Paljonko teini-ikäisenne saa viikko/kk rahaa? meillä valittavat, että
saamansa summa on naurettavan pieni...kaikkihan ne valittaa;-)
haluan nyt kuulla, mitä muut saa.
Lapset 12 ja 13.
Kommentit (47)
Miehen kanssa jo aikoinaan päätettiin, että emme maksa ko. rahaa ennenkuin joku lapsista älyää sitä kysyä/pyytää:) No lapset olivat jo aika vanhoja (vanhin jo yli 12v.) ennenkuin alkoivat eka kertaa ko. rahasta puhumaan ja silloin keskustelimme asiasta, että jos alkavat saamaan viikko/kk-rahaa niin mitä kaikkea siitä sitten pitää itse maksaa jne...
Lopputulos oli se, että lapset eivät halunneet viikko/kk-rahaa vaan mielummin säilyttivät vanhan käytännön eli rahaa saa meiltä vanhemmilta silloin kun sitä tarvitsee ja sen verran kun tarvitsee ja viikonloppuna saa valita itselleen karkkipussin, jonka me vanhemmat siis maksamme:)
Nyt on vahin lapsi jo 18v. ja tiennannut monet vuodet jo itse rahaa, mutta viikko/kk-rahaa hän ei ole siis saanut koskaan yhtään:)!
16 eur/kk. Tällä rahalla pitää ostaa karkit itse. Jos känny menee yli 17 eur, niin myös maksaa ylimenevä osa.
Muihin annetaan rahaa, leffaan joskus kyllä maksavat itse kun tiedämme että heillä on rahaa.
8-9lk 20¿/kk.
Eivät ole valittaneet. Jostain kotihommista saa joskus ekstraa+kännykkälaskuja tms. ei tarvi maksaa itse. Eli tuo raha on käyttöön. Viikkokarkitkin ostaa vanhemmat, samoin annetaan rahaa leffaan tai syömässä käyntiin toisinaan.
Täältä maalta kyllä aika harvoin pääseekään kaupungille että eipä sitä rahaa niin kulukaan. Tai toisilla kuluu... ostavat karkkia ym. herkkuja kaikilla rahoilla mitä irti saavat. Joku säästää ja ostaa isompaa kerralla jne.
4e viikossa, kunhan siivoavat huoneensa ja vievät roskiksen tai koiran ruoan. Lisää on mahdollisuus saada kun tekee kotitöitä.
Tuo raha on siis ihan heidän omiin menoihinsa ja jos puhelinkulut ylittää 20e, niin pitää maksaa ite.
Ensi syksynä taas nostetaan viikkorahaa, todennäkösesti eurolla.
Ja se tuntui isolta rahalta! Vanhemmat osti vaatteet ym, mutta jos halusi käydä vaikka discossa ja pitsalla niin yhdessä illassa kului koko raha. Vanhemmat osti vaatteet ja viikkokarkit sekä hygieniatuotteet. Kännykkää ei ollut.
Mut onhan euron myötä hinnat nouseet, mutta ehdoton maksimi ois mun mielestä 20¿/kk. Jos ei siis tartte maksaa kännykkälaskua, vaatteita ym. Jos taas pitää maksaa kaikki itse niin sittenhän summan on vastaavasti oltava isompi. Kuinka moni teini saa 20¿:lla farkut nykyään? Mun aikana tavan farkut seppälästä maksoi 100mk.
n . kerran kahdessa kuukaudessa ostaa vaatteita n 200e - 300e . + kengät , n . 100e .
Leffoissa käy , n 1krt/kk
Nyt tosin useammin kun sai kummilta lahjaksi 5 lippua leffaan , kaksi käytetty .
ja bussilipun maksan .
Sekä saa omaa rahaa silloin kun tarvitsee .
Teijän lapset saa vähn rahaa ;o
maksoi tuosta puhelinlaskunsa ja vaatteensa. Tosin sai vaaterahaa erikseen useita satoja useita kertoja vuodessa. Loppu meni lähinnä savuna ilmaan ja kurkusta alas. Kävi myös itse töissä ja sai palkkaa 1000-5000¿/kk ja asui vanhempiensa luona.
50e /kk on VÄHÄN jos pitää ostaa nuo kaikki itse . Meillä tytön bussit on 31e / kk .
50e riittää , jos sillä ostetaan " omat menot . " leffat , karkit , yms .
Lapsella on koululaislippu.
Muihin matkoihin (viikonloput ja ilta harrastukset) menee alle 20 kuussa.
Vaatteiden suhteen olemme muutenkin tiukkoja.
Kaikkea saa, mitä tarvitsee, mutta vain sellaisen summan, mikä riittää ihan Anttila-Seppälä-Tarjoustalo hinnoille.
Jos haluaa jotain erityisempää (niin kuin nykyään haluavat), pitää loppu osa maksaa itse.
50 euroa kk järjestelyllä toivon, että nuori oppisi rahan arvoa ja hyödyntämään esim. kirppareita vielä enemmän!
Koulupäivät ovat monesti jopa 8-17, silloin tarvitsee ehdottomasti välipalaa! Siihen kuluu n. 10 euroa kk, jos ottaa välillä eväät.
Mielummin neuvottelen lasten kanssa niistä asioista mitä he kokevat tarvitsevansa ja sitten hankitaan sitä mukaa.
Rahaa kuvittelisin voivani antaa n.5e vko/lapsi? No tuohon on vielä vuosia aikaa, joten hyvin ehtii pohtia asiaa.
Itse vaan olen tullut siihen tulokseen että nykyään lapsilla on liikaa rahaa käytössään kun niitä katselee tuolla ilman vanhempiaan. Kaatavat limsaa maahan samoin karkkejaan heittelevät sinne tänne ym. Sen lisäksi vanhemmat maksavat vielä kännykästä aiheutuvat kulut jollaisia ei myöskään ennen vanhaan ollut. Kunnioittavatko lapset lelujaan tai ovatko aidosti iloisia saadessaan jotain vai kestääkö kiitollisuus ja innostus vain hetken? Ei ikimaailmassa olisi tullut lapsena mieleeni kaataa limsaa maahan vaan laittaa korkki kiinni ja säästää loput seuraavaan päivään.
Tiedän kyllä että maailma muuttuu mutta muuttuuko se aina välttämättä parempaan suuntaan?
Suunnitelmana on antaa lapsille 50 ¿ / kk, josta menee kaksikymppiä bussilippuun ja kymppi eväisiin. Kahdellakympillä kuussa pitäisi ostaa vaatteet, hygieniatarvikkeet, meikit, elokuvaliput ja huvitukset??? Tuohan on aivan mahdoton yhtälö!
ja 150¿ kuussa / lärvi (12v,14v,15,v)
No just. Jos itse pärjäsitte nuoruudessanne 100mk kuussa, niin oletteko ottaneet huomioon, että nykyään on kaikki kalliimpaa?
Hyvät farkut maksavat ainakin 50e, halvin pitkähihainen paita n. 10e, ripsiväri n. 10e, shampoo 3e, muista meikeistä ja vaatteista puhumattamakaan.
Eihän 20e kuussa riitä mihinkään. Jos haluaa vaikkapa yhden levyn ostaa, niin siihen meni koko raha.
EI mikään ihme, jos teinitytöt myyvät persettä sedille.
Itse sovin aitini kanssa ylaasteella, etta sain itselleni kuukaudessa lapsilisan. Sen sain kayttaa haluamallani tavalla, mutta ostin itse vaatteet, karkit, meikit, erikoisemat shampoot, kampaajat ym... Meidat oli kasvatettu saastavaisiksi ja paa-asiallisesti tuo raha meni siis saastoon :) Tama opetti minua hallitsemaan itse omaa talouttani. Jos aiti olisi maksanut vaatteet olisin varmasti ostanut niita paljon enemman, kun taas sain itse pitaa ne rahat joita en kayttanyt olin paljon tarkempi ostoksistani. Toimin varmaan samalla lailla oman lapseni kanssa.
Vierailija:
No just. Jos itse pärjäsitte nuoruudessanne 100mk kuussa, niin oletteko ottaneet huomioon, että nykyään on kaikki kalliimpaa?Hyvät farkut maksavat ainakin 50e, halvin pitkähihainen paita n. 10e, ripsiväri n. 10e, shampoo 3e, muista meikeistä ja vaatteista puhumattamakaan.
Eihän 20e kuussa riitä mihinkään. Jos haluaa vaikkapa yhden levyn ostaa, niin siihen meni koko raha.
EI mikään ihme, jos teinitytöt myyvät persettä sedille.
Silloin asuin vielä kotona, ostin sillä tupakat ja kännäsin, ävin mäkissä ja söin karkkia xD. Vanhemmat maksoi bussilipun, sekä vaatteet, jotka oli TARPEELLISIA, sekä puhelinlaskun. Lisäksi oli isin bensakortti. Joka on tosin vieläkin ahkerassa käytössä ;).
Kännykkää ei silloin ollut, vanhemmat maksoivat vaatteet ja bussilipun.
Itse maksoin noista rahoista omat huvit.
Vaikea kuvitella, että joku pystyy 50¿:lla kuussa maksamaan vaatteet ja kaikki muutkin menot.
tuntuu ihan hyvältä summalta hänelle, ihan tarpeeseen on mennyt, ja sitäpaitsi on oikeastaan ihan mukavaa antaa lapselle sen verran rahaa ettei tarvitse aina olla pyytämässä, ja mulla on nyt antaakin se summa, kun isommat ovat jo omillaan. Aiemmin en voinut antaa kun piti jakaa rahaa niin monen kesken.
Itse sain hyvin vähän rahaa lapsena, ja aina oli miettimistä miten pääsee kavereiden synttäreille, siis mistä rahat lahjaan, jne.