Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen nainen ei leiki lastensa kanssa?

Vierailija
07.01.2008 |

Sellaisia tosikoita kalkkiksia kuulemma on. Miksi et leiki? :O

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais olla gradu...

nimim. kasvatustieteitten maisteri

Vierailija
42/55 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ihan jees. mäkään en nimittäin leiki. sen sijaan kyllä siivoan heidän kanssaan, teen heidän kanssaan ruokaa ja leivon. lapset saavat muutenkin osallistua kaikkeen: kantavat mielellään postin sisään, lakaisevat, tyhjentävät ruokapöydän astioista jne. vien heitä myös leikkipuistoon ja metsäretkille mutta en mielestäni koskaan varsinaisesti leiki. olen siis hirviöäiti ;). jee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyyhän minunkin siivota ja tiskata ja laittaa ruokaa, ja haluan lukea lehtenikin ja juoda kahvin. Mutta sitten voin kyllä vähän aikaa leikkiä vaikka maatilaa tai avaruuslentoa.

Vierailija
44/55 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsen leikissä aina pidä olla joku mukana, ehdottomasti pitää osata olla/leikkiä yksinkin. Mutta joskus aikuisenkin tulee leikkiä. Sitä lapsi arvostaa. Onnetonta lukea näitä " mun hommiin ei leikkiminen kuulu, olen lasten äiti" -kommentteja. Enpä tiennytkään, että lapselle tärkeät asiat eivät millään lailla kuulu vanhemmille...

Aikuisten ei tietenkään pidä olla lapsen pääasiallinen leikkikaveri, mutta kyllä leikeistä tulee osoittaa olevansa kiinnostunut ja niihin tulisi joskus osallistua. Jos joku on eri mieltä, niin hyvä niin, mutta mielestäni ihan maalaisjärki sanoo minulle, että osoitan arvostusta lapselle tärkeitä asioita kohtaan. Ihan samalla lailla kuin myöhemmin tulen olemaan kiinnostunut hänen koulunkäynnistään ja harrastuksistaan, nyt pikkulapsena olen kiinnostunut leikeistä.

Vierailija:

Minusta lapsen pitää osata leikkiä myös yksin. Olen tavannut lapsia, jotka eivät osaa leikkiä yksin. Aina pitäisi olla joku leikissä mukana. Minusta se ei ole normaalia, ettei lapsi osaa yksin leikkiä; Missä on lapsen mielikuvitus?

Vierailija
45/55 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkapa matematiikkaa, biologiaa, maantiedettä, kemiaa, fysiikkaa, kieliä, historiaa.

Ai miten? No miettikää sitä. Ai niin mutta eihän se teitä kiinnosta, riittää että lapsella on vaatteet ja ruokaa.

Vierailija
46/55 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Itsetunto kasvaa kun aikuinen arvostaa ja nauttii lapsestaan ja kokee iloa ja arvostaa lapsen tekemisiä.

Nainen, joka ei leiki murentaa lapsen itsetunnon. Se tarkoittaa, että en ole kiinnostunut sinusta ja sinulle tärkeistä asioista. Leikkiminen on tyhmää, ja se mitä teet leikkiessäsi on tyhmää.

Kysymys on siitä, että pitää katkaista sukupolvien taakka. Jos sinun kanssasi ei leikitty, katkaise kierre tietoisesti.

Fakta.

Voisitko samantien ladata ruutuun myös muut tutkimuksen faktat? Kuten numerus? Mittarit? Missä ja milloin tehty? Tutkittavien joukon luonne? Otos? Kaikista näistä olisin kiinnostunut, kun puhut niinkin painavasta asiasta kuin FAKTASTA! Voinet laittaa ne tähän tai ainakin täsmällisen viitteen?

MINÄ en leiki lasteni kanssa juurikaan mutta olen todellakin kiinnostunut heille tärkeistä asioista! Meidän lapsemme ovat kiinnostuneita esim. siivoamisesta ja muista aikuisten asioista ja haluavat niitä päivittäin tehdä. Mielestäni on oikein antaa heidän osallistua ja kannustaa heitä siinä. Katselen myös mielelläni heidän askartelujaan ja piirrustuksiaan, joita esittelevät mutta en edelleenkään leiki, varsinaisesti. Joskus tosin saatan tehdä sitäkin mutta yleensä siihen ei enää ole aikaa. Joskus on nimittäin hirviöäidinkin laitettava ruokaa :)!

Vierailija
47/55 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalaisjärki sanoo minulle, että osoitan arvostusta lapselle tärkeitä asioita kohtaan.

Ihan samalla lailla kuin myöhemmin tulen olemaan kiinnostunut hänen koulunkäynnistään ja harrastuksistaan, nyt pikkulapsena olen kiinnostunut leikeistä.

Hyvä hyvä!

Vierailija
48/55 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vesiväritän ja piirtelen mutta en kyllä leiki. Kyllä minä aikaani lapsille annan ja heitä huomioin mutta en kyllä istu lattialla 1o koiraa sylissä ja leiki niiden emoa.

Kupista voin " hörpätä kahvia" jos minulle sellaista kesken leikkien tullaan tarjoamaan.

Vierailija
49/55 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea sen gradun yliopiston kirjastosta.

Ja normaalit lapset eivät ole kiinnostuneita SIIVOAMISESTA, paitsi jos sitä arvostat enemmän kuin leikkimistä.

Riita!

Vierailija
50/55 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon sit mukana leikeissä jollain tapaa mutta kun ei oo mielikuvitusta niin ei oo mielikuvitusta. Enemmän me tytön kans luetaan kirjoja, tehdään palapeleja, pelataan (muistipeliä, lautapeliä jne), rakennetaan duploilla jne.

Tytön isä hoitaa meillä sen leikkimisen.

Vierailija
51/55 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Voit hakea sen gradun yliopiston kirjastosta.

Ja normaalit lapset eivät ole kiinnostuneita SIIVOAMISESTA, paitsi jos sitä arvostat enemmän kuin leikkimistä.

Riita!

Gradu on tieteelliseltä tasoltaan HARVOIN tieteellisen tutkimuksen asemaan oikeuttava tutkimus. Että se siitä vakuuttavasta tutkimuksesta....Siis oikeastiko täällä viittaat gradutasoiseen tutkimukseen ja pidät sitä faktana?! Mahtaa olla tosi laaja gradu, kun sen perusteella voi tehdä oikein pitkittäisanalyysiakin siitä, mitä tulevaisuudessa seuraa :D. Itsetunto on sangen vaikeasti mitattavissa ja vielä vaikeampaa on toteuttaa asetelma, jossa todella voitaisiin FAKTANA todeta, että vanhempien leikkimättömyys heikentää itsetuntoa!

Minä en ole mikään himosiivoaja. Meillä pidetään perusasiat kunnossa ja se riittää. Lapseni (erityisesti vanhin) sen sijaan on. Niin pienestä kuin muistan hän on halunnut osallistua kaikkiin aikuisten hommiin (niin miesten kuin naisten, niin sisällä kuin ulkona). Hän on varsin normaali lapsi. Sen lisäksi hän myös leikkii ja keksii vaikuttavia leikkejä, joita kuuntelen mielelläni. Sen sijaan en yleensä leiki, ainakaan omasta mielestäni. Tai teen sitä hyvin harvoin. Silti olen mielestäni vahvasti läsnä lasteni elämässä koko ajan.

Vierailija
52/55 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ota noin tosissaan mitään, jos asia ei todella kolahda jonnekin.

Siellä missä kalikka kalahtaa, koira älähtää. (meniköhän se nyt näin?)

Vierailija
53/55 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tuon aiemman kirjoituksen kirjoittaja ja kasvatustieteiden tutkimuksista en tiedä paljoakaan. Ihan normaalilla maalaisjärjellä minut on varustettu ja se kertoo paljonkin.

Totta kai leikin lisäksi on ensi arvoisen tärkeää ottaa lapset pienestä pitäen mukaan kodin askareisiin ja heitä niissä(kin) kannustaa. Siinä olet tietenkin oikeasti. Mutta lapsen todellista työtä on leikkiminen ja kuten aiemmin kirjoitin, on siihenkin aikuisen fiksua osallistua. Sitä lapsi arvostaa - en totisesti tarvitse tähän(kään) " tietoon" mitään tutkimusta. Typerää ryhtyä " tieteellistämään" normaalia elämää. Minä arvostan ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita minun tekemisistäni, erityisesti kun he ovat läheisiäni. Miksi lapsi ei arvostaisi sitä, jos minä olen kiinnostunut hänelle tärkeistä jutuista ja niihin välillä osallistuisin?

Ja tuon hirviöäiti -termin taisit keksiä ihan itse. Olet varmasti mainio äiti ja lasten mielestä varmastikin entistäkin parempi, jos ajoittain osallistuisit heidän leikkeihin.

Vierailija:

Vierailija:

Itsetunto kasvaa kun aikuinen arvostaa ja nauttii lapsestaan ja kokee iloa ja arvostaa lapsen tekemisiä.

Nainen, joka ei leiki murentaa lapsen itsetunnon. Se tarkoittaa, että en ole kiinnostunut sinusta ja sinulle tärkeistä asioista. Leikkiminen on tyhmää, ja se mitä teet leikkiessäsi on tyhmää.

Kysymys on siitä, että pitää katkaista sukupolvien taakka. Jos sinun kanssasi ei leikitty, katkaise kierre tietoisesti.

Fakta.

Voisitko samantien ladata ruutuun myös muut tutkimuksen faktat? Kuten numerus? Mittarit? Missä ja milloin tehty? Tutkittavien joukon luonne? Otos? Kaikista näistä olisin kiinnostunut, kun puhut niinkin painavasta asiasta kuin FAKTASTA! Voinet laittaa ne tähän tai ainakin täsmällisen viitteen?

MINÄ en leiki lasteni kanssa juurikaan mutta olen todellakin kiinnostunut heille tärkeistä asioista! Meidän lapsemme ovat kiinnostuneita esim. siivoamisesta ja muista aikuisten asioista ja haluavat niitä päivittäin tehdä. Mielestäni on oikein antaa heidän osallistua ja kannustaa heitä siinä. Katselen myös mielelläni heidän askartelujaan ja piirrustuksiaan, joita esittelevät mutta en edelleenkään leiki, varsinaisesti. Joskus tosin saatan tehdä sitäkin mutta yleensä siihen ei enää ole aikaa. Joskus on nimittäin hirviöäidinkin laitettava ruokaa :)!

Vierailija
54/55 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällä kertaa ei kolkuta! Mua ammattitutkijana " syö" nämä perusteettomat ka kritiikittömät viittaukset tutkimuksiin. Eräät tällä palstalla ottavat tällaiset jutu tosissaan eikä mun mielestäni ole todellakaan mitään järkeä syyllistää äitejä jonkun gradussa saavutettujen tulosten perusteella! Se oli tällä kertaa syy älähtämiseeni, valitan.

Vierailija
55/55 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Enpä ole tuon aiemman kirjoituksen kirjoittaja ja kasvatustieteiden tutkimuksista en tiedä paljoakaan. Ihan normaalilla maalaisjärjellä minut on varustettu ja se kertoo paljonkin.

Totta kai leikin lisäksi on ensi arvoisen tärkeää ottaa lapset pienestä pitäen mukaan kodin askareisiin ja heitä niissä(kin) kannustaa. Siinä olet tietenkin oikeasti. Mutta lapsen todellista työtä on leikkiminen ja kuten aiemmin kirjoitin, on siihenkin aikuisen fiksua osallistua. Sitä lapsi arvostaa - en totisesti tarvitse tähän(kään) " tietoon" mitään tutkimusta. Typerää ryhtyä " tieteellistämään" normaalia elämää. Minä arvostan ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita minun tekemisistäni, erityisesti kun he ovat läheisiäni. Miksi lapsi ei arvostaisi sitä, jos minä olen kiinnostunut hänelle tärkeistä jutuista ja niihin välillä osallistuisin?

Ja tuon hirviöäiti -termin taisit keksiä ihan itse. Olet varmasti mainio äiti ja lasten mielestä varmastikin entistäkin parempi, jos ajoittain osallistuisit heidän leikkeihin.

Vierailija:

Vierailija:

Fakta.

¨

Mistä sinä muka maalaisjärjellä voit tietää, että jokainen sinulle tuntematonkin lapsi arvostaa ENEMMÄN juuri sitä, että äiti leikkii kuin sitä, että saa siivota tai laittaa ruokaa yhdessä äidin kanssa?? Ihan oikeasti?? Vai oletko myös sitä mieltä, että jokainen lapsi nukkuu paremmin sisällä eikä tarvitse puuroa, koska sinunkaan lapsesi ei maalaisjärjellä ajateltuna voi_oikeasti_tarvita_puuroa elääkseen???

Vanhempi voi monella tavalla osoittaa arvostavansa lapsensa mielenkiinnon kohteita. Lukeminen, askartelu yms. on tärkeä osa monen lapsen päivää, samoin retkeily yms. Maalaisjärjellä (!) ajateltuna yhdessä tekeminen on tärkeämpää kuin sen tekemisen laji.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme