Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua kutinaan/ihottumaan!!

05.01.2006 |

Laitoin tonne toukokuisiin kanssa tästä, mutta en ole saanu apua sieltä...vielä:-)

Aluksi kutisi vaan rinnat ja luulin, että johtuu liivinsuojuksista...Kun niissä pestävissä malleissä on reunassa se ommel mikä kutittaa/hiertää! Rinnat on illalla ihan punaset ja tuntuu kuin olisivat tulessa :-(

Nyt sitten kuitaa kainalat ja käsivarretkin ja sinne on ilmestynyt sellasta pientä punasta näppylää....

Mitään allergioita miulla ei ole ja pesuaineitakaan en ole juuri nyt vaihtanut...Kuuluko tämä raskausoireisiin vaan mitä tämä on???

Ja mitä tuotetta voi turvllisesti käyttää noihin näppylöihin ja kutinaan??

Onkos kokemusta ei kutittavista/hiertävistä liivinsuojuksista??

AUTTAKAA!

JJ-82 rv23

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa mitään sanoa kysymykseesi, mutta muistan sinut marrasmasuista ja haluan vain onnitella että olet raskautunut! Oikein paljon onnea!! Ihanaa löytää teitä ex-marrasmasuja....

Meille syntyi tyttö 28. lokakuuta ja kaikki on ok. Onnea vielä ja vointeja!!!

Vierailija
2/5 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli noin kuukausi sitten minulle ilmestyi kutittavaa ihottumaa polvitaipeisiin ja reisiin. Jos erehtyi rapsuttamaan (kuten helposti yöllä tuli unitokkurassa tehtyä), iho tuntui kirvelevältä ja pahalta. Neuvolassa kysyin, mitä voidetta voi käyttää, niin sanoivat, että tavallista hydrocortisonia voi kokeilla vaikka alkuun. Ja tietenkin lisäksi ihan hajusteettomia perusvoiteita (esim. apteekista) kosteuttamaan ärtynyttä ihoa. Varmaan samaa voi kokeilla myös rinnan ja käsivarsien alueelle. Neuvolasta sanoivat, että jos tämä ei auta, katsotaan aletaanko tutkimaan tarkemmin ihottuman syytä.

Minulla ihottuma parani viikossa tehokkaalla rasvaamisella. Syystä ei mitään tietoa, sillä en tietääkseni ole allerginen millekään, enkä myöskään ollut vaihtanut pesuaineita aikoihin. Toivottavasti saat helpotuksen kutinaan!

Kissankello 27+0

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli vähän ennen joulua ihottumaa. Heräsin aamulla, kun sormien ja varpaiden välejä kutitti ihan mielettömästi. Ne olivat ihan punaiset ja ns. tulessa. Illalla väleihin ilmestyi pientä nuppineulan pään kokoista ihottumaa. Vähän kuin pieniä rakkuloita. Seuraavana päivänä ihottuma ilmestyi myös sormien ja varpaiden rystysiin. Kutina vaan yltyi ja yltyi!! Kokeilin Bebanthenia, hydrokortisonia ja sibicortia. Ei mitään tehoa. Kutina vaan jatkui jatkumistaan. Loppujen lopuksi ihottuma levisi taipeisiin ja jalkoihinkin! Sitten soitin lääkärille ja sain 2. luokan kortisonivoidetta ja antibioottisalvaa. Hän myös määräsi Zyrteciä. Voiteista ei ollut oikeen mitään hyötyä ja Zyrteciä en uskaltanut ottaa, kun suun kautta otettavia lääkkeitä ei hirveästi suositella otettavan raskauden aikana. Lääkärikin vain sanoi, että äärimmäistapauksissa. Hän ei kuitenkaan osannut sanoa, mikä ihottuman aiheutti.

Minulla on atooppinen iho ja olen aikaisemmin käynyt solariumissa talvisin. Näin olen välttänyt ihottuman. Nyt raskauden aikana en ole sinne uskaltanut mennä (vaikka voi kuulemma käydä huoletta). Käytän siis allergiatestattuja pesuaineita, enkä ole vaihtanut pitkään aikaan merkkejä. Luulen siis että ihottumani oli jotain stressi/hormonivaikutteista... Ennen joulua stressi oli nimittäin aikamoinen. Ihottuma hävisi heti, kun pääsimme isovanhemmilleni joulunviettoon! Eikä ole palannut, kutinaa kuitenkin on aina öisin. Luulen, että ihoni on vaan niin kuiva. Vaikka olen himorasvaaja! Kutina ei todellakaan ole niin paha mitä se oli. Pahimmillaan teki mieli hyppiä seinille. Öisin jouduin lähteä pihallekin tuskissani ja työntää kädet ja jalat hankeen! NYt vaan ihottumakohdat ovat kuivat.

Kaksi tätiäni ovat terveydenhoitajia. He kertoivat, että liian suuret sokeriarvot voivat altistaa sieni-infektioille. Sitten taas erittäin vaarallinen sikiölle on jos maksa- ja sappiarvosi heittävät rajusti normaalilukeman. Sitä kutsutaan hepatoosiksi! Se voi aiheuttaa mieletöntä kutinaa ympäri kehoa. Arvot mitataan verikokeella ja tulokset saa jo seuraavana päivänä. Jos niissä on huomauttamista pääset suoraan äippäpolille tarkkailuun. Yleensä hepatoosiraskaudet käynnistetään heti kun mahdollista. Minun ihottumani ei ollut hepatoosista tai sienestä johtuvaa. Täällä siis kärsin edelleen. Joillakin se vaan sitten yksinkertaisesti johtuu raskaudesta!!

Kannattaa siis soittaa äippäpolin lääkärille ja puhua asiasta. Nimen omaan painottaa maksatestejä..

Hanna rv 37+4 Tsemppiä!!

Vierailija
4/5 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nancy-cat: Onnea teille pikkuprinsessasta :-))

Ihmettelen kyllä vähän miten tämä ihottuma ja kutina alkoi melko äkkiä....Aikaisemmin,kun tällaisesta kärsin (ennen raskautta) se johtui antibiootti kuurista, joka ei sopinut minulle ja silloin kutinaan auttoi pelkkä zyrtec!!

Nyt en uskalla kyllä ottaa mitään lääkkeitä...Laitoin pahimmille alueille hydrokortisonia, mutta ei ainakaan heti helpota tohon kutinaan ja poltteeseen!

Olen aina hoitanut ihoani hyvin siis rasvannut aina suihkun jälkeen ja käytän hajustamattomia tuotteita ja siis nytkään en ole tapojani muuttanut...

Mummoni kertoi, että hänelle kutinaa aiheuttaa mustat vaatteet ja itseasiassa äitini on allerginen mustalle värille =>ei siis saa käyttää mustia vaatteita! Ja nyt tajusin, että olen pari päivää pitänyt mustaa paitaa, jota en ole aiemmin käyttänyt enkä juuri omista mustia vaatteita! Lisäksi ostin äitiysliivit, jotka olivat mustat! Pesin kyllä vaatteet ennen käyttöä....Mutta omituista tämä on!

Toivottavasti helpottas...Pitää ottaa yhteyttä lääkäriin jos tästä vielä pahenee....

Vierailija
5/5 |
06.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ilmestyi kutina ja ihottuma, kun odotin esikoista n. puoli välissä raskautta. Ihoa alkoi ensin kutista lantion, mahan, alaselän ja rintojen kohdalta, ja levisi lopulta koko vartaloon. Kutina oli aivan mieletön ja raavin ihoni ihan rikki etenkin öisin nukkuessa. Mitkään rasvat tai antihistamiinit eivät auttaneet, ja lääkäritkin olivat ihan ymmällään. Maksa-arvoista kutina ei johtunut. Ihoni oli aina ennen ollut hyvä, ei kuiva tai allerginen.

Eräs ihotautilääkäri totesi kyseessä olevan raskauden aikainen kutina, joka helpottaisi vauvan synnyttyä. Kutina on harvinainen, mutta aina joskus tällaista raskaana olevilla ilmenee. Eipä auttanut muu kuin tyytä odottamaan vauvan syntymää. Loppuodotus oli todella vaikeaa kutinan takia, sillä se vaivasi koko ajan, yöllä ei voinut nukkua jne.. Raapiminen ainoastaan pahensi kutinaa, mutta välillä vaan ei pystynyt olemaan raapimatta, ja iho oli aivan verillä ja arvilla.

Vauvan synnyttyä kutina alkoi kuin alkoikin vähentyä välittömästi. Joka puolelle vartaloa jäivät silti muistoksi lukuisat arvet, joita vielä näin kolmen vuoden jälkeenkin voin ihastella..

Nyt odotan toista n. 18. raskausviikolla, ja sama kutina, jota osasin odottaakin, alkoi lähes välittömästi raskauden alettua. Yhtä pahana, kuin aiemminkin.. Tällä kertaa päätin tehdä viisaan päätöksen, että vaikka kuinka kutisee, en raavi. Rasvaan ihoani päivittäin, sillä kuivana se kutisee enemmän. Kun en alun alkaenkaan ole ihoa alkanut raapimaan, en ole joutunut taas siihen oravan pyörään, jossa raavittu iho kutisee aina vain enemmän, ja taas joutuu raapimaan. Kutina on pysynyt hyvin näillä keinoin aisoissa, luojan kiitos... Kaapissa on varalta Ataraxia, mutta sitä olen joutunut ottamaan vain parina yönä. Lisäksi käytän tarvittaessa hydrokortisonia, jos oikein pahasti kutisee, jotten joutuisi raapimaan vahingossakaan. Toivon, että kutina pysyy aisoissa loppuraskaudenkin ajan!

Luulen, että sinulla on myös kyseessä sama vaiva. Todella häiritsevä, mutta vain vauvan syntymällä paraneva. Yritin itsekin etsiä tietoa tai kohtalotovereita aikoinaan, mutta mistään ei tuntunut löytyvän ketään, joka asiasta tietäisi.