Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

***Maalismussukat tammikuussa***

03.01.2008 |

Mä nyt tunkeuduin takavasemmalta avaamaan uuden pinon, vaikka olen ollut lähinnä taustailija. Toivottavasti ei haittaa.

Mukavaa uutta vuotta kaikille!

Pirpana oli ainakin kärsinyt " kuumista aalloista" . Esikoista odotellessa ne tulivat vähän liiankin tutuiksi. Nyt olen toistaiseksi päässyt melko vähällä, mutta kyllä ne nyt vielä kerkiää tulemaan.

Nia aloittaakin ajoissa äippäloman. Mulla on töitä vielä liki 1,5kk. Tietty riippuu omasta voinnista ja kaikesta muusta mahdollisesta, milloin on hyvä jäädä. Mä en jää hoitovapaalle, niin näin lapsi saa olla mahdollisimman pitkään kotona. Isä tosin pitää sitten sen isäkuukauden. Lapsi menee hoitoon sitten helmikuun alusta näillä näkymin.

Joku oli ostanut esikoiselleen alesta jo toppavaatteet. Mä en " uskalla" , kun en osaa päättää, ottaisinko 98cm vai 104cm haalarin. Jätän siis homman suosiolla syksyyn varmaan.

Nakero oli sairastanut vatsataudin vuoden vaihteessa. Täydet sympatiat. Ihan kauheeta kun hamassa kiertää ja yks vielä siellä meuhkaa ja esikoinenkin haluaisi syliin. Me sairastettiin siis koko perhe sama joulunalusviikolla. Jopa meidän koira oksensi =O

Liitoskivut vaivaavat yhtä jos toista. Mulle ne on vieraita esikoisen ajoilta, mutta nyt on tullut melko tutuiksi. Eivät onneksi mitään aivan mahdottomia vielä ainakaan ole, mutta on tässä vielä aikaa...

Toivottavasti niiloakselin pikkunen pysyisi vielä matkassa edes muutaman viikon.

Pakko mennä tuon naperon kanssa touhuamaan. Pieni on flunssassa, joten ollaan kotosalla.

Iglu rv28+4 sekä esikoinen 1v9kk

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas pitkästä aikaa kirjottelen... Tänään oli neuvola.. hb oli tippunu 110, siihen nyt sitte rautatabletteja... huomenna täytyy käydä taas tarkastuttamassa sokerit, ku niitäkin löyty pissasta...liikaa meinaan... nii ja sit tää ihana kutina... ens viikolla katotaan sit verikokeista maksan toiminta...

Ah tätä odottamisen ihanuutta...

Kauhee valitusteksti tulee taas, mut kyllä täs alkaa pikkuhiljaa olemaan tosi kateellinen niille jotka saa nauttia raskaudesta ja odottamisesta ilman ylimääräsiä vaivoja...

Dodii..jos sitä vetäis taas henkeä ja koittais ajatella jotain positiivistakin... onneks on sentään vauvelin tavarat ja huone valmiina ni ei tarvii siitä stressata... oishan se toisaalta kiva viel hommata vaik mitä ihania vauva-tavaroita.. meillä kylläkin mun äiti on hoitanu sen puolen innolla vaik on sata kertaa sanottu et on kaikki hankittuna... no ne on noi mummot...:)

Mut nyt syömään...

Sippu 28+3

Vierailija
2/53 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ja kiitos kaikille mahatautisympatioista! Tauti on todellakin jo voiton puolella, mutta olo on vielä väsynyt. Olen vielä tämän päivän saikulla ja huomenna pitäisi jaksaa päiväksi töihin. On vaan vaikea erottaa, mikä on lomasta päällejäänyttä laiskuutta ja mikä taudin aiheuttamaa väsymystä, kun tää saikkuloma tuli loman jatkeeksi. No, ehkä se tauti vielä vähän verottaa - ei kai sitä muuten näin laiskottaisi.

Mutta joo, olihan se tosiaan aika kummaa, kun maha oli kipeä, ym. ja samaan aikaan joku meuhkasi siellä. Potkut kyllä kovasti lohduttivat, kun kyllähän sitä mietti, miten pikkunenkin jaksaa, kun ei saa ruokaa.

Tulispa mullekin jo Kelasta jotain päätöstä! Lähetin paperit itsenäisyyspäivän kieppeillä. No, onpahan jotain, mitä odotella!

Tsemppiä kaikille! Yritetään jaksaa vatsojemme ja vaivojemme kanssa!

Nakero, tänään jo rv tasan 28

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on onneksi mahataudilta vältytty, mutta työpaikalla jyllää flunssa, ja ihan kuin minunkin kurkkuni olisi nyt kipeä ja nenä tukossa.. ei huvittaisi jäädä nyt sairaslomalle, kun olisi tarkoitus näiden viimeisten viikkojen aikana opastaa uutta työntekijää, siivota työhuonetta yms.

Ulpulle tsemppiä ultraan, toivottavasti on hyviä kuulumisia! Varmasti oman lapsen sairaus/vammaisuus on aina shokki ja surukin, tulee paljon ajatuksia joita täytyy käsitellä, mutta varmasti kun lapsi syntyy hän on yhtä rakas ja ihana kun muutkin lapsenne! Itse tunnen jonkin verran vammaisia ihmisiä ja ajattelen vammoja enemmänkin ominaisuuksina kuin vammoina tai sairauksina. Kirjoittelit myös viime viikon pinossa siitä, kun muut ovat jo tehneet hankintoja, ja te ette vielä. Meille on tulossa esikoinen, joten siksi on tullut hössötettyä hyvissä ajoin, kun ei edes oikein ollut käsitystä siitä, mitä kaikkea ja minkälaista kannattaisi hankkia.

Toivottavasti Niiloakselin masukki vielä malttaa kasvaa masussa. Mulla ei ole varsinaisia supistuksia, mutta vauveli on ollut jo kauan pää alaspäin, mistä kirjoittelinkin aikaisemmin, ja välillä kävellessä pää tuntuu painavan paikkoja tosi alhaalla. Yhtenä päivänä lenkillä tuli tunne, että pitää jännittää alapään lihaksia, että ne vähän tukisivat vauvaa. Eli samaa täällä jännitellään, että malttaisi nyt kasvaa vielä. En oikein tiedä, miten paljon uskallan liikkua, kun viime tarkastuksessa paikat kuitenkin oli kiinni. Tuli nimittäin loman aikaan siivottua, uitua ja lenkkeiltyä (joku ihme hormonipuuska taas!), joten pitäisi varmaan pari päivää ottaa taas rauhallisemmin.

Aina lukiessa tekee mieli kommentoida monia kirjoituksia, mutta näin kirjoittaessa sitten unohtaa, mitä pitikään sanoa ja kenelle... olikos jotain raskausajan dementiaa olemassa ? =D

Mama ja Justus ja viikot jo 31+3, hui

Vierailija
4/53 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve!

Pikaisesti kysymys: Oletteko jo saanet äitiyspakkauksen? Itse sain päätöksen päivää ennen, kun jakelu keskeytettiin. Nythän jakelu on aloitettu uudestaan, mutta pakkausta ei kuulu. Enää ei malttaisi odottaa, se kun on ensimmäinen laatuaan tähän perheeseen. Elikäs oletteko te jo saaneet pakkauksen?

Muuten, kun vatsataudista on keskusteltu, niin tässä tosi mauton kysymys: Miten synnytyksestä selvitään jos äiti on rajussa vatsataudissa?

On muuten ihan selvästi alkaneet loppuraskauden hormonit vaikuttamaan, täällä nimittäin itkeskellään syyllä tai syyttä päivittäin ja se ei ole yhtään mun tapaistani.

Vierailija
5/53 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä tiiä miten synnytyksestä selviäisi mahataudin kourissa :o/ enkä halua edes ajatella moista vaihtoehtoa.

Mutta tunnen muutaman äidin jotka ovat oksentaneet kivusta koko synnytyksen ajan :o/ itse olen tältä säästynyt.

Soitin tosiaan tänään neuvolaan kun noita supistuksia tulee ja menee pitkin päivää mutta ei kuulemma huolta ellei muutu säännöllisiksi. Eli näillä viikoilla säännöttömät kivuliaat supistukset on meidän neuvolan mielestä ok ja kuuluu jo asiaankin.

Vauveli oli viimeksi perätilassa ja itse luulen että nyt ollaan raivotarjonnassa jo mutta mistä sitä koskaan tietää varmasti...

Edellinen vauva oli jo kiinnittynyt lähtökuoppiin näillä viikoilla ja syntyikin sitten jo rv 37+1

Huolestuttaa koko ajan että tämä stressi saa synnytyksen käynnistymään tai jotain muuta hallaa tekee mutta eipä tässä pysty rentoutumaankaan kun ei tiedä millä elää koko kuukauden ja miten hitossa laskut saa maksettua.... voi kun voisi elää ilman rahahuolia. Itkettää vain koko ajan ja tulee huudettua lapsillekkin ihan turhasta kun ei kestä yhtään mitään ylimääräistä rasitusta nyt :o(

Niiloakseli rv 31+3

Vierailija
6/53 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella ikävää, että rahahuolet sattuivat perheellesi näin herkkään aikaan. Toivottavasti saatte asian selvitetyksi jotenkin ja jaksat rullata arkea lasten kanssa.

Mulle sattui esikoista odottaessa kanssa siinä aika raskauden viime metreillä ikävää: jouduin poliisikuulusteluihin yhden entisen työnantajani sopimus- ja raha-asioista. Kovasti yrittivät painostaa minua tietämään asioita, joita en oikeasti tiennyt. Eli minua kuulusteltiin avunannosta tähän rikokseen, josta en oikeasti tiennyt mitään. Se oli minulle silloin kovin ahdistavaa. Eli ymmärrän kyllä, että raskausaikana ei paljon ylimääräisiä huolia kaipaa. Pelkkä arjen pyörittäminen jo olemassa olevine lapsineenkin on ihan rankkaa välillä.

Jaksamista sinulle! Ja kääntykää ihmeessä sosiaalitoimiston puoleen, jos menee tiukoille. Kyllä kai Suomessa rahaa saa aina lasten ruokaan jne.

Vierailija
7/53 |
03.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alkanut kävelylenkit tuntumaan hankalilta ja niimpä menin tänään uimaan. Se oli taivaallista! Suosittelen lämpimästi muillekin. Itse ajattelin ainakin tammikuun uskaltaa vielä uida kerran viikossa.

Vierailija
8/53 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas viedään loppuviikkoa. Näin vaan etenee tämäkin vuosi.

Itsellä oli eilen äitipolikäynti eli sitä kohdunsuutahan mulla tarkkaillaan. Eilen oli rv 30+3 ja tilanne oli hyvä! Eli sama kuin viisi viikkoa sitten eli pituus sormella kaksi senttiä, ultralla nelisen senttiä, pehmeä kyl on ja ulkosuu sormelle auki, mutta sisäsuu suljettu eikä avaudu ponnistaessakaan. Vauvelilla kaikki hyvin, vettä normaalisti ja istukka hyväkuntoinen, ja vaavi noin 1700g eli kasvaa edelleen hyvillä viikoilla. Verenpaine ja pissakin katottiin, kun viime neuvolastakin oli sen verran aikaa, ja ne ok. Nyt sanoi lääkäri että tilnenn niin hyvä että katsotaan neuvolassa kohdunsuu rv 33 ja sitpä vasta äitipolille rv 37 synnytystapa arvioon! Tietty jos tulee jotain erityistä tai uutta napakkuutta supistuksiin niin menen aikaisemmin. Ja edellleen supistuksia paljon, mutta ilmeisesti sit kuitenkin ovat tehottomia, hyvä niin! ja sanoi lääkäri, että rv 35 asti ottaa lunkisti ja sen jälkeen ei tartte enää passailla, että touhuaa omien tuntemusten mukaan. Mietin just että eihän tohon synnytystapa arvio ultraankaan ole enää kuin se seitsemisen viikkoa ja sithän vauva on jo valmis vaikka syntymään, apua! tiedän kyllä että jos vain vauveli raivotarjonnassa niin synnytän alateitse, mulla kuvattiin lantio silloinmnedellisessä raskaudessa, joka oli siis kaksoisraskaus ja B-vauvahan tuli perätilassa. Istukkakin kaukana kohdunsuulta, siitä ei haittaa. Eli jos ei mitään raskausmyrkytyksiä tms. tule niin pääsen normaalisti synnyttämään!

Mites te muut? joko vauvelin tavarat alkaa olla hankittu? Mulla aika lailla kaikki valmiina, kun nuita tavaroita oli vielä tyttöjen jäljiltä ja muutamia lainattuja sain jo takaisin päinkin, vain yksösten vaunuja vielä odottelen, saan ne kaverilta parin viikon päästä. En ole tiesti vielä pessyt vaatteita tms. mutta muuten ovat jo olemassa.

Niin ja en ole saanut vielä äippäpakkausta! Alkaisi jo tulla sekin!

Hyvää viikonloppua!

Marjainka rv 30+4

Vierailija
9/53 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisiä lomapäiviä toistaiseksi vietellään meidän perheessä...Mies meni jo eilen töihin, mutta minä olen vielä tyttöjen kanssa kotona. Maanantaina sitten lapset tarhaan ja kouluun ja itse pitäisi raahautua töihin...No, onneksi äippäloma häämöttää, minulla alkaa 2. helmikuuta eli aika pian:) Sitä ennen olisi vielä stressaava tammikuu edessä...

Neuvolakuulumisia: paino on taas noussut hirmuisesti, kuten aiemmissakin raskauksissa:( Yhteensä on tullut jo 11 kiloa joten todennäköisesti tuonne 18 kiloon varmaan taas mennään...Muuten kaikki ihan mallikkaasti, vauvalla sykkeet hyvät, oma hb 139, tosin verenpaineet hieman nousussa, vaikka normaalisti ovat alhaiset. Vauva on ollut raivotarjonnassa jo viikolta 25 lähtien ja todennäköisesti siellä pysyykin, kuten aiemmissa raskauksissa.

Vaivoja on edelleen ihan riittämiin, liitoskivut, nukkumisongelmat, järkyttävä närästys, ärtyneisyys jne., mutta eikohän niistäkin selvitä. Kävelyllä yritän käydä joka päivä n. 30 min., vaikka supistaakin heti. Onneksi supistukset ovat täysin kivuttomia, epämukavia vain. Muutenkin kävely on aika hupaisan näköistä vaappumista kaikenmaailman lantio- ja selkäkipujen vuoksi...

Joku kyseli äitiyspakkauksesta ja kelan päätöksistä. Itse olen suorastaan yllättynyt saamistani nopeista päätöksistä, sillä äitiyspakkauksen sain jo joulukuun alussa ja äippärahapäätös tuli eilen postissa.

Nyt toivotan kaikille hyviä vointeja, toivottavasti hätäisimmätkin vauvat malttavat pysytellä vatsassa vielä viikkoja!

Terkuin Hattara 30+6

Vierailija
10/53 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva kuulla Marjainkalta hyviä kuulumisia! Ilmeisesti painoarvio tehtiin ultrauksen perusteella?

Entäs muut, oletteko saaneet painoarvioita neuvolassa? Meillähän ei ultrata neuvolassa terkan eikä lääkärin käynnillä ollenkaan (paitsi kerran alkuraskaudessa pääsee lähetteellä ultraan) eikä myöskään painoarviosta ole ollut mitään puhetta, joten voikohan sitä edes ' käsikopelolla' tehdä? Kun työkaverini sanoi, että hän oli saanut painoarviot lapsistaan joskus 20 vuotta sitten ilman ultraa. Sf-mitta on mulla mennyt kyllä ala- ja keskikäyrän välissä koko ajan, joten siinä mielessä ei vauvan koosta ole huolta.

Kuutamoheinä oli käynyt uimassa. Minäkin olen uinut aika ajoin, en kyllä erityisen säännöllisesti, koko raskauden ajan ja ilahtuneena huomasin viime viikolla, että edelleen uinti sujuu yhtä hyvin kuin ennenkin, vaikka kävely tuntuu jo hankalalta. Mikä se suositus on, että kuinka kauan uskaltaa uida? Niin kauan kun paikat on kiinni??

mama ja Justus 31+4

Vierailija
11/53 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sipulla oli monet arvot vähän huonot =/ No ehkä hb nousee raudan myötä. Mullakin on paastosokeri ollut hieman turhan korkea, mutta muut sokeriarvot ok.

Mulle on tullut äitiysavustuspäätös ja rahatkin tipahtaneet tilille. Äippärahapäätöksen saan vasta sitten joskus, koska haen sitä kuuden kuukauden tulojen perusteella. Palkkatodistukset lähtee sisään vasta, kun äippäloma on alkanut.

Niiloakseli. Koita unohtaa rahamurheet (helpommin sanottu kuin tehty). Toisaalta, lapsikin olisi varmasti jo kohta puoliin valmis syntymään. Tutun lapsi syntyi rv33+ ja olivat sairaalassa vain viikon. Itse luotan siihen, että jos nyt vielä nelisen viikkoa ainakin kärvistelen yhtenä kappaleena, niin sen jälkeen kaikki on jo ok ja lapsi valmis syntymään. Toivottavasti.

Marjainka pohti synnytystä. Mäkin haluaisin yrittää alateitse mieluiten. Esikoinen syntyi sektiolla loppujen lopuksi. Lapsivedet meni, oli raskausmyrkytys ja synnytys ei reilu 40 tunnin aikana edennyt. Lapsi oli raivotarjonnassa, mutta muuten tarjonta oli väärä, joten sektion yhteydessä todettiin, että alatiesynnytys olisi ollut mahdoton joka tapauksessa. Pelkopolille lähti juuri tänään lähete.

Mulla oli tänään neuvola. Painoa oli tullut viidessä viikossa 1,2kg (yht.6,4kg). Lähtöpainoa oli aivan liikaa. Esikoisesta painoa oli tässä vaiheessa tullut jo reilu 10kg. Toisaalta lähtöpainokin oli nyt 10kg enemmän kuin silloin. Babe on masussa jotenkin poikittain, toivottavasti kääntyisi rt:aan ja pääsisin kokeilemaan alatiesynnytystä. Perätilavauvan kanssa en kyllä suostu viimekertaisen jälkeen edes yrittämään.

Iglu rv28+5

Vierailija
12/53 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lähteekö teillä isä mukaan synnyttämään ja lapset menee hoitoon? vai jääkö isä hoitamaan lapsia?? Tätä olen nyt itse alkanut pähkäilemään.. Alustavasti musta tuntuu, että valitettavasti meillä isä jää hoitamaan esikoista. Omat eläkkeellä olevat vanhempani sekä siskoni kun asuvat muualla ja miehen vanhemmat vielä tiiviisti työelämässä kiinni. Myös esikoisen kummitäti on synnytyksen aikoihin juuri sopivasti matkoilla.

Jos synnytyssairaalassa on vapaana perhehuoneita, niin saakohan sinne tulla koko perhe lapsineen kaikkineen oleskelemaan synnytyksen jälkeen? Onko kokemuksia??

Tälläisiä mielessä tänään. Ihanaa kun ulkona paistaa aurinko.

Vierailija
13/53 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuutamoheinä: Täälä Seinäjoella perhehuoneisiin ei pääse vanhemmat lapset.

Pääsiskö teillä joku naapuri apuun?

Meillä on miehen vanhemmat luvanneet tulla, miehen äiti säästi muutaman lomapäivän ja saa ne pidettyä koska haluaa ja lyhyellä varoitusajalla, hieno tilanne, kiitollinen siitä.

Voi niiloakselia, todella inhottava tilanne jaksamisia todella paljon sinne! Onko sulla katottu ollenkaan alakerran tilannetta, onko paikat kypsyneet? Mulla on kans supistusherkkä kohtu, kauppareissut, autolla ajelu, ihan vaa sohvalla istuskelu, ihan kaikki nii supistelee kipeästi mutta yhtään mitään ei ole tuolla tapahtunut, näin edellisissäkin ja mulle kans sanottiin et normaalia normaalia.

Mulla on kaikki kolme edellistä menneet yli lasketun vaikka kuinka supistellut, niin varmaan tääki.

Äitiyspakkausta ei ole tullut, eikä rahapäätöstä, sen nyt tiedänki jo et mitä saan.

Jonku verran olen alkanut miettimään et mitä hankintoja olis jne. mitään isoja ei ole, vaunut pölyyntynyt makkarissa jo ties miten kauan :)

Sänkyyn patja, pinnasuojus ja verho sit rintapumpun ostan jälleen ku ehin edellisen antaa pois, se on ehdoton vaikka tarvis vain viikon, tuskallinen viikko jos sitä ei ole, kokemuksen mukaan...

Mulla oli tänään sokerirasitus, maanantaina selvii tulokset.

Eipä täs sit muuta, hyvät viikonloput teille kaikille!

Tuuli ja pirpana 29+2

Vierailija
14/53 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin juuri neuvolasta. Maanantain lääkärikäynnillä paino pudonnut... 1600g...no nyt oli sitten " korjaantunut" taas +400g...

Hb parempi...aiemmin 95, nyt jopa jo 110. Edelleen hirmu väsynyt olotila. Pää menisi kyllä töihinkin vaikka käymään...mutta kun pää tietää ettei keho tule perässä, niin parempi kai yrittää ottaa sohvalle hyvä asento ja olla miettimättä asiaa enempää.

Lueskelin, että monella on liitoskipuja ja supisteluita... Liityn siihen jonoon jatkoksi. Ihan koko rahalla pienikin rasitus saa aikaan supistuksia, ei kipeitä, mutta todella epämiellyttäviä. Kohdun ulkosuu on auki sormelle.

Tämä siis neljäs odotukseni. edellisestä raskaudesta jo 4 vuotta.

Minä en enää aseta itselleni suuriakaan tavoitteita palata töihin... äitiysloma alkaa 16.2. ja eihän tässä lopulta ole enää pitkä matka siihen pisteeseen....

Lara 28+5

Vierailija
15/53 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssan kourissa olen. Sain toissapäivänä antibiootit poskiontelontulehdukseen. Viime yönä sainkin sitten jo nukuttua. Tuli vain tämä flunssa todella huonoon aikaan, kun pitää asuntokauppoja varten pakata tavaroita pois näkyviltä ja viedä isäni varastoon. Energiaa ei tähän urakkaan tunnu vain olevan. Pakko mikä pakko kuitenkin kohta ryhtyä hommiin. Pitäisi sunnuntaina kiertää asuntoja katsomassakin, jotenkin ei tunnu sekään nyt yhtään houkuttelevalta, vaikka ihana päästä asumaan omakotitaloon. Edessä on vain niin iso urakka näiden kauppojen kanssa. Välillä tuntuu kyllä niin hullulta, että ollaan tähän ryhdytty tässä vaiheessa. Toivottavasti asumme jo uudessa kodissa, kun on vauvan aika tulla maailmaan. Kiirettä tässä kyllä saadaan pitää, kun kymmenen viikkoa olisi tähän kaikkeen aikaa.

Neuvola oli tosiaan eilen. Sain nyt ne käytännön ohjeet ruokavalioon. Muutaman viikon päästä on sokerikontrolli. Luulen, että arvot ovat silloin kohdillaan, kun luultavasti edeltävän illan syöminen meni pieleen edellistä mittausta ennen. Söin siis juuri ennen sitä 12h:n paastoa tooodelllla runsaan illallisen. Neuvolatätikin myönsi, että se saattoi vaikuttaa. Ei tuon dieetin noudattaminen pahasta ole, jos saisin sillä pidettyä loppuun asti tuon painon kurissa. Sitä hieman kyllä ihmettelin, kun ohjeiden mukaan syötynä, on energian saanti 1800 kcal vuorokaudessa. Sehän tarkoittaisi, että laihtuisi, jos perusaineenvaihdunta on n.1900kcal jo ilman raskautta.

Hb oli laskenut 122. Aiemmin ollut koko ajan päälle 130. Sekin saattaa kuulemma olla flunssan aikaansaamaa.

Kohdun korkeus 37cm. On se aika huikeaa, että on n.74 cm ympärysmittainen pallo mahassa. Kyllä se rupeaa tuntumaankin siltä. Uutenavuonna minulla oli paljon vaatetta päällä, niin en saanut itse kenkiäni solmittua, vaan miehen jouduin pyytämään apuun.

Liitoskivut on alkaneet vaivata. Välillä pääsee ärräpäitä, kun vihloo niin vietävästi. Varsinkin illat on huonoa aikaa.

Äitiyspakkauksesta tuli päätös maanantaina. Toivottavasti tulisi jo ensi viikolla, niin pääsisi niitäkin vaatteita hypistelemään. Muutamia hankintojakin pitäisi vielä tehdä, mutta toivon, että saisin hankkia ne vasta uuteen osoitteeseen, jottei tarvitsisi niitäkin kanniskella osoitteesta toiseen. Kaikki iso, merkittävä on jo olemassa. Ilman hoitopöytää ym. tulee onneksi toimeen, vaikkei niitä heti olisikaan.

Mutta nyt otan itseäni niskasta kiinni, ja käyn joulukoristeiden kimppuun. Olisi sitä voinut vielä muutaman päivän olla koristeellisessa kodissa. Kuusikin on vasta muutaman neulasen pudottanut, sääli laittaa vielä pois...

Aatuska 30+

Vierailija
16/53 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkohan oikeassa pinossa?

Olen varmaan 2 kertaa tänne vasta kirjotellut.

Mulla oli keskiviikkona 2.lääkärineuvola, vauvan pää jo alhaalla,muttei kiinnittynyt. Hemppaa ei mitattu, kun menossa taas lääkekuuri poskiontelotulehdukseen, se on jo 4. tälle raskaudelle! Painoa tullut jotain 7 kiloa koko aikana, viimeksi tuli 20 kiloa. Silloin olikin kyllä kesä ja muutenkin turvotusta.

Kesäheinä, vai heinähattu, en muista nimimerkkiä, mut kyselit, minne laittaa muut lapset ku synnytys koittaa. Meillä esikoinen nyt reilut 2 vuotias ja kyllä isi tulee mukaan synnytykseen. Ollaan alustavasti jo hälytetty siskoni ja miehen sukulaisia, kun lähtö tulee. Meidän molempien vanhemmat asuu sen verran kaukana, ettei he ehtisi.

Käyn täällä aina välillä lueskelemassa. Mukavaa viikonloppua.

Niin mulla laskettu siis 27.3.

t.meritähtönen ja masuvauva2. 28+1

Vierailija
17/53 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa palstoilla!Monta viikkoa on väliä,etten ole edes lukemassa käynyt,joten en tiedä kuulumisianne.Toivottavasti kuitenkin kaikilla siat edes suht hyvin....ainakin Vaaveilla!

Täällä siis toista odotellaan....ja supistelee!Ei oo supistukset enää mitään kovettumisia,vaan ihan inhottavilta tuntuu rakon seudussa ja alapäässä,jos silloin joutuu liikkumaan!Lääkärineuvola oli pari viikkoa sitten:kaikki kohdunsuulla silloin ok,vain pehmentynyt....

Painoa on tullut reilu 10 kg,eli samoissa kuin esikoisella,mut silti ei taida kilot riittää loppuun asti.Tarkoitan sitä,et enemmän taitaa tulla....

Pahoinvointi ja ajoittainen oksentelu on tullut takaisin!!!!Miten teillä muilla??Helpotti viikoilla 17,mut jo 28 viikolla tuli ryrinällä takaisin!Yäks!!!!Liitoskipuja ei ole,mutta iltaisin on levottomat jalat ja polttavat jalkapohjat,joten nukahtamisvaikeudet ovat yhtä tuskaa!!!!Eli tietyll' tavalla olen taas väsymyksen kourissa.Hb:ta ei ole mitattu aikoihin,koska neuvolassa ei meistä toissynnyttäjistä liiemmälti huolissaan olla.Ennen lääkärineuvolaa oli taukoa 1,5kk ja nyt taas kuukauden tauko....

Äippäpakkaus tuli jo kuun alussa ja se on ihana!!!!!Siinä oleva haalari on kokoa 68,mutta mahtuu poikani päälle,joka käyttää koko 80-86.Eli siinä on haalari vauvalle ensi talveksi aivan hyvin!Täksi kevät-talveksi ostin haalarin koko 56,jolla ajattelin pärjätä kevääseen?!

Muita vauvan vaatteita en vielä ole valmiiksi katsonut,mutta täytyis vissiin pian katsoa ;-D

Sitterin saimme ostettua käytettynä sekä kaksosten rattaat,koska ikäeroa tulee vain 1v8kk.Pitäis ruveta miettimään,mitä muuta tarvimme....

Kaikille hyvää odotusta!!!!Nyt esikko heräsi!

PauliNea 31+4

Vierailija
18/53 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ultra, mitään uutta ei selvinnyt. Vauvalla vain kasvanut jalkojen välinen kokoero, mutta muuten ei mitään kuulumisia. Sain kuitenkin vauvalle syntymäpäivän, 27.3. olisi leikkaus tiedossa! Leikkauksen ansiosta saan tuon vanhempien lasten hoidonkin järjestymään mainiosta. Meidän äiti on vielä tiukasti työelämässä kiinni, ja 250 km:n päässä, mutta nyt kun tietää etukäteen syntymäpäivän, voi ottaa lomaa ja tulla isäni kanssa vanhempia lapsia hoitamaan. Ei tarvitse siis tuostakaan enää huolta kantaa.

Noista painoasioista: olen lukenut miten monet ovat painostaan huolissaan. No minä taidan vetää pohjat kun jo joulukuun puolivälin neuvolassa oli kiloja kertynyt alusta saakka 14 kg! Ja ennestäänkin mukavasti ylipainoa. MInulla on kuitenkin aina tullut yli 20 kg joten ei kai tuolle voi yhtään mitään.

Liityn myös liitoskipuisten joukkoon. Eilen kun istuin puolitoista tuntia yhtä perää kuorossa, niin kivut olivat aivan kaameat. Menin sitten vielä perään saunaan enkä meinannut saada sen jälkeen alushousuja jalkaan kun jalkojen nosto sattui niin mahdottomasti. Kivut tulevat aina istuessa tai sitten jos olen kävelyllä niin alkaa heti vähän ajan kuluttua sattumaan ihan mahdottomasti tuonne alavatsaan.

ÄItiyspakkausta ei ole vielä tiedossa pitkiin aikoihin, kun eivät vielä neuvolassa ole antaneet edes sitä lappua joka toimitetaan kelalle. En ole tosin itsekään muistanut pyytää. TOivottavasti pakkaus kerkeää ennen vauvan syntymää...

Vierailija
19/53 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla:

Raajojen puutumista, varsinkin käsien? Yöllä aina kun herää niin kädet on aivan puutuneet vaikka kuin yrittää tunkea tyynyä joka paikkaan ja pitää ranteet ja nilkat suorina. Inhottavaa! Eipä siihen taida oikeen mikään auttaa. Mistähän se muuten johtuu?

Ja toinen vaiva on nenän tukkoisuus? Oon jo reilun viikon ollu varma että flunssa tulee justiin, mutta ei. Aina kun lyö pään tyynyyn niin nenä on tukossa. Vikkiä oon voidellu nenän alle, se vähän auttaa.

Mielialatkin on mulla heitelly aivan äärilaidasta toiseen. Välillä kaikki on ihanaa ja välillä tulee kauheita ahdistuksia että kaikki menee kuitenkin pieleen, että haluais perua kaikki..

Yöt on aika arseesta mulla. Heräilen ja valvoskelen, eikä unesta tietoakaan. Täytyy nyt kattoa kuinka kauan jaksaa töissä, äippälomaan on reilu kuukausi..

Neuvola oli tällä viikolla ja vauva oli kääntynyt raivotarjontaan! Istukkakin oli noussut kun alussa oli eteis. Painoa oli tullut kuukaudessa reilu 4 kg!! Ihan kauheaa ja ihan liikaa! On mulla kyllä turvottanutkin sormia, mutta silti! 11 kg tullu koko aikana eikä tarvis kyllä enää yhtään tulla, mutta taitaa olla toiveajattelua :(

Tuli eilen äippärahapäätös, mutta pakkauksesta ei ole kuulunut sitten joulukuun alun jälkeen jolloin tuli se päätös... Kai se sieltä joskus tulee. Pitäs ostaa hoitopöytä, että vois sit alkaa peseen vaatteita. Aijotaan hankkia normaali ikean lipasto johon mies aikoi tehdä väliaikaisen hoitotason. On sit käyttöä jatkossakin.

Elluz 29+3

Vierailija
20/53 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan kädet. Eikä ole asennosta kiinni, joten en tiedä mistä johtuu. Ja mua kanssa on jo pitkään vaivannu levottomat jalat. Kakkosesta vaiva oli paljon pahempi, nyt vain ajoittain iltaisin kun pitäisi nukahtaa, tai yöllä kun herää. Ei sitä uskokkaan kuinka inhottavaa on ennenkuin sen kokee.

Vauva oli jo välillä pää alaspäin, mutta viimeisen viikon aikana on myllertänyt milloin mitenkin. Nyt taas kiusaa rakkoa, mutta en pysty päätteleen että pääkö siellä heiluu vai mikä.

Flunssa on kiusannut oikein urakalla tämän vuoden. Oli tulossa pitkään, ja meillä oli aattona paljon porukkaa ja valvoin myöhään, oli varmaan vähän liian rankkaa kun pääsi oikein kunnolla päälle. Mulle tyypillistä sairastua kun mies lähtee töihin, viiteen vuoteen en ole saanut sairaslomaa pitää...

Voiko oikeasti olla näin; kolmatta odotellaan ja ukko laukaisee että lähtee kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa viikonlopuksi kavereiden kanssa reissuun! Ja mähän en osaa sille selittää että hei haloo nyt oot kyllä ihan pihalla... Pännii kun tämmösistä itsestäänselvyyksistä pitää tapella... Ja mulle on sanottu ettei kuukautta ennen laskettua aikaa saa mennä kotoa kauemmaksi, niin kuinka mies jostain 6 tunnin ajomatkan takaa ehtisi!

Maaria 28+1