Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKÄ saa vanhemmat tuomaan sairaan lapsen hoitoon?

Vierailija
09.01.2008 |

Olen nyt ollut 2,5v perhepäivähoitajana ja yhä useammin törmään tähän juttuun. Otin nyt asian täällä esille, että saisin vanhempien näkökulmaan ja toisaalta saisin heräteltyä ehkä teitä vanhempia ajattelemaan asian.

Tuorein esimerkki: Tällä hetkellä minulla on hoidossa 2 perheen lapsia, molemmista tyttö ja poika. Maanantaina kesken hoitopäivän vanhempi tyttö alkoi oksentaa. kerkesi oksentaa kolmesti, ennenkuin vanhemmat pääsivät hakemaan. Informoin asiasta päivän lopussa myös toisen perheen lapsia.

Eilen tuon oksentelevan perheen lapset oli pois.

Tänään aamupuuro ei maistunut toisen perheen pojalle ja 10min päästä poika alkoi ripuloida, teki 4 todella vetistä ripulia. Soitin pojan äidille, kun pojalla oli pikkaisen lämpöäkin (37,5) ja kuulin, että molemmat lapset olivat eilen illalla oksentaneet 4x ja poika oli yöllä ripuloinut kerran, " mutta kun aamulla olivat ihan ok niin en uskonut taudin jatkuvan" .

Missähän oli se ajatus, että yksi terve päivä ollaan kotona?

Loppuvuodesta mulle tuotiin hoitoon siskokset, joista toisella oli jo tuodessa 38,6 kuumetta ja toinen oli NIIN tukossa, että minun täytyi lopulta soittaa päivystykseen voinko antaa oman lapseni Ventolinea ja sitten soittaa äitiltä lupa lääkkeen antoon. Siis vinkui ja rohisi niin paljon, että jos olis ollu oma lapsi, olisin kiireen vilkkaa vienyt päivystykseen spiiraan enkä todellakaan hoitoon. Äiti tuli sitten pitkin hampain hakemaan lapset 5tunnin päästä ja puolustus oli, että " kun oli niin kova tuuli niin ajattelin, ettette te kuitenkaan ole ulos menossa. Samahan se missä sitä sairastaa" .

Eräs PPH

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta hitossa voi olla pois töistä, jos lapsi on sairas. Oletteko kenties korvaamattomia? Mitä jos vaikka itse katkaisisit jalkasi: kuka silloin hoitaa työsi? Ihan älytöntä vedota tuollaiseen. Kyllä lapsen terveys menee vanhempien uran edelle. Sen pitäisi olla ihan itsestäänselvyys normaalille aikuiselle ihmiselle!

Vierailija
2/24 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä pk:iin että pph:lle viedään mitä karmeammassa kunnossa. Itse olen työskennellyt molemmissa, tällä hetkellä äitiyslomalla :) Mutta on hirveää, kun rohiseva, puuskuttava, väsynyt lapsi tuodaan hoitoon kera yskänlääkepullon! Jos lapsi tarvitseee lääkettä yskäänsä eikä pysty yskältään nukkumaan HÄN KUULUU EHDOTTOMASTI KOTIHOITOON! Monelle on ihan hirveän vaikea uskoa tätä. Pieni yskä, joka ei haittaa lapsen ulkoilua tai nukkumista ei ole haitallista eikä pieni nuha. Mutta varsinkin vatsataudit ovat hyvin tarttuvia ja lapsi olisi pidettävä ainakin yksi päivä kotona niin, että hän ei enää oksenna eikä ripuloi ollenkaan.

Kyllä olis elämä pk:ssa ja pph:lla paljon ruusuisempaa, jos vanhemmat hoitaisivat lapsensa kerralla kuntoon ja toisivat vasta sitten hoitoon. Näin pitkiltä ja turhilta poissaoloilta vältyttäisiin.

Peesaan täysin siis ap:ta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaspoissaolot on aina noloja, vaikka olisi syytäkin. Minä ainakin tunnen kauheaa syyllisyyttä joka kerta, kun sairastun itse tai lapsi. Tulee sellainen olo kuin pinnaisi ja pelkää, että menee maine työpaikalla sellaisena, joka on aina tilaisuuden tullen pois. Meillä täälläkin kahvipöydässä oikein rehennellään, koska on oltu viimeksi pois ja siinä on itsellä vaikeaa, kun lapsen takia on pakko olla pois silloin tällöin.

Toisella puolen on taas kaikki duuniammatit, joista ollaan sumeilematta pois ja hoitajat, jotka laskee " lomapäiviä" vuodessa!

Itse en vie sairasta lasta hoitoon, mutta kyllä tämä tilanne oikeasti on tosi vaikea.

Vierailija:

Totta hitossa voi olla pois töistä, jos lapsi on sairas. Oletteko kenties korvaamattomia? Mitä jos vaikka itse katkaisisit jalkasi: kuka silloin hoitaa työsi? Ihan älytöntä vedota tuollaiseen. Kyllä lapsen terveys menee vanhempien uran edelle. Sen pitäisi olla ihan itsestäänselvyys normaalille aikuiselle ihmiselle!

Vierailija
4/24 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika yski tuossa joku vuosi sitten muutaman päivän. Käytin lääkärissä ja lääkäri totes vain, että nyt on liikkeellä yskää. Antoi yskänlääkettä. Poika oli koulussa, koska jaksoi hyvin kulkea koulumatkat kävellen ja osallistua tunneille.

Sitten yks aamu yski niin, että oksensi limaa. Vein uudelleen lääkäriin, missä tympääntynyt lääkäri ei meinnaut edes kuunnella. Tokaisi vain, että ei yskät antibiooteilla parane, että aina pitäis saada tavalliseen yskään lääkkeitä.

Kuunteli lopuksi ja kas, sitten tulikin jo kiire kuviin ja ottaan CRP. Pojalla oli kuumeeton keuhkokuume.

Että näinkin voi käydä.

Vierailija
5/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sikamaista. Siis sikamaista omia lapsia kohtaan, sitä hoitajaa kohtaan, mutta ennenkaikkea hoitopaikan muita lapsia kohtaan. Olis ihan kohtuullista, että jos tarkoituksella tartuttaa toisen perheen lapsiin (koska tahallistahan tuo on) jonkin pöpön, vastaa myös lääkärikuluista ja kuljetuksista!

Vierailija
6/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sulla on ollut huono tuuri perheiden suhteen? Itse en tunne ketään, joka veisi selvästi sairaan lapsensa hoitoon, tai ainakin he potevat siitä tosi kovaa syyllisyyttä sitten töissä. Oletko kysynyt noilta vanhemmilta suoraan, mikä on ollut syynä? Ei kannata vaahdota vaan herätellä ihan asiallista keskustelua ja vedota empatiaan: lapsella on kurjaa hoidossa kipeänä, lisäksi toiset lapset sairastuvat. Ja kaikki lapset vastaavasti sairastavat vähemmän, jos kaikki vanhemmat jaksavat tsempata sairaspoissaoloissa niin, että malttavat pitää aina yhden oireettoman päivän kotona esim. vatsataudin jälkeen.

Lapset on kyllä niin reippaita usein vatsatautisinakin, ettei kaikki vanhemmat välttämättä oikeasti tajua heidän olevan kipeitä edelleen. Ehkä tunnolliset työntekijät kuvittelevat, että he eivät saa olla pois töistä, jos lapsi ei enää oksenna eikä ole kuumeinen? Kurjaa silti, myönnetään.

Kuumeessa lasta ei ikinä saa viedä hoitoon tai päästää kouluun, kukapa aikuinenkaan jaksaisi olla kuumeessa töissä?! :O Mutta oliko silloin käynyt niin, ettei lapsi aamulla vaikuttanut kuumeiselta vaan vanhemmat olisivat voineet kiireessä olla huomaamatta? Meillä ainakin aamut on välillä niin kaoottisia, että siinä saattaisi huonolla tuurilla mennä ihan ohi kuumeinenkin olotila :-/ Jos vanhemmat tiesivät varmuudella kuumeesta, niin se on kyllä ajattelematonta. Millaista työtä he oikein tekevät? Onko irtisanomisuhka iso? Silti kuulostaa kurjalta, kannattaa jutella.

Nuhan parantumista ei voi jäädä loputtomasti odottelemaan kotiin, jos lapsi on muuten terve ja hyvävointinen. Toisillahan yskää ja nuhaa voi kestää jopa viikkokausia! Ei mikään työnantaja sellaisia poissaoloja katselle, eikä lapsikaan silloin hyödy kotihoidosta vaan ennemminkin turhautuu neljän seinän sisällä kuumeettomana. Mutta jos olo on tosi tukkoinen heti aamusta, miksi et puutu siihen jo ovella?

Vierailija
7/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki on se perhe, joka yritti väkisin lomailla oksentelevan lapsen kanssa Naantalin kylpylässä.

Toisaalta: mulla on yksi aika uusavuton kaveri, joka soitti että hänen poikansa oli edellispäivän iltana oksentanut ja tehnyt löysähkön kakan ja kyseisenä aamuna aikaisin oli tullut ihan vesiripulia, mutta pojalla ei kuumetta ja oli syönyt. Että voisikohan mennä päiväkotiin. Sanoin tietystim, että ei missään nimessä - yksi kokonainan oksentamaton ja ripuloimaton päivä ensin ja huolelliset pesut yms.

No, kaveri oli sitten soittanut vielä päiväkotiin ja sieltäpä olikin sanottu, että voi tuoda jos on kerran virkeä eikä kuumetta!

Niin, mistäpä sitten ihmiset tietävät mikä on oikea tapa, kun ei turhaankaan töistä halua olla pois?

Ihmettelen TODELLA päiväkodin asennetta mahatautioireisiin!

Vierailija
8/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tuo kuume & hengitystieoire-tapaus oli sellainen, että isä tai äiti aina vaan ovelle saatteli lapset eli minä sitten aina riisuin vaatteet jne. Siksipä en heti pystynyt asiaa toteamaan vanhemmille, mutta jo parinkymmenen minuutin kuluttua olin " diagnoosit" tehnyt.

Näitä vanhempia OIKEASTI on tosi paljon, vasta pphoitajien palaverissa puhuttiin asiasta yli tunti ja laadittiin oikein neuvolan th:n kanssa yhteistyössä kirjekin jokaisen hoitolaisen kotiin.

Juuri tämä, että sillä tartuteaan toiset lapset, on ehkä mielestäni se pahin juttu. Lapsethan jaksaa yllättävän hyvin sairaanakin. Mutta sitten alkaa ikävä kierre, jos kaikki hoitolaiset sairastuu perättäin.

Ammattina näillä minun kohdalla sattuneilla vanhemmilla on ihan sitä sun tätä. On yrittäjää, sihteeriä, rekkakuskia, insinööriä, terveystarkastajaa, opiskelijaa.

Mutta, kiitos vielä kerran, että sain ihan asiallisia ja valaiseviakin näkökulmia. Täytyy miettiä itsekin, miten näissä tilanteissa olisi viisainta jutella ja toimia.

AP

Vierailija
9/24 |
10.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsen yskä ei meinaa mennä ohi. Siinä ei välttämättä tule niitä klassisia oireita.. Meillä poika yski päivän ja seuraavana päivänä makasi lastenpolilla tipassa :( Keuhkokuume. Eli monenlaista oiretta siitä tulee. Oksensi myös limaa.

Vierailija
10/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on puitu myös meidän palavereissa. Varsinkin nuoret hoitajat, joilla on omiakin lapsia kärsivät tästä kovasti. Sairaat lapset tartuttavat heidän omat lapsensa ja näin hoitaja saa sitten pitää palkatonta sairaan lapsen hoitovapaata :/

Itselläni pieni lapsi, jolla infektioastma ja harkitsen " urani" lopettamista, koska lapseni sairastelee koko ajan. Kiitos vaan ajattelemattomien vanhempien :( Onneksi joukkoon mahtuu myös sellaisia, jotka hoitavat lapsensa taatusti kuntoon ennenkuin tuovat lastansa hoitoon.

t. pph

Vierailija
11/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ei ole vielä tullut ollenkaan ilmi, että on olemassa vanhempia jotka tumpaavat lapsensa täyteen lääkkeitä aamulla, joten kukaan ei huomaa lapsen olevan kipeä. Ei ole kuumetta, ei tarvi jäädä kotiin.

Ja kaikesta näkee, että lapsi on tosi kipeä. Jo silmistä näkee, että on ihan kipeä. Räkää niin täynnä, että liikkuminen on vaikeaa. Helppo sitten muiden mukana ulkoilla...

Ketä sillä lääkkeen annolla huijataan, itseään, hoitajaa vai sairautta?

Ja muutenkin se kuume on aina se raja. Lapsi voi olla vaikka kuinka sairas, mutta kotiin hän ei jää, kun ei ole kuumetta. Ja ihan varmasti saisi th:n todistuksen ilman kuumettakin.

Yllättäin on aina tietyt perheet,joiden lapset ei koskaan ole kipeinä. Nämä lapsiraukat tulevat hoitoon vaikka pää kainalossa.

Vierailija
12/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelijana tai määräaikaisena ei voi olla pois töistä. Opiskelijanakin se oli joskus ihan mahdotonta tai tutkinto olisi siirtynyt heti vuodella. Ja siihen en saanut edes opintotukea.

Vierailija
13/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan riitä edes terveydenhoitajan todistus, vaan pitää olla lääkärin. Meidän päiväkotiin tuotiin joulujuhlaan lapsi, jonka äiti sanoi tuodessa, että tytöllä ollut ongelmia viime yönä vatsan kanssa. Sitten sanoi, että jos kesken esityksen rupeaa oireilemaan, niin kiireesti vessaan. Lapsella on muna-allergia, joten aina ei voi kuulema tietää mistä oireet johtuvat. Itse en olisi viitsinyt riskeerata muiden joulua, vaan olisin varmuuden vuoksi pitänyt kotona. Meillähän sitten viimeiset oksensi aattona.

Vierailija
14/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiän pph ottaa sairaita ja kun omallani oli kuumetta, niin sanoi, että sa tuoda, kun ovat sisällä

Vierailija
15/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella ollut korvakierre syksyn ja sitten tuli rokko ja vatsatauti jne. Kotona olen aina lapsen pitänyt, mutta tulee syyllinen olo, ku töissä ihmetellään, että miten sen lapsi muka noin sairastaa...

Eli asioilla on aina kaksi puolta...

Vierailija
16/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö vanhemmat ajattele että ripuli tms voi tarttua hoitajaankin? Ja sitten valitetaan kun pph on jatkuvasti sairaslomalla ja lapset joutuvat varahoitopaikkaan. Omat lapset viedään kyllä puolikuntoisina hoitoon mutta jos joku muu tekee saman, kauhea valitus siitä että tulevat tartuttamaan muita. Niin se vaan on että ei osata nähdä omaa napaansa pidemmälle.

Vierailija
17/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinne tuli hoitoon tän toisen perheen lapsia ja heistä toisella oli ihan mieletön röhä ja lopulta paljastui että oli kuumeeton keuhkokuume. Olipa kiva jäädä joululomalle.

Osa vanhemmista on oikeasti vähän hönöjä. Tai heillä ei ole mitään ajatusta toimintansa seurauksista.

Vierailija
18/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, että jokohan siellä on puhuttu, että ollaan sairas lapsi tuotu hoitoon. Rehellisesti lapsi on molemmilla kerroilla ollut terve ja reipas aamulla. Joskus kuume nousee nopeasti, minkäs sille tekee kun ei ole selvännäkijä?

Vatsataudista meillä on ohjeet (pk:sta), että kun oireet loppuu ja vointi on voimistunut, voi tulla hoitoon. Sinänsä erikoista, että oksentelu tai ripulointi yltyy uudelleen kerran jo laannuttuaan. Mutta toki sekin mahdollista.

Vierailija
19/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Mitä ihmeen sankareita ne kuvittelee olevansa?)

Vierailija
20/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajalle pitää aina viedä todistus siitä, että lapsi on kipeä ja siksi on poissa töistä... eli kun se lapsi on kerran kuitenkin raahattava sinne terveyskeskukseen, niin kannattaa kaiketi pyytää kerralla tarpeeksi pitkä sairasloma lapselle, että se terve päivä tulee siihen mukaan.

Eli " veemäistä" työnantajaa ei todellakaan voi syyttää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi