Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö muita perheitä, joissa vaimo ei pakota miestä mihinkään kotityöhön?

Vierailija
09.01.2008 |

En ole ikinä valittanut/mäkättänyt miehelle mistään siivouksesta/pyykinpesusta/ruoanlaitosta tms. On viikkoja, ettei mies tee yhtään mitään, ja sitten välillä pesee pyykkiä, ruokaa tekee aika usein, mutta esimerkiksi ei ole koskaan imuroinut. Roskia vie myös aika usein. Ja tosi harvoin olen kauniisti pyytänytkään. Välillä meillä on sotkuista, mutta tykkäämme molemmat siisteydestä, ja yritän itse kyllä siivota vähintään joka toinen päivä jotain. Mies tekee enemmän esim silloin kun on syntymäpäiväni, tai olen kipeä tms. En ole ikinä ajatellut, että minä joudun tekemään paljon enemmän. Mies kuitekin taas tuo rahaa kotiin paljon enemmän. Itse opiskelen.

Meillä ei ole koskaan tullut riitaa kotitöistä. Tajusin sen vasta nyt. Jotenkin uskomatonta. Edellisissä suhteissa kyllä on väännetty kättä ja huudettu puolin ja toisin kotitöistä..

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä hoidan lapset.

Ja eipä meilläkään riidellä asiasta. Minä olen halunnut ok-talon ja monta lasta, miehelle olisi kelvannut kerrostalokolmio ja yks lapsi :)

Vierailija
22/35 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin, kun molemmat olimme töissä ja talouteemme kuului siis kaksi aikuista, teimme kotitöitä yhdessä. Siis eri aikoihin (mies vuorotöissä ja minä töissä virka-ajan + ylityöt), mutta molemmat tekivät... Kumpi tahansa saattoi pestä vessan tai imuroida. Rehellisesti sanoen, mieheni on paljon siistimpi kuin minä... Ainoat kotityöt, joita hän ei tee ovat pyykin silitys (kuulemma turhaa) ja ruoan laitto. Ruokaa ei laita, koska minulla on miljoona ruoka-aineallergiaa ja hän yhä edelleen pelkää vahingossa aiheuttavansa minulle jonkin kohtauksen. Auttaa kyllä siinä....

Nyt olen vauvan kanssa kotona ja opiskelen tässä samalla. Teen kaikki kotityöt, mieheni on töissä ja rakentaa meidän kotia. Vauva on todella kiltti ja hänen kanssaan saan kyllä laitettua ruokaa ja siivottua. Pyykit silitän vauvan ollessa päikkäreillä, koska siihen en rupea, hänen ollessa hereillä... Jotain voisi sattua. Silti ennätän myös leikkimään lapseni kanssa, koska opiskelun hoidan aamulla hänen nukkuessaan... itse herään kuuden jälkeen ja vauva nukkuu kymmeneen ;)

Kotityöt, joita en tee, on lamppujen vaihto. Mieheni on pitkä ja vaihtaa useimmat lamput ilman jakkaraa tai kotitikapuita. Itse en yletä yhteenkään lamppuun... Lisäksi mieheni pesee meillä ikkunat, koska osaa sen homman paremmin. Mutta ikkunat pestään siis kahdesti vuodessa.

Mielestäni tämä menee näin... Minulle valtio maksaa siitä, että olen kotona, tähän pestiin kuuluu myös kotityöt.

Mieheni jää pian vanhempainvapaalle ja on aivan selvää, että vastuu kodista siirtyy hänelle.

Ei asiasta tarvi edes keskustella enempiä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee pyytämättä.

Mies teee ruuan 3-4 kertaa viikossa.

Pesee vessan/kylppärin kerran viikossa (yleensä minusta jopa liian usein/hyvin, itse en ole niin pedantti).

Pesee pyykit usein (minusta jopa turhan usein, joskus vajaita koneellisia).

Mä imuroin viikon mittaan.

Mä useimmiten hoidan tiskit koneesta.

Siistin tasoja ym.

Vierailija
24/35 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yhteistä taloutta eletään, tehdään työtkin yhdessä, tämä koskee myös 7v poikaa.

Pojan tehtävänä on pitää huoneensa siistinä, tyhjentää tiskikone ja tehdä muita pikkuhommia. Minä ja mies hoidetaan muu koti. Kumpikin silittää omat vaatteensa, mies paitansa ja mä työvaatteeni.

Me asutaan omakotitalossa, joten piha- ja kunnostustöitä riittää. Mulla pysyy kirves ja vasara ihan yhtä hyvin kädessä kuin miehelläkin. Nurmikon leikkuu sujuu myös molemmilta, usein toinen ajaa isommat pinnat ja toinen trimmerillä ahtaammat paikat. Yhdessä työt tulee tehtyä eikä kukaan tunne itseään liian työllistetyksi.

Vierailija
25/35 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en " nalkuta" tai " mäkätä" muistakaan asioista, koska mun mies on normaali aikuinen joka tekee normaaleja hommia (koti- yms) ihan luonnostaan ja pakottamatta.

Vierailija
26/35 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en esim. vie roskia ikinä ulos. Se on miehen homma. Enkä kanna ikinä ruokakasseja.. Sitä paitsi minun mies on ihan käsi kotitöissä, ja minua alkaa vaan ärsyttää jos se alkaa söheltää.. Meillä toimii tämä " vanhan ajan" tyyli=)

Vierailija
27/35 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan tajunnut kanssa tätä, että mistä niitä vastuuttomia oikein löytyy, jotka eivät tee automaattisesti omaa osuuttaan. Me ollaan tehty niin, että ollaan sovittu vastuualueet ja kumpikin hoitaa ne sovitussa aikataulussa eli lauantaina pitää tehdä viikkosiivoukset viimeistään.

Mies hoitaa käytännössä ruokaostokset ja minä pääsääntöisesti pyykinpesun. Kumpikin silittää omansa mikäli kokee tarvitsevansa.

Kaikki sellainen kotityö, jota ei haluta tehdä, on ulkoistettu. Auton huolto, ja se kuuluisa renkaiden vaihtokin, mattojen ja verhojen pesu, ikkunat jne.

Oikeasti mä en tajua kuinka joku voi puhua tuosta renkaiden vaihdosta merkittävänä kotityönä. Siihen ei saa osaava millään menemään kahta tuntia enemmän aikaa vuodessa ja siihen kuuluu jo kaksi kertaa kahvittelu huoltoasemalla kun käy tarkistamassa ilmanpaineet.

Vierailija
28/35 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ei kyllä meillä tulisi kysymykseenkään, ei mieheni olisi niin röyhkeä, että olisi oikeasti sitä mieltä, että siivooja hoitaa HÄNEN OSUUTENSA ja puoliso sitten loput. Meillä on yhteinen talous, yhteinen perhe, yhteiset lapset ja yhteiset vastuut. Ei asu tässä taloudessa vapaamatkustajia.

Vierailija:

Suosittelen ap:llekin sitten myöhemmin. Erittäin hyvä systeemi. Koska minä laitan ruoat ja hoidan pyykit, siivooja siivoaa. Yhdessä käydään kaupassa.

Kyllä minäkin voisin ostaa itseni vapaaksi kotitöistä, mutta olen valinnut vaatteisiin tuhlaamisen sen sijasta.

Meillä ihan oikeasti jaettiin kotityöt niin, että ensin oli kuukauden ajan pidetty kirjaa, miten paljon aikaa kuhunkin työhön meni. Sitten jaettiin työt tasan. Ei sillä ole minulle mitään väliä, kuka siivoaa - paitsi että työ tulee paremmin tehtyä, kun sen tekee ammattilainen. Onko sinulle tärkeää, että siivooja on nimenomaan oma aviomiehesi? Minulle ei.

Sitä paitsi mies on yrittäjä, jonka työstä maksetaan puolen tunnin jaksoissa. Jos hän käyttäisi aikansa siivoamiseen, hän menettäisi rahaa paljon enemmän kuin siivoojan palkan verran. Ei kannata, vaikka miten laskisi.

t. tyytyväinen 16

Vierailija
29/35 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että perheessä jaetaan asiat tasan, olipa kyse rahoista tai kotitöistä. Mä en tajua " perhettä" , jossa perusasiat eivät ole yhteisiä.

ONko teillä lapsia? Kuinka miehesi on kompensoinut sulle taloudellisesti sen, että olet hoitanut lapsianne kotona ja menettänyt mahdollisuutta edetä uralla jne? Kuinka paljon hän maksaa sulle korvausta, jos jäät esim. hoitamaan sairasta lasta kotiin? Vai oletteko jakaneet lapsetkin niin, että yksi hoitaa yhden, ja toinen toisen? Onko miehesi palkannut siihenkin hommaan oikein ammattilaisen, että voi itse sitten rauahssa tienailla, ja käyttää rahojaan haluamallana tavalla?

Mä en vaan tajua tuollaisia perheen irvikuvia.

Vierailija:

Vierailija:

Ei kyllä meillä tulisi kysymykseenkään, ei mieheni olisi niin röyhkeä, että olisi oikeasti sitä mieltä, että siivooja hoitaa HÄNEN OSUUTENSA ja puoliso sitten loput. Meillä on yhteinen talous, yhteinen perhe, yhteiset lapset ja yhteiset vastuut. Ei asu tässä taloudessa vapaamatkustajia.

Vierailija:

Suosittelen ap:llekin sitten myöhemmin. Erittäin hyvä systeemi. Koska minä laitan ruoat ja hoidan pyykit, siivooja siivoaa. Yhdessä käydään kaupassa.

Kyllä minäkin voisin ostaa itseni vapaaksi kotitöistä, mutta olen valinnut vaatteisiin tuhlaamisen sen sijasta.

Meillä ihan oikeasti jaettiin kotityöt niin, että ensin oli kuukauden ajan pidetty kirjaa, miten paljon aikaa kuhunkin työhön meni. Sitten jaettiin työt tasan. Ei sillä ole minulle mitään väliä, kuka siivoaa - paitsi että työ tulee paremmin tehtyä, kun sen tekee ammattilainen. Onko sinulle tärkeää, että siivooja on nimenomaan oma aviomiehesi? Minulle ei.

Sitä paitsi mies on yrittäjä, jonka työstä maksetaan puolen tunnin jaksoissa. Jos hän käyttäisi aikansa siivoamiseen, hän menettäisi rahaa paljon enemmän kuin siivoojan palkan verran. Ei kannata, vaikka miten laskisi.

t. tyytyväinen 16

Vierailija
30/35 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tai imuroimaan. Jos käskisin pestä vessan, mies varmaan ratkeaisi. Hän on ottanut hommikseen puiden kantamisen (jota meidän huushollissa kuluu paljon) ja hiiren räpsien virittelyn (niihin minä en suostu koskemaan!).

Muuten minua ei haittaa, enkä oletakaan että mitään pitäisi tehdä, kunhan siivoaa omat jälkensä. Se nostaa niskavillani pystyyn, jos mies jättää banaaninkuorensa ja oluttölkkinsä jonnekin ajelehtimaan minun korjattavakseni, ja ne puun roskat.

Vierailija
31/35 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat tehdään, itseäkään ei ana huvita joten välillä kaikki retuperällä ja sit jompi kumpi alkaa laittaa paikkoja kuntoon ja toinen liittyy seuraan. Ihan turha niistä on tapella.

Vierailija
32/35 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

että perheessä jaetaan asiat tasan, olipa kyse rahoista tai kotitöistä. Mä en tajua " perhettä" , jossa perusasiat eivät ole yhteisiä.

ONko teillä lapsia? Kuinka miehesi on kompensoinut sulle taloudellisesti sen, että olet hoitanut lapsianne kotona ja menettänyt mahdollisuutta edetä uralla jne? Kuinka paljon hän maksaa sulle korvausta, jos jäät esim. hoitamaan sairasta lasta kotiin? Vai oletteko jakaneet lapsetkin niin, että yksi hoitaa yhden, ja toinen toisen? Onko miehesi palkannut siihenkin hommaan oikein ammattilaisen, että voi itse sitten rauahssa tienailla, ja käyttää rahojaan haluamallana tavalla?

Mä en vaan tajua tuollaisia perheen irvikuvia.

Meillä on lapsia, mutta en ole synnyttänyt. Emme ole kumpikaan koskaan hoitaneet lapsia kotona päätoimisesti. Olin ennen mieheni lasten meille muuttoa urani huipulla, mutta luovuin siitä ja harrastuksistani vapaaehtoisesti, jotta voin olla enemmän lasten kanssa.

Elimme heidän muuttonsa jälkeen muutaman vuoden ajan erittäin lapsentahtisesti. Se on mahdollista, kun mies on yrittäjä ja minulla joustava työnantaja.

Kun lapset ovat sairaita, ensisijassa mies jää kotiin, mutta pystyn itsekin tekemään töitä kotoa käsin. Päävastuu lapsista on joka tapauksessa miehellä.

Ja minä muuten tienaan enemmän kuin mies.

t. onnellinen 16

Vierailija
33/35 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh! Eipä ole pieneen mieleenkään tullut, että jostain niinkin yhteisestä ja toisaalta vähäpätöisestä asiasta kuin kotityöt voisi saada riidan aikaiseksi. Tai että niistä pitäisi oikein taulukoita vääntää, jotta kumpikin varmasti tekee tasapuolisesti osuutensa :O

Meillä molemmat tekevät, mitä osaavat, ehtivät, muistavat ja hoksaavat. Aina meillä on silti ollut ihan tarpeeksi siistiä, puhtaita vaatteita päälle laitettavaksi eikä tiskivuoretkaan valtaa keittiötä. Kaupassakin käydään fiilisten mukaan: se, kumpi jaksaa tai haluaa, menee. Auton tankkaa se, joka huomaa bensatankin tyhjenneen ja lampun vaihtaa se, jota palanut lamppu häiritsee. Mies tekee enempi remppahommia ja minä kokkailen, sekin on tullut fiilispohjalta eikä ole mikään sopimus sentään. Silittämistä inhoan, joten mies silittää omat paitansa ja samalla muutakin, jos jaksaa. Vastaavasti jos minä joskus jonkun vaatekappaleeni silitän, saatan silittää samalla kasan miehen paitojakin. Ei meillä lasketa, kumpi tekee enemmän kotitöitä, pääasia, että työt tulee jotenkin tehtyä! Ja ainahan apua voi nalkuttamattakin pyytää, jos toinen ei hoksaa itse tulla jelppimään?

No, vissiin meillä vain on roolijaot sitten muutenkin sekaisin, kun en koskaan ole myöskään kärsinyt " päänsärystä" ;) Tai ehkä harvemman tarvitsisi nalkuttaa tai pihtailla, jos rakkaus osattaisiin näyttää toiselle arkisissa teoissa eikä vain sanoissa...?

Vierailija
34/35 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mies ei tehnyt mitään ja se oli kyllä tosi ärsyttävää.

Vierailija
35/35 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies on sairaslomalla ollut muutaman kuukauden ja vielä on pari kuukautta, itse opiskelen. mies hoitaa viikolla tiskaukset, pedin petaukset ja yleissiistimisen. yleisesti hoitaa kodinkone-asiat, autoon liittyvät asiat, viemärin puhdistuksen(vaihtokauppana minä pesen aina vessan), roskakaapin siistinä pitämisen ja jääkaapin pesun. minä inhoan kaikkia noita edellä mainittuja. minä puolestaan imuroin ja pesen lattiat, pyyhin pölyt, vien roskat,teen ruoat ja pesen pyykit. ja ihan omasta tahdostani, koska ukko ei ruokaa osaa tehdä(vaikka luuleekin niin) ja pyykin pesusta tykkään. ollaan siis valittu kumpiki sellaset hommat mistä tykätään ja hyvin on toiminut. välillä tulee kismaa siitä jos vaatteita lojuu lattialla tms. mutta eipä muuten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi