Mitä tapahtuu synnytyspelkopolilla?
Olen luultavasti saamassa lähetteen synnytyspelkopolille esikoisen hätäsektion ja siitä kummittelemaan jääneen sektiopelon vuoksi. Katsotaanko siellä esim lantion mitat jos on epäilystä ahtaasta lantiosta? Pohdin adoption ja uuden raskauden välillä ja olen päätännyt että jos lantio on ok, niin joskus tulevaisuudessa voisi vielä raskautua :)
Sektion riskit tiedossa, koulutuksen myötä vielä konkretisoituvat, joten en halua altistaa itseäni leikkausriskeille jos leikkaukseen joutuminen olisi takuuvarmaa :)
Kommentit (7)
Elikkä ensin kätilö ultraa ja katsoo että kaikki ok vauvalla ja kohdussa riittävästi lapsivettä ja istukka hyvässä paikassa jne..
Kotiin on tullut jo valmiiksi täytettävä lomake jossa kysellään mm: aikaisemmista synnytyksistä, mikä pelottaa, miksi jne.. siinä kysytään pelottaako ponnitusvaihe, kipu, henkilökunta, luottamuksen puute jne. sitten myös saa vapaasti kirjoittaa tuntemuksia jne. tosi hyvä lomake.
lääkäri sitten lukee sitä lomaketta ja sen pohjalta keskustellaan synnytykseen liittyvistä asioista ja peloista jne. Erittäin positiivinen kokemus ollut minulla. käytiin myös läpi mitä sektiossa tapahtuu ja riskit jne. Itse taisin käydä esikoiselta 2 kertaa siellä. Päädyttiin sitten sektioon kovan synnytyspelkoni takia ja kasvotarjonnan takia.
nyt toista odottelen ja olen jälleen menossa tuonne valmennuspolille (meillä sillä nimellä).
suosittelen kaikille jos vähänkään pelottaa tai haluaa jutella synnytyksestä avoimin mielin. varmaan moni päätyy lopulta alatiesynnytykseen näiden käyntien jälkeen. sehän se tarkoitus varmasti onkin. mutta syntyy vauva sitten sektiolla tai " normaalisti" niin pääasia että se on synnyttäjälle oikea ratkaisu!
tsemppiä kaikille!
kuka sulla oli lääkärinä? pirjo? kauanko meni aikaa? millä rv:llä kävit?
odottelen aika kesälle.
Kuinka yleensä siihen suhtaudutaan jos haluaa sektion? Synnytin 09/06 hätäsektiolla eikä käyty ollenkaa synnytyskeskustelua joten jäi vähä auki koko synnytys!
Ekasta kävin vk 28 ja 36 muistaakseni ja semmonen puoli tuntia se oli varannut jutteluun. viimesellä kerralla ei mennyt ihan sitä puoltatuntia kun lähinnä vain kysyi mikä päätöseni on. sanoin että sektio ja hän kirjasi sen ylös ja antoi leikkauspv. sitten se vielä ultrasi ja sanoi että kasvotarjonta joten leikkaus kyllä senkin puolesta olisi kannatettava. ei kuulema mahtuisi tulemaan lantiostani ulos naama edellä.
Tästä raskaudestä kävin nyt 27+4 vk ja ultraus ja pirjon kanssa keskusteluihin meni noin 40 minsaa.
seuraavan kerran käyn työssa vk36.
Kavin tuossa reilu kolme viikkoa sitten ekan kerran pelkopolilla ja talla kertaa en omiin kysymyksiini saanut vastausta, mutta siis siihen mita siella tapahtui.
Ensin tutkittiin vauvan vointi ja sitten perusteellisesti tuo rakennepuoli ja tehtiin alustava synnytyssuunnitelma. Eli kylla tutkitaan ja tutkitaankin perusteellisesti, etta mitka on edellytykset normaaliin synnytykseen vai onko kaikkien kannalta parempi tuo suunniteltu sektio.
Kävin kerran kätilön kanssa läpi edellisen synnytyksen. Oli hyvä kokemus, sillä monista asioista oli paljon aukkoja. Esimerkiksi sairaalan käytännötkin ovat muuttuneet paljon edellisestä synnytyksestäni ja edellisellä kerralla kätilö ei juuri kertonut mistään mitään tai syitä mihinkään. Tulossa on vielä lääkärin tutkimukset niin omalta kohdaltani kuin tähän raskauteen liittyen. Sektiota en minäkään halua.
Minä kävin sype-käynnillä kahdesti. Kerran lääkärin ja kerran kätilön luona. Lääkäri käynti ei mielestäni liittynyt mitenkään synnytyspelkoon. Lääkäri tutki vauvaa tosi tarkkaan, mutta mitään kokoarviota tai arviota mahtuuko vauva alakautta, en saanut. Viikkoja oli koko arvion tekemiseen kuulemma liian vähän eli olin viikolla 31+.
Olen synnyttänyt aiemmin alakautta, mutta silloin vauvat olivat puolikiloisia, joten olisin halunnut arvion mahtuuko normaalikokoinen vauva tulemaan alakautta. En tiedä miksi mitään arviota tästä ei tehty. Ehkä lääkärin huomio meni siihen, että olin kaikkien pelkojen mukaisesti alkanut aueta juuri ennen tätä käyntiä. (Sen jälkeen kuitenkaan en ole auennut sen enempää ja nyt on jo rv 36.)
Kätilön tapaamisessa kävimme läpi edellisen synnytyksen. Siitä oli minulle todella paljon hyötyä, koska sain selkeän kuvan mitä viime synnytyksessä oli tapahtunut ja miksi asiat menivät niin kuin menivät. Lisäksi sain jättää toiveeni siitä, että minulle tarjottaisiin aktiivisesti kivunlievitysta ja tiedon että saatan lamaantua kivusta niin, etten pysty pyytämään lääkitystä. Helpottaa, kun sairaalassa on tieto, että voin mennä ihan lukkoon synnytyksen aikana.
Itse koin , että varsinkin kätilön tapaamisesta oli minulle paljon hyötyä ja käynti selvästi helpotti pelkojani. Nyt synnytys ei tunnu ylitsepääsemättömältä möröltä.
Alkuperäiselle kysyjälle vastauksestani ei ehkä ollut kovasti apua, mutta ehkä joku muu saa uutta tietoa :)
Laru