Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienten vauvojen kotona olevat aidit: Kaytatteko koskaan lastenhoitajaa, esim. iltaisin kun teilla on jotain omia menoja eika mieskaan ole kotona?

Vierailija
11.01.2008 |

Onko mielestänne ihan moraalitonta pikkuvauvan äidin käyttää päivittäin lastenhoitajaa muutaman tunnin ajan, jotta pääsisi omiin menoihinsa?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käynyt lastenhoitoapua aina, mutta olen käyttänyt sen ajan työntekoon.

Vierailija
22/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää ja tajuaa, että se on vauva vain vuoden jos sitäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... pystyy olemaan vauvalleen paremmin läsnä yhteisenä aikana. Mielestäni AP on oikeassa että äidit tarvitsevat omaakin aikaa ja hoitajan käyttö - etenkin kun hoitaja on aina sama - on ihan hyvä ratkaisu.

Meidän suomalaisten on hyvä muistaa, että esim etelä-Euroopassa töihin palataan vain 3kk äitiysloman jälkeen ja eivät esim portugalilaiset ole mitenkään häiriintyneitä vaikka eivät kaikki oman äitinsä hoidossa ole olleetkaan. Annetaan arvoa toisillemme ja hyväksytään monenlaiset äitiysvariaatiot :)

Vierailija
24/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lainsäädäntö ei salli kotona oloa ja menettää esim. työpaikan sen takia, ettei palaa töihin kuin se, että maassa jossa kotona saa olla kolme vuotta, ei kestä lastaan edes muutamaa kuukautta.

Äiti ei kyllä silloin lähtökohtaisestikaan ole ihan järjissään. Kannattaisi tuollaiset psykiatriset solmut aukoa ennen sitä lapsen hankintaa, eikä alkaa kikkastella.

Vierailija
25/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä, että silloin tällöin käy harrastuksissa, mutta että joka ilta 2-4 tuntia pois vauvan luota, se on aika käsittämätöntä. Kyseessä on kuitenkin noin pieni vauva. Kutsu ystäviä kylään tai ota vauva mukaan kaupungilla käydessäsi.

Vierailija
26/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en mä edes haluis olla päivittäin erossa Taavistamme.

Vierailija
27/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... lienee kuitenkin lakisääteisistä eduistamme huolimatta sallittua. Yhteiskunnan ja rakkaiden lapsiemme kannalta jopa toivottavaa. Itse työelämässä kovaan työtahtiin tottuneena tunnistan AP:n fiilikset siitä, että pelkkä vauvan kanssa kotona olo ei aina riitä. Välillä on saatava omaa aikaa. Jotkut meistä tarvitsevat sitä enemmän kuin toiset. Itselleni riittää 1-2 krt viikossa. Jokaisen omassa harkinnassa on mikä on sopiva määrä.

Vierailija
28/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei 2-3 krt viikko riitä? Kyllä se on aika iso lohkaisu vauvan ajasta jos joka päivä on poissa 2-4 tuntia.

JA mitäs ap. sitten tekee, jos vauva alkaakin vierastaa ja osoittaa eroahdistuksen merkkejä? Kumman etu silloin menee edelle, äidin vai vauvan?

Vierailija
29/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenterveys ei todellakaan vaadi päivittäistä monen tunnin lastenhoitoapua yhden vauvan kanssa. Eli kyllä siinä silloin äidin päänupissa on jotain enemmänkin vialla.

27

Vierailija
30/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksihän se yhden lapsen hoito onkin niin kivaa, kun siinä vaatimustaso on niin olematon!

Vierailija
31/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... esim Mama&Vaavi bailatino käy äidille kunnon treenistä. Ja se on aidosti hauskaa molemmille (ei pelkkää liru-laru-loru vaavi-lässytystä ;)

Vierailija
32/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2kk. Pidin häntä sylissä suunnilleen koko hereilläolo ajan :) Tuo aika oli niin ihanaa, kun vauva vain söi ja nukkui. Helppo oli myös ottaa kaupungille mukaan, ystäville ja minne vain. Kyllä äidin ja isän seura on kaikkein tärkeintä vauvalle. Ap, sanot että olet sen sorttinen että tarbitset paljon omaa aikaa. Vauvasi on nyt osa sinua, hän kaipaa äitiään sinun poissa ollessa, ainakin tuonne n. vuoden ikäiseksi vaua jopa kuvittelee olevansa osa sinua. Anna lapsellesi läheisyyttä ja aikaasi, ajattele että ehdit mennä menojasi myöhemminkin. Pysähdy nauttimaan tästä hetkestä ja unohda omat tarpeesi, niin on vain parasta vauvalle. Ei se niin kamalaa ole viettää aikaa oman vauvansa kanssa, sehän on ihanaa. Tämä vauva-aika on nin lyhyt.

Vierailija
33/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-4 tuntia JOKA päivä!!!!!!!???????? Kuulostaa mielestäni todella paljolta ja vauva on vielä niiin pieni. Kohtuus kaikeen, jos minulta kysytään. Kohta vauva alkaa pitämään hoitajaa äitinään, viettäähän tämä aikaa vauvan kanssa paljon viikottain..

Vierailija
34/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi oudolta tuollainen läheisyyden kaihtaminen ja suorastaan fobia sitä kohtaan.

Vierailija
35/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan kateellisia kun ei ole samaa mahdollisuutta vapaa-aikaan kuin ap:llä. Vauva ei tuosta kärsi. Jos hoitaja on tuttu ja turvallinen, niin ihan samahan se on kuin että isä hoitaisi. Siis vauvan kannalta. Jos sitä omaa aikaa tarvitsee, niin ainakaan ei pari tuntia kuulosta mun mielestä yhtään pahalta. Tärkeää pitää äidin huolta itsestään, pahempi sitten koko perheelle jos äidin pää hajoaa.

Vierailija
36/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille tuhannesti, jotka ymmärrätte minua ja joilta sain sympatiaa. :) Teille jotka minut olette suoralta kädeltä tuomitsemassa ja lynkkaamassa: ETTE EDES TUNNE minua ettekä vauvaani, ette myöskään tiedä millainen suhde minulla ja lapsellani on! Lapseni vaikuttaa onnelliselta ja tyytyväiseltä, ei pahemmin itkeskele eikä missään nimessä vierasta! Enhän olisi pystynyt häntä hoitajalle jättämään, jos hän esimerkiksi itkisi hoitajan kanssa ja vaikuttaisi kaipaavan äitiään.

Minusta tuntuu että kaikkialla muualla maailmassa paitsi Suomessa tällainen järjestely kun meillä olisi ihan arkipäivää. Täällä Suomessa jostain syystä äidit halutaan pakottaa täydelliseen 24-h symbioosiin lastensa kanssa ainakin siihen saakka kun lapsi on 2-vuotias...

Ap

Vierailija
37/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mulla ole sellaisia menoja vuoden sisällä ollut, että ulkopuolista hoitajaa olisi tarvittu...

Vierailija
38/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvaasi jos noin paljon vietät aikaa hänestä erossa. 3h päivässä on 21h viikossa, siis lähes yksi vuorokausi. Se on paljon, se. Riippumatta äitisi kummallisesta mielipiteestä. Tai ehkäpä hän tuntee sinut ja tietää, ettet kykene sitoutumaan vauvaan enempää?

Täällä ei KUKAAN ole tuominnut yleisesti ottaen hoitajan palkkaamista, jotta äiti saisi omaa aikaa. Tuomittu on ainoastaan hoidon määrä; päivittän tunteja on todella paljon.

Vierailija:

Kiitos teille tuhannesti, jotka ymmärrätte minua ja joilta sain sympatiaa. :) Teille jotka minut olette suoralta kädeltä tuomitsemassa ja lynkkaamassa: ETTE EDES TUNNE minua ettekä vauvaani, ette myöskään tiedä millainen suhde minulla ja lapsellani on! Lapseni vaikuttaa onnelliselta ja tyytyväiseltä, ei pahemmin itkeskele eikä missään nimessä vierasta! Enhän olisi pystynyt häntä hoitajalle jättämään, jos hän esimerkiksi itkisi hoitajan kanssa ja vaikuttaisi kaipaavan äitiään.

Minusta tuntuu että kaikkialla muualla maailmassa paitsi Suomessa tällainen järjestely kun meillä olisi ihan arkipäivää. Täällä Suomessa jostain syystä äidit halutaan pakottaa täydelliseen 24-h symbioosiin lastensa kanssa ainakin siihen saakka kun lapsi on 2-vuotias...

Ap

Vierailija
39/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäisin itsekin tässä tilanteessa, jos olisi varaa tai muuten mahdollista. Minulla myös samanikäinen koliikkivauva ja 3-vuotias esikoinen. Esikoisen takia pitää kuitenkin yrittää jaksaa, koska hän jää muutenkin vaativan sisaruksensa takia vähemmälle huomiolle. Mutta mielenkiinnosta kyselen, mitä kautta palkkasit hoitajan? Jos vaikka itsekin rohkenisi edes kerran kuussa palkata jonkun ulkopuolisen..

Vierailija:

Enkä ole kerralla pois kuin jonkun 2-4 tuntia. Kun lapsi vähän kasvaa, aion kyllä joskus viikonloppuisin laittaa hänet pidemmäksi aikaa hoitoon. Olen nähnyt tapauksia, siis vanhempia jotka ei anna lastaan kenenkään muun hoidettavaksi, jolloin lapselle on sitten todella vaikea löytää hoitajaa, koska sille ei kelpaa muut kuin omat vanhemmat. Ei sekään oiken tervettä ole. Minusta on hyvä että vauva oppii jo pienenä olemaan muidenkin kuin äitinsä kanssa.

Ap

Vierailija
40/43 |
11.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorena ja yksin. Vauvan ollessa 1 kk vanha jatkoin lukiota iltalukiossa. Kaksi kertaa viikossa oli 3 tunnin mittaiset oppitunnit. Matkaa oli n. 3km pyörällä. Jumankauta, en ole koskaan niin kovaa polkenut! Oli aina niin hirveä kiire vauvan luokse takaisin. Vauva oli sen aikaa isoveljeni ja hänen vaimonsa hoivissa, asuivat suht lähellä minua.

En olisi vauvan luota ollut pois, ellei olisi ollut " pakko" . Tajusin kuitenkin, että lukio pitää saada loppuun, että voin tarjota hyvän elämän lapselleni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi