Paljonko teini-ikäisenne saa viikko/kk rahaa? meillä valittavat, että
saamansa summa on naurettavan pieni...kaikkihan ne valittaa;-)
haluan nyt kuulla, mitä muut saa.
Lapset 12 ja 13.
Kommentit (47)
sitten isovanhemmilta lahjarahaa aj välillä muutenv aan. Olen joskus maksanut hyvin menneistä kokeista. aj sitten poika on myynyt paljon legojaan ja pelejään Huutiksessa, toki mun valvonnassa
Valvotteko rahankäyttöä mitenkään? Eikö tuosta ainakin puolet voisi ohjata sitten säästötilille tms.? Ihan sulaa hulluutta tuollainen.
Maksatko bussiliput vai pitääkö lapsen maksaa itse? Saako lapsi ostaa vaikka koko rahalla karkkia vai pitääkö rahan riittää tarpeelliseenkin?
meillä tuohon 50 eurooon sisältyy omat karkit, lehdet, sarjakuvat, kortit, elokuvissakäynnit ja matkat kavereille yms. Ja laitan aina rahat tilille, mistä nostaa tarvittavan summan.
mutta sitä se ei ole, koska maksoin sitten itse tuosta summasta oman puhelinlaskun, vaatteet, meikkejä jne. Oppi aika hyvin rahankäyttöä kun joskus tuli tuhlattua, vaikka olis voinut säästää ja sitten harmitti kun ei ollut rahaa.
Joskus tein ylimääräisiä töitä ja sain niistä ekstrarahaa (siis kotitöiden lisäksi), kesäisin olen ollut aina töissä.
Ei siellä elokuvissa tartte tuon ikäisen tai kenenkään joka viikko luuhata.
mutta mä kyllä ostan karkit viikonlopuksi, jos muulloin haluaa ostaa itse. maksan leffaliput, uimahallissa käynnit, vaatteet, harrastusvälineet.
Lisää saa kun tekee töitä kotona. Maksan puhelinlaskut, karkkipäivänkarkit, ostan vaatteet ja rahaa saa ylimääräiseen kun on tarvis.
Kun poika haluaa jotain peliä tms. hän säästää tästä rahasta ja tekee lisäksi töitä.
Eurojen myötä on lapset alkaneet saamaan ihan älyttömiä määriä rahaa omaan käyttöönsä nykyään.
tuon ikäisenä kai vähän vähemmän. Eli varmaan joku 30¿ on sopiva summa.
Meillä saavat 3,50 viikossa.
Sillä ostavat namut ym itse.
Saavat enempi rahaa joulusin ja synttäreinä ja joskus voi tienata pari euroa pikkuvelejen hoidolla tai isommalla siivouksella.
Elokuviin saavat rahaa meiltä.
Meikit tyttö ostaa itse.
Jos puhelinlasku on yli 10 euroa/kk, maksavat loput itse.
Olemme harkinneet vanhemman kohdalla kuukausirahaan siirtymistä, niin, että vastaisi itse bussilipuista, eväistä koulussa, elokuvista, hygienia tuotteista ja suurimmaksi osaksi vaatteistakin.
Summa olisi 50 euroa.
Laskelmien mukaan lippujen ym pakollisen jälkeen jäisi " ylimääräistä" n 5 euroa kk.
Oisko paha?
kk-rahaa, n. 10¿/kk. Siitä sitten itse säästää, jos haluaa jotain isompaa ostaa. Vanhempien harkinnan mukaan annetaan rahaa, jos on tiedossa jokin selkeästi tarpeellinen juttu, esim. koululaukku hajoaa ja tarvitsee ostaa uusi.
Toi nykyinen 3,50 viikossa taitaa olla aika vähän.
tähän vaaditaan huoneen siivous ja jotain pieniä kotihommia...
mä ostan karkit yms. eli raha on omaan käyttöön, usein säästää rahansa vaikka lomamatkaa tai jotain isoa hankintaa varten
12- ja 14-vuotias saa 16 euroa kuukaudessa kumpikin, mutta siihen sisältyy kotitöitä. Niitä töitä ei ole pakko tehdä, mutta sitten saa vähemmän rahaakin. 18-vuotias saa 30 euroa kuukaudessa.
Vaikka kyllä jotkut lapset saakin sen summan ja enemmänkin viikossa ja ihan omaan käyttöönsä.
Mutta niissä perheissä on tuo raha ihan muutenkin ihan erissä merkissä. Lapsen kaverille ostettiin viime kesänä sellainen erikoinen pyörä, joka maksoi 2000 euroa. Siinä on sellainen iso eturengas, en osaa selittää tarkemmin. No ajoi sillä muutaman kerran ja nyt pyöräilee tavallisella pyörällä koulumatkat.
Ei siinä mitään. Mutta kun toinen kaveri sitä kadehti niin heti mamma syöksyi kauppaan ostamaan samanlaisen, ettei tarvi tuntea oloaan hankalaksi.
Nyt nää kummatkin pyörät lojuu käyttämättöminä hetken leluina kummankin varastossa.
Ja nämä perheet ei ole edes mitään erikoisen hyvätuloisia vaan ihan tavallisia keskituloisia duunareita.
Saa 10e/kk. (minusta se kyllä on aika vähän. Mun ekaluokkalainen saa 2e/vko)