Ero käytännössä???
Hei. Meille tulee todennäköisesti mieheni kanssa ero, vielä ei vireillä. Haluaisin tietää, onko pakko muuttaa eri osoitteisiin vai voimmeko jatkaa yhdessä asumista? Lasten takia jatkaisimme, joita on 4 iältään 6kk-6v. Mieheni puhuu yksinhuoltajuudesta, johon en usko koska hän on sairas(paniikkikohtauksia, masennusta, ahdistusta, vertigo-huimausta, verenpaine.....) ja huonovoininen eikä siksi kykenevä lasten hoitoon.
Hän ei kotona osallistu mitenkään lasten tai kodinhoitoon, ja nyt kuiten yhtäkkiä haluaa lapset itselleen. Oletan, että jos tappelemaan alettais, minä voittaisin koska olen pyörittänyt tätä hoitoa yksin tähänkin asti. Tappelua ja riitaa en haluaisi. Olisin valmis jopa pysymään erottunakin hänen kanssa (ainakin jonkun aikaa) koska myös hän tarvitsee apua ts hoivaamista, emmekä kuiten vihaa toisiamme (vielä).
Jos minä yhtäkkiä ottaisinkin ja lähtisin esim 6kk kanns pois kotoa, pidetäänkö minua vastuuttomana koska jätin 3 lasta isän hoitoon joka ei ole terve?
Tietoa tarvisin kipeästi, kiitos jos joku viitsii vastata.
Kommentit (2)
sinulle ole apua,mutta kyllä mietityttää tuo ajatus jättää isommat lapset isälle joka kärsii masennuksesta yn. Mm. paniikkihäiriö voi olla lapsille hädän paikka jos turvallista toista aikuista ei paikalla.
Eron jälkeen vielä arvoitus kuinka miehesi sairaudet oireilevat...sen tyyppisiä sairauksia,että voivat oireilla tuollaisessa tilanteessa hyvinkin voimakkaasti.Kuinka lapset pärjäisivät masentuneen vanhemman kanssa...tai kuinka se heihin vaikuttaisi?
En tätä syyllistääkseni kirjoita vaan tuli mieleeni nuo asiat kun lähipiirissä tämänsuuntaisia ongelmia myös sairauden osalta.
Voimia sinulle vaikeaan elämäntilanteeseen ja toivottavasti löydät kaikille parhaimman ratkaisun.
Hei,
suosittelen rekisteröitymään heti eroperhe.net sivuille, siellä vilkas keskustelu ja taattua apua. Olen itse saanut sieltä suuren avun kaikkeen eroon liittyvään.
Siis miksi ihmeessä lasten isä edes haluaa yksinhuoltajuutta, vaikka sinä olet pyörittänyt perhettä käytännössä?Kuulostaa joltain eron aiheuttamalta uhkailulta, onkohan ajatellut asiaa ihan loppun asti? Joka tapauksessa siihen ei käsittääkseni lain mukaan ole mitään perusteita jos äiti kykenevä lapsistaan hyvin huolehtimaan. Jos noin hyvissä väleissä olette, eikö yhteishuoltajuus toimisi kaikkein parhaiten?
Harkinta-aika on tosiaan se 6kk ja alkaa eron vireillepanosta lähtien. En osaa sanoa miten yhdessä asuminen asiaan vaikuttaa. Taloudellista tukea et ainakaan saa muualta, jos yhdessä asutte.