Onko kenelläkään kokemusta voxra-nimisen masennuslääkkeen lopettamisesta?
En tunnu mistään löytävän kokemuksia siitä, onko kyseisen lääkkeen lopettaminen aiheuttanut vieroitusoireita tms. Vai onko voxra niin helposti lopetettavissa, ettei siitä aiheudukaan mitään?
Kommentit (100)
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 08:20"]
Itse lopetin kaksi viikkoa sitten. Ei mitään oireita lopetuksesta. Paitsi positiivisia. Ei tunnu enää että keho ja pää käy ylikierroksilla, ja päänsäryt vähentyneet. Tuntui ettei enää "toiminut" loppu aikana. Aloitan sitten uudestaan jos siltä näyttää!
[/quote]
Ok! Kiitos tiedosta! Päänsärkyä mulla ei ole ollut, mutta ylikierroksia kyllä.
nro 2
[/quote]
Mulla on unettomuus pahin sivuvaikutus. Sitten välillä tosi epätodellinen olo ja tuntuu että se näkyy mun silmistä. Pupillit myös omituisen pienet.
3
Voxran lopetus kuin leikkiä vain verrattuna siihen v*tun Venlaan!
Joka tapauksessa kannustan kaikkia, jotka vaan yhtään tuntee että tulee toimeen ilman lääkitystä kokeilemaan sen lopettamista. Mutta toki puhu ensin lääkärisi kanssa.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 08:36"]
Voxran lopetus kuin leikkiä vain verrattuna siihen v*tun Venlaan!
Joka tapauksessa kannustan kaikkia, jotka vaan yhtään tuntee että tulee toimeen ilman lääkitystä kokeilemaan sen lopettamista. Mutta toki puhu ensin lääkärisi kanssa.
[/quote]
Uskoisin, että lääkäri suostuvainen. En tiedä toista yhtä lääkekriittistä lekuria. No, eipä ole ainakaan lääkefirman mainoskynällä vieteltävissä :D
nro 2
Kerrasta lopetin joskus touko-kesäkuussa 2012. Vuoden olin syönyt. Ei oireita, raskauduin pian sen jälkeen ja nyt kaksi lasta olen saanut eikä edes synnytyksen jälkeistä masennusta/baby bluesia tai muutakaan. Ja terve lapsi vaikka aika lähelle osui lopettamisen kanssa, muistaakseni kuitenkin niin että hyvissä ajoin olen lopettanut ennen hedelmöittymistä. Ja meillä oli taustalla useamman vuoden lapsettomuus jos joku ihmettelee miksi ei ehkäisty. Mulle sanoi lääkäri kun aloitin tuon että voi lopettaa seinään, annostus oli nostettu kerran (oliko 150 minimi ja 300 se mun annos, en muista tarkkaan).
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 08:45"]
Kerrasta lopetin joskus touko-kesäkuussa 2012. Vuoden olin syönyt. Ei oireita, raskauduin pian sen jälkeen ja nyt kaksi lasta olen saanut eikä edes synnytyksen jälkeistä masennusta/baby bluesia tai muutakaan. Ja terve lapsi vaikka aika lähelle osui lopettamisen kanssa, muistaakseni kuitenkin niin että hyvissä ajoin olen lopettanut ennen hedelmöittymistä. Ja meillä oli taustalla useamman vuoden lapsettomuus jos joku ihmettelee miksi ei ehkäisty. Mulle sanoi lääkäri kun aloitin tuon että voi lopettaa seinään, annostus oli nostettu kerran (oliko 150 minimi ja 300 se mun annos, en muista tarkkaan).
[/quote]
Hyvä tietää :) ja onneksi olkoon näin jälkikäteen!
nro 2
Lopetin Voxran kerralla viime kesänä. Masennus ei ole uusinut, ja voin hyvin. Ei mitään erikoisempia lopetusoireita. Jos joskus masennus uusii, valitsen taas Voxran. Ssri-tabuihin en enää koske.
Kaiken kaikkiaan Voxra on musta hyvä lääke. Se auttoi saamaan päänsisäiset asiat järjestykseen.
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 08:55"]
Lopetin Voxran kerralla viime kesänä. Masennus ei ole uusinut, ja voin hyvin. Ei mitään erikoisempia lopetusoireita. Jos joskus masennus uusii, valitsen taas Voxran. Ssri-tabuihin en enää koske.
Kaiken kaikkiaan Voxra on musta hyvä lääke. Se auttoi saamaan päänsisäiset asiat järjestykseen.
[/quote]
Minä uskon, että Voxra pääsee seuraavaan Käypään Hoitoon mukaan (tähän ei ehtinyt). Ainut huono juttu on se hinta. Onneksi Voxra sentään on Kela-korvattava toisin kuin se tupakanvieroituslääke (sama lääke). Perus-tk-lekurit ei juuri Voxraa tunne (koska Käypä Hoito), mutta psykiatrit ja valveutuneet lääkärit määrää sitä.
Lopetin n. Kuukausi sitten. Ei lopetusoireita
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 08:55"]
[/quote]
Minä uskon, että Voxra pääsee seuraavaan Käypään Hoitoon mukaan (tähän ei ehtinyt). Ainut huono juttu on se hinta. Onneksi Voxra sentään on Kela-korvattava toisin kuin se tupakanvieroituslääke (sama lääke). Perus-tk-lekurit ei juuri Voxraa tunne (koska Käypä Hoito), mutta psykiatrit ja valveutuneet lääkärit määrää sitä.
[/quote]
Lämpimästi voin minäkin Voxraa suositella. Vakavaan tai keskivaikeaan masennukseen se on ihan ykköstykki. Itsekin pyysin sitä erikseen lääkäriltä, joka oli tottunut kirjoittamaan niitä ssri:tä.
2
Lopetin joskus viisi kk sitten. Vireystila jonkin verran laski, mutta nukuin huomattavasti paremmin. Koin sen niin, että Voxra ensialkuun auttoi tosi hyvin, mutta sitten vaikutus vähän niin kuin kului pois. Isommalla annoksella meni kuitenkin yöunet kokonaan ja olo tuli ihan maanikseksi. Tein hulluna töitä ja olin levoton. Aloin jo epäillä bipoa. Joten jätin sen pois. Ihan tosi hyvä lääke, mutta vakavaan masennukseen. Lievempiin ei kannata Voxraa ottaa. Kyllä se kuitenkin kiskaisee sieltä punkan pohjalta pois, se on varma.
Minulla on muutama jäljellä niitä Voxria, ja joskus kun on tiukka päivä tulossa töissä, otan yhden. Piristää :)
Älkää mustamaalatko täällä terapiaan menoa.en ole terapeutti,mutta kovan työn takaa olen löytänyt oiken terapeutin,siis kelan tukeman psykoterapian.kaikkein paras yhdistelmä masennuksen hoitoonja parantumiseen on masennuslääke ja terapia rinnakkain.mutta siinäpä sinni monella loppuu,löytääkseen oikean terapeutin ja terapia muodon.työlästä on, mutta kannattaa niitäkin on moneen junaan kuin meitä ihmisiäkin:)
MITEN olette lopettaneet Voxran? Minua ei ohjeistettu kuin puolittamaan se aloitusallos tabletti, mutta purkissa selkeästi lukee että VOXRAA EI SAA PUOLITTAA TAI MURSKATA.... vinkkejä?
Minulla Voxra lähtee pois päiväjärjestyksestä, koska olen saanut siitä niin hirveitä haittavaikutuksia ensimmäisen kuukauden ajan (pahoinvointia, lihasheikkoutta, väsymystä, oksentelua, vapinaa, unettomuutta, uupumusta, huimausta jne.) että en mitenkään voi jatkaa valmisteen käyttöä.
Lopetin Voxran pari viikkoa sitten, ja masennus jysähti takaisin samantien. Aloitin uudelleen tänään. Tosin psykiatri kielsi lopettamasta. Oli oikeassa. Annos 300, ja mitään varsinaisia vieroitusoireita en saanut.
Lääkkeettömässä elämässä, masentuneenakin, on omat hyvät puolensa. Mutta minun tapauksessani, toistaiseksi, hinta on liian kova.
Mulla Voxra 300 mg, ja Sitalopram 40 mg. Pari päivää jäi välistä ottamatta, mutta ei tuntunut missään. Ei kyllä aloittaessakaan tullut sivuoireita.
Mulle lääkäri sanoi, että Voxran voi lopettaa kuin seinään. Niin teinkin ja olo oikein hyvä. Muuten aloituksessa meni monta viikkoa eri sivuoireiden kanssa, kannattaa käyttää 6 vk niin näkee miten se oikeesti vaikuttaa. En suosittelisi jos on ahdistusta.
Tietääkö kukaan voxran pitkäaikaisista sivuvaikutuksista? Itse sain 300mg käytön aikana pieniä raivokohtauksia jos suutuin/ petyin kihlatulleni paljon jostain asiasta, tuli halu heitellä/ paiskoa tavaroita, potkia tai hakata kaapin ovea, lyödä kihlattuani tms. ja hänen piti väkisin pitää kiinni ja sai aina rauhoittumaan, samaten itkuherkkyys nousi ja kyyneleitä tuli todella helposti pikkuasioista. En ole koskaan ennen voxraa ollut tuollainen, tosin käytin yli 6 vuotta seroxatia joka voi madaltaa tunteita mutta seroxatin lopetuksen ja voxran aloituksen välillä oli vajaa vuosi enkä senkään aikana suuttunut noin, AINA ennen vain tiuskin ja pidin mykkäkoulua vähän aikaa jos suutuin. Ongelmana vain on että nämä haitat jatkuu edelleen samanlaisena vaikka lopetin voxran seinään viime syyskuussa käytettyäni sitä noin vuoden. Mitään lopetusoireita ei muuten onneksi tullut. Voiko näin edes käydä ja kuinka pitkään mahdollisesti kestää?
Käyttäjä1283 kirjoitti:
Tietääkö kukaan voxran pitkäaikaisista sivuvaikutuksista? Itse sain 300mg käytön aikana pieniä raivokohtauksia jos suutuin/ petyin kihlatulleni paljon jostain asiasta, tuli halu heitellä/ paiskoa tavaroita, potkia tai hakata kaapin ovea, lyödä kihlattuani tms. ja hänen piti väkisin pitää kiinni ja sai aina rauhoittumaan, samaten itkuherkkyys nousi ja kyyneleitä tuli todella helposti pikkuasioista. En ole koskaan ennen voxraa ollut tuollainen, tosin käytin yli 6 vuotta seroxatia joka voi madaltaa tunteita mutta seroxatin lopetuksen ja voxran aloituksen välillä oli vajaa vuosi enkä senkään aikana suuttunut noin, AINA ennen vain tiuskin ja pidin mykkäkoulua vähän aikaa jos suutuin. Ongelmana vain on että nämä haitat jatkuu edelleen samanlaisena vaikka lopetin voxran seinään viime syyskuussa käytettyäni sitä noin vuoden. Mitään lopetusoireita ei muuten onneksi tullut. Voiko näin edes käydä ja kuinka pitkään mahdollisesti kestää?
No kaikki lääkkeet ei kaikille sovi, mutta voi olla, että lääke avasi sinussa tunnelukkoja ja sai pintaan nousemaan tukahdutettuja tunteita, kuten esimerkiksi patoutunutta vihaa ja aggressiota. Siksi monelle terapia olisi tärkeää lääkkeiden ohella (mutta sekään ei sovi kaikille).
Itselläni itkuherkkyys ja tunteellisuus lisääntyivät, mutta aggressio ei. Minulla ei kyllä myöskään ollut padottua vihaa, vain kaikenlaisia (ei-padottuja) suruja... Luulen lisäksi, että masennukseni oli aivokemian häiriö ainakin suureksi osaksi, ja sitä Voxra korjasi.
Mykkäkoulun pitäminen ei muuten sekään ole tervettä, joten parempaan suuntaan olet menossa, mutta suosittelisin terapiaa, jos et jo käy siellä. Siellä voisit turvallisesti käsitellä näitä tunteita, joista mikään ei dinänsä ole "väärä", vain toisten vahingoittaminen on. Hommaa nyrkkeilysäkki! Tai mene vaikka metsään huutamaan.
Itselleni Voxra sopi hyvin, enkä käynyt terapiassa (oma valinta), mutta työstin asioita muilla tavoin. Lopetin sen seinään, eikä oikein mitään sivuvaikutuksia tullut. Lääkkeen vaikutus loppui, kun olin syönyt sitä noin yhdeksän kk, kolme niistä tupla-annoksella. Mutta myös masennus parani, eikä toivottavasti uusi. Ssri-lääkkeistä vain huonoja kokemuksia. Jos masennun taas, valitsen Voxran.
Käyttäjä1283 kirjoitti:
Tästä syystä meditaatiokaan ei sovi kaikille, tai edes mindfulness. Se kun nostaa kaikkea kuonaa pintaan.
Mutta ihme ettet ole enemmän sekaidin, kun vedit Seroxatia kuusi vuotta!
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä1283 kirjoitti:
Tästä syystä meditaatiokaan ei sovi kaikille, tai edes mindfulness. Se kun nostaa kaikkea kuonaa pintaan.
Mutta ihme ettet ole enemmän sekaidin, kun vedit Seroxatia kuusi vuotta!
Siis *sekaisin
[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 08:20"]
Itse lopetin kaksi viikkoa sitten. Ei mitään oireita lopetuksesta. Paitsi positiivisia. Ei tunnu enää että keho ja pää käy ylikierroksilla, ja päänsäryt vähentyneet. Tuntui ettei enää "toiminut" loppu aikana. Aloitan sitten uudestaan jos siltä näyttää!
[/quote]
Ok! Kiitos tiedosta! Päänsärkyä mulla ei ole ollut, mutta ylikierroksia kyllä.
nro 2