Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle 2-vuotias päiväkodissa.

Vierailija
08.01.2008 |

Oikein vai väärin?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pikkuinen aloitti juuri ja kyllä kylmää sydäntä =/ Ihanat hoitajat ja muu henkilökunta, oikein turvallisen ja lämpimän oloinen pieni päiväkoti, mutta kyllä ton taaperon oikea paikka olisi äidin kanssa kotona, ei siitä mihinkään pääse.

Vierailija
2/8 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulunut, mutta tehokas ;)

Asiallisempi versio olisi kysyä " viattomasti" , mitä mieltä arvon av-raati on alle 2-vuotiaasta päiväkodissa. Mitään

väärää

minusta ainakaan ei pienenkään lapsen päiväkotihoidossa ole, mutta tottakai parempiakin vaihtoehtoja yleensä onneksi on. Kovin pieni (etenkin alle 1-vuotias) saattaa jäädä isompien jalkoihin, kärsiä sylinpuuttesta eikä isoista päiväkotiryhmistä ainakaan hyötyä ole selvästi alle 2-vuotiaille, ellei lapsella ole erityistarpeita.

Uskon, että perheen kannalta kokonaisuutta miettien joskus kuitenkin on aidosti paras

mahdollinen

vaihtoehto valita pienellekin lapselle päiväkoti. Siellä on kuitenkin koulutettua, luotettavaa henkilökuntaa. Yli 2-vuotiaalle päiväkoti on minusta jo suorastaan erittäinkin ok valinta, koska sen ikäiset osaavat puhua ja tykkäävät leikkiäkin lapsiseurassa. Silti aika harva 2-vuotiaskaan vielä itse varsinaisesti

tarvitsee

päivähoitoa, päiväKOTIhoidosta puhumattakaan.

Haittaa päiväkodista tuskin on alle 2-vuotiaillekaan, jos hoitopaikka on hyvä ja hoitajat mahdollisimman pysyviä. Erityisesti, jos lapsella on kotona kaikki hyvin eikä hoitopäivät ole 10-tuntisia, on lopulta se ja sama kehityksen kannalta, missä hän ne muutamat hereilläolotunnit arkipäivisin viettää. Ja toisaalta jos taas kotona ei ole asiat hyvin, voi silloin olla lapselle jopa parempi vaihtoehto päästä päiväkotiin... Harva päiväkoti sentään pientäkään lasta pilaa, jos vain vanhemmat ovat fiksuja, ei kai kukaan hyvä äiti/isä edes semmoiseen paikkaan lastaan päästäisi!

Ajattelee: kolmen lapsen kotiäiti, joka on ollut töissä myös pienten ryhmässä päiväkodissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella raskasta myös lapselle. Odottelua joka paikassa, ei saa unirauhaa, jos joku meelöi.

t. pk:n täti

Vierailija
4/8 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kovin paljon alle 2-vuotiasta raaskisi isoon päiväkotiryhmään vielä viedä, mutta ei siinä sinänsä mitään VÄÄRÄÄ sentään ole. Vähän kurjaa se saattaa ainakin alkuun pienelle lapselle olla, kun lapsia on niin paljon ja sylejä niin vähän.

Parivuotiaat harvemmin enää istuvat muutenkaan koko päivää vanhempiensa sylissä kotona, ennemminkin he kaipaavat vähän leikkiseuraakin jo. Ja ainakin 2-vuotiaat osaavat liikkua sujuvasti ja kertoa tarpeistaan ja jopa tunteistaan pikkuhiljaa puhumallakin. Itse valitsisin pienemmälle perhepäivähoitajan tai kotiin tulevan hoitajan, isommalle (yli 2-vuotiaalle) päiväkodin tai perhepäivähoitajan. Mutta jos pitäisi valita huono perhepäivähoitaja tai tavispäiväkoti, varmaan valitsisin kumminkin jälkimmäisen, tai jäisin itse kotiin...

Vierailija
5/8 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienelle päiväkoti ei ole mikään optimaalinen paikka viettää arkea.

Päiväkodissa " hoidetaan" pieniä liukuhihnamenetelmällä liian vähäisellä aikuisjoukolla ja puhun omasta kokemuksestani hoitajana.

Vierailija
6/8 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti kaipaisin itse aika vahvoja perusteluja, että voisin viedä kovin selvästi alle 2-vuotiaan päiväkotiin. Ennemmin yrittäisin löytää jonkun kivan perhepäivähoitajan tai olla kotona itse pidempään. Perusteluiksi kävisivät esim. sisarus (isosisko/veli samassa päiväkodissa), huonot vaihtoehdot (arveluttavia perhepäivähoitajia alueella) tai ns. jatkumo (pääsisi lähipäiväkotiin, jossa voisi olla eskarin yli asti).

Jokainen perhe miettiköön omalta kohdaltaan argumenttinsa puolesta tai vastaan. Se on kurjaa, jos jollekin perheelle toisenlaista valintaa ei toiveesta huolimatta kunnan puolelta tarjota :(

Vierailija
7/8 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitoon on pakko viedä, niin ennemmin päiväkotiin kuin perhepäivähoitajalle. Perusteluna tähän on, että päiväkodissa on aina useampi silmäpari vahtimassa lapsia ja toisiaankin. Harvoinhan perhepäivähoitajat mitään pipipäitä ovat, mutta silti en luottaisi vain yhteen ihmiseen.

Entä jos pphoitajalla on huono päivä?

Vierailija
8/8 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me valittiin esikoiselle 1-vuotiaana perhepäivähoitaja, tokalle kotihoito 3-vuotiaaksi ja kolmannelle päiväkoti 2-vuotiaasta eteenpäin. Kaikki nuo näyttävät ihan yhtä tasapainoisilta ja onnellisilta koululaisinakin edelleen ;) Mikään tutkimus ei ole pystynyt väittämään muuta kuin että varhaisen vuorovaikutuksen laadulla on merkitystä kiintymyssuhteen kehittymiselle. Ja siihenhän voi jokainen vaikuttaa vauvasta asti ihan itse äitinä ja isänä, olipa päivähoitomuoto sitten mikä tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän