***TAMMITENAVAT vko 1***ma-ke
Aloitin uuden pinon kun tuo edellinen oli jo niin pitkä.
Tänään ois sitten mulla laskettu aika!! Vielä ois muutama tunti jännitettävää että syntyykö vauva vielä tämän vuoden puolella, toivon että menisi ensi vuoden puolelle ja hyvältähän tämä näyttää! Neuvolassakin kävin taas vaihteeksi ja tässä niitä kuulumisia:
- 40+0
- paino laskenut torstaista -500g! Nyt siis tullut sellanen reilu 10kg!
- verenpaine 121/74
- sf huimat 37!! (torstaina 34!) Vauva puski pyllyään ylöspäin et ehkä se selittyy tuolla asennolla...
- sykkeet 150 paikkeilla
- pissa puhdas, leukosyytit edelleen ++
- pissanäytteen viljely negatiivinen eli ei virtsatietulehdusta- tämä vaiva taitaakin olla hiiva!!! Ehdin tuollaisenkin saamaan ekaa, ekaa kertaa elämässäni... Eli nyt Canesten kuuri päällä ja antibiootit voi lopettaa!
Vauva ei ollut laskeutunut vieläkään, mut näinhän se taitaa mennä muillakin uudelleensynnyttäjillä. Ensi viikon maanantaina uusi aika ellei tällä viikolla vielä synny.. Huomenna saa alkaa jumppaamaan toden teolla et saan tän kaverin ulos. Eli täytyy alkaa harrastaan niitä kolmea ässää jos vaikka auttaisi! :)
Uusi vuosi vietetään rauhallisesti kotona keskenämme. Illalla ajateltiin käydä tytön kanssa ulkona kävelyllä katselemassa raketteja, itse ei mitään raketteja ostella. Taitaa tyttö vielä kyllä pelätä niitä.. Sit ajateltiin vähä herkutella ja ehkä hakea joku leffa. Et aika rauhallisissa merkeissä niinkuin teillä muillakin!
Tuteista ja pulloista. Tutteja en ole minäkään vielä hommannut, olen samaa mieltä kun joku muukin että täytyy ne hommata vasta kun tietää mikä vauvalle kelpaa, jos kelpaa mikään.. En aio tuttia mitenkään tyrkyttää ellei sitä älyttömästi kaipaa. Tuttipullot keitän sitten jos niitä tarvitaan.
Emem: Kiva kuulla että teillä on lähtenyt arki vauvan kanssa hyvin käyntiin ja maitokin on noussut! Vois varmaan siirtyä tuonne vauva-puolelle keskuteleen sitten kun on useempia tammimammoja nyytti kainalossa. Vai mitä mieltä olette??
Vauvan vaatteiden pesemisestä: Meillä pestään kaikki vaatteet hajusteettomilla pesuaineilla ja huuhteluaineilla, niin lasten kuin aikuisten..
Niin ja kiitos kaikille jotka tsemppasivat minua painnonnousun ja hermojen kiristymisen kanssa. Kyllä tämä kummasti auttaa kun saa jonnekin purkaa tuntojaan, ei sitä viitsi koko ajan miestäkään kuormittaa kun hän kuitenkin yrittää parhaansa ja auttaa jo niin monella tapaa. :)
Niin ja ONNEA vielä kaikilla jotka ovat saaneet jo vauvan kainaloon!
Nyt taidan siirtyä tytön kanssa leikkimään hetkeksi ja sitten päikkäreille!
Hyvää uutta vuotta kaikille!
satsuma 40+0!!!!
Kommentit (50)
Juu, samma här. Kaikki yhdes koos...
Eipä auttanut kävely ei, tai siis miten se voi auttaa kun se loppui muutaman sadan metrin jälkeen :D Ei tuo kävely ollut enää niin herkkua, ainakaan kovalla asfaltilla.. Tänään kyllä käytiin metsässä kävelyllä ja kuvailemassa kun oli niin upea ilma että..
Taidankin lämmittää saunan tänään, kylmä tarttui tuolla pihalla ihan luihin ja ytimiin.. Josko se mies innostuisi petihommiinkin tänään, on ollut tuo puoli pikkasen jäissä :(
Tämän päivän menu: nakit ja muusi. Nyt se loppui, se mättökausi siis...
Piitu rv 39+1
Jännityksellä on eletty, kumman vuoden puolella vauva syntyy. Huomenna pääsee jo lähisairaalaan synnyttään, joulusulku loppuu. Ihan kiva, vaikka olin kyllä jo valmis lähtee " vieraaseenki" sairaalaan synnyttään ;)
Pinossa oli puhetta, että yleensä synnytykset sujuu entiseen malliin. Meillä muuten kyllä joo aikalailla, mutta lasketut ajat on menneet miten milloinkin. On syntynyt vauva laskettuna aikana, sitä ennen ja sen jälkeen, saa nähdä miten nyt käy..
Kalvot on joka kerta jouduttu puhkaisemaan, tuskin nytkään lapsivesi itsestään solahtaa. Ja joka kerta oon jo kotona supistusten pikku hiljaa kovetessa ja tihentyessä ollut " yhdistetyssä oksennustaudissa ja ripulissa" , joka on vielä jatkunut sairaalasssa, joten peräruiske ei oo tullut mieleenkään ennen synnytystä.
Onko muilla ollut niitä järkyttäviä jälkisupistuksia, kun siis on jo synnyttänyt ja vauva on tissillä? Taitaa olla normaalia.. mulla on ainakin ollut aivan sikakipeitä supistuksia silloin alkupäivinä, Tosi inhottavaa, kun vois nauttia vauvasta ja läheisyydestä, niin vihloo niin ettei tiedä mitä tekis.. Onko siihen olemassa kipulääkettä?
Odottavin miettein
Anhi ja l.a. tänään
En nyt jaksa vielä kaikkien kirjotuksia lukea ku selkä on niin älyn kipiä, mut jotain pakko kirjotella. :)
Mulla meni yö tosi huonosti ku parin tunnin välein sai hreätä ku närästi niin ja yhessä vaiheessa heräsin ku meinasin oksentaa ja vedin sitä sitten henkeekin. siinä sit yskin aikani ja piti hetken valvoa että pysty taas alkaa nukkumaan. On kyllä tosi huonoksi menny nämä yöt.
Päivällä on sitten älytön väsy ja selkä ollu ihmeen kipeä koko tän päivän. nyt oon sitten vessassa ravannu ja supistelee vähän väliä mut ei kipeesti. tosin toi selkä on älyn kipee ni saas nähä joko sitä pitää yöllä lähtä synnyttään...
Viimeksikkin ravasin yön vessassa ennen ku kivuliaat supparit alko ja piti lähtä synnyttään.
mut palataanpa asiaan
pipali ja masumyllertäjä rv 38+6
anhi98:
Onko muilla ollut niitä järkyttäviä jälkisupistuksia, kun siis on jo synnyttänyt ja vauva on tissillä? Taitaa olla normaalia.. mulla on ainakin ollut aivan sikakipeitä supistuksia silloin alkupäivinä, Tosi inhottavaa, kun vois nauttia vauvasta ja läheisyydestä, niin vihloo niin ettei tiedä mitä tekis.. Onko siihen olemassa kipulääkettä?
Odottavin miettein
Anhi ja l.a. tänään
Onnea eräpäivästä! Mulla oli viimeksi tosi pahat jälkisupparit juuri imettäessä :/ Panadolia vetelin, mutta kuulin että Arnica voisi auttaa kans homeopaattisista joten kävin ihan homeopaatilla kyselemässä vähän synnytykseen, lastenhoitoon ja raskausajan lääkkeisiin liittyen. Katsotaan jos se nyt auttaisi niihin. Ne kun on melkein pahempia kuin synnytyssupparit ja pahenevat kuulemma kerta kerralta ://
RuuteliTuuteli 38+6
Pitkästä aikaa ajattelin kirjoitella minäkin tänne. edellisestä kerrastaon varmasti yli 4 kk. Muutamia tuttuja nimimerkkejä havaitsin, mutta kyllä suurin osa on uusia. Ainakin pore71 on tuttu tuolta touko-kesäkuulta, hienoa, että olet selvinnyt hyvin tänne asti, ainakin tuon tämänpäiväisen perusteella.
Olen todellakin täysin ulkona aikaisemmista jutuista, mutta viimeisten juttujen perusteella osa tammitenavista on jo onnellisesti nähnyt päivänvalon. Onnea hirmuisesti kaikille :) !
Galluppiin voisin omalta osalta listata ainakin seuraavat:
1. Raskaus
2. Kosteusvauriorempan valmistuminen
3. Elämä sujui ilman suuria kommelluksia
Viime vuosi oli ohi nopeammin kuin uskoinkaan. Mitään suurta ja mullistavaa ei raskauden ohella tapahtunut, niinkuin raskaus ei olisi tarpeeksi...
Tästä nyt tulee suurimmaksi osaksi omaa napaa... Oma raskauteni on sujunut ilman pahimpia kommelluksia ja vaivoja. Suurin ongelmani on ollut turvotus ja sekin vei minut sairaslomalle töistä jo syyskuussa. turvotus meni niin pahaksi, että käsistä hävisi tunto kokonaan, hoitona oli hermoratahieronta, jota onneksi älysin kokeilla. Nyt on siitäkin vaivasta melkein kokonaan päästy, onneksi. Hermot meinasi mennä sen kanssa. Nyt vain arki on odottamista sanan varsinaisessa merkityksessä. Mulla tuo vatsa on erittäin iso ja vaavi on erittäin alhaalla, minkä vuoksi oleminen on välillä tukalaa. Eihän tuohon laskettuun aikaan onneksi ole kuin reilu viikko(la 11.1), joten katsotaan miten käy. Pieniä merkkejä synnytyksestä on jo nyt havaittavissa, mutta kun on ensimmäisestä kyse niin vertailua ei voi tehdä ja sitä reagoi holtittomasta pieneenkin uuteen asiaan jonka havaitsee.
Oikein paljon tsemppiä kaikille, joilla tuo synnytys näyttää oireiden perusteella olevan jo hyvinkin lähellä!
Terkuin: Huhtityttö ja möykky 38+4
Ihan pikaisesti kuulumisia.
29.12. klo 15.04 syntyi meille ihana poikalapsi. Mitat olivat 3260g ja 48,5cm. Kotiuduimme jo viime vuoden puolella (siis eilen :D ) ja nyt harjoittelemme vauva-arkea kotosalla. Kirjoittelen ja lueskelen muiden juttuja tarkemmin paremmalla aikaa. Nyt tätä meijeriä huudellaan taas töihin. :-)
Ikionnellinen Siru-Sofia ja Julle 3vrk
Uusi vuosi tuli vietettyä. Pari hassua rakettia käytiin ampumassa vesisateessa, pojat polttelivat myös tähtisadetikkuja nurmikolla juosten ja minä ja mies katseltiin terassikatoksen suojasta.
Kaura: Kiitos synnytystarinastasi! Ei ne lääkärit tosiaan voi sanoa mitään varmaa synnytyksen ajankohdasta. Meillä esikoisen synnytys alkoi vuorokausi sen jälkeen kun oli Jorvissa äitiyspolilla lääkäri sanonut, ettei tule ainakaan kahteen viikkoon vielä... Onnea vielä joululahjastasi!
Miukkis: Pikaista paranemista!
Piitu: Mä syön magnesiumia ihan pelkällään purkista. Kauppanimi taisi olla Emgesan. LadyVitassa voi tietysti olla jotain muuta tarpeellista.
Ametisti: Et sä tänne yksin jää loppukuusta. Mulla la siis 30.1. ja kolmonenkin meni viikolla yli. Olen siis hyvin mahdollisesti koko joukon viimeinen jakautuja. :)
Mäkin olen selittänyt lapsille, että äiti on välillä kiukkuinen ja välillä surullinen vauvan takia. Raivon partaalle mut sen sijaan saa tuo esikoinen, joka mulle tulee aina välillä sanomaan, että " etkö äiti voi edes yrittää olla välillä huutamatta" tai " saanko äiti minäkin pyytää jotain: älä ole niin usein vihainen" . Aaaargh, tuollaiset kommentit saa mut suuttumaan entistä enemmän! Tuollainen melkein 11-vuotias on usein ihan hyödyllinen, mutta on pahimmillaan silloin kun luulee olevansa näppärä...
Pore: Vai vuoden tärkeimmät tapahtumat? Uusi raskaus on tietysti number one. Muuten, vaikkei ehkä tärkeimmät, mutta perheen elämään on vaikuttaneet ehkä eniten miehen työpaikan vaihto ja kahden vanhimman lapsen harrastusten lisääntyminen dramaattisesti syksyllä. Rakennusvuosi oli meillä 2004, 2005 muutettiin ja vedettiin henkeä ja 2006 & 2007 on tehty pihaa ja autotallia jne. Hulluksi olisin tullut, jos vauvan syntymä tai raskaus olisi osunut pahimpaan rakentamisrumbaan! Onnea teille selviytymisestänne ja uuteen kotiin pääsystä!
Anhi: Jep! Jälkisuppareita ei esikoisen jälkeen tullut, mutta toisen kanssa tuli ja kolmannella kovempia. Kolmosen kanssa sain Jorvissa Buranaa kipuihin. Eiköhän tule " kivat" jälkisupparit tästäkin. Lohtuna - kai - se, että kohtu supistuu nopeasti kun on kunnolliset supistukset, mutta ei se herkkua ole. Onneksi sitä riemua ei kestä kuin päivä tai pari! Onnea sinullekin täydestä neljästä kympistä!
Siru-Sofialle vauvaonnittelut!
Vielä voi mennä kuusikin viikkoa, ennen kuin on vauva sylissä. Silti alkaa vähän hirvittää: enää ei voi ajatella, että " sitten joskus ensi vuonna" . :) Jospa huomisesta alkaisi ihan oikeasti valmistella myös vauvatarvikkeita eli pestä äitiyspakkauksen vaatteet yms.
Strutsi ja minihupi 35+6
Anhi, kyllä ne lapsivedet voi mennä, vaikkei aiemmin olekaan niin käynyt. Mun kaverilta meni kotona yöllä vedet ekaa kertaa vasta kolmannen lapsen kohdalla.
Jälkisuppareistakin kyselit. Mulla oli niitä, mutta hyvin mietoina. Ne tuntui enemmänkin hyvältä, jopa nautinnollisilta.
Huhtityttö, kiva että kävit kirjoittelemassa kuulumisia! Muistan sut kesältä :). Kurja, että turvotus on mennyt noin pahaksi.
Meitsi odottelee limatulpan irtoamista, vähän on sellainen fiilis, että olis irtoamassa...
Äsken lähdin kävelylle varsin rehvakkaasti... Vielä pari päivää sitten kävely sujui ihan ok, vaikka alapää onkin ihan hellänä. No, nyt ei sujunutkaan yhtään ok. Kyllä teki kipeetä!
Viimein ehtii taas koneelle, on tämä joulun aika ollut yhtä hullunmyllyä. Oikeastaan ihana että alkaa taas arki ja elämä rauhoittuu. Ja nyt alkaa tämä vauvaprojekti ihan todenteolla päättyä siihen jännittävimpään paikkaan.
PItää heti kommentoida mitä jäi mieleen tuosta pinosta. Jälkisupistuksista oli puhetta. Minulla on kans ollut niitä, pääasiassa ne ovat kohdistuneet juuri noihin imetyshetkiin. Imetyksen alku on ollut tosi tuskaista mutta ei niitä montaa päivää ole ollut.
Tutin olen ostanut mutta en keittänyt. Meidän lapset eivät ole tuttia oikein huolineet mutta ovat joutuneet sen oppimaan. Nyt nuorimmaisella ei ole ollut, ei kertakaikkiaan saatu oppimaan, ja kyllä olen sitä usein kaivannut. On se isossa perheessä eräänlainen helpotus.
Vaikkei se mitään syliä ja hoivaa korvaa niin auttaa aina joskus siinä että saa ensin jonkun muun välttämättömän tehtyä kun vauva imee hetken tutia. Ja kyllä se yötä rauhoittais. Usein on yöllä huokaissut et jos tällä lapsella olis tutti niin mun ei nyt ehkä tarvis valvoa.
Uskon imetykseen niin etten ole pulloa etsinyt. On niitä tuolla toisten jäljiltä tallella.
Sellaisen kysymyksen olen ajatellut heittää jo useamman päivän ajan että kuinka kauan olette ajatelleet olla sairaalassa. Kun toiset eivät viihdy yhtään, lähtevät juuri tuon lysy-kaavan mukaan niinku jossain sairaalassa sitä oltiin kokeilemassa. Mutta minä taas ehkä ison perheen äitinä osaan nauttia niistä muutamista päivistä siellä ja en kiirehdi kotiin. Olen ollut 3-4 yötä jokaiselta lapselta (5). Haluan levätä ihan kunnolla ja olla taas voimissaan kun tulen takaisin. Siinä samalla saan rauhassa tutustua vauvaan. Ja mikäs on ollessa ihanassa sairaalassa. Ehkä voisin tulla nopsempaankin pois jos en tykkäis henkilökunnasta ja sairaala olis kovin täynnä.
Vauvan vaatteet on yhä pesemättä, sänky laittamatta... Vaippapaketti on ostettu ja liivinsuojat. Mutta nyt mulle tuli vähän paniikki ku tänään huomasin että tissit on aivan mielettömän kipeät, ei ne vielä eilen olleet. Mitä jos tämä vauva jo tuleekin. Kyllä meillä huomenaamuna pyörii ensin vauvanvaatepyykki ja sänky petataan valmiiksi. Jospa tämä nyt ei vielä ensi yönä tulisi. Sairaalakassi on kans pakko jo pakata, on nuo rinnat sen verran pinkeiksi ja kipeiksi muuttuneet.
Eikä mulla ole tällaista ennen ollut, et en tiedä enteileekö tuo pian alkavaa synnytystä.
Torstaina on neuvola seuraavan kerran. Jospa tuonne vielä ehtis.
Nyt pitää mennä laittaan koululainen sänkyyn että jaksaa taas aamulla alkaa aherruksen. Siitä se arki taas alkaa.
Hyviä vointeja kaikille!
Iuiu ja Sirkku-Omena 35 ja yksi (menkkojen mukaan 37 ja yksi)
hassua. Supisteli jo kipeästi 4 yötä peräkkäin tuossa ennen uutta vuotta. Nyt kuitenkin olen nukkunut pari yötä vallan ilman supistuksia. Todella yllättävä käänne...olin ihan varma, että synnyttämään tästä kohta lähdetään. En ole ainakaan koskaan kuulut että joku supistelisi kipeästi monia päiviä ja sitten ne vaan loppuisivat. Mutta näin tällä kertaa...
Onni on tietysti minulla (niin kuin täällä muillakin) että vauva syntyy tämän vuoden puolella :) Eli nyt saapi tulla jos on tullakseen. Ihan outoa, että viikosta 30 asti olen ollut varpasillaan, että vauva syntyy milloin vain. Ja sisällä on edelleen...Hienoa!
Ja onnea kaikille vauvan saaneille. Tässä palstassa on tainnut pieniä prinssejä syntyä enemmän kuin prinsessoja?
Milla ja chiquito rv 36+1
Edelleen täällä odotellaan synnytyksen alkamista...Viikkoja siis kasassa jo 40+2! Esikoinen syntyi 39+5. Mullahan oli kyllä alun perin laskettu aika 6.1 et voihan olla et toi on lähempänä totuutta kuin tuo virallinen 31.12. Saa nähä!
Kyllä vähä jo kypsyttää, että sais jo alkaa tulemaan..
Vointi on kyllä ihan hyvä, nyt taas käveleminen ajoittain aika tuskallista, mutta eilenkin pystyin tekemään tunnin reippaan kävelylenkin eikä juurikaan tuntunut missään. Nyt taas alapää niin hellänä ettei juuri pysty normaalia askelta ottamaan! Iltaisin supistelee, mutta eipä ne ole siitä muuttunut suuntaan eikä toiseen. :) Limatulppaakaan ei ole näkynyt. Et jatketaan odottelua.
Menneen vuoden gallup:
1. Raskaaksi tulo kahden keskenmenon jälkeen
2. Esikoinen pysynyt terveenä ja hänestä on kasvanu reipas kaks ja puolivuotias!
3. Elämä on sujunut muutenkin mallikkaasti ilman suurempia kriisejä (paitsi keskenmenot)
Suolentyhjennys: Ehdottomasti otan. Esikoisesta en ehtinyt saamaan ja nyt kyllä toivon että ehdin.
Saunomisesta: Saunoisin jos olisi sauna missä saunoa.. Asumme siis kerrostalossa eikä meillä omaa saunaa eikä saunavuoroa. :)
Siru-Sofialle onnittelut pienestä pojasta!! Etkös synnyttänyt taysissa? Oliko siellä kovasti ruuhkaa?
Kuinka kauan sairaalassa: Tietty tähän ei välttämättä pysty itse vaikuttamaan, mutta jos itsellä ja vauvalla kaikki hyvin niin kyllä ajattelin parin päivän jälkeen kotio suunnata. Taitaa ne sieltä silloin passittaakin kotiin muutenkin jos kaikki on hyvin.. Esikoisesta olin sairaalassa kaksi vuorokautta. Viimeksi en saanut juurikaan nukuttua sairaalassa, että tämänkin vuoksi halusin kotiin.
Nyt jatkan surffailua... Mukavaa viikon jatkoa ja voikaahan hyvin!
satsuma 40+2
Hyvää alkanutta vuotta kaikille!!!
Ja onnea kaikille vauvan saaneille!!!
Jos muutaman rivin rustaisi ettei ihan kuivumaan päästä... OLen seurannut noita joulukuisia mielenkiinnolla ja nyt on kyllä niin moni mennyt nyyttiä hakemaan ettei siellä pinossa enää paljoa tapahdu!!!
hyvä niin!
Täällä on hiljaista supistelujen kanssa... tai siis kun ei ole kuin silloin tällöin lievää menkkamaista jomotusta. kypsytteleehän se paikkoja. vatsakin on kyllä aika usein kivikova, mutta miksei tunnu missään???? Olen varmaan hullu, mutta haluan konkreettista kipua...
Eilisestä asti on kyllä ollut alapää niin hellänä että hyvä kun pystyy jalkoja liikuttelemaan!!! vauva on ollut jo parin viikon ajan ollut hyvin kiinnittyneenä lähtökuoppiin. kaippa se ruuvaa enemmän vaan itselleen tilaa!!!
Täällä satelee hiljalleen lunta, mutta uloskaan ei jaksa lähteä kun ei tuo kävely oikein luonnistu.
päivän jatkoja mammat!!!
hemi ja 39+0
kolmatta siis odotan, enkä ole todellakaan tajunnut kummallakaan edellisellä kerralla mitään suolentyhjennystä pyytää! =O eikä mulle ole sellaista koskaan ehdotettukaan/kyselty...
ainakin esikoiselta sitä itseään tuli sieltä kyllä synnytksen yhteydessä... =/ luonnollistahan se on, mutta ei mukavaa! en muista viime kerrasta, kun oli sen verran nopeampi synnytys.
nyt on ollut muutaman päivän sellaista suolentyhjennysmeininkiä kotona... lähinnä vatsa löysällä ja saattaa tulla ihan yhtäkkiä hätä.
mulla myös kipeät peräpukamat vaivaa, joten ei mitää mukavaa tuo suolentyhjennys! =( onneksi on tehokasta pukamavoidetta kaapissa!
ja limatulpasta... sitä en ole aiemmilla kerroilla huomannut ollenkaan. en tiedä onko tullut sitten vasta synntyksen yhteydessä vai miten. mutta siis ennen synntystä ei ole ollut mitään veristä limaa tai vuotoa tms. koskaan.
nyt on varmaan viikon ajan ollut todella voimakasta valkovuotoa! monesti päivässä saa vaihtaa alushousut! valkovuoto mulla muutenkin suht runsasta, en ole siitä sen enempää ajatellut siis...
olisin hirveän iloinen jos tämä raskaus päättyisi onnellisesti viimeistään lasketunajan tienoilla. =) ettei menisi kovin yli! mutta sen näkee sitten.
onko muilla miten paikat auki jo ja pehmenneet?? mulla 1cm auki ja puoli pehmeä... kohdunkaulaa kuitenkin vielä 2cm, joten ei tiedä miten pitkälle menee. tosin voi tulla myös ihan yhtäkkiäkin sitten...
odottavan aika on pitkä! =D
vilmahilja 37+4
No niin pistetään tää tähän oikeaan pinoon kun mulla oli aamulla päivät ihan sekaisin hetken :DD
Onnea Siru-Sofialle heti aluksi <3<3
Täällä heräsin muutaman kerran sellaiseen mekastukseen masussa että ajattelin että joko nyt alkaa supparit mutta ehei...junnu vaan taisi työntää itseään yhä syvemmälle lantioon vaikka ei pitäisi enää muuta etappia olla kuin ulkona ;)
Tänään kauan odotettu vyöhyketerapia illalla. Tästä alkaakin se todellinen odotus nimittäin olo on niin KYPSÄ siis siinä mielessä että kaikki merkit viittaa siihen että synnytys voi alkaa millä hetkellä hyvänsä. Masu on niin alhalla kuin voi vaan olla ja olo sen moinen kans.
Valkovuoto on täälläkin sellaista limatulppaa edeltävää venyvää yökkistä. Koko aamun olen ollut pesänrakennusvietissä tosin siksi että piti siivota ei välttämättä mitään erityistä intoa ole, mutta kun tietyt hommat ja tavarat pitää saada paikoilleen ennen vauvaa.
Muilla merkkejä synnytyksen lähestymisestä? Ketä jännätään seuraavaksi =)
RuuteliTuuteli 39+0
Niin noita pikkuisia alkaa putkahdella... omani vielä köllii masussa tukevasti ja luulempa että saan myös osaltani liittyä tähän " kuka on viimeisenä palstalla" -ryhmään :) Mullahan la on 30.1. ja ainakin puoleen väliin raskautta lekurikin meinasi että ei kannata sitten ihmetellä jos meneekin viikon-kaksi yli. Näytti todennäköisemmältä sellainen...
Nyt odotan kutsua tuonne synnytyssairaalaan, tekeekö ne sen synnytystapa-arvion vai mitä lie, ei ole kutsua vielä postissa tullut. Kuin ei myöskään sitä äitiyspakkausta!!! Mulla alkaa mennä hermo sen kanssa. Kelalta kuitenkin käskivät vielä tämän viikon odotella. Olenkin varmaan ainut palstalaisista, joka ei kyseistä lootaa ole vielä saanut...
Maanantaina olis taas neuvola, saa nähdä onko hemppa noussut vieläkään. Viimeksikin se huiteli siinä 112 paikkeilla, vaikka olin niin varma että kyllä se on nyt jo noussut kun rautaa on tullut syötyä. Vaikka se taitaa kyllä ottaa aikansa, ennen kuin se raudan syöminen alkaa vaikuttaa.
Noniin, se on nyt sitten eka äippälomapäivä ihan yksikseen... meillä sattui niin mukavasti, että mies pystyi pitää välipäivät vapaata ja oltiin sitten tämä 11 päivää yhtä aikaa vapaalla. Ihan mukavaa. Nyt vaan tuntuu hassulta että mitäs sitä nyt tekisi. Kumma juttu, siivoaminen se vain tulee ekana mieleen :P Ulkona voisi käydä kyllä kävelyllä, täällä on n. -10 astetta ja aurinko paistaa, aika kiva ilma.
Joku täällä mietti että jos saisi miehen innostumaan petipuuhista... Meillä on vähän kanssa ollut sitä, että yhtäkkiä miehelle tuli sellainen hirmu varovaisuus, ei kuulemma oikein halua riskeerata kun on tuo vauva masussa... Itellä taas on tullut kumma piikki noihin haluihin, pitkästä aikaa. No, jonkinlaista kompromissia sitä kai pitää sitten hakea.
Noniin, eipäs muuta kuin oikein ihanaa uutta vuotta 2008 kaikille tammimammoille (myös nyyttinsä jo joulukuun puolella saaneille)!!!
Tolleroinen rv 36+0
Uusia vuosia vaan kaikille ja onnitteluja kaikille vauvautuneille!!
Mulla sektio lähenee, on siis huomenna. Alkaa paniikki kasvaa kyllä täällä ja kamalia painajaisia pitää öisin katsella. Ties mitä avaruusolentoa on meikäläisestä ulos kaivettu, viime yönä oli vuorossa pahasti vammautunut n. 8-vuotias poika. Juu. Ehkä olis parempi, että ei tietäisi h-hetkeä etukäteen :-)
Flunssa alkaa onneksi taittumaan, mutta niistäminen on armotonta. Saas nähdä miten se sujuu sitten sen sektiohaavan kanssa :-D
Sairaalassa olosta: haluaisin olla sairaalassa niin kauan, että maito on noussut ja mielellään imetyskin saatu käyntiin. Voisin kuvitella, että ois kotona hiukan helpompaa kun olis " ruoka valmiina" .
Peräruiskeista: ei ole kokemusta, eikä tässä mun tapauksessa edes tarvi funtsia asiaa, mutta tutuilta olen kuullut, että kannattaa ottaa jos vaan mahdollista.
Seksistä :-D : kaikki halut katos mystisesti keskiraskaudessa ja nyt vois olla nysväämässä koko ajan... Miehellä oli jossain vaihees kans sellainen olo, että ei oikein uskaltais hommaan ryhtyä, mutta kai tää alituinen vonkaaminen on häneenkin nyt vaikuttanut ;-)
Levottomista jaloista vielä: mä oon syöny siihen vaivaan B-vitamiinia ja on auttanut (tai sit kyseessä lumevaikutus, mut ei haittaa jos toimii!)
Vuoden top3: raskaus, parisuhteen lujittuminen osin raskauden ansiosta, loistava työharjoittelupaikka
Apua, nyt jatkan panikoimista pyykkejä ripustamalla....
Miukkis 39 ja rapiat
Kylläpä tuntuu purevalta reilu -20 C pakkanen näin leudon alkutalven jälkeen. Ei silti valiteta, tätähän sitä on odotettu koko syksy...
Siru-Sofialle lämpöiset onnittelut pojasta!
Sairaalassaoloajasta: kyllä minäkin aion olla siellä ihan rauhassa niin kauan että potkivat pois, kotona kuitenkin odottaa sellainen hulina että hyvää tekee pari päivää keskittyä vauvaan ja parannella itseään. Toivottavasti nyt saisi sairaalassa nukuttua paremmin kuin edellisillä kerroilla ettei tarvi valmiiksi univelkaisena tulla kotiin. Viimeksi sattui huonekaveriksi äiti, jolla oli todella äänekäs vauva, varsinkin yöaikaan...
Jälkisupistuksista: varsinkin ekaa odottaville lohdutuksen sana, ei ne välttämättä ole niin pahoja! Kuten joku muukin sanoi, ne voi tuntua jopa nautinnollisilta. Mulla avaavat supistukset ovat tuntuneet lähinnä ristiselässä ja reisissä, joten pelkästään kohtulihakseen kohdistuvat jälkisupistukset ovat olleet todellakin siedettäviä. Enempi mua hirvittää ajatella liitoskipuja, jotka ovat mulla pahentuneet synnytyksen jälkeen.
Omaa napaa: kävin tänään lääkärillä äitiyspolilla. Otettiin ctg-käyrä, joka oli normaali. Paineet koholla kotimittauksiin nähden, pissa puhdas. Ultrattiin: vauva edelleen tiukasti raivotarjonnassa, pää syvällä, lapsivettä hyvin, napavirtaus hyvä, istukka siisti. Uterinoissa virtaukset olivat jotakuinkin ennallaan, vasen oli hieman alkanut heiketä, kun se tähän asti on ollut hyvä, oikea edelleen yhtä kireä. Vauva oli kuitenkin kasvanut sen 200g viikossa ollen nyt 2500g, pää vastasi viikkoja, mutta hoikka vatsanympärys vähän painoi alakanttiin tuota arviota. Eipä sillä, isompi tästä näyttää tulevan mitä edellisistä. Mammalla vaan paino oli noussut vähän luvattoman paljon joulu/uudenvuoden syömingeissä, +600g/vk, vaikka turvotustakaan ei juuri ole ja eilen ravasin päivän vessassa tyhjennyksellä.
Seuraava ctg-kontrolli on viikon päästä ja lääkäri kahden viikon päästä, tosin lääkäri toivotti jo tervetulleeksi synnyttämäänkin. Ei tehnyt sisätutkimusta vaikka sanoin kipeistä supistuksista, varmaan ensi kerralla katsotaan. Vaikka mitäpä sillä tiedolla tekisikään, kun synnytys voi käynnistyä milloin tahansa oli kohdunsuulla tilanne mikä hyvänsä.
Sairaalakassikin pitäisi pakata ja vauvalle kotiintulovaatteet kaukaloon valmiiksi, mullahan oli rajana näille valmisteluille tämä maaginen 36 viikkoa =)
Miukkikselle onnea huomiseen. Toivottavasti painajaiset ei kiusaa ensi yönä!
Nyt ruuanlaittoon.
aksiina 36+0
Ihan ekaksi oikein paljon onnea siru-sofialle pojasta!
Ei tullu viimeyönä vielä lähtöä ja tänään kävin äitiyspolilla ultrassa ku on tulossa pieni vauva.
Painoarvio oli 2886g. Kaikki oli onneksi kunnossa, mutta lapsivesi vähentynyt, ei kuitenkaan hälyttävissä määrin.
Lääkäri teki myös sisätutkimuksen ja kohdunkaula on nyt kokonaan hävinny ja kohdunsuu oli kolme senttiä auki. nyt siis vain odotetaan niitä kipeitä supistuksia että saa lähtä synnyttään. Kyllähän se jo supistaakin mutta ei mun mielestä liian kipeesti. pitäs vissiin alkaa seuraan sitä kelloakin ku sano et saa sit lähtä ku supistukset tulee säännöllisesti. Onneksi sairaalaan ei mee ku noin kymmenen minuuttia autolla. tosin en mitään syöksysynnytystä odota ku ei edellinenkään ollu mut eihän sitä koskaan voi tietää.
toivon vaan että menis ainakin iltaan ennen ku pitää lähtä ku mies on vielä töissä ja sen pitäs ehtiä käydä suihkussakin ennen ku oikeesti lähtään ja tytölle hoitaja saaha paikalle. Niin että ei nyt kauheesti tule vielä rehkittyä vaan enimmäkseen pitää yrittää levätä.
tosin tuli tossa hirvee kiire ettiä kaapista imetysliivit ku viimeksikkin sairaalassa ne oli tosi tarpeen ku maitoa valu niin paljon, ettei ilman liivejä voinut olla.
Saas nähä pääsenkö enään perjantaina neuvolaan vai tuleeko lähtö aijemmin. vähän jänskättää. :)
ilta taitaa vierähtää sitten paikkoja järkkäillessä ja kasseja pakkailessa kun se lähtö voi tulla millon vaan.
mut pakko lähtä laittaan neitille ruokaa. hyviä vointeja kaikille!
pipali ja masumyllertäjä rv 39 tasan
täälläkin edelleen vatsan kanssa ollaan ja pyöritään...
laskettu aikakin on vasta 26.1, ja viime neuvola käynnillä sanoi et taitaapi viihtyy laskettuun aikaan asti massussa, kun korkeella on vielä.
uusivuosi otettiin vastaan rauhallisesti kotosalla poikien kanssa raketteja ja paukkuja ammuskellen, syömällä nakkeja ja ranuja ja ihan rauhállisesti vaan ollen. yritin pysyä mukana mahani kanssa, mutta tuo kävely aiheuttaa kovaa kipua oikeaan reiteen, jotenka todella hankalaa liikkua, vatsaa supistelee ahkeraan liikkuessa( menee kovaksi ja viiltelee)...
turvotusta on runsaasti, aamulla käsiä särkee todenteolla ja saa sormia koukistella jotta saa ne " toimimaan" .
pissa oli viime neuvola käynnillä puhdas, joten pissatulehusta ei siis ollut kun sitä epäiltiin.
nyt odotan kutsua sinne naistenklinikalle vauvan syntymäpainon arviointiin, veikkaavat isoa poikaa ( ed. olleet isoja kans).
tänän verenpaine pompsahti aamusella lukemiin 150/99 ja pulssi hakkas mitä sattuu, mies pisti makuulle ja sanoi et nyt lepäät!!! hetken kuluttua näyttikin jo alhasempia lukuja, mikä sitä lie nostattanut vaikka rauhallisesti asiat tehään nykysin, ei tän mahan kans enää hötkyillä...
joku epäili yksinään viel helmikuussa tääl kirjottelevansa, täältä saat kohtalotoverin, kokemuksella menee yliaikasex tämäkin, jos ei käynnistystä harkita sit n.klinikalla, saas nähä sitten.
oikein paljon onnea vauvan saaneille, ja voimia meille odottajille ja kaikkea hyvää tälle vuodelle 2008 :-)
rv 36+3