G: Gradusi arvosana
Kommentit (19)
Joissain tiedekunnissa viskotaan paljon enemmän hyviä arvosanoja. Toisissa voi olla periaatteena, että esim. laudaturia ei jaeta lainkaan.
Arvosanajakauma vaihtelee aivan tutkitustikin yliopistojen ja tiedekuntien välillä.
Vierailija:
Hassua on se, että useat cl:n saaneet perustelevat sitä sillä, että sen korkeampaa on vaikea saada. Ei todellakaan ole, jos tekee hyvän työn. Kyllä se arvosana korreloi ihan täysin siihen työn laatuun useimmissa tapauksissa. Jos tietyssä yksikössä ei yleensä saada korkeampia, tarkoittaa se sitä, että laatu ei ole mikään päätä huimaava...Ei se laudaturkaan mikään mahdottomuus ole mutta vaatii hitosti työtä ja myös lahjoja. Näin ihan yleisesti vain...
Matemaattis-luonnontieteellinen. Ja graduni ei todellakaan ollut kummoinen tekele.
Oulun yliopisto, humanistinen tiedekunta.
Ja tosiaan, eri laitoksilla on samassakin yliopistossa aivan eri käytäntöjä arvosanojen antamisessa. Laitoksella, jossa itse opiskelin, jokainen (todella harva) eximian saanut hyppi riemusta kattoon. Saman tiedekunnan toisella laitoksella opiskellut kaverini itki pettymyksestä, kun sai vain eximian...
matemaattis-luonnontieteellinen (proviisori)
meidän aikana ei tainnut vielä olla koko e-arvosanaa
Matematiikka oli aiheena ja valmistumisvuosi on n.
Matemaattis-luonnontieteellinen tdk, Turun yo.
Eikös lääkiksestä valmistuta suoraan lisensiaateiksi? kummastelen nimittäin tuota lääketieteen maisteria tuolla aiemmin.
yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta, tiedotusopin laitokselta
2, magna on aika hyvä arvosana, tiekkarista harvoin parempia jaetaankaan.
Itse olen non sineen aika tyytyväinen, ei siitä työn ohessa puserretusta lätystä parempaa olisi voinut antaakaan ; D
Käyttäytymistieteellinen tdk. Hki.
Meillä tavallinen arvosana on cum laude, hyvä on magna ja parhaat saavat eximian, joka annetaan erittäin harvoin kellekään. Laudaturia ei ole kukaan saanut meidän laitokselta.
Vierailija:
Meillä tavallinen arvosana on cum laude, hyvä on magna ja parhaat saavat eximian, joka annetaan erittäin harvoin kellekään. Laudaturia ei ole kukaan saanut meidän laitokselta.
Hassua on se, että useat cl:n saaneet perustelevat sitä sillä, että sen korkeampaa on vaikea saada. Ei todellakaan ole, jos tekee hyvän työn. Kyllä se arvosana korreloi ihan täysin siihen työn laatuun useimmissa tapauksissa. Jos tietyssä yksikössä ei yleensä saada korkeampia, tarkoittaa se sitä, että laatu ei ole mikään päätä huimaava...Ei se laudaturkaan mikään mahdottomuus ole mutta vaatii hitosti työtä ja myös lahjoja. Näin ihan yleisesti vain...
[/quote]
Laudatur matematiikassa tarkoittaa käytännössä sitä, että gradu on väitöskirjatasoa, eli on odotettavissa alle 25-tohtori :)
Tosin olisin saanut E:n, jos olisin suostunut lyhentämään menetelmäosuuttani, mutta olin niin ihastunut luomaani faktorianalyysiini, etten suostunut sitä tekemään ;-)
Kasvatustieteellinen tdk