiin ja pestiin lattiat 7 kertaa viikossa ja samalla tietty pyyhittiin pölyt. Kaapit pestiin kahdesti viikossa (sisältä ja ulkoa). Vessa pestiin joka päivä ja kaikki kodintekstiilit tuuletettiin ja tampattiinkunnolla 2krt viikossa... tähän sisältyy siis matot, peitot, tyynyt yms. Lakanat vaihdettiin aina samalla. Tuttini keitettiin, jos se putosi lattialle...
Tittiditittidii... tulos: moniallergisia lapsia maaseudulla.
Äitini rauhoittui hieman ja vanhempani tekaisivat vielä iltatähden, eli minulle tuli vielä yksi pikkusisko... hmm... samat geenit ja sanotaanko että normaali siivoustahti (eli kunnollinen viikkosiivous + jokapäiväistä pientä järkkäilyä) ja tulos: ei mitään allergioita.
Eli kohtuus kaikessa... siivouksessa ja muussa... en syytä äitiäni allergioistani, enkä mistään muustakaan... hän on hyvä äiti. Siisti koti oli kyllä ihana...
Itse vaihdan kyllä lakanat vähintään kahden viikon välein ja tuuletan aina kunnolla samalla... yksin ollessani vaihdoin harvemmin. Mieheni kuitenkin hikoilee yöllä melkoisesti (varmaan ainakin tuon 5dl ja hän on hoikka). Eli ihan siitä syystä... puhtaisiin lakanoihin on ihana kömpiä... Meillä on myös vanhanaikainen viikkosiivous käytössä.
Tämä nyt vaan tarinana ylihygienisestä lapsuudesta... voihan se olla, että olisin allerginen muutenkin, mutta... Kukin tekee, kuten parhaaksi näkee...
Ps. maitorupeni katosi, kun muutin pois kotoa (heh.. opiskelijasoluun...) ja vanhempani hankkivat koiran... outoa.
Olettehan itsekin täynnä kaiken maailman loisia.
Tiesittekö, että syy lisääntyneisiin allergioihin on ylihygieenisyys, johon juuri joku kerran viikossa lakanoidenvaihto kuuluu.
Me ei olla ylihygieenisiä ja perheessämme ei yhtäkään allergiaa kenelläkään ollut koskaan.