SYYSIHMEET -08
Luulin jo, että koko keskusteluryhmämme on poistettu kokonaan, kun ei välillä meinannut löytyä ollenkaan. Kovin on kyllä ollut hiljaista täällä.
Meitsi odottelee jo kovasti kesäloman alkua. Reilu kuukausi pitäisi vielä paiskia töitä. Mulla on aivan mielettömän kokoinen maha jo. Hiukan välillä ärsyttää, kun ihmiset ihmettelevät vatsan kokoa ja epäilevät mun odottavan kaksosia. Onneksi painoa ei ole muuten kertynyt paljon, kaikki on vaan tullut tuohon mahan seudulle. Mutta samanlainen olin jo ekassa raskaudessa.
Meille on muuten tulossa tyttövauva, sen sai varmistettua punktiosta!
T: Syysäiskä ja pallomaha rv 25+5
Kommentit (53)
onpas meidän syyskuisten pinossa hiljaista!
Ultrakuulumisia täältäkin, maanantaina käytiin Hyvinkäällä np-ultrassa. Kaikki näytti olevan hienosti rakenteiden ja turvotuksen (1mm) osalta ja vauveli oli virkeänä ja viikkojaan vastaavana. On se aina yhtä ihmeellistä nähdä. Kerroin sitten töissäkin asiasta että ehtivät rekrytoida minulle sijaista ennen kesää. Hyvinkäällä käytyä tein kyllä päätöksen, että synnyttämään haluan taas NKL:lle, ihan siitä syystä, että matka-aika Hkiin on meiltä paljon lyhyempi kuin Hyvinkäälle ja onpahan sitten tuttu paikka. Ensimmäisen synnytyksen (2/06) hoidosta NKL:lla jäi niin hyvät muistot.
Oireita mulla ei ole edelleenkään ja se ainoana oireena ollut väsymyskin on väistymässä- kohtahan tässä ollaan jo raskauden toisella kolmanneksella! Aika on mennyt paljon nopeammin kuin esikoista odottaessa.
Mutta kiva kun joku aina jaksaa tätä meidän pinoa nostella.
Terveisiä np-ultrasta ja lääkärineuvolasta. Oli ihana nähdä pikkunen ultrassa ja kuulla sydämen sykkivän, tippa tuli linssiin:´) Nyt tämä raskaus vasta tuntuu todelliselta kun pääsi tuonne masuun kurkkaamaan ja näki että pikkuisella on kaikki hyvin.
Turvotusrajakin alitettiin (2.2) ja kävin sitten siinä verikokeessakin vaikka nyt jälkeenpäin ajateltuna olisin voinut jättää sen kyllä väliinkin. No tehty mikä tehty, katsotaan mitä tuleman pitää.
Neuvolassakin sitten kuunneltiin sydänäänet ja kivastihan ne sieltä löytyi, muutenkin oli kaikki ihan kunnossa, mutta tuota painoa tuppaa tulemaan, täytynee ottaa tiukempi linja syömisten kanssa nyt kun paha olokin alkaa hellittämään.
Jokos muilla on vatsa alkanu kasvamaan? Minä jouduin jo ostaa ensimmäiset äitiyshousut kun muut alkoi niin ahdistamaan ja kiristämään.
Joku kyseli mistä päin ollaan... Minä olen Keski-Pohjanmaalta. Osaiskohan joku näppärä tehdä semmosta esittelylistaa meistä?
Vielä pari vuoroa töissä ja sitten pääsee talvilomalle, ihanaa!!
Nauttikaahan syysihmeet olostanne!
Aomi rv11+6
...Mimskelille, Oliveralle ja Aomille hyvistä ultrakuulumisista! Itse kävin tänään neuvolassa kuuntelemassa hienoja sydämensykkeitä ja sen jälkeen verikokeessa sitä trisomiatutkimusta varten. Jos eivät soittele kahden viikon sisällä, niin kaikki on kunnossa. Nyt vain toivon, ettei puhelin soi.
Aomi, olen samassa jamassa painoni kanssa. Neuvolassa olivat sitä mieltä, että paino lisääntyy ihan normaalisti ja niinhän se tietysti onkin, mutta kun painoa oli ennen raskautta jo kertynyt ihan liikaa. Ärsyttää nuo rasvamakkarat vyötäröllä ja olo on ihan kankea ja hankala. Päätin tänään aloittaa ruokapäiväkirjan pitämisen, jos se vaikka auttaisi. Kirjaan ylös päivittäiset syömiset kellonaikoineen. On muuten ihan kamalaa nähdä miten paljon päivän mittaan tulee syötyä...
Me asustellaan muuten Turussa.
Terv. kevättä odotteleva Syysäiskä rv 15+6,
joka oli näköjään sössinyt edellisen viestin kirjoittamisen
yhteydessä, kun oli tullut " suttujuttuja" tuonne väliin, sori vaan...
Minun selain sekoili tässä jonkun aikaa. En saanut viidettä sivua jostakin syystä näkyviin, mutta nyt vihdoin pääsin lukemaan viestejä. Minulle ei kuulu ihmeitä. Pahoinvointi on helpottanut, väsymys ei. Maha pömpötää, mutta ei se näytä vauvamahalta, vaan kuin olisin lihonut. Kirjoitan paremmalla ajalla lisää; nyt laitan pikaisesti nämä pari riviä, kun vihdoin onnistuin :)
Tsemppiä kaikille!
Pinjaana 14+
Uskaltauduin minäkin tänne kurkkimaan.
Pikaisesti taustaa. Ehkäisy jätetty pois 01/06, lapsettomuusklinikalle pääsin 08/07, sitä ennen söin teroja menkkojen aikaansaamiseksi ja clomeja. Insit aloitettiin 09/07 ja kolmen inssin jälkeen jäätiin hoitotauolle odottamaan IVF:ää, johon aika maaliskuulle. No tämä iloinen ylläri ilmoitti tulostaan tammikuussa ja siis alkunsa saanut joulukuun menkoista.
Varhaisultra oli 8+4, np-ultrassa oltiin 12+4 (1,1) ja nyt porskutellaan 14+2 eteenpäin :)
Farkut ei enää mee kiinni, joten oon siirtynyt " suoriin housuihin" .
Raskausajan diabetes- tutkimus kontrolloi mun puolesta tota syömispuolta, kun tuppaa paino nousemaan hallitsemattomasti ;)
Mirrel ja pähkinä :)
Tervetuloa mukaan Mirrel. Vähän hiljainen tämä ketju on ollut, mutta toivottavasti jaksatte muutkin laitella kuulumisia edes silloin tällöin. Yritän vilkuilla usein, mutta liian harvoin on aikaa keskittyä pidempään, niin en ehdi kirjoittaa. Väsymys oli valtava, onneksi se alkaa helpottaa. Nukuin esikoisen kanssa yhtä pitkät yöt ja päiväunien aikaan olimme yhdessä ulkona. Näin siis vapaa-aikani kävi todella vähiin. Kuvotuskin on vähillen hellittänyt, vaikka välillä vielä tuntuu.
Kävin sokerirasituskokeessa jo 14+, koska viimeksi oli raskausdiabetes. Ei yllättänyt, kun nyt tuli sama tuomio. Tällä hetkellä minulla on verensokerin mittalaiten kotona ja minun on neljä kertaa päivässä mitattava sokeriarvo ja laitettava se ylös. Sokeritonta dieettiä on noudatettava. Ensi viikolla on kontrolli. Jos arvot eivät pysy määrätyissä rajoissa, joudun aloittamaan insuliinin piikityksen. Lääkäri piti hyvin luultavana, että piikitys odotta, koska raskauden edetessä arvon huononevat. Jos huonommin käy, niin joudun jo heti ensi viikolla piikille.
Pinjaana rv 16+
Mulle selviää perjantaina, mitä ne sokeriarvot näytti, kun meen neuvolaan. Siellä ne kyllä pitää huolta tosta liikuntapuolesta, mutta ravinnon kanssa oon vähän lepsuillut. Joskus vaan tekee mieli pitsaa, eikä sille voi mitään :)
Mulla on oireet hävinneet pitkälti kokonaan. Enää hampaita pestessä saatan oksentaa, mutta muuten menee aika kivuttomasti alkuaikoihin verrattuna. Väsymys vaivaa ajoittain, ja kyllä tää aamu oli äärimmäisen vaikea ja varsinkin kun auton kello näytti 5:23, kun startattiin. Siirsin sen kyllä pika pikaa oikeaan aikaan, ettei tää karmeus olisi mielessä koko ajomatkaa :)
No mutta eiköhän se kevät siitä taas ala pikku hiljaa.
Kuulumisia taas paremmalla aikaa lisää :)
T:Mirrel ja Pähkinä 15+0
Mulle tuli sitten puhelu sairaalasta trisomia-verikokeen jälkeen. Olivat laskeneet mut riskiryhmään ja tarjosivat lapsivesipunktiota. Miehen kanssa päätettiin siihen osallistua, koska ajateltiin, että on kamalampaa elää koko loppu raskauden aika epätoisuudessa siitä, onko lapsi terve vai ei. Itse punktio ei paljon sattunut, mutta kyllä vuolaasti virtasivat kyyneleet koko toimituksen ajan, kun mietti mitä mahtaa olla edessä. Keskenmenon mahdollisuuskin pelottaa, mutta sen todennäköisyys on kyllä tosi pieni. Nyt sitten taas odotellaan tuloksia. Voi kestää 2-4 viikkoa ennen kuin valmistuvat. Voi kökkö.
Kiva kun on tullut uusia kirjoittajia tänne mukaan! Vaikka mulla on mieli maassa, niin toivottavasti te muut pystytte täysillä nauttimaan aurinkoisista kevätilmoista ja masun kasvamisesta!
Terv.
Syysäiskä rv 18+5
Mä luin juuri joku aika sitten näistä tutkimuksista ja niistä " portaista" , mitä tehdään jos jotain löytyy verikokeista tai niskapoimusta, mutta mä käsitin jotenkin siitä jutusta, että vaikka np, verikokeet, ym antaisivat aihetta lapsivesipunktioon, niistä ei enää siinä vaiheessa löydykään mitään poikkeavaa. Se on kuulemma niin paljon tarkempi, kuin nämä aikaisen vaiheen tutkimukset, että niillä voidaan sulkea jotain epäilyksiä kokonaan pois.
Mä toivon sulle jaksamista piinaavaan odotteluun ja pidän peukkuja, että masukki vain säikäytti teidät turhaan :)
Lapsivesipunktiota suositellaan käsittääkseni aika herkästi, jos on vähänkään aihetta epäillä ongelmia. Tarkoitan, että suurin osa punktion tuloksista on kuitenkin, ettei kromosomiongelmia ole. Tsemppiä, yrittäkää olla rauhallisin mielin!
Kävin sokeriarvokontrollissa ja lääkäri piti arvoja sen verran hyvänä, että seuraava kontrolli on kolmen viikon päästä. Nyt sitten pitää noudattaa tiukasti ruokavaliota, mitä olen kyllä tehnyt jo pidemmän aikaa. En voi siis oikein muuta kuin lähinnä odotella, sillä minulla ei ole paljonkaan keinoja vaikuttaa lisää sokeriarvoihin. Liikuntaa en saa unohtaa, sillä se auttaa pitämään arvot kurissa.
Kuvotus on hiljalleen lakannut. Odotan tuskan hiki otsalla tulevaa rakenneultraa, sillä edellisestä kontrollista on toooosi pitkä aika ja huolestuttaa jo... Mitään erityistä syytä pelkoihin ei ole, mutta minkäs teet? Paino ei ole noussut vielä yhtään johtuen siitä, että olen noudattanut ruokavaliota. Oikeasti yritän syödä oikein kovasti. Se on oikeastaan ihan mukava tilanne, mutta olisi kivempi, jos ilman raskauttakin olisi niin, että pitää yrittää syödä, mutta paino ei nouse ;)
Onko kukaan käyttänyt lastenpörssi-sivuja (www.lastenporssi.fi)? Viime raskauden lueskelin sieltä joitakin mielenkiintoisia juttuja, mutta enää en pääse koko sivustuolle. Sivut vaativat nimittäin käyttäjätunnuksen ennen ensimmäistäkään naksautusta enkä siis pääse edes kohtaan " rekisteröityminen" . Höh.
Mukavaa keskiraskautta muille listalaisille!
Pinjaana rv 17+
Saatiin hyvät tulokset lapsivesipunktiosta: sikiön kromosomisto on normaali! Kyllä helpotti. Tänään käytiin rakenneultrassa ja kaikki tuntui olevan hyvin. Pikkuinen heristi meille nyrkkiään, harmitti varmaan, kun tökittiin ja häirittiin häntä. Nyt uskallan tosissani nauttia tästä raskaudesta!!!
Löysin muuten vielä paikallisen sairaalan nettisivuilta tietoa raskaudenajan seuloista. Siellä kerrottiin mm. verikokeesta, jolla seulotaan downin syndroomaan liittyvää trisomiaa. Viimeisessä virkkeessä mainitaan, että tähän verinäyteeseen ei kannata mennä, jos on kyseessä koeputkihedelmöityksellä alkanut raskaus, koska näissä tapauksissa saadaan usein väärä positiivinen tulos... Mulla ei ollut tällaisesta mitään tietoa, eikä myöskään neuvolassa tiedetty tätä. IVF-raskauksissa tuo kannattaa siis ottaa huomioon, kun miettii tähän verikokeeseen menoa. Itse olisin ehkä jättänyt koko homman väliin, jos olisin tuon tiennyt.
Hyviä vointeja ja aurinkoisia ilmoja!
T: Syysäiskä rv 19+2
nostelen ja kyselen kuulumisianne.
Syysäiskä: kiva että kaikki oli hyvin tutkimuksissa.
Ajatella että ollaan jo puolessa välissä raskautta. Meillä on ollut hulinaa: kahdet hääjuhlat ja häämatka (siis omamme). Ihanaa oli. Olen voinut tosi hyvin onneksi.
Eilen (tasan rv 20) oli rakenneultra jossa kaikki hyvin. Sukupuolikin selvisi, eli meille odotetaan toista poikaa :) Olinkin arvellut näin, raskaudet ovat olleet hyvin samanlaisia. Kiva, kun on lähes kaikki tavarat on säästössä ja esikon vaatteetkin (ja lelut ja tavarat) voi sitten suoraan kierrättää uudelle tulokkaalle. Tämä tulokas vaikuttaisi olevan rauhallisempi (ainakin ultrasta päätellen ;) ) kuin veljensä joka on kuin elohopea ja silloin ultrissakin liikkui kuin väkkärä, tämä masuvauva on rauhallisempi liikkeissään. Voi kun pitäisi paikkansa oikeastikin.
Äitiysloman alkuun vielä reilut 3 kk ja töitä pitäisi jaksaa paiskia. Sain luvan säästää kesälomat ensi vuodelle ä-loman perään, ne ovat tarpeellisempia siellä päässä. ajettelin että aika tulee muuten tolkuttoman pitkäksi jos ennen ä-lomaa pitää kesälomankin ja on yhteensä 8 viikkoa vapaalla ennen synnytystä. Viimeksikin oli aikoimoista odottelua ne neljä viimeistä viikkoa. Tälläisiä ajatuksia tällä kertaa. Kertokaan mitä teille kuuluu!
Olivera & bumb 20+1
Kumma juttu, olin ihan varma että olisin kirjoittanut meidän np-käynnistä ym, mutta eihän täällä mitään näkynytkään. Noh, taitaa jo vaivata se paljon puhuttu raskausdementia.
Käytiin viikko sitten tiistaina np-ultrassa, ja kaikki on oikein hyvin. Turvotusta oli 0,8 eli hienosti alitettiin raja. Taitaa tämä meidän kaveri olla yhtä aamu-uninen kuin äitinsäki. Oli meinaan unilla kun lääkäri alkoi ronkkimaan. Hän siinä katteli muita juttuja tovin, kunnes alkoi koputella mun mahaa. Masukki siitä pillastuneena alkoi heittää armotonta kuperkeikkaa ja nyrkkeili kun paraskin maailmanmestari. Tämän shown jälkeen tyyppi otti ja näytti lääkärille kieltä xD. Onneksi oli nopea lääkäri ja sai siitä meille kuvan ikuistettua.
Taisin pari viikkoa sitten kehua oksentamattomuudesta...Ja ****** marjat, jo lentää taas kaaressa. Kävin aamulla vaakalla, paino on tippunut 2kg.
Syysäitille onnittelut hyvistä ultrakuulumisista ja pikaiset paranemiset. Jos yhtään helpottaa niin sama vika rahikaisella. Miehen lapset tulivat lauantaina meille viettämään hiiihtolomaa ja toivat taudin tullessaan. Noh, lapsethan oli jo melkeenpä terveitä, vaan tarttui se silti. Tuolla nuo laskee mäkeä ulkona kauniissa auringonpaisteessa kun meikäläinen mätänee sisällä kera armottoman lihaskivun. Koko kroppa tuntuu siltä kun olisi jäänyt katujyrän alle. Ihanaa...
Mitähän muuta keksis sanottavaa...Niin juu,mistäpäin te kaikki olette? Olisi mukava tietää onko esim tässä meidän lähellä ketään odottajaa.
Mimskeli & Pätkä 14+0