Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt vinkkejä! Miten saan 5 kk:ssa tehtyä lopputyön alusta loppuun?

Vierailija
11.01.2008 |

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt heti hiiteen täältä av:lta. Tässäkin ajassa olisit ehtinyt jo etsiä ja lukea aiheeseen liittyvää kirjallisuussa ja hahmotella sisällysluetteloa!

Vierailija
2/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOpiva aiheen valinta auttaa tekemään työnkin tehokkaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai useamman lapsen kotiäiti, kun epäilet että aika ei riitä?

Vierailija
4/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity olennaiseen.

Vierailija
5/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa valita sellainen aihe, josta on jo olemassa tutkimusta. Myöskin sellainen aihe, josta on jo empiriaa runsaasti, jotta sitä ei tarvitse kerätä.

Tutkimusasetelma riittävän rajattu ja simppeli. Kunnianhimo kohtuulliseksi, ei tarvitse olla suurta tiedettä.

Vierailija
6/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

TEE AIKATAULU JA PYSY SIINÄ.

Tee ensimmäisenä myös sisällysluettelo, ja ala täyttää kohtia kohta kohdalta.

Noudata säännöllistä työaikaa päivisin, loppuvaiheessa ei iltavapaita eikä viikonloppuvapaita.

Liika kunnianhimo pois, riittää että pääset läpi.

Tarpeeksi rajattu aihe joka on sinulle jo aika tuttu, älä eksy jonnekin ihan uusille urille tässä vaiheessa.

Riittävän usein keskustele ohjaajan kanssa, vaikka 2 viikon välein.

Vierailija
7/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei kai kukaan mihinkään pikkutyöhön tuhlaa viittä kuukautta. Graduunkin täyspäiväisesti se on kohtalaisen paljon. T. 7

Vierailija
8/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

*reps* kyllä se täytyy semmoinen olla että sen voi kerätä :)

Vierailija
9/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukaudessa 8 tunnin työpäivällä ja tosta lopputyö-nimityksestä huolimatta kyseessä ei gradu, vaan joku amk-työ, jonka tekee viikonlopussa (mieheni juuri teki).

Vierailija
10/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt teen gradua. Ajankäyttösuunnitelma on 5kk osa-aikaisesti parina päivänä viikossa. Uskon onnistuvani, ehkä jopa saavani työn aikaisemmin valmiiksi.

Vierailija
11/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

;)

Itse toteutin lisäksi toiminnallisen osion, joka vei itsessään jo viikon. Ihan hyvää tahtia kirjallisen osionkin tein. Taidan olla vähän yksinkertainen, kun sen tekeminen vei minulta pari kuukautta.

Vierailija:

kuukaudessa 8 tunnin työpäivällä ja tosta lopputyö-nimityksestä huolimatta kyseessä ei gradu, vaan joku amk-työ, jonka tekee viikonlopussa (mieheni juuri teki).

Vierailija
12/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska minä tein yliopistogradun kahdessa kuukaudessa kokopäivätyön ohella.

Vierailija
13/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empiria ja lähdekirjallisuus.

Ehkä ilmaisin itseäni huonosti, mutta tarkoitin, että lopputyö on helpompi tehdä aiheesta, josta on jo olemassa lähdekirjallisuutta. Silloin ei tarvitse itse miettiä kaikkia kysymyksenasetteluja itse. Lisäksi helpottaa jos lähdekirjallisuus on saatavissa Suomesta tai ainakin kielillä, joita itse lukee sujuvasti.

Lisäksi lopputyön tekoa helpottaa merkittävästi jos on valmis empiria. On aivan eri asia käyttää esimerkiksi valmista haastatteluaineistoa kuin lähteä itse tekemään vaikka 50 haastattelua.

Monilla aloilla on myös valmiita kyselyaineistoja, joita voi käyttää. Monella alalla on mahdollisuus tehdä gradu esimerkiksi jonkun tutkimusryhmän empiriasta.

Vierailija
14/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kyse amk:n lopputyöstä, paitsi englanniksi. No kieli ei sinänsä tuota mulle suuria ongelmia. Eli sen voi tässä unohtaa.

Aihe on, case-yritys on. Mutta ei ole ihan kirkastunut nuo " raamit" , sillä mulla on taipumusta rönsyillä. Olen töissä ja kahden pienen lapsen äiti. Tosin töissä mulla on melko paljon luppoaikaa, jolloin voin tehdä.

Tiedän, että kun pääseen vauhtiin, tulosta tulee nopeasti. Muttei kuitenkaan viikonlopussa :)

Vierailija
15/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäen gradun laatu ei määräydy sen mukaan, paljonko paikallaan istuu. Se sisältö siinä ratkaisee...

Ja yllättäen vielä sellainenkin juttu, että gradulla on loppujen lopuksi työelämän kannalta ainoastaan se merkitys, että gradu on tehty. Minulla oli muuten jo 2. opiskeluvuonna oman alan hyväpalkkainen vakityö... Kas kun siinäkin se pään sisältö ratkaisee, ei pelkkä perseen levittäminen.

Vierailija
16/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-30 lähdettä. Teki sellaisen raportin, ei tutkielmaa. Ei kannata ottaa liian tosissaan niitä amk:n " virallisia ohjeita" . Tosi asiassa mikä tahansa raapustus menee läpi, koska valmistuneita pitää tuottaa, eikä porukan kapasiteetti riitä minkään oikeiden tutkielmien tekoon.

Vierailija
17/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvosanoihin olekaan. Eiköhän kaikissa tiedekunnissa c:n gradun väännä kuukaudessa parissa.

Vierailija
18/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ei kyllä mikä tahansa mene läpi, ainakaan meidän koulussa.

Kaikenlaista kyllä yritetään.

Vinkkinä ap:lle. Suunnittele huolella. Mitä otat mukaan (olennaiset asiat), mitä jätät pois (epäolennaisuudet).

Tee tutkimus- ja aikataulusuunnitelma sen mukaan, myös sisällysluettelon voit tehdä. Käy läpi ohjaajan kanssa.

Kirjoita eka versio, hae ohjaajalta palaute (ja neuvoja!).

Kannattaa oikeasti suunnitella huolella ja miettiä kokonaisuus, jättää löysät pois ja olla ohjaajaan yhteydessä jo alkuvaiheessa ja ekan kirjoitusvaiheen jälkeen. Jos olet rönsyillyt tai väärillä teillä, ohjaaja auttaa oikeaan suuntaan.

Jos eka versio on liian heppoinen, ohjaaja kertoo, mitä pitää tehdä lisää.

Näin vältät turhan työn. Muista myös merkitä lähdeviittaukset yms. jo alkuvaiheessa, ei sitten tuhraudu aikaa niiden etsimiseen.

Täysin itsenäisesti väsätyt työt ovat joskus olleet ihan horroria.

Tsemppiä,

t: amk-ope

Vierailija
19/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei todellakaan olisi mennyt vähemmällä läpi. Toisaalta en ole kyllä sen luontoinenkaan, että kiinnostaa mennä siitä missä aita matalin. Tarkoitus on kai kuitenkin oppia jotain?

Vierailija:

20-30 lähdettä. Teki sellaisen raportin, ei tutkielmaa. Ei kannata ottaa liian tosissaan niitä amk:n " virallisia ohjeita" . Tosi asiassa mikä tahansa raapustus menee läpi, koska valmistuneita pitää tuottaa, eikä porukan kapasiteetti riitä minkään oikeiden tutkielmien tekoon.

Vierailija
20/25 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

työelämässä kukaan ei ole kiinnostunut katsomaan minun (varsin laajaa ja erinomaisin arvosanoin suoritettua) lopputytötäni.

Rima alemmas ja menoksi. Tarkoitus on valmistua, ei keksiä pyörää uudelleen.