Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Tietääkö lapsesi miksi joulua vietetään?

Vierailija
14.11.2008 |

Kerroin lapselle Jumalasta ja Jeesuksesta jo neljän vanhana.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvipäivänseisaus on 21.12., en osaisi sellaistakaan juhlia jouluna. Meillä joulu on iloinen pimeän ajan juhla, jolloin ollaan lomalla, syödään hyvin, saadaan lahjoja ja ollaan yhdessä. Ja joulupukki tulee käymään!

Vierailija
22/33 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vietetään siksi, kun on vuoden pimein aika. Valoa piemyden keskelle.

Kristityt omivat juhlapäivän. Jeesus syntyi oikeasti joskus syyskuussa.

Tai voi tuota kuusijuhlaksiskin sanoa.

On ne päiväkodin pyhäkoulussa kuulleet ja joulukirkossa kristittyjen version joulun vietosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille joulu on Jeesuksen syntymäpäivä. On totta että joulu on täynnä pakanuudesta peräisin olevia perinteitä. Joulukuusi lienee alunperin joku fallos-symboli, hedelmällisyyskulttiin liittyvä juttu, kinkku on sikauhri jollekin antiikin jumalalle...

Tonttuja meille ei tule, mielestäni olisi älytöntä sekoittaa joulupukki-kulttia kristilliseen juhlaan. Joulu on hyvä tilaisuus tuoda kristillisiä arvoja esiin.

Vierailija
24/33 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluhan on vanha pakanajuhla, paljon kristinuskoa vanhempi. Se tehdään kyllä selväksi kunhan ikää tulee tarpeeksi = ei uskota joulupukkiin enää.

Vierailija
25/33 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 v. käy seurakunnan kerhoa, ehkä siellä sitten puhutaan asiasta. Kyllä vietämme joulua vaikka emme kuulu kirkkoon.

Vierailija
26/33 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan nuoret perheen eivät varmaankaan vietä Joulua minään Jeesuksen syntymäjuhlana. Vaan vietetään vaan Joulua, koska aina on näin tehty, ilman sen suurempia merkityksiä miksi sitä juhlitaan!

Vierailija
27/33 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

taivaan suuri kehrä kääntyy kohti kevättä ja vuoden pimeimpänä aikana yritetään taata hyvä vuodentulo ensi vuodeksi ja houkutella aurinko näkyviin.

Vierailija
28/33 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanasta "Hjul", joka tarkoittaa suurta pyörää.

Mutta vielä ei selvennyt että miten ne pakanat talvipäivänseisausta vietti? Uusi kysymys, kutsuivatko he sitä jouluksi?

Pakanat antoivat muunmuassa lahjoja. Tosin päivä oli nyyisen joulun jälkeen eikä 24.12.

Eikä joulu-nimitys ollut käytössä. Joulu-nimitys on skandinaavinen lainasana; tullut talvipäivänseisaus-juhlan nimestä.

Vierailija
29/33 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aurinko syntyy uudelleen!

Vierailija
30/33 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joulua vietetään toisten ihmisten muistamiseksi ja talven tulon kunniaksi. Joulupukista ja enkeleistä olemme sanoneet, että ne ovat sellaisia satujuttuja, jotka kuuluvat jouluun, kuten pääsiäispupu pääsiäiseen, mutta että jotkut uskovat niihin ihan tosissaan eikä siksi kannata julkisesti sanoa niitä saduksi. (5v jopa muistaakin tämän kohteliaisuussäännön tosi hyvin, 4v ei muista varmaan teininäkään... :) Jeesus menee vielä samaan satujutun piikkiin, mutta varmaan myöhemmin sitten kerromme, mitä hyviä ideoita ja opetuksia ko. ihmisellä oli.

Vierailija
31/33 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 350 paavi Julius I määräsi, että Jeesuksen syntymää juhlittaisiin samana päivänä kuin kaikkia muitakin auringon talvipäivänseisauksen jumalia, 25. joulukuuta.

Lukemattomat Jeesusta paljon vanhemmat jumalat ovat syntyneet juuri talvipäivänseisauksena, kute egyptiläisten Horus, joka syntyi ihmeen kautta hedelmöityneestä Isiksestä Jouluna.

Vierailija
32/33 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan uskova perhe, mutta minusta jokainen juhlikoon mitä juhlii miten juhlii... Meillä joulu on Jeesuksen syntymäpäivä, jollekin toiselle se on jotain muuta.

Meillä jouluun kuuluvat jouluvalot, kynttilät, kuusi, jouluherkut ja joululahjat. Tärkein koriste on jouluseimi, joka rakennetaan kunniapaikalle olohuoneeseen.

Joulupukkia ei meillä käy, tontut ja joulupukki on meillä satujuttuja. Voidaan siis hyvin lukea joulupukista ja tontuista jne. mutta satuna. Lahjat antaa rakkaat ihmiset toisilleen sen muistoksi, että olemme saaneet kallisarvoisen lahjan, Jeesuksen.

Joulun merkityksestä ollaan itse kerrottu heti pienestä pitäen, toki myöhemmin mukaan tullut päiväkerho, pyhäkoulu ja muut seurakunnan jutut. Lapset 2v. ja 5v.

Vierailija
33/33 |
14.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pienestä asti käynty srk:n kerhoissa ja koulussakin kävi srk:n työntekijät pitämässä päivänavauksia. Minulle on kerrottu että joulu on kristittyjen "toiseksi suurin juhla" (pääsiäinen on tärkein) ja silloin muistetaan Jeesuksen syntymää... En ole itse sen kummemmin asiaa kyseenalaistanut koskaan. En myöskään ole "uskovainen", mutta kuuluun kirkkoon, eikä minulla ole mitään sitä vastaan. Osaan myös kunnioittaa muiden ajatuksia enkä halua arvostella ketään, enemmänkin minua kiinnostaa kuulla miten te muut vietätte tätä juhlaa.

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä