Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulevia koulukiusaajia?

Vierailija
08.01.2008 |

Hain tänään 3-vuotiasta poikaani tarhasta, lapset olivat juuri lähdössä ulos.

Isoista, ilm. eskariryhmästä, oli jo 2 poikaa ehtinyt pihalle, tarhan kaikki muut lapset ja kaikki aikuiset olivat vielä sisällä.

Ensin toinen pojista totesi toiselle, että eipä näy ulkona vielä ketään. Sitten sama sälli huomasi minut ja alkoi matkia kävelyäni kauheasti keikkuen (kävelen siis ihan normaalisti, mitä nyt harpon pitkiä askelia). Jompikumpi pojista alkoi mun minun kuulteni nimitellä minun poikaani pätkäksi, huuteli " minnes pätkä olet menossa" , " mikä on pätkä sun nimes" ja jotakin muutakin pätkästä tuli. Poikani jäi ihmeissään katsomaan isojen touhuja, ja sanoin sille tules nyt. Tästä pojat taas alkoivat ivallisella äänellä toistella perässäni " tules nyt, tules nyt" .

Missä helvatassa on noidenkin apinoiden kasvatus? Minulle ei kakarana olis tullut mieleenkään alkaa huudella mitään ilkeysmielessä kellekään aikuiselle, eikä toisille lapsillekaan. Kaikkein vähiten olisin alkanut nimitellä vanhempansa kanssa kulkevaa lasta. Jotakin on kyllä pielessä, ja aionkin ottaa asian puheeksi tarhan aikuisen kanssa kun seuraavan kerran haen lastani. En siis syytä tästä tarhaa vaan noiden apinoiden vanhempia. Mikäli oman poikani tapaan joskus samoista hommista tai kuulen sen tuollaista tehneen, ei sille kyllä hyvä heilu.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuonikäiset tekee tuota ihan luonnostaan kasvatukseta riippumatta, koska niiden täytyy testata, mitä siitä seuraa. Todennäköisesti he eivät edes tarkoittaneet mitään pahaa (normaali aikuinen ei viitsi loukkaantua siitä, että 6-vuotias matkii hänen kävelytyyliään - normaali aikuinen ei edes huomaa sellaista), kunhan ottivat kontaktia.

Tajuat tämän kyllä, kun omat lapsesi ovat vähän vanhempia.

terveisin eräs, jonka lapset eivät tehneet noin tuossakaan iässä, koska olivat tyttöjä ja ylikilttejä ja arkoja sellaisia, mutta joka on kyllä nähnyt tarpeeksi ihan kunnollisia lapsia jotka hölmöilevät joskus.

Vierailija
2/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mä olisin heti puolustanu omaani ja vähän valistanu poikia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakaan noin ei hyvinkasvatetut lapset toimi!

Vierailija
4/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti valmiina tuomitsemaan toiset loppuelämäkseen yhden pienen mokan perusteella. Lapsina vielä...

Vierailija
5/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta moni tuon ikäinen tekee samaa.

Oli meilläkin sama tilanne, kun poika oli 3-4 -vuotias... Isommat härnäsivät, matkivat ja tekivät kiusaa minullekin. Kuitenkin nyt kun oma poika on eskari ja nämä isommat koululaisia, on tilanne päinvastainen. Toisesta härnääjästä onkin tullut oikein hyvä kaveri eikä kiusanteosta ole tietoakaan.

Kunhan se oma jälkikasvu vielä tajuaisi pitää suunsa kiinni... No, eipä kukaan ole vielä valittanut.

Vierailija
6/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asti. Matki kaikkia ja lällätti minkä ehti. Oma äiti ei ikinä ulkoillut hänen kanssaan, pisti vaan yksin pihalle muita ärsyttämään. Kaikki muut vanhemmat (joiden lapset pienempiä) arvelimme että huonosti käy pojalle lopulta. Nyt kun omat lapset ovat tuossa iässä, huomaa että hei, sehän on ihan normaalia että pojat testaa. Jos vanhempia ei ole näkyvillä, ihan varmasti kaikki pojat keksivät jotain jäynää. Vaihe menee ohi.

Vierailija
7/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykologit puhuneet aika paljon, ilmeisesti yleinen ongelma nykylapsilla. Seuravaalla kerralla sano takaisin tiukasti, mutta asiallisesti!

Vierailija
8/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap ei loukkaantunut tuosta tosiaankaan, mutta noiden poikien kasvattamattomuudesta se minun mielestäni kertoo.

En todellakaan ole helppo loukkantumaan, mutta rajattomia pesnkoja en voi sietää millään muotoa.

Vierailija
9/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole kuullut lapseni noin huutelevan, en usko heidän huutelevankaan - mutta minähän en sitä tiedä, mitä he tekevät selkäni takana.

Olen tekopyhä jos väitän, ettei minun kullannuppuni tuollaista tee. Koska minä en sitä TIEDÄ.

Vierailija
10/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos sellaisen kanssa menee keskustelemaan niin sehän tarttuu lahkeeseen eikä päästä ikinä irti. Kun on kauhea näyttämisenpakko eikä toisaalta itsekontrollia ollenkaan, ei ole kamalan kivaa juttuseuraa.

Vierailija
11/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan sitä, että ystävällisesti, mutta tiukasti kysytään, oliko pojilla jotain asiaa. Kyse on kuitenkin pikkulapsista, eivät ne pure...

Vierailija
12/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tuon ikäiset vain haluaa näyttää toisilleen, että minäpä uskallan huudella jollekin. Eskaikäiset pojathan on oikeita machomiehiä käytöksen perusteella, hirveää kukkoilua koko ajan! Mutta yleensä kun vieras aikuinen pysähtyy ja kysyykin sitten jotain lapsen käytöksestä tai lällätyksestä, niin onkin jo itku lähellä. Ei nuo nyt minusta automaattisesti ole tulevia koulukiusaajia. Itselläni koululaisten lisäksi eskari-ikäinen hiljainen tyttö, joka ei varmaan uskaltaisi edes puhua vieraalle, ongelma sekin, sekä vuotta nuorempi sisko joka aina suuna päänä joka paikassa itseään vaikeuksiin saattamassa. Ja saman kasvatuksen tulosta molemmat... Että ehkä lapsen luonteellakin on jotain osuutta asiaan.

Vierailija
13/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysähdynkö vai en, mutta sitten ajattelin, että nuo ehkä jatkossa kiusaavat poikaa tiukkapipoisen äitinsä takia, joten olin, kuin en olisi huomannutkaan.

Saattoi olla virhe, mutta poikamme isä on ollut koulukiusattu koko ala-asteen ajan ja jkv yläasteellakin (oli ainoa luokkansa hyvä poika koulussa ja vielä jkv lihava), ja hän on opettanut minutkin varomaan provosoimasta kiusaajia kuinkaan, ettei pojastamme ainakaan meidän takiamme tulisi kiusattua. Syitä toki saadaan vaikka mistä, eipä sillä.

Jos jatkossa vielä huutelevat, taidan pysähtyä ja kysyä, mitä asiaa on, kun niin kovasti pitää meille huudella.

-ap-

Vierailija
14/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden ystäväni (lto:n kanssa), ja hän kyllä kanssa totesi, että ei ole normaalia huudella aikuisille mitään matkimismielessä, eikä myöskään nimitellä lasta, jos tämän vanhempi on mukana.

Tarhassa saatetaan kyllä huudella aikuiselle ja kysellä, kenen äiti olet tai minne menette, mutta eipä tuossa mitään vinossa olekaan.

Monella nykyajan aikuisella vain on käytös hukassa itselläänkin, eikä siis tietty osata kasvattaa lastakaan.

En väitä, että itse olisin virheetön kasvattaja, mutta ihan hätäseen en omani enkä monen tuttunikaan lapsen uskoisi aikuisen toimintaa matkivan.

-ap-

Vierailija
15/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyttäytyvän noin! Totta on, että ns. kunnolla kasvatetut lapsetkin voivat hölmöillä joskus. Olen itsekin lällättelyni lällätellyt aikanaa, vaikka ns. kiltti olinkin. Silti mun mielestä on hälyttävää, että tekee tuota päiväkodin pihalla jonkun toisen lapsen vanhemmalle. Mun mielestä se osoittaa jotain muuta kuin pelkkää testaushalua.

Vierailija
16/16 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin kyllä kääntynyt poikiin päin tai mennyt heidän luokseen ja kysynyt, oliko heillä jotain asiaa. Tuntuu hassulta, että aikuiset ihmiset eivät uskalla (?) puuttua lasten käytökseen, vaan hipsivät paikalta vähin äänin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi