Miten vauvalla muka VOI olla hyvä olla kantoliinassa!?!? ov
Yritin tehdä monenlaisia sidontoja, mm. turvakehdon ja ristisidontoja, mutta vauva oli joka kerta ihme vimpulassa asennossa! Turvakehto tuntui olevan mieluisin, mutta siinäkin vauvalla oli pää ihan sivulle vinksallaan, ihmettelen että miten kummassa saan vauvani liinassa asentoon joka ei muistuttaisi umpisomua tai 90 asteen kulmaa...
Kommentit (28)
niin asento on väärä :) Eli oikeassa asennossa oleva lapsi ei " tunnu missään" vanhemman päällä ja lapsella on täysin luonnollinen asento.
Joko kehtoasento ja sitten vähän isompana pysytasennossa mahan päällä lapsi on täysin samassa asennossa kuin muutenkin sylissä pidettäessä, mutta eii tarvitse itse kannatella lasta :)
Vastasyntyneen jalkoja ei saa levittää smmakkoasentoon. Noin 2-3vk iässä kun lapsi itse avaa klajkansa automaattisesti kun hänet laittaa makaaamaan selälleen niin sitten hänet saa laittaa sammakkoasentoon.
Nämä kaikki teidot ja paljon muuta löytyy:
http://www. kantoliinakanava. fi/
Sivuilla on myös lista vapaaehtosista kantoliinatukihenkilöistä jotka autavat sidonnan opettelusta ja joilta saa vaikka liinan lainaksi vähäksi aikaa ettei tarvi heti ostaa omaa :)
Missä päin AP asuu? Ties vaikka meidän lähistöllä ;)
Vierailija:
Turvakehdossa vauva viihtyi, mutta en kertakaikkiaan voinut pitää sitä siinä, koska pää oli jyrkästi sivulle kääntynyt. Vauva siis ikäänkuin nukkui selällään vatsani ymärillä. En saanut vauvaa pysymään pystymässä asennossa ja kyljellään tuntui mahdottomalta nukuttaa, pelkään että vauva tukehtuu rintaani vasten. Voiko vauvalla olla hyvä olla pää luonnottomassa linkussa?! Tyytyväiseltä se vaikutti sen hetken kun annoin sen liinassa olla. Luulisi että niskat tulee kipeäksi vauvallakin!
Esikoisen kanssa jo ihmettelin kun lapsen pää oli ihan vinossa, kun lapsi kaartui rintani ympärille. Eikä todellakaan viihtynyt siinä niin että pää pakotettiin vinoon, rimpuili niin kauan että sai päänsä liinan alta pois. Tosin kukaan ei ole myöskään viihtynyt kietaisuristiII:ssakaan pää olkaimen alla ennen kuin oli kunnolla unessa. Eli pienen vauvan kanssa, joka ei vielä osannut päätään kannattaa, ei päässyt kotihommia tekemään ennen kuin vauva oli tainnoksissa :o)
Omat lapseni ovat alkaneet pitää jalkojaan sammakkoasennossa jo reilun viikon ikäisinä, jolloin olen heidät jo pystyasentoon laittanut. Ja ovat viihtyneet kietaisuristiII:ssa mainiosti.
Tuo 8:n hyljerimpsu oli kyllä hellyttävä :o) Tuolla se minun pikkuhylkeeni köllöttelee.
mainostetaan lapsentahtisena välineenä. Lapsentahtisuushan nimenomaan tarkoittaa sitä, ettei ole tiettyä toimintatapaa, joka sopisi automaattisesti kaikille lapsille. Sitä ei ole myöskään kantoliina.
Oma lapseni ei vihtynyt liinassa, joten en sitä käyttänyt. Ei siinä asennot auttaneet yhtään. Lapset ovat erilaisia.
Meidän poika ei repussa viihdy ollenkaan, liinassa kyllä alkuhämmästyksen jälkeen. Niitä asentoja ja sidontoja pitää harjoitella, ei se heti aukene. Mulla eka koitos päättyi vauvan hermostumiseen ja surkeaan sidontaan, seuraava sidonta (kietaisuristi2) onnistui ja 2kk keikkuu tyytyväisenä
sammakkoasennossa. Kyllä tuo ilmoittaa jos on asento huono, tuskin vauva tyytyväinen on silloin.
Itse käytin aikanaan sopivasti täytettyä reppua harjoitusvälineenä, kun yksivuotiaamme vielä odotti meitä Kiinassa. Se varsinainen juju ei auennut kuin vasta lapsen kanssa, mutta ainakin sai liikeratoja harjoitettua ja tutustuttua liinan ominaisuuksiin.
26 joutui kyselemään palstalla ja koittamaan itse ohjeiden perusteella kun täällä ei ole tukihenkilöä ja lähin on kaukana. Onnistuu niinkin vaikka teettä enmmän hommaa kun kukaan ei ole auttamassa.
27: voi toki, mutta on se silti vauvan kanssa erilaista kun nuken tms joka ei potki, hermostu jne. uuden asian edessä.
Toinen oli se, että lapsihan joutui ihan karmeaan puristukseen sinne liinan sisälle. Kolmanneksi kumpikin oli ihan hikinen hetken aikaa oltuaan sen kanssa.