Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi on lahjakas mutta ei jaksa yrittää...

Vierailija
11.01.2008 |

Meillä on 6-v-tyttö, joka on kielellisesti lahjakas ja muutenkin fiksu. Mutta tuntuu siltä, että tyttö on tottunut siihen, että asiat luonnistuvat helposti, eikä siksi jaksa/viitsi opetella asioita, jotka eivät suju " luonnostaan" . Eli jos jokin ei suju heti, sitä ei haluta tehdä eikä harjoitella ollenkaan. Tarkoitan esim. jotain peliä tai käytännön taitoa. Onkohan tuo vain iänmukaista lyhytjännitteisyyttä vai joku pysyvämpi luonteenpiirre..? Muita vastaavia?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä tervekin rento asenne elämään, ei ainakaan tapa itseään työllä

Vierailija
2/6 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse tuollainen ja siksi ihan pienestä asti sanonut lapsilleni, että mitään ei opi, ellei harjoittele. Kun Räikkönen voitti mm:n, niin heti olin taas sanomassa, että hän on harjoitellut niin paljon. Toivon, että tämä painuu hyvin syvälle kaaliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa hirveästi lyödä päätä seinään vaan teen mieluummin sitä mikä on helpompaa. Mutta myöhemmin koulussa -ja elämässä muutenkin -täytyy kuitenkin opetella myös sellaista mikä ensin tuntuu hankalalta.. Täytyy kai vain koittaa teroittaa " työmoraalia" tytölle... Mutta samalla ei saisi luoda liikaa paineita. t ap

Vierailija
4/6 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla samanlainen tyttö. Hän on nyt 10 vuotias ja ensimmäistä kertaa hän sanoi, että nyt hän alkaa lukea kokeisiin koulussa. Hän haluaa saada kaikista vähintään ysejä, mieluummin kymppejä. Ilman lukemista hän on saanut kahdeksikkoja ja aikaisemmin se riitti hänelle. Olen iloinen, että hän vihdoin on alkanut yrittää jotain. Olen puhunut hänelle asiasta jo vuosia - varmaan juuri tuolta kuusivuotiaasta lähtien. Olen sanonut, että kaikkea ei voi oppia tuosta noin vain.

Osittain ehkä minun opetukseni ovat menneet ohi korvien, koska hän oppii esimerkiksi ruoan laittoa tosi nopeasti ja saattaa joskus olla jopa parempi kuin minä. Esimerkiksi hän kerran koulukaverin luona oli nähnyt, miten kaveri äiti oli tehnyt lämpimiä voileipiä. Hän seuraavan kerran kaupassa sanoi, mitä leipää ja tarvikkeita ostan ja selitti minulle tarkkaan, miten ne leivät on tehtävä. Hän oli tuolloin vain kahdeksan vuotta. En minä ole koskaan tuolla tavalla vain katsomalla oppinut yhtään mitään. Tyttö tietää tämän itsekin ja luultavasti siksi ei ole aina arvostanut minun opetuksiani.

Vierailija
5/6 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti se, että on lahjakas ja esim koulu sujuu hyvin kummemmin siihen panostamatta, ruokkii tätä luonteenpiirrettä lisää. Itse en ole vieläkään oppinut tekemään töitä kun jo pienenä totuin että kaikki tulee helposti, ts koulu oli helppoa. Onhan minulla akateeminen koulutus ja työpaikkakin mutta paremmin menestyisin jos olisin ahkerampi ja tehokkaampi enkä tällainen siisä-mistä-aita-on-matalin -tyyppi.

Vierailija
6/6 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että asioiden eteen ei tarvitse tehdä mitään, siitä tulee pysyvä tapa. Ja koulutehtävät eivät ikuisesti säily yhtä helppoina. Kun kuluu vuosia, sama tapa olla tekemättä mitään säilyy. Ja jossain vaiheessa tulee se raja vastaan, kun pitää alkaa lukemaan, jos hän ei kuitenkaan superneroksi osoittaudu;) Motivointi on avainsana, hänelle kannattaa opettaa tapa, jolla hän itsekin innostuu ajattelemaan ja yrittämään ja hän tuntee vielä iloa siitä:)