Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIKÄ saa vanhemmat tuomaan sairaan lapsen hoitoon?

Vierailija
09.01.2008 |

Olen nyt ollut 2,5v perhepäivähoitajana ja yhä useammin törmään tähän juttuun. Otin nyt asian täällä esille, että saisin vanhempien näkökulmaan ja toisaalta saisin heräteltyä ehkä teitä vanhempia ajattelemaan asian.

Tuorein esimerkki: Tällä hetkellä minulla on hoidossa 2 perheen lapsia, molemmista tyttö ja poika. Maanantaina kesken hoitopäivän vanhempi tyttö alkoi oksentaa. kerkesi oksentaa kolmesti, ennenkuin vanhemmat pääsivät hakemaan. Informoin asiasta päivän lopussa myös toisen perheen lapsia.

Eilen tuon oksentelevan perheen lapset oli pois.

Tänään aamupuuro ei maistunut toisen perheen pojalle ja 10min päästä poika alkoi ripuloida, teki 4 todella vetistä ripulia. Soitin pojan äidille, kun pojalla oli pikkaisen lämpöäkin (37,5) ja kuulin, että molemmat lapset olivat eilen illalla oksentaneet 4x ja poika oli yöllä ripuloinut kerran, " mutta kun aamulla olivat ihan ok niin en uskonut taudin jatkuvan" .

Missähän oli se ajatus, että yksi terve päivä ollaan kotona?

Loppuvuodesta mulle tuotiin hoitoon siskokset, joista toisella oli jo tuodessa 38,6 kuumetta ja toinen oli NIIN tukossa, että minun täytyi lopulta soittaa päivystykseen voinko antaa oman lapseni Ventolinea ja sitten soittaa äitiltä lupa lääkkeen antoon. Siis vinkui ja rohisi niin paljon, että jos olis ollu oma lapsi, olisin kiireen vilkkaa vienyt päivystykseen spiiraan enkä todellakaan hoitoon. Äiti tuli sitten pitkin hampain hakemaan lapset 5tunnin päästä ja puolustus oli, että " kun oli niin kova tuuli niin ajattelin, ettette te kuitenkaan ole ulos menossa. Samahan se missä sitä sairastaa" .

Eräs PPH

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että on ihan sairasta. Joskus olen toiminu noin kun lääkäri ei ole antanu sairaslomaa. Olis varmaan pitäny ottaa loparit. Oikeesti

Vierailija
22/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. duunarihommissa tiedän kyllä vaadittavan, mutta akateemisilla aloilla harvemmin tai sitten riittää puhelintodistus (eli terveydenhoitajalle voi vaikka valehdella).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

työnantajalle pitää aina viedä todistus siitä, että lapsi on kipeä ja siksi on poissa töistä... eli kun se lapsi on kerran kuitenkin raahattava sinne terveyskeskukseen, niin kannattaa kaiketi pyytää kerralla tarpeeksi pitkä sairasloma lapselle, että se terve päivä tulee siihen mukaan.

Eli " veemäistä" työnantajaa ei todellakaan voi syyttää.

riittää. On kuitenkin helpompi raahata kipeä lapsi lääkäriin/terveydenhoitajalle, kuin itse kipeänä raahautua sinne. Sitä paitsi meillä saa ripuli/oksennustaudeissa th-todistuksen puhelimella, ei tarvi lähteä tartuttamaan muita.

me olemme siinä onnellisessa tilanteessa, että molemmat isovanhemmat asuvat paikkakunnalla. Meidän lapsilla on aina se kuumeeton/tauditon päivä ennen kuin viemme heidät hoitoon. Vanhemmat hoitavat alkusairauden, jolloin lapsi huonommassa kunnossa, isovanhemmat toipilasaikana, jolloin lapsi kutakuinkin jo terve. Lisäksi vuorottelemme miehen kanssa sairaan lapsen hoitoa. Joten työantajallekaan ei käy kohtuuttomaksi. Menee tasan sairaspäivätkin.

Lisäksi lapsemme sairastavat tosi vähän. Ja me vanhemmat olemme inhimillisillä työnantajilla, jotka ovat tosi ymmärtäväisiä sairastaelujen suhteen.

Olen kuitenkin kuullut, että esim. pätkäläisten on tosi vaikea olla lapsen takia pois. Kutsua uudelle pätkälle ei tule niin helposti kuin lapsettomalle.

Vierailija
24/24 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonne yksi äiti toi poikansa AINA kipeänä. Sitten tauti iski omaan lapseeni JOKA IKINEN kerta ja oli jäätävä pois töistä aivan liian monta kertaa vuoden aikana. Potkuthan siitä tuli.

Töissä oli työkavereiden pinna kireällä kun joutuivat tekemään munkin hommat.

Sekä minä että pph sanottiin kyseiselle äidille monesti asiasta, mutta ei mennyt jakeluun. Hän saattoi jopa räkäiselle pojalleen sanoa että annas nyt " Leenalle" suukko. Mut se akka onkin vähä-älyinen lähihoitaja.... (enkä tarkoita et kaikki ovat, mut hän on tyypillinen esimerkki sellaisesta)