Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita joiden 3-4-vuotiaat eivät vielä itse pue / riisu?

08.01.2008 |

Meillä on juuri neljä täyttänyt poika ja kohta 3-v tyttö joita ei kiinnosta tippaakaan pukeminen ja riisuminen. Muuten ovat reippaita ja tekevät kotitöitä mutta tuo pukeminen ja riisuminen on aina ollut vaikeaa. Pitäisikö tuon ikäisten osata jo laittaa kaikki vaatteet päälle itse?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, kyllä mun mielestä pitäisi osata. Ja varmaan sinunkin lapset kyllä osaavat, eivät vaan viitsi ;)

Meillä on kaksi tyttöä ja poika, ja tuo keskimmäinen poikamme (nyt 4,5 v) on aina ollut tosi laiska pukemaan. Hihi, ja vähän laiska muutenkin... Ihana poika, mutta hänen mottonsa taitaa olla että älä tee mitään minkä joku muukin voi tehdä.

Kuopustyttömme on 2v8kk ja jo kauan pukenut kaiken itse. Häntä ei yleensä edes saa auttaa ja vaihtelee vaatteita tuon tuostakin. Ja tottakai tuo poikammekin osaa ja on kauan osannut, esim viikonloppusin saattaa vaidhella myös mielin määrin vaatteita ja kaikki ulkovaatteet ja muut menee. Mutta aina, erityisesti tarha-aamuina yrittää kaikkensa, että äiti pukis :)

Vierailija
2/10 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, 3-4 vuotias on tosi pieni vielä! oikeasti. Meillä 3,5v poika osaa kyllä pukea ja riisua, mutta autan useinkin mielelläni. Ei se musta ole iso vaiva. Ei ne kohta enää edes halua apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinäki, vastaukseni lähinnä kutienkin koski tuota vanhempaa lastasi, alle 3-vuotiaan ei varmaankaan " tarvi" osata pukea kaikkea :)

Ja onnimannin kanssa olen ihan samaa mieltä, että ei minustakaan tuo pukeminen ole mikään sen suurempi vaiva ja joskus itse asiassa mielelläni auttasin varsinkin meidän pienempää kun itse kiljuu sukkahousujensa tai vetoketjun kanssa. Ehkä ite vähän katselen tota meidän 4-vuotiasta siinä mielessä, että hänellä alkaa täällä ensi syksynä jo ns. eskari eli tuntuu vähän hassulta pukea häntä.

Mutta ap:lle, käsittääkseni neuvolan ja muiden mukaan tollanen 3-4-vuotias pukee jo itse, tai osaa sen halutessaan.

Vierailija
4/10 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pikkuisen vajaa 3-vuotias, joka ei ole minun nähteni pukenut juuri mitään itse, vaikka kuinka käskisi tai maanittelisi. Housut vetää ylös potalla käynnin jälkeen ja joskus laittaa sukat tai pipon. Vaatteita osaa riisua itse jonkin verran.

Sitten sain päiväkodista palautetta, että " XXX pukee todella hyvin ikäisekseen" , eli siellä kuulemma pukee melkein kaikki vaatteet itse, kunhan ei ole mitään nappeja, tiukkoja päänteitä tms.

Meillä kyse on selvästi viitsimisestä ja tottumisesta siihen, että äiti kyllä hoitaa. Lisäksi meillä ainakin uhma on tosi paha kaikissa lähtötilanteissa, eli lapsi ei edes halua saada vaatteita päälleen.

Ovatko omat lapsesi kotihoidossa vai päiväkodissa? Päiväkodissahan aika nuoret laitetaan jo pukemaan itse, ja myös muiden esimerkki vaikuttaa.

Vierailija
5/10 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt vasta tajusin, että olin tosi huonosti muotoillut tuon alotukseni että mielestäni " pitäisi osata" . En itse asiassa tarkottanut sitä, että mun mielestä se on ehdottoman tärkeää, että osaa vaan sitä, että uskon, että suurin osa jo ton ikäsenä todellakin osaa, ei vaan näytä taitojaan :)

Vierailija
6/10 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 6-vuotias tyttö, on osannut 2-vuotiaasta lähtien pukea ja riisua vaatteet ja oli siitä alunperin itse niin kiinnostunut, että opettelu sujui nopeasti.

Sen sijaan 4-vuotias pikkuveljensä ei pue itse ja mitä enemmän suostuttelen ja maanittelen, niin sitä raivokkaammin kieltäytyy. Minkäs siinä sitten teet. Siinä vaiheessa kun on selvittävä ovesta ulos, mun on vaan pakko pukea poika, muuten hän hilluisi yöpaidassa koko päivän. Poika on aloittanut syksyllä päiväkodissa ja pukee kuulemma jonkun verran siellä itse, joten en ole ottanut asiasta stressiä. Kyllä hänkin oppii, kun ei enää kehtaa pyytää apua...

Sitä olen myös miettinyt, että lapset niin kuin aikuisetkin ovat yksilöitä oppimisessaan: joku oppii uutta itse tekemällä, toinen esim. katsomalla. Jotkut tavat oppia ovat vaan hitaampia kuin toiset.

Vierailija
7/10 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poika on pukenut itse sekä kotona että päiväkodissa 2,5-vuotiaasta, mutta on aina ollut kiinnostunut pukemisesta. Lisäksi hän on saanut aina kovasti kehuja, kun on niin taitava pukemaan. Nyt päiväkotikaveritkin ovat innostuneet tämän yhden esimerkistä pukeutumaan itse.

Minusta voisit miettiä, millä motivoida lapsia pukeutumaan itse. 4-vuotias selviää jo varmasti vaatteista ja on tiettyjä tilanteita, joissa taito olisi hyvä olla hallussa.

Vierailija
8/10 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilisestä lähtien on sitten puettu ja riisuttu itse, tietenkin meidän avustamana ja opettaessa. Kerroin lapsille, että kuulin, että teidän kokoiset lapset jo osaavat pukea ja riisua. Poikakaan ei ole pahemmin temppuillut vastaan. Puseron riisuminen tuntuu olevan kaikista vaikeinta, samoin housun saaminen ylös asti kun on talven vuoksi kaikenlaista pientä ja isompaa pöksyä päällekäin.

Vierailija
9/10 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten kunnon kehut päälle, kun selviytyvät urakasta. Ei ole mikään helppo homma aloittaa pukemista sydäntalvella, joten ovat kyllä tsemppaukset ansainneet.

Vierailija
10/10 |
09.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eikä kannata välittää jos paita meneekin väärin päin tai vetskarit ei mene ylös asti. Musta on jotenkin niin liikuttavaa, kun vaikka haen lapsia tarhasta niin kuopuksella on farkut väärin päin jalassa ja sukan kantapääpaikat on ylhäällä, mutta on ite niin ylpeenä, kun on saanut vaatteet päälle :) Kengissä kyllä sanon, jos siinä pukemisvaiheessa näen että on menossa väärään jalkaan, mutta jos on jo päällä niin olkoon - kunhan niillä ei sitten kauheen pitkiä matkoja kävellä.

Luulen, että lapselle on iso asia, kun saa ja osaa itse pukea. Siitä kannattaakin olla ylpeä, ja lapsuus ei siihen kaadu!