Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

painon hallinnasta

02.01.2008 |

Mulla on ylipainoa ihan silleen riittävästi. En aio laihduttaa, mutta en myöskään haluaisi että paino nousee kovin paljoa raskausaikana. Voiko paino käytännössä pysyä ihan samoissa lukemissa koko raskauden ajan????

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisessä raskaudessa olin tosi tyytyväinen kun ekat plus-kilot tuli vasta noin viikolla 24. Ei mulla pahasti ylipainoa ollut, mutta jokunen kilo kuitenkin. Käytännössä homma onnistui niin, että ensin kärsin pahoinvoinnista viikot 7-11, eli ei juuri tehnyt mieli syödä. Kun söin, join mehukeittoa, söin vihanneksia, jäisiä marjoja, hedelmiä. Viikon 11 jälkeen ei rasvaiset eikä sokeriset ruuat/herkut enään maistunut entiseen tapaan. Eli jos raskausaikana muuttaa ruokavaliota terveelliseen suuntaan, ei kyse ole laihdutuksesta vaan järkevästä ja terveellisestä aterioinnista, niin silloin kroppa varmasti voi hyvin. Ja varsinainen laihdutushan oli kielletty muistaakseni koska kun läski sulaa niin kehoon vapautuu paljon kuona-aineita ja " myrkkyjä" .

Suosittelisin käyntiä ravintoterapeutilla joka varmasti voi antaa tosi hyviä vinkkejä ja ehdotelmia. Olen kerran lapsen allergia-asioissa sellaisella käynyt, ja maksoi muistaakseni 60 eur / 1,5h (yksityisellä siis), eli ei paha hinta (varsinkin kun ei rahaa enään mene herkutteluun)! Kovasti tsemppiä terveelliseen raskauteen!

Vierailija
2/3 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kysymykseesi on kyllä. Itse asiassa " virallisetkin" painonnoususuositukset raskausaikana on reilusti ylipainoisille aika tiukat: vain 4-5 kiloa. Normaali raskaushan yleensä tuo ainakin sellaiset kymmenkunta kiloa, joten käytännössähän tuossa vähän jo laihtuu. Laihdutus sinänsä ei tosiaan ole suositeltavaa, kuten tuossa yllä jo kirjoitettiinkin.

Itselläni on myös tosi reilusti ylipainoa ja esikoisen odotuksen alettua olin huolissani siitä, turpoanko aivan mahdottomasti, kun tuota taipumusta painonkeräykseen on. Kävikin niin kummasti, että odotus kadotti kiloja noin kymmenen (siis viimeisilläni painoin 10 kg vähemmän kuin odotuksen alussa!) ja tietysti vauvan syntymän jälkeen karisi vielä lähes toinen mokoma.

En oikein itsekään osaa selittää, mistä laihtumiseni johtui, sillä en todellakaan laihduttanut. Sairastan PCO:ta (monirakkulaiset munasarjat), johon usein liittyy myös sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä mm. insuliinin tehottomuutta. Sairastuin raskausdiabetekseen ja sitä hoidettiin insuliinilla. Uskon, että raskaus jo itsessään korjasi vinksallaan ollutta hormonitasapainoa ja aineenvaihduntaa ja tietysti raskausdiabeteksen myötä jouduin miettimään syömisiäni ja välttämään makeaa vähän normaalia enemmän. Ja alkuraskauden pahoinvointi tietysti verotti ruokahalua ja taisin silloin tottua pienempiin annoksiin, kun mitään ei tehnyt mieli.

Pelkäsin myös diabeteksen vuoksi myös isoa vauvaa, mutta esikoinen oli vain 3,3 kiloinen. Äitipolilla sain kuulla, että melkein sokeriarvoja suurempi vaikutus vauvan syntymäpainoon on äidin raskauden aikaisella painonnousulla. Eli siinäkin mielessä ylipainoisen kannattaa pitää raskauskiloistaan huolta. Äitipolilla sanottiin myös, että jos olisin normaalipainoinen, niin he kiipeilisivät jo seinille tuon mun painon tippumisen kanssa, mutta kokoisellani se on vaan hyvä asia tai ei ainakaan huolestuttava, kun vauva kasvaa hyvin.

Nyt meille on toinen vauva tulossa ja jännityksellä odotan, miten paino tällä kertaa käyttäytyy. En taaskaan pyri painon pudotukseen, mutta jos saisi painonnousun pidettyä nollilla edes puoliväliin raskautta, niin olen tyytyväinen (;

Onnea odotukseesi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun BMI oli 28 raskauden alussa, eli liikakiloja oli muutamia. Sairastuin raskausajan diabetekseen, jota jouduttiin hoitamaan insuliinilla. Lisäksi tarkkailin ruokavaliotani, vaikken laihduttanut. Liikuin myös runsaasti. Raskausaikana kiloja tuli noin 4 kg. Kun pääsin sairaalasta, painoni oli raskauden alusta - 4kg. Ja nyt kun vauva seuraavaksi tulee jo 3kk ikään, painoni on - 13 kg. Imetys ja uudet elämäntavat ovat vauhdittaneet painon laskua, mitenkään aktiivisesti en ole laihduttanut. Eli kaikki on mahdollista, hyvin ja terveellisesti kun syö ja liikkuu. Niin ja vauva painoi syntyessään 3320g.