G: Minkä ikäinen on mielestäsi keski-ikäinen?
Kommentit (51)
40-vuotias alkaa olla. Loukkaantuisin kyllä, jos mua sanottaisiin keski-ikäiseksi. Olen 36.
Päälle 45 ja alta 60. Tosin keski-ikäisyyttä käytetään myös luonteenkuvauksena. Ihminen joka ei enää halua/kykene muuttumaan ja kehittymään eikä muutenkaan katso tulevaisuuteen on keski-ikäinen ja ellei jopa vanha, riippumatta siitä minkä ikäinen oikeasti on. Kuinka moni oikeasti nimittäisi George Clooneyta keski-ikäiseksi? Tai Meryl Streepiä? Siinä kaksi ihmistä jotka paperilla ovat keski-ikäisiä mutta oikeassa elämässä jotain muuta kuin pelkkä nimi, ammatti tai ikä.
Oiskohan 40-50, aika pitkään saisi elää jos olisi kuusikymppinen keski-ikäinen (loppu 120v.).
Mutta toihan on vaan käsite.
35-60 v.
Alle 30 v ovat nuoria ja 30-34 v ns. normaaleja aikuisia.
40-60-vuotias minunkin mielestäni. 35-vuotiaasta ylöspäin ehkä varhaiskeski-ikäisiä tai jotain. En kyllä tunne itseäni yhtään keski-ikäiseksi, enkä myöskään näytä siltä (muiden mielestä siis, kuulen usein, että näytän alle 30-vuotiaalta.
t. 35-vuotias nainen
"Keski-ikä on määrittelemätöntä aikaa elämässä, jolloin ihminen ei ole nuori eikä vanha.
Ajanjaksoa on yritetty määrittää useiden yritysten kautta, ja monet näistä päätyvät ihmisen keskimääräisen eliniän kolmanteen neljännekseen. Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 36–59. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65."
Näin siis Wikipedian mukaan.
40-60 v. Sen jälkeenkään ihminen ei ole vanha, vaan kutsuttaisiinko yli 60-vuotiasta sitten eläkeikäiseksi? Vanhuus alkaa vasta joskus 80 v jälkeen.
n. 35-60.
Olen itse keski-ikämyönteinen - tuntuu tyhmältä kun ikätoverit kaikkialla pistävät kampoihin ja ovat sitä mieltä ettei me vielä olla keski-ikäisiä. Eihän se nyt ole synonyymi vanhalle, saati kaavoihinsa kangistuneelle tai pystyynkuolleelle.
45-60. Ja nelikymppinen on esikeski-ikäinen.
35-65v. 35-45 varhaiskeski-ikä ja 55-65 myöhäiskeski-ikä.
40-55. Joiltakin 35 vuotiailta kysytään vielä papereita, ei sen näköinen ole keski-ikäinen.
35-40 -vuotias on keski-ikää lähestyvä tai "varhaiskeski-ikäinen". 40-60 -vuotias on sitten varsinainen keski-ikäinen.
45-65. Suunnilleen menopaussi-iästä eläkeiän alkuun.
Sanoisin, että nelosella ja vitosella alkavat iät. Kuusikymppinen on kyllä jo seniori tai eläkeikäinen.
45-60.