Miksi KELA kannustaa asumaan kalliisti?
Olen opiskelija, valmistuminen siintää vuoden päässä. Kämppäni vuokra nousee lähemmäs 700 euroon ja olen etsinyt uutta, edullisempaa asuntoa. Nyt sellainen löytyi, 550 euron kämppä. Mutta yllätys yllätys, yleinen asumistuki pienenee, vaikka asunto samassa kunnassa ja samankokoinen! Joudun maksamaan enemmän vuokraa itse tuossa halvemmassa! Hullunkurista!
Kommentit (8)
Kun olimme todella köyhiä, niin meillä oli kuitenkin hieno asunto. Monet marisevat, että köyhällä ei saa olla hyvää asuntoa, mutta tämä systeemi päinvastoin auttaa siihen, että köyhällä olisi hyvä asunto, vaikka ruokaa ei olisikaan. Meillä välillä ei oikeasti ollut mitä syödä. Silti asunnon vaihtaminen halvempaan ei olisi auttanut mitään ruokatilanteeseen juuri tuon kelan asumistuen takia.
Tällä menetelmällä kannustetaan vuokranantajia pitämään huolta kiinteistöistä ja ihmisiä valitsemaan paras mahdollinen asumismuoto. Hyvä systeemi siis.
Mitä oikeaa siinä on, että ihmiset, joilla on useampia kämppiä, joista siis riittää vuokrattavaksi asti, saavat rahaa kelalta niiden kämppien ylläpitoon.
Rikkaitahan tuolla systeemillä hyysätään eikä köyhiä.
Vierailija:
Mitä oikeaa siinä on, että ihmiset, joilla on useampia kämppiä, joista siis riittää vuokrattavaksi asti, saavat rahaa kelalta niiden kämppien ylläpitoon.Rikkaitahan tuolla systeemillä hyysätään eikä köyhiä.
että sijoitusasuntojen omistaja lihoo vielä enemmä ja että asuntojen hintataso pysyisi korkealla ja mielummin nousisi!
Sit ne politikot syöttää kansalle pajunköyttä kun ovat muka huolissaan asuntojen hintatasosta ja " asuntopulasta" . Paskapuhetta, on sulaa hulluttaa esim nämä uusimmat idea vapauttaa kiinteistökeinottelijat veroista että tulis lisää asuntoja. Ja samaan aikaan valtio maksaa maakuntiin avustusta siitä että ne purkaisivat pois kerrostaloja.
Tuntuu ihan hölmöläisten hommalle, nekin jatkoivat peittoa leikkaamalla tarvittavan kankaan sieltä toisesta päästä
Vierailija:
Entä sitten. Mä rapsutan sun selkää ja sä rapsutat mun selkää ja kaikki on tyytyväisiä.
Vierailija:
Mulla oli jokunen vuosi sitten kämppä, jonka vuokra oli 220 euroa. Eli oli tosi halpa. Mutta asumistukea en saanut kuin osalle pinta-alasta, koska pinta-ala ylitti yhdelle ihmiselle sallitun alan.
Eli periaatteessa minun olisi kannattanut hankkia pienempi, mutta kalliimpi kämppä, jotta olisin saanut paremmin asumistukea. En kyllä hankkinut, mutta tuntui omituiselta tuo kelan periaate, että edullisesti asuvaa ei tueta, mutta kalliisti asuvaa kyllä.