MITEN saan loppumaan tämän kiusaamis-asian!!!
Mistä saan voimia enää tämän asian hoitamiseen, toivottavasti jostain löytys vastaus.
Kaikki alkoi reilu vuosi sitten päiväkodissa jossa tyttäreni on ja sinne tuli eräs tyttö nämä ipanat on siis 5 vuotiaita... joka oli alussa ok mutta minun tyttäreni kaverit muutti pois ja tämä kiusaaja jäi sinne minun tyttäreni ns: kaveriksi, mutta sitten se alkoi.
yöt meni kotona itkiessä mörköä ja ajattelin että tämä on vain tätä kasvuikään kuuluvaa ja yritin parhaani mukaan auttaa....sitten alkoi olla että tyttäreni sanoi en halua päiväkotiin...no ajattelin taas että se kuuluu ikään...mutta sitten hän lopetti puhumisen ja loppujen lopuksi kun yritti puhua alkoi änkyttää niin minä säikähdin että mitä tämä sitten on ja otin yhetyttä neuvolaan ja sain selville piirustuksen perusteella jonka tyttäreni teki että häntä kiusataan....(mistä tiesin piirustuksesta niin olen itse kokenut saman)...aloin selvitellä kuka se kiusaaja voisi olla ja sen verran sain selville puheesta että pojat ja katottiin päiväkodissa kuvia mutta tyttäreni ei osanut sanoa kuka sillä hän ei uskaltanut sanoa tästä tytöstä mitään sillä hän oli kuiskannut tappavansa tyttäreni...meni 3kk ja älysin että mistä tämä johtuu ja eräänä päivänä kerroin tarinan tyttärelleni kiusaajasta joka kuoriuitui mörönasusta ja hän piirsi minulle kolme sivullisen tarinan omasta ja kyselin onko tällä kiusaajalla nimi ja silloin sain selville tästä tytöstä!
Hän kertoi kaiken ja kertoi että se kaikki alkoi kuiskaamalla salaisuuksia hänelle ja niitä salaisuuksia ei saa kertoa ja ne kaikki liittyi
" tapan sinut" , " isäsi ja äitisi tapetaan" , " jäät yksin" , äitisi mahaan kuolee vauvat" ...
Otin päiväkotiin yhteyttä ja paskat mitään tapahtunut, seurataan tilannetta ja olen vuoden verta taistelua käynyt päiväkodissa että ottasivat asian esille, mutta he sanoo eivät näe mitään...
Minä jopa menin päiväkotiin yhdeski päiväksi ns: tarkakilemaan ja näin kaiken ja sanoin ettekö huomaa mitään!!!sitten oltiin et ompas sattunut salakavalasti tapahtua tämä kiusaaminen. Me ollaan tyttäreni kansa puheterapiassa ja kaikenmaailman tukiryhmissä käyty ja nyt alkaa pueh solista ja mieli olla korkealla näiltä osin mutta sitä kiusaajaa ei saada loppumaan kun kiusaajan äiti ei ota vastuuta.
Olen kuullut että kiusaajan äiti pahoinpitelee lasta niin että ei sen lapsen kotona ole helppoa ja vielä elvistelee kuinka hänen lapsi pissii alleen kun hän huutaa sille...olen ilmoittanut tästä, mutta ei ole todisteita ja ne äidit ei uskalla ilmoittaa tästä jotka ovat sen naamatusti kuuleet kun pelkäävät tätä naista.
tämä on uskomatonta sillä päiväkodissa jo alkaa tämä kiusaaminen nykyään, ennen se tapahtui koulussa. Ja siitä selvisi.
Nyt minulla on voimat loppu ja olen kahdenvaiheella et lopetan sen päiväkodin, mutta ei sen pitäs niin mennä sillä tyttäreni rakastaa olla siellä ja on pidetty lapsi se on kuin rangaistus lapselle et hyvä lapsi pois kiusaaja jää...mitä teen ei se voi näinkään jatkua.
Päiväkoti sanoi eskariin ei laiteta kiusaaja tyttöä samaan ryhmään mutta sinne on vielä pitkä matka elokuu 08 alkaa eskari niin ei tässä jaksa olla ja hoitaa asioita. Itsellä on jopa huoli sen kiusaaja tytön puolelta sillä en halua sillekkään tällästä elämää vaan ihanan lapsuuden.
Se äiti täytyisi saada ottaamaan vastuuta...
Kommentit (19)
Sinun lapsesi tai kiusaaja. Soita päiväkodin johtajalle ja kerro tilanne. Eihän ne päiväkodin tätit huomaakkaan jos ne kuiskuttelee, ne vaan luulee et ne on tyttöjen normaaleja sipileikkejä. Miksi ihmeessä pidät tyttöäsi siellä jos siellä on tuommosta. Järki käteen nainen!!
Ole asiallinen, mutta tiukka ja kerro että olet jo ryhmän aikuisten kanssa asiaa selvitellyt, eikä mitään tapahdu. Kerro, että nyt täytyy tilanteeseen tulla loppu, koska muutoin viet asiaa eteenpäin, koska oman lapsesi kehitys kärsii. Vaadi tarkkaa yhteydenpitoa heiltä sinulle päin tilanteen kehityksestä.
Jollei näillä keinoilla mitään tapahdu, soita päiväkodin johtajan esimiehelle. Hän oletettavasti reagoi tilanteeseen, jokaa kuullostaa olevan vakava. Jos tilanne ei tälläkään tavoin ratkea, on aika ottaa yhteyttä lastensuojeluun, joka kyllä toimii. Jos ollaan tarkkoja, niin noilla tiedoilla olisi päivähoidon edustajienkin otettava lastensuojeluun yhteyttä uuden lastensuojelulain perusteella.
On tärkeää, että olet asiallinen, mutta tiukka. Älä pyytele anteeksi äläkä vähättele tilannetta. Lapsellasi on oikeus turvalliseen päiväkotipäivään aina.
T. Kasvatusalan ammattilainen
kiusaa, tulkaa apuun! Kun tarpeeksi monta kertaa lapsesi näin tekee, voit olla satavarma että se kiusaaminen loppui siihen.
Jämäkkyyttä peliin!
Nuo eivät todellakaan ole juttuja, joita 5-vuotias itse keksii vaan ne on kuultu isosisaruksilta tai vanhemmilta.
Tuota tyttöä taidetaan pitää pk:ssa ihan jo sosiaalisista syistä, jos kotielämä on kuvaamasi kaltaista.
Jos tilanteeseen ei tule muutista pk:n johtajan ja hänen jälkeensä päivähoidon johtajan kautta, niin ilmoittaisin lastensuojeluviranomaisille OMAN lapsesi kiusaamisesta.
Pahimmillaanhan tuo kuvio jatkuu eskarin kautta kouluun.
Voi muuten olla, että tyttö puhuu noita juttuja muillekin lapsille - mutta ehkä vähemmän kuin tyttärellesi.
Vierailija:
kiusaa, tulkaa apuun! Kun tarpeeksi monta kertaa lapsesi näin tekee, voit olla satavarma että se kiusaaminen loppui siihen.
Jämäkkyyttä peliin!
Olen puhunut päiväkodin johtajan kanssa ja henkilökunnan kanssa, ja he lupasivat puuttua aisaan ja ei ole tapahtunut mitään. olen ottanut perhe ja kasvatusneuvolaan yhteyttä ja sieltä saan apua asiaan, mutta kun tämä päiväkoti on jarrut jalassa ja tiedän että kiusaaja kiusaa muitakin lapsia samalla lailla ja olen jutellut muiden äitien kanssa niin he ei uskalla sen kiusaaja äidin taustan takia tehdä mitään, osa kiustuista perheen lapsista on poistuneet päiväkodista, mutta se on minusta väärin ei sen pitäs noin mennä että kiusajaa suojellaan kaikilla tavoilla eikä auteta sitä lasta oikein tässä yhteiskunnassa. eli mulle jää sellainen olo että on vähän turhan vaapaata kasvatus kun kiusaajat saa mellastaa.
Usko tai älä olen opettanut omaa tytärtä kovettamaan itseään ja osaa puolustaa tiukan paikan tullen mutta ne jutut tulee esille silloin kun hän nukkuu niin lapsi on silloin herkimmillään kun muistaa päivän tapahtumat.
Olen itse omasta mielestä ihan järkevä ja olen turvakodillakin nähnyt vaikka mitä ja osannut auttaa, mutta tämä asia kun ei meinaa selvitä sitten millään ns: oikeikeudenmukaisesti.
jos kyseisen päiväkodin johtajan avulla ei asiaan ole tullut muutosta niin otat yhteyttä hänen esimieheensä. saattaa olla nimikkeeltään päivähoidon johtaja tms. soita kuntaan ja kysy kuka johtaa päivähoitoa.
sitä kautta varmasti menee viesti perille ja jos ei muu niin saatte toisen paikan.
Olen niin monia kiusaamistapauksia seurannut vierestä, että ainoa toimiva keino on tintata kiusaajaa tai haukkua vielä pahemmin takaisin. Niin se toimii oikeasti ja nämä oikeat keinot ei vaan toimi.
Veljeni poikaa tönittiin ja kiusattiin koulussa varmaan toista vuotta ja sitä selvitettiin porukalla opettajien kanssa ja kaikkea. Silti pienen tauon jälkeen se aina jatkui: revittiin vaatteita ja reppua, nimiteltiin ja syrjittiin. Poika oli kiltti ja pienikokoinen. Lopulta veljeni opetti poikansa lyömään sitä pääkiusaajaa kunnolla takaisin. Poikaa opetettiin viikko tolkulla, miten puolustautua. Lopulta kärhämä tuli koululla ja poika löikin kiusaajaa kunnolla takaisin. Kiusaajalta repesi hötäkässä vetoketju takista ja veljeni maksoi sen ilomielin. Siihen loppui kiusaaminen kuin seinään! Tästä on vuosia aikaa ja nykyään poika on tämän kiusaajansa kaverikin!
lastensuojeluun. asia ei ratkea ennen kuin kiusaajatyttöä autetaan, kyllä kuuleman poerusteella alkaa meilkein huostaanoton ja muiden toimen piteiden kriteerit täyttyä kiusaajan kohdalla.
älkää tuomitko tyttöä, kopska hän ei ole syypää kotioloihinsa ja sekoon äitiinsä, hän oj erittäin ahdistunut, eikä osaa purkaa sitä mitenkään muuten..
päiväkoti voi tehdä ilmoituksen kun huomaavat että lapsen terve kehitys on vaarassa..
Ota asia puheeksi tyttäresi kanssa. Älä hauku tai kauhistele toisen tytön käytöstä, vaan yritä olla mahdollisimman kuunteleva ja neutraali.
Juttele tarhatätien kanssa ja kerro lapsesi pelkäävän tuota toista tyttöä. Tarhatädit VOIVAT vaikuttaa tilansteeseen.
Meidän lapsella on samantyyppinen kaveri, joka kertoo jatkuvasti pojalleni, kuinka tämän selkä täytyy viiltää auki, kosvat leikata irti jne.
Vaikka olin itse järkyttynyt, niin nauroin vain kovaa ja sanoin, että NOIN tyhmistä jutuista ei tartte välittää. Jos joku kertoo aina noin tylsiä asioita (jotka ei edes ole totta), niin sellaisen lapsen kanssa ei tartte leikkiä.
Olen kyllä sitä mieltä että TE ette sieltä päiväkodista lähde, ei teidän lasta tarvitse opettaa alistumaan ja " poistumaan" /vaihtamaan hoitopaikkaa jos samaan sattuu tuollainen lapsi jolla todella ongelmia kotona ja aiheuttaa siksi ylimääräistä koko päiväkodissa. HUH!
Toivon että jaksaisit vain sitkeästi pitää tiukkaa linjaa ja asiaa yllä ja ottaa puheeksi että nyt istutaan tämä asia taas purkamaan, että mikä on teidän ajatus täällä henkilökunnalla " kuinka tuolle lapselle saadaan terapiaa (kiusaajalle)" ? " Mitkä on suunnitelmat" ? " Tapahtuuko jotain vai otetaanko tähän ulkopuolinen apu" ? " Ilmoitanko asiasta vielä eteenpäin" ?
Onhan tuon nyt hyvänen aika yksinkertaisesti loputtava!! Onko todella ne muut äidit noin arkoja omiaan suojelemaan? ..en ymmärrä.. Kuka meidän lapsia suojelee jos ei me vanhemmat itse, annetaan tuollaisen pikku ipanan jyrätä yli, pelätään hänen äitiään, olkoot sitten vaikka millainen tausta mutta kuitenkin, huonostihan sille lapsi rukallekin jonain päivänä käy! Noh, vaikea sanoa näin yksipuolisen kirjoituksen perusteella ja tarkoitus oli nyt vain tsempata aloittajaa että jaksaisit vain " kovistella" siellä päiväkodissa ettei tämä asia nyt tähän noin vain jää!
Uskon että tilanne varmasti ratkeaa kun siihen vain jaksaa sisukkaasti, mitä toki oletkin jo tehnyt, puuttua!
heh..noin mä aion myös opettaa pojalleni..
ketään ei huvitä kiusata toista jos saa ite samal mital tai pahemmin takaisin...
Vierailija:
Olen niin monia kiusaamistapauksia seurannut vierestä, että ainoa toimiva keino on tintata kiusaajaa tai haukkua vielä pahemmin takaisin. Niin se toimii oikeasti ja nämä oikeat keinot ei vaan toimi.Veljeni poikaa tönittiin ja kiusattiin koulussa varmaan toista vuotta ja sitä selvitettiin porukalla opettajien kanssa ja kaikkea. Silti pienen tauon jälkeen se aina jatkui: revittiin vaatteita ja reppua, nimiteltiin ja syrjittiin. Poika oli kiltti ja pienikokoinen. Lopulta veljeni opetti poikansa lyömään sitä pääkiusaajaa kunnolla takaisin. Poikaa opetettiin viikko tolkulla, miten puolustautua. Lopulta kärhämä tuli koululla ja poika löikin kiusaajaa kunnolla takaisin. Kiusaajalta repesi hötäkässä vetoketju takista ja veljeni maksoi sen ilomielin. Siihen loppui kiusaaminen kuin seinään! Tästä on vuosia aikaa ja nykyään poika on tämän kiusaajansa kaverikin!
Kiitän kaikkia teksteistä ja olen lukenut moneen otteeseen.
Mutta en viitti kyllä opettaa lasta lyömään toista sillä ei asiat lyömällä pidä opettaa vaikka itse harrastankin karatea ja lapseni tietää kyllä miten saada toinen rannelukoilla hiljaiseksi mutta ei se ole ratkaisu. Olemme yrittäneet yhdessä autta tätä kiusaaja tyttöä olemalla sille ystävä, mutta ei sekään auta. Asiat vaan jatkuu mutta sen voin sanoa että ollaan voiton puolella ton puhumisen kannalta ja itseluottamusken, mutta kun tätä ei saa ulos sieltä päiväkodilta ja uskon että ASo tietää tapauksen ja on jotain tapahduttava, mutta se äitykkä osaa näytetllä niin rakastavaa äitiä tarpeen tullen. Ja ne äidit on muuttaneet pois vieden lapset mennessään jotka varmaan tekivät valituksen tästä naisesta, sillä heille rupesi tapahtumaan vaikka mitä juttuja, en viitti sanoa niitä tässä.
Tämä asia on niin monimutkainen ja päiväkodin johtajallakin on kokemusta kiusaamisesta ja hän osaa olla sympaattinen mutta miksi se on niin vaikeaa erottaa tämä tyttö pois sieltä päiväkodista kun on syy. Kai siinä on laki ettei saa erottaa kun on oikeutettu saamaan lapselle päivähoitopaikkaa....
Mietin jo rikosilmoituksen tekoa...mutta minulla on mehut jo poissa kun olen auttanut tyttäreni asiat kuntoon muilla tiimoilla. Ja kaiken lisäksi olen raskaana sekin vie voimia.
Odotan ensiviikkoa kovasti että mitä se perhe ja kasvatusneuvola on saanut aikaiseksi ja palaveerataan....he haluaa kiusaajan siirtyvän toiseen ryhmään mutta päiväkodissa se kiusaaja äiti ei suostu...
eli meille jää se yksi vaihtoehto...vaihtaa päiväkotia, sydän sanoo ei järki kyllä mutta tyttärellä on ystäviä siinä ryhmässä!!!
Koko elämä menee kaveripiireineen uusiksi, ei ole kiva ja sen varmaan jokainen muistaa omassa lapsuudessa kun joutui esim: muuttamaan ja kaverit jäi ja joudut uusia hommaamaan niin siihen menee joku tovi kun taas ystävystyy johonkin..
Sen on oltava kiusaaja, joka vaihtaa. Piste.
Lapsellasi on oikeus turvalliseen päivähoitoon.
Mutta asian selvittelyn ajan se kuitenkin käytännössä kiusattu, joka kärsii. Joten kuka haluaa lastaan suojella, siirtää sen toiseen päiväkotiin, vaikka se on väärin. Ei lapsen kuitenkaan pidä joutua kärsimään byrokratian hitaudesta ja aikuisten saamattomuudesta.
haluaisin nähdä selkeät linjat millä he estävät kiusaamista. esim eri pienryhmiin jakoa tms. puhuisin myös ihan ääneen (ja kahden kesken) hoitohenkilkökunnan kanssa tämän toisen tytön tilanteesta mahdollisesta väkivallasta jne. se että noin pieni tyttö uhkailee kaveria tappavansa jne kuulostaa kyllä todella pahalta. itselläni herää epäilys että joku muu kuiskuttelee hänelle noita asioita korvaan.
päiväkodin henkilökunnalla on velvollisuus viedä asiaa eteenpäin jos pelätään että asiassa on lastensuojelun tarvetta.
osansa ongelmaa varmasti on se että jos tämä toinen äiti lapsineen on jo lastensuojelun piirrissä niin sulle ei voida asiasta puhua salassapitovelvollisuuden vuoksi.
ja oikeesti- jos tilanne ei rauhoitu niin pitää harkita myös sitä jos vaihtaisitte päiväkotia. vaikka asia ei ole oikein tärkeintä on varmasti miettiä mikä vahingoittaa omaa tytärtäsi vähiten.