G: Minkä ikäinen on mielestäsi keski-ikäinen?
Kommentit (51)
Ei ole vielä 35! Onko tämä nyt selvä?!
Mä olen 31 ja ajattelen olevani pian keski- ikäinen, vaikka papereita joskus kysytäänkin (myös silloin vähän aikaa sitten kun niitä kyseltiin nuoremmilta kuin alle 30-vuotiailta). En elä millään lailla tyypillisen keski-ikäisen tai edes ikäiseni elämää, mutta minkäs sitä iälleen voi ja sille, kuinka pitkään ihminen keskimäärin elää. Mulla oli kauhea ikäkriisi alle kolmekymppisenä ja kun olin esim. 28 v ja joku kutsui kolmekymppiseksi niin se oli aivan kamalaa, nyt olen jotenkin hyväksynyt että en ole mikään nuori ihminen enää. En vanhakaan (paitsi nuorempien mielestä), mutta en kyllä nuorikaan. Johtuu ihan vain ulkonäöstä, että minua ei ehkä mielletä keski-ikäiseksi sanan tyypillisimmässä mielessä.
Niin ja siis en ole VIELÄ keski-ikäinen mutta 3-4 vuoden päästä kyllä
joku 35-55. Mulle keski-ikä on se suunnilleen kronoligisen elämän keskivaiheilla oleva.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 21:45"]
Tilastokeskuksen mukaan 35-54.
[/quote]
Nuo viralliset ryhmittelyt ei kuulu tähän. Kysyttiin omaa mielipidettä!
35-55. Ihan realiteettien mukaan miten vanhaksi tosiasiassa meinaa elää. 55v naisilla on jo vaihdevuodet eli mennyttä on keski-ikä, miehillä tosennäköisesti aiemmin koska kuolevat nuorempina.
Virallisesti keski-iän katsotaan alkavan joko 40. tai 45. ikävuodesta, hieman määrittelijästä riippuen ja päättyvän 60-65-vuotiaana.
Näin ajattelisin:
varhaiskeski-ikäinen: 35-45
keskikeski-ikäinen: 45-55
myöhäiskeski-ikäinen: 55-65
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 22:23"]
35-55. Ihan realiteettien mukaan miten vanhaksi tosiasiassa meinaa elää. 55v naisilla on jo vaihdevuodet eli mennyttä on keski-ikä, miehillä tosennäköisesti aiemmin koska kuolevat nuorempina.
No, keski-ikäisillähän ne vaihdevuodet juuri ovatkin.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.06.2013 klo 22:23"]
[/quote]
No, keski-ikäisillähän ne vaihdevuodet juuri ovatkin.
Nyt ikäkriisi helpotti, se ei siis olekaan alkaen 35. Se on oikeastaan vasta alkaen 60, voitaisiinko sopia niin, ja mikäli sattuu kuolemaan sitten kuitenkin siitä 10-20 vuoden päästä, on melko nuorena menehtynyt. Ok?
Nelikymppiset alkaa olla varhaisvanhuksia, sehän alkaa olla mummoutumisikä kun alkaa tulla ensimmäisiä lapsenlapsia, tosin sen verran nuori että jaksaa niidenkin kanssa vielä touhuilla!
No nelikymppinen on keski-ikäinen..lasken sen siitä kun on jo mummoiässä eli isoäiti-ikäinen. isomummot on sitten semmosii 60kybäsii, vanhempaa keski-ikää moni jo eläkkeellä eli eläkeläisiä.