Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluako liittoon vaiko ei?

Vierailija
01.01.2008 |

Siinäpä se. tai ennemminkin erotako liitosta?

tähän asti olen kuulunut liittoon. nyt olen ollut työttömänä vuoden 2007. vuoden 2008 olen pääasiassa äitiyslomalla ja hoitovapaalla. työttömyyskassan jäsen voi olla vaikka ei liittoon kuuluisi. omasta mielestäni en näe syytä, miksi kuuluisin liittoon vuoden 2008 ja mahdollisesti 2009 aikana, koska en tarvitse mitään työsuhdepalveluja tms. enkä tiedä onko nykyinen liittoni " se oikea" . jos/kun joskus palaan työelämään, tottakai silloin ajattelin uudelleen johonkin liittoon liittyä. mitä te muut olette tehneet?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä etuja työsuhdepalvelujen lisäksi? Mieti nyt ensiksi näiden kahden asian suhde. Ja sitten lisäksi se, että mitä sitten kun palaat töihin? Entä jos työnantajasi siinä kohdin alkaakin hankalaksi?

Vierailija
2/24 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun palaan töihin (työpaikkaa ei ole odottamassa hoitovapaan jälkeen, koska nyt olen ollut työtön), liityn tietenkin uudelleen liittoon (ja mahdollisesti johonkin toiseen liittoon, kuin tuohon minne nyt olen kuulunut).

reilut 150 euroa liiton vuosikalenterista ja tapaturmavakuutuksesta on vuodessa mielestäni liikaa (ja sitäpaitsi niitä päällekkäisiä tapaturmavakuutuksiakin minulla on vakuutusyhtiössä toinen).

onko jonkun mielestä jotain etuja, joita en ole huomioinut tässä asiassa?

työttömyyskassan jäsenyyden toki aion säilyttää, koska tälläkin hetkellä saan työttömyyskassasta ansiosidonnaista päivärahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiseen hyötyyn perustuvat liitot ja yhdistykset toimivat sillä periaatteella, että yhdessä maksetaan kun menee hyvin, jotta sittenkun joku tarvii, voidaan auttaa. Se yleensä tarkoittaa sitä, että ITSEKUKIN, myö minä, maksan jäesnmaksua silloinkin kun en tarvitse palvelua. Kun muutekin tekevät samoin, saan sen palvelun halvemmalla sitten kun sitä tarvitsen.

Etkä sinä myöskään voita juuri mitään eroamalla liitosta siksi ajaksi kun olet vanhempainpäivärahalla, jos kuitenkin aiot pysyä työttömyyskassan jäsenenä. Liiton jäsenmaksu tuosta on lähes nolla.

Vierailija
4/24 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittoon vain siksi, että saan siitä pelkästään itse hyötyä. Kuulun myös siksi, että joukolla neuvottelemme näistä asioista, enkä tarvitse yksin käydä keskustelua työnantajan kanssa palkoista ym. Olen liittynyt omaan liittooni heti, kun aloitin oman alani opiskelut.

Vierailija
5/24 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi etenkin äitiyslomalla olijan kannattaa huolehtia turvastaan mahdollisten vaikeuksien kohdatessa.

Liiton jäsenenä on aina ilmaiset työsuhdejuristit käytössä, sitä ei ole jos on vain kassan jäsen. Jos sinut esim. irtisanottaisiin epäoikeudenmukaisin perustein kun palaat töihin, liiton juristit neuvottelevat puolestasi ja tarvittaessa liitto hoitaa oikeudenkäynnitkin. Yleensä riittää pelkkä soitto työnantajalle.

Vierailija
6/24 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla EI OLE työpaikkaa odottamassa, olen TYÖTÖN!

eli en tarvitse niiden juristien yms apuja. Ja kun joskus uuden työpaikan saan, aikomukseni on liittyä jonnekin ammattiliittoon.

Ja mitä tulee jäsenmaksuihin: työttömyyskassani jäsenmaksu on vuodessa 45 euroa, liiton jäsenmaksu reilu 300¿ (josta siis saisi 50% alennuksen, maksettavaa jää kuitenkin yli 150¿!). Eli se 150 euroa menisi täysin haaskuun vuodelta 2008 (ja mahdollisesti myös vuodelta 2009, jos jatkan hoitovapaata vielä tuonkin vuoden!)

Vierailija
7/24 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tottakai asia olisi eri, jos minulla olisi se työpaikka odottamassa, tai tietäisin että tulen menemään töihin vielä vuoden 2008 aikana. nyt kuitenkin äitiysloma alkaa reilun kuukauden kuluttua, nyt olen työtön, ja olen siis kotona koko vuoden 2008. joten miksi maksan " yhteistähyvää" ? Liitot kilpailevat muutenkin vain jäsenmääristään.

olen liittynyt liittoon opiskeluaikana, vakituista työpaikkaa ei ole löytynyt opintojen päättymisen jälkeen. vuoden 2007 olin kokonaan työtön (silti maksoin liittoon reilut 150 euroa, en mistään?!).

Vierailija
8/24 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kirjoitan että olen työtön, niin saan vastaukseksi paskaa että " juristien apua yms työpaikalle palatessa ja irtisanomisuhassa" ja jos kirjoitan että jäsenmaksu reilu 150 euroa niin joku kirjoittaa että " liiton jäsenmaksu pieni osa, verovähennyskelpoinen" ...

eli oletko sinä lukutaidollinen, ja osaisit vastata? tai kertoa oman kokemuksesi?

Vierailija
9/24 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ollut varma mihin liittoon kannattaisi liittyä töissä ollessani, siis määräaikaisena ja sitten, kun jäin äitiyslomalle, jatkoin vain vuosimaksun maksamista. Tulevaisuudessa harkitsen sitten uudestaan, työpaikan saatuani, mihin liittoon liityisin.

Vierailija
10/24 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis luulet voivasi jäävä työttömäksi vanhempainvapaiden jälkeen, sinun ei kannata vaihtaa kassa juuri niitä ennen, koska silloin se työssäoloehto ei ehdi täyttyä

(Työkkäri siis laskee työsäoloehdon viimeiseltä 2 vuodelta jota äitiyslomat jne pidentää jonkun verran, mutta tämän lisäksi useat kassat asettavat sen ehdon, että työssäoloehdon pitää täyttyä niiden jäsyneesaikana)

Ja sitten on tosiaan tuo moraalinen pointti, että yhteysvastuullisissa yhdistyksissä on tarkoitus olla jäsenenä myös silloin kun itse EI tarvitse palveluja.

Vierailija
11/24 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksestasi. olen nyt työttömänä ja saan ansiosidonnaista päivärahaa ja työttömyyspäiviä jää kyllä vielä käytettäväksi hoitovapaan jälkeen. eli työssäoloehtoni on täynnä.

kysymys kuuluukin, eroanko liitosta? työttömyyskassan jäsen voin olla, vaikka en kuuluisi liittoon.

Vierailija
12/24 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sen työssäoloehdon pitää täyttyä kassan jäsenyyden aikana. Jos vaihdat kassaa, se ei enää täyty sen uuden kanssa jäsenyyden aikana. Silloin sä jäät taas kelan tuille, vaikka työssäoloehto täyttyykin työkkärin kriteereiden mukaan.

Vierailija
13/24 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole vaihtamassa TYÖTTÖMYYSKASSAA, olen vain eroamassa AMMATTILIITOSTA. Kaksi eri asiaa!

Vierailija
14/24 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen siis ap ja jatkan vielä, että työttömyyskassan vaihto ei onnistu kuin työssäoloaikana, eli työsuhteessa! en ole tällä hetkellä työsuhteessa, joten se ei edes olisi mahdollista.

niin, ja kuulun tällä hetkellä UIL-liittoon ja IAET-työttömyyskassaan. kassaan voi kuulua, vaikka ei liittoon kuuluisi. nyt onkin kysymys, että saanko liitosta jotain " etuja" vuoden aikana, että jäsenmaksun (reilut)150e maksaminen kannattaa?

Vierailija
15/24 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap tuolla jo ehtikin tyrmätä yhteisen hyvän, sitä ei hänen mielestään työttömälle ole olemassa. Jos ap on sitä mieltä, että liitot vain hamstraavat jäseniä ja tarjoavat kassa- ja lakimiespalveluita, niin erotkoon toki! Oma liittoni sentään tekee aika paljon muutakin " yhteistä hyvää" : vääntää yliopistojen ja ministeriöiden kanssa vuodesta toiseen siitä, kannattaako jengiä todellakin kouluttaa 50 % liikaa työmarkkinoiden tarpeeseen nähden, neuvottelee alan tulevaisuudesta erinäisissä pöydissä (budjettivaikuttaminen, valtion erilaiset ohjelmat, sidosryhmäyhteistyö...) jne.

Jos koet ulosmitanneesi jäsenyyden suorat hyödyt ja urasuunnitelmasi on " työtön, työtön, työtön" , sinua ei varmaan kiinnosta sekään, millaiset alasi työehdot ovat tulevina vuosina. Sekin on nimittäin liiton hommia...

Vierailija
16/24 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa liitossa saa esim. alennuksia vakuutusmaksuista, lehtitilauksista jne. Joissakin liitoissa saa apua työnhaussa. Ota puhelin käteen ja soita niistä eduista, joka liitossa on eri etuja ja eri maksutkin.

Vierailija
17/24 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten kerroin, kuulun UIL-liittoon. en ole vielä toistaiseksi päivääkään tehnyt alan hommia, töissä ollessani on aivan toiset liitot vaikuttaneet työpaikkani hyvinvointiin. ja kun tulevaisuudessa joskus (ehkä vuonna 2009 tai 2010) seuraavaksi työelämään palaan, aion vaihtaa joka tapauksessa liittoa.

vastaaja 24: toki tiedän liittoni lehti-edut yms (löytyvät esimerkiksi liittoni www-sivuilta). pääasiallinen kysymys olikin, maksanko vuoden 2008 kalenterista ja silloin tällöin ilmestyvästä insinööri-lehdestä vuoden 2008 aikana sen reilut 150 euroa? Mielestäni aika kallis hinta kalenterista, kun muita etuja ei oikein ole käytettävissä äitiysloman,hoitovapaan ja työttömänä-olon aikana!

Vierailija
18/24 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sillä saat edelleen ne vakuutukset, lehdet, alennukset yms. Ja kassajäsenyyden. Lisäksi olet mukana varmistamassa että liittosi on riittävän vahva neuvottelemaan ammattikuntasi asemasta työmarkkinoilla. Muista myös, että jos kaikki eroavat työttömänä ollessaan ammattiliitosta, ei ammattiliitoilla ole mitään mielenkiintoa ajaa muiden kuin työsuhteessa olevien asiaa. Nykyiselläänhän liitot yrittävät myös vaikuttaa siihen että koulutuspolitikka olisi sellainen että kaikille olisi koulusta vastaavaa työtä tarjolla.

Vierailija
19/24 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei, työttömyyskassan jäsenyyttä en saa vielä sillä 150 eurolla. sillä saan vain UIL:n jäsenyyden. ja kuten aiemmin kirjoitin, minulla on vakuutusyhtiössä tapaturmavakuutus. enkä ole kokenut UIL-liittoa itselleni kovinkaan " läheiseksi" enkä tarpeelliseksi, ja työttömänä ollessani en sieltä mitään " tukea ja tietoa" ole saanut. ko liitto tuntuu ajavan vain työssäkäyvien asioita. IAET-kassan jäsenyys maksaa vain vaivaiset 45 euroa vuodessa.

Vierailija
20/24 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi soittaisin? äitiysloma alkaa kuukauden päästä, kuka palkkaa raskaana olevan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä