Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska valmistuu vuoden 2007 verotus?

03.01.2008 |

Koska kelalla on käytössään vuoden 2007 verotiedot päätöksiensä pohjaksi? Muistanko oikein, että vasta loppuvuodesta 2008?

Tietääkö kukaan?

Kiitos

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ennen joulua valmistui vuoden 2006 verotus.

Jos äitiyspäiväraha-asiaa mietit, niin jos äitiyspäivärahakautesi alkaa vuoden 2009 puolella, siihen sovelletaan vuoden 2007 verotusta. Mutta jos alkaa jo vuoden 2008 puolella (äitiyspäivärahakausi), otetaan huomioon vuoden 2006 verotiedot.

Vierailija
2/11 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit on ilmeisesti niin suuri ero tuloissa, että on ilmoitettava ja niin tippuu? Mulla kun loppui määräaikainen työsuhde joulukuun alkuun, masentavaan aikaan ottaen huomioon että la on 5.8.08 :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärtänyt, mitä/mikä on ilmoitettava ja mikä tippuu.. =]

Äitiyspäivärahaa voi hakea myös viimeisen 6kk:n tulojen perusteella. Itse olin alkukevään 2007 työtön, kesällä töissä yht.5kk, ja lokakuun alusta olen nyt ollut taas työttömänä. Äitiyspäivärahakauteni alkoi 31.12.07, laskettu aika 5.2.2008. Koska tuloni vuodelta 2005 olivat olemattomat (olin silloin vielä opiskelija ja vain kesän töissä), äitiyspäivärahani laskettiin kesän tulojen mukaan (eli 5kk:n tulot muutettiin vuosityötuloksi). Nämä tulot olivat sen 20% paremmat kuin indeksillä korotetut tulot vuodelta 2005.

Tässä kelan sivuilta kopsattua:

" Äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan sekä erityisäitiysrahan (= vanhempainpäivärahat) määrä lasketaan hakijan työtulojen tai yrittäjäeläkkeen (YEL/MYEL) vuosityötulojen perusteella samoin kuin hakijan sairauspäiväraha. Päiväraha määräytyy yleensä hakijan verotuksessa vahvistettujen työtulojen perusteella, ei siis tämänhetkisten työtulojen mukaan. Vuonna 2008 päiväraha maksetaan siis vuoden 2006 verotettujen työtulojen mukaan, jotka tarkistetaan palkkakertoimella."

" Päiväraha voidaan laskea myös verotusta tuoreempien työtulojen perusteella, jos hakijan työtulot ovat olleet jatkuvasti vähintään 20 % enemmän kuin verotuksessa todetut palkkakertoimella korotetut työtulot. Tällöin hakija voi pyytää, että Kela huomioi hänen työtulonsa kuuden kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista. Nämä tulot kerrotaan kahdella. Näin lasketusta vuositulosta tehdään samat vähennykset kuin verotetusta vuosityötulosta.

Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta."

Ja jos hakijalla ei ole työtuloja (eli on esimerkiksi työtön), äitiyspäiväraha on vähintään 86% työttömyyspäivärahan määrästä.

Vierailija
4/11 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun äitiyspäivärahakautesi alkaa vuonna 2008, otetaan sinulta huomioon vuoden 2006 verotus. Jos vuoden 2007 tulosi ovat olleet huonommat kuin vuonna 2006, sinun ei missään nimessä tarvitse ilmoittaa siitä, eikä kyse edes ole mistään huijaamisesta/tiedon pimittämisestä; lähtökohta on aina tuo edellinen valmistunut verotus. Jos olet sen sijaan tienannut vuonna 2007 paremmin kuin vuonna 2006, voit pyytää näiden muuttuneiden tulojen huomioimista.

Vierailija
5/11 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun v. 2007 tulot on paremmat kuin v. 2006, mutta jää nipin napin alle 20%. Mä en kuiteskaan voinut käyttää noita tuloja Kelan mukaan kun on provikkapalkka. ½v. ennen äippälomaa toki käy. Mutta olen nyt vähentänyt töitä, että jaksaisin loppuun asti. Ja voin laskea äippälomaa ½v. edeltävät tulot vasta kun olen tehnyt ne. En siis tiedä, miten toimin. Jätän lopullisen äitiyspäivärahahakemuksen vasta kun jään äitiyslomalle. Ja mullahan ei työnantaja maksa 3kk palkkaa äitiyslomalta, vaikka jo 9v. töissä. Pakkauksen sain toki jo anottua.

Vierailija
6/11 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vielä vuonna 2006 ja pitkälle vuotta 2007 (joulukuun alkuun) ollut ihan täysipäiväisesti työssä kohtuumukavalla palkallakin. Mua hämäsi se, kun Kelan sivuilla luki: " Jos hakijalle on maksettu vanhempainpäivärahakautta edeltäneen 4 kuukauden aikana työttömyysetuutta, koulutustukea tai työllistämistukea työelämävalmennukseen, hänen päivärahansa on vähintään 86 prosenttia maksetun etuuden määrästä. Jos työttömyysetuuteen tai koulutustukeen on sisältynyt korotettu ansio-osa, sitä ei huomioida päivärahaa laskettaessa."

Mutta tarkoittaako tämä siitä huolimatta että saan edellisessä verotuksessa vahvistetuista palkkatuloista laskettua vanhempainrahaa vai tuon 86% nykyisestä ansioon suhteutetusta päivärahasta? Eli pitääkö tässä vimmalla etsiä uutta työtä vai voiko keskittyä mahan kasvuun ja töppösten virkkaamiseen?

Vierailija
7/11 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan rohkeasti voi sieltä kysyä mikä olisi itselle paras vaihtoehto. Eikä muutos parempaan käsittääkseni tarvi olla edes 20% vaan vähempikin riittää. Mun tapauksessa rahat laskettiin työttömyyttä edeltävän työssäolon mukaan, niin voi tehdä jos on ollut työssä vähintään 6kk eikä sen vuoden verotus jolloin työssä on ollut ole vielä ehtinyt valmistua (mun tapauksessa vuoden 2006 verotus kun äippäloma alkoi 2007 puolella). Tai oikeastaanhan on siis vaikka voinutkin valmistua lopppuvuodesta, kela ottaa tiedot käyttöön vasta vuoden vaihteessa. Tuokin asia kyllä selostetaan jossain siellä kelan sivuilla! :) Mutta aina siis pyrkivät laskemaan tässä asiassa niin että asiakas hyötyy, mullekin lakivat kahdella tapaa ja valitsivat paremman. Paitsi sitten niitä tulonhankkimiskuluja kannattaa ilmoittaa mahd vähän, ne kaikki laskee sitä rahaa...

Vierailija
8/11 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta päiväraha lasketaan viimeisten 6kk:n tulojen mukaan, pitää tulojen olla sen 20% paremmat, kuin indeksillä korotetut verotuksessa vahvistetut tulot. Ja tosiaan, ei riitä että on 19% paremmat, vaan se 20% on aika tarkka luku.

ja lisäksi esimerkiksi meille työttömille riittää päivärahan laskemiseen pienempikin työssäolojakso (jonka tulot muutetaan vuosityötuloksi), ei pidä olla 6kk työssä. Itselleni äitispäiväraha laskettiin 5kk:n työtulojen perusteella (tämä luku kerrottiin kahdella, jotta saatiin vuosityötulo).

Tiuhtiainen: kohdallasi otetaan huomioon verotuksessa vahvistetut tulot. Eli jos jäät äitiyslomalle vuoden 2008 aikana, tulot otetaan huomioon vuodelta 2006! =] Joten dont worry!

Vierailija
9/11 |
05.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu voi ollakin että 20% on tarkka, sitä en kyllä sitten tiedä miten kela sen laskee. Tai sitten mun edellisestä kerrasta on säännöt muuttuneet, silloin ainakaan ihan suoraan itse laskettuna muutos ei ollut tota 20% vaan muutama % alle sen. Vaan voihan olla että muutos lasketaan vasta vähennysten tms jälkeen. Mutta tässä muutama kk sitten tehdyssä viimeisessä laskennassa multa nimenomaan vaadittiin se 6kk työssäoloa ennenkuin olin jäänyt työttömäksi (meni nimittäin aika hilkulle) - siis en tietenkään väitä etteikö Kelassa olisi sitten voineet vaatia väärinkin mutta ihan ehdoton vaatimus ainakin siltä virkailijalta oli! :) Ota näistä sitten selvää.... :)

Vierailija
10/11 |
08.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimittäin soitin tänään Kelaan vielä varmuuden vuoksi kun stressas noi raha-asiat kesän tullen. Ystävällinen virkailija vahvisti etät just noin on, lasketaan vuoden 2006 verotuksen mukaan eikä tää työttömyys vaikuta siihen mitenkään joten meikäläisellä hyvällä tsägällä jopa tulot pikkuisen nousee sen korotetun äippärahakauden aikana! Aika iso kivi tipahti harteilta.

Vierailija
11/11 |
17.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalla tiedot käytettävissä marraskuun eka päivä