Vielä ehtii säästämään ensi vuoden kirkollisverot
Nyt kannattaa erota kirkosta tai viimeistään joulukuun lopussa. Eilen erosi 263 eroakirkosta.fi palvelun kautta. Kuinkahan monta tänään....
Kommentit (47)
Aina kun olen luullut että hekin tarvitsevat palkkaa elääkseen.
Mutta ihmeellinen on maailma, aina oppii jotain uutta.
siinä on, että rahaa laitetaan palkkoihin, kiinteistökuluihin ym.? Kirkon olemassaolon tarkoitus on tehdä hyvää ja ilman toimitiloja ja henkilökuntaa se ei olisi edes mahdollista.
Enpä usko että säästyneet rahat menee hyväntekeväisyyteen, kuten joku tuolla toisessa ketjussa hurskasteli.
Kirkkokin taitaa laittaa rahoja pappien ja ja muun henkilökunnan palkkoihin. Kirkkojen ja muiden toimitilojen sähköt maksavat myös.
Ehei, laitan säästyneet rahat ihan elämiseen ja perheeni hyvinvointiin.
Kysymys veron maksamisesta keisarille
13 Sitten he lähettivät muutamia fariseuksia ja Herodeksen kannattajia Jeesuksen luo saadakseen hänet puheistaan kiinni. [12:13-17: Matt. 22:15-22; Luuk. 20:20-26 : Mark. 3:6]
14 Nämä tulivat ja sanoivat hänelle: "Opettaja, me tiedämme, että sinä puhut totta ja olet ihmisistä riippumaton. Sinä et tee eroa heidän välillään, vaan opetat Jumalan tietä totuuden mukaisesti. Onko oikein maksaa keisarille veroa vai ei? Tuleeko meidän maksaa vai ei?" [Luuk. 23:2]
15 Jeesus tiesi heidän teeskentelevän ja sanoi: "Miksi te yritätte saada minut ansaan? Näyttäkää minulle denaarin raha."
16 He ottivat esiin rahan, ja hän kysyi: "Kenen kuva ja nimi siinä on?" "Keisarin", he vastasivat.
17 Silloin Jeesus sanoi heille: "Antakaa keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu." Tämä vastaus jätti heidät ymmälle. [Room. 13:7]
siinä on, että rahaa laitetaan palkkoihin, kiinteistökuluihin ym.? Kirkon olemassaolon tarkoitus on tehdä hyvää ja ilman toimitiloja ja henkilökuntaa se ei olisi edes mahdollista.
Kirkon tarkoitus ei ole tehdä hyvää, vaan edistää kristinuskoa ja huolehtia seurakuntalaisten hengellisestä elämästä. Se että monet toimintamuodot, kuten lapsille suunnatut kerhot ovat hyödyllisiä myös maallisessa mielessä, on vain bonusta.
Tosin nykyään julkisuudessa kirkko pyrkii korostamaan juuri tätä hyväntekeväisyyttä, koska se on ainoa peruste miksi moni uskonnoton yhä kirkkoon kuuluu. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt...
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/0D561B292843BA27C22572E500369487?Open…
lapsi- ja nuorisotyö 32%
Eihän tuolla tietenkään mitään merkitystä ole...
Aika laajasti saa ymmärtää hyväntekeväisyyden, jotta pyhäkoulut, rippileirit ja jeesus-tarinoita kertovat päiväkerhot siihen kuuluisivat.
Katso mielummin kuinka paljon kirkko käytti tuloistaan diakonia-avustuksiin. 5.7 miljoonaa euroa voi näyttää isolta summalta, mutta on vain 0.72% kirkollisverokertymästä.
Lähetystyöhön meni 17M (2.1%) ja kirkon ulkomaanapuun 3.6M (0.45%). Sinusta varmaan tuo lähetystyökin on hyväntekeväisyyttä, sillä viedäänhän siinä pelastussanomaa pakanoille...
On eri asia erota kirkosta, jos vakaumus on jokin toinen, muun uskonnon mukainen tai ateismi kuin siksi, että että saanpa kuitenkin samat edut, kun ei pöllöt tajua estää mun lapsia menemästä kerhoihin tai ei ne voi olla antamatta mulle diakonia-avustusta tai perheneuvojien tai sairaalapappien apua.
Ja kyllä voi olla käyttämättä yhteiskunnan palveluja: jos ei ole lapsia, mihin tarvitset neuvoloita, päiväkoteja, kouluja tai jos käyt vain yksityisellä lääkärillä, mihin tarvitset perusterveydenhuoltoa. Parasta on nostaa palkka osinkoina ja minimoida turhien verojen maksu! Tyhmäähän se nyt on maksaa, kun ilmaiseksikin saa etuja!
Minä minä minä ja rakkaani raha raha raha.
[Se vain ns. kusee useassakin kohdassa. Et voi olla käyttämättä yhteiskunnan palveluja ja kustantamia rakenteita (tiet ja muu infra nyt tulee ensimmäisena mieleen. Postiakaan ei taida saada estettyä).
Jos sinulle tulee erosta hyvä ja valaistunut olo, miksi et salli kanssaihmisille tyytyväisyyttä kirkkoon kuulumisessa? Kuinka fiksulle tuntuisi julistaa oman avioeronsa jälkeen kaikille naimisissa oleville, kuinka avioliitto on syvältä ja alistaa ihmisiä?
Onko se ihan mahdoton ajatella, että myös muilla kuin kirkosta eroavilla on aivot päässä, jotka itse pystyvät vapaasti valitsemaan, kuuluvatko kirkkoon vai ei. Ei tämä vapaa-ajattelijoiden kampanjonti ole keneltäkään jäänyt huomaamatta, joten tietopimennossa eivät elä kirkon jäsenenä pysyvät.
Vapaa-ajattelijoille. Kyllä on törkeää... voisipa tämän irrottaa omasta verotuksestani, kyllä säästäisin ihan hirveästi... Entäs nämä puoluetuet: nekin verorahat haluan itselleni! Ja mitäs muuta sitä vielä keksikään! Urheilua ei saa minun verorahoilla tukea, en minä tarvitse jäähalleja enkä aurattuja latuja, järven jäällä luistelen ja umpihangessa hiihdän.
Ja palkat puolitetaan kaikilta auttamis- koulutus- kasvatustyössäolevilta, sittenpähän vasta paljastuu, kuka tekee rahasta työtä ja kuka oikeasti välittää muista ihmisisistä, pah!
Sit vielä: kaikki jotka vielä erehtyvät uskomaan johonkin humpuukkiin kuten Jumalaan, lähetetään jonnekin kauas häiritsemästä tätä tieteisuskolla puhdistettua valtakuntaa.
Kyllä näillä konsteilla kaikki sodat ja ahneus ja pahuus loppuisi maailmasta.
Ja siksi, että toivon, että kaikki uskonnon pakkosyöttäminen saadaan kitkettyä yhteiskunnasta. Eli esim. koulusta ja päivähoidosta. Uskovaiset puuhastelkoot muuten mitä lystää, kiertäkööt ovelta ovelle, järjestäkööt seuroja ja muita menojaan, pitäkööt kerhojaan ja pyhäkoulujaan. Se ei liikuta minua pätkääkään. Hyvä, jos tekevät vielä hyväntekeväisyyttäkin siinä samalla. Mutta yhteiskunnan tehtävä ei ole opettaa minkäänlaisia uskomuksia.
Silloinhan yhteiskunnalta karisee aika paljon. Monet moraalinormitkin ovat uskomuksia. Uskomme, että ihmisellä on ihmisarvo, vaikka sitä ei voi todistaa, voihan olla että kärpänen onkin arvokkaampi. Uskomme, että vanhuksia tulee hoitaa, mutta sehän on vain moraalinen uskomus - eihän heistä ole mitään hyötyä yhteiskunnalle. Uskomme, ettei saa varastaa, mutta sekin on kymmenestä käskystä peräisin oleva normi. Kun sinä kitket Jumalan elämästäsi, joudut juurineen kitkiessäsi repimään paljon sellaistakin, mihin oikeasti uskot.
Taas 5 jäsentä vähemmän Suomen ev.lut. kirkossa.
voi psykologisin keinoin. Psykologiakin on tiedettä.
Kyllä näillä konsteilla kaikki sodat ja ahneus ja pahuus loppuisi maailmasta.
Lisäksi suomalaisesta yhteiskunnasta voi erota. Se on aivan helppoa. Lentolippu vaan jonnekin kauas ja sitten siellä toisessa päässä luovutat Suomen passin pois heti kun on tilaisuus. Eiköhän sitä ole kaikenlaisia "veroparatiiseja" olemassa.
Tai voi sitä täälläkin kadota. Myyt kämppäsi ja painut jonnein metsään luolaan asumaan, siellä sitten elet metsän antimilla. Älä vaan osta ruokaa kaupasta, kun sitten menisit maksamaan samalla Alvia. Etkä kerro kelleen osoitettasi, et tule silloin saamaan mitään postia esim. äänestyslappua. En kyllä tiedä, kuinka kauan pärjäisit.
Eikö ärsytäkin, että edelleenkin yli 80% suomalaisista kuuluu kirkkoon :)?
Eikö ärsytäkin, että edelleenkin yli 80% suomalaisista kuuluu kirkkoon :)?
Mua ei kiinnosta mitä muut tekee.
En niinkään siksi, etten Jumalaan uskoisi, vaan siksi, etten koe nykyaikaista kirkkoa tarpeelliseksi/ reiluksi.
Siitäkin huolimatta arvostan niitä ihmisiä, jotka kirkon toiminnassa ovat mukana tekemässä sitä työtä, minkä itse varmasti tärkeäksi kokevat.
En ymmärrä sitä, minkä vuoksi ihmisten pitää romuttaa muiden uskoa siihen, mikä kullekin on tärkeää. Minulle on aivan sama, mihin oma perheeni / ystäväni uskovat ja kuuluvat. Tärkeintä on, että jokainen kokee olevansa osa juuri sitä kokonaisuutta, jonka itse tärkeäksi kokee.
Voisimmeko siis kaikki hyväksyä sen, että maailma on täynnä erilaisia ihmisiä erilaisine uskomuksineen. Jokainen tehköön niin, kuin parhaakseen näkee, loukkaamatta kuitenkaan muita kanssaeläjiä.
ja saada sossuavustukset silti... Kateellinen olen teille, jotka kykenette käyttämään toisia noin hyväksenne itsekkäästi. Solidaarisuus on kokonaan kadonnut ja tavoittelette vain omaa etua. Eli annan roponi hyväntekeväisyyteen, jos annan...
en eroa tänäkään vuonna. Sen rikkaampi enkä köyhempi ole kuuluin tai en. Ja kaikkia asioita ei voi mitata rahassa
Tampereen vapaa-ajattelijoiden palvelu voi vaarantaa kirkosta eroajien tietoturvan, koska sivusto ei vastaa tietosuojavaltuutetun toimiston suosituksia.
Tänään ilmestyneen Kirkko ja kaupunki -lehden mukaan sivustolla välitetään kirkosta eroavien ihmisten henkilöturvatunnus, nimi ja tieto asuinpaikkakunnasta tavallisen, salaamattoman nettisivun kautta, mikä on vastoin tietosuojavaltuutetun toimiston suosituksia. Tietosuojavaltuutetun toimisto on tavannut varoittaa sivuston ylläpitäjiä, koska ihmisten henkilötiedot voivat joutua vääriin käsiin.
Kirkko ja kaupunki -lehden haastatteleman viestintäviraston vanhemman tietoturva-asiantuntijan Johanna Kinnarin mukaan tavallisella nettisivustolla pitäisi olla varmenne eli niin kutsuttu SSL-suojaus.
Jos salaamattoman sivuston käyttäjä unohtaa sulkea internet-selaimen, seuraava käyttäjä voi kaapata tiedot koneen välimuistista. Tosin tästä muistutetaan Tampereen vapaa-ajattelijoiden sivustolla.
Salaus tulossa sivustolle jo tänä vuonna
Tampereen vapaa-ajattelijoiden Eroa kirkosta -sivustolla salauksen puuttumista on perusteltu muun muassa sillä, että lomake välittää tiedot heidän sivustoltaan maistraatille sähköpostilla. Salaus antaisi tässä tilanteessa valheellisen kuvan tietoturvan tasosta. Tätä mieltä on sivuston tiedottaja Petri Karisma.
Tietosuojavaltuutetun toimistosta kuitenkin todetaan, että olisi parempi, jos edes yhteys käyttäjän koneelta palveluun olisi salattu.
- Kysehän on suosituksesta. Toimimme ihan lain mukaan. Mielestämme on ollut lähinnä hypoteettinen kysymys, pystytäänkö palveluun iskemään, Karisma sanoo Kirkko ja kaupunki -lehdelle.
Eroa kirkosta -sivustolle on kuitenkin tulossa salaus vielä tämän vuoden puolella.
Vaikka yhteys käyttäjän koneelta palveluun salataan, lehden mukaan sivuston ja maistraatin väliseen liikenteeseen jää edelleen pieni tietoturvariski. Tästä syystä tietoturvaohjeissa neuvotaan välttämään henkilötietojen antoa muille kuin luotettaville tahoille. Esimerkiksi Helsingin seurakuntayhtymän sähköinen virkatodistuslomake on SSL-salattu. Palvelu varmistaa, että lomakkeen vastaanottaja on seurakuntayhtymä.
vahinkol vain saan rahalleni niin paljon vastinetta, että ei tule säästöksi ollenkaan.
Voisitko laittaa jonkun esimerkin?