Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kätilön näkökulma siitä että ei ehditä saada kivunlievitystä

Vierailija
30.12.2007 |

Kyllä se näin vain on että vaikka ei ole syöksysynnytys tai ponnistava synnyttäjä niin voi olla että joku synnyttäjä ei ehdi saada mitään. Valitettavasti, vaikka yleensä äiti on silti tyytyväinen synnytyksen jälkeen. Esimerkkiyö: (meitä on siis 2 kätilöä yövuorossa)

klo 22 meillä on 3 synnyttäjää sisällä, kaikilla avautumisvaihe menossa.

Annalle (ekapara) just laitettu epiduraali, ja pitää siis vahtia verenpaineet ja puudutuksen vaikutusta. Minä siellä. Kolleegalla perätila tulossa, uudelleensynnyttäjä Piia, 5cm auki. Menee nopeasti, Piia haluaa puudutuksen ja Kolleega soittaa gynekologille joka sanoo tulevansa. Anna tyytyväinen, kun ovikello soi menen avaamaan. Tanja siellä tulossa, kipeänä kolmaspara, vesi menneenä, 5 senttiä auki hänkin. Kolmantena meillä sisällä oli Laura, sydänäänikäyrä ei hyvännäköinen - pakko siirtää saliin että saadaan pinni (iu) vauvan päähän parempaa seurantaa varten. Kun gynekologi tulee (menossa siis laittamaan puudutusta Piialle joka erittäin kipeä) hän tuleekin mun kanssa Lauran luo, koska on pakko nyt heti puhkaista kalvot ja saada parempi valvonta. Kolleega tsekkaa saako hän sen puudutuksen, joutuu odottamaan. Anna edelleen tyytyväisenä, ponnistuttaa hieman. Saadaan kalvot puhki Lauralle, sydänäänet ok. Sit siirrän nopsaa Tanjan saliin, hän on vihainen kun ei vielä näy lääkäriä. Selitän tilanteen. Samalla kolleega pyytää soittamaan lastenlääkäriä, Pia täysin auki ja koska perätila lastenlääkäri ja gynekologi paikalla. Käyn Annan luona, ei vielä täysin auki, alkaa olla kipeä taas mut pärjää. Tanja soittaa kelloa ja haluaa jotain, sanon että kohta tullaan. Piia ponnistaa, hienosti syntyy vauva ja lastenlääkäri tutkii lasta. Gynekologi meinaa ommella mut pyydän häntä tulemaan Tanjan luo, laittaa PCBn joka ei auta enää koska 8 cm auki. Tanjan mies suuttuu. Meidän vika. Käyn tyhjentämässä oksennuskippoa Annan huoneessa ja avaan taas oven - sieltä tulee Päivi, ensari joka kipeä. Allkutekijöissä, sormelle auki. Jätän hänet käyrälle ja lähden Tanja huoneeseen, vauva siellä tulee nopeasti, kolleega ehtii just ja just apuun.

Laura alkaa olla kipeä, äänet paremmat. Sanon että valmistellaan epiduraalin hänelle (lekuri antoi luvan). Anna soittaa kelloa, pakko ponnistaa - kun ponnistettu 15min tarvitaan äänten takia apua, gynekologi tulee auttamaan imukupilla. Kolleega soittaa taas lastenlääkärin paikalle. Hyvin menee ja Anna tyytyväinen. Vuotaa. Kolleega tulee apuun. Käyn selittämässä Lauralle et en ehdi epiduraalia just nyt valmistella koska tuli muuta kiireellisempää. Annan ilokaasumaskin. Sit taas Annan luo, puolen tunnin seurannan jälkeen lekuri haluaa hänet kaavintaan leikkuriin. Valmistelut sitä varten, ilm istukkapala jäänyt.

Piia soittaa kelloa, haluaisi jo osastolle. Selitän et kohta kunhan keritään. Päivi soittaa kelloa vastaanottohuoneesta, kyselee mihin jäin.

Vien Annan leikkuriin. Kolleega ehtii viedä Piian osastolle.

Tanjan mies soittaa kelloa, haluaa jo päästä nukkumaan ja vaimon pitää päästä osastolle. Sanon et heti ku keritään. Käyn nopsaa vessassa, sairaalaapulainen tuo vesilasin mulle ja kolleegalleni.

Gynekologi käy Lauran luona ja meinaa laittaa PCBn mut ylläri, onkin jo 7-8senttiä hänkin, ei onnistu. Selitetään et ilokaasulla pitäisi tsempata nyt. Sit siirrän Päivin synnsaliin kun kolleega vastaa puhelimeen, ambulanssi tulossa jonkun kans jolla vasta rv 30, eli siihen menee kohta yhden kätilön kädet ainakin tunniksi. Päiville ehditään saada epiduraalin onneksi, hän on tyytyväinen. Osastolta kätilö tulee hakemaan Tanjan ja vauvan. Mies murisee. Toivotan hyvää jatkoa. Jään odottamaan Lauran viereen ja yritän kannustamaan, kuulen että ambulanssi tulee samalla ku puhelin taas soi. Kyllä tämä tästä, katselen kelloa, enää 3 tuntia niin aamutyöntekijät tulee ja voin vaikka juoda kahvikupin ennen ku lähden kotiin nukkumaan, tai sitten ei....

Kun ajan kotiin aamulla on silti ihana tunne, on ollut antoisa yö ja toivon että kaikki äidit ja isätkin ovat tyytyväisiä vaikka kaikkea emme ehtineet tehdä.........

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisiä vaan kollegoille. Tutulta kuulostaa.

Ja siitä miehityksestä: katsokaas kun joka sairaanhoitopiirissä LASKETAAN TILASTOJA!!! Eli niin ja niin monta vauvaa syntyy vuodessa, niin se tarkoittaa tietyn verran kätilöitä.

Ihan kiva, MUTTA hemmetti kun ne vauvat ei vaan suostu yhteistyöhön. Ne haluaa syntyä keskenään samana päivänä tai samana yönä. Ja monen pienokaiset tykkää jopa syntyä muiden vauvojen kanssa saman puolen tunnin sisään (se on muuten kivaa!!!)

Ja kun ihmisetkin harrastavat sitä seksiä ihan miten sattuu... Pitäisi tehdä laki, että raskaaksi saa tulla tietyt ihmiset tiettyinä ajankohtina, niin ei tule liikaa laskettuja aikoja tietylle kuukaudelle. Eli unohdetaan seksi ja kaikki keinohedelmöitettäviksi

Ja nyt joku älypää sanoo, että jos on paljon laskettuja aikoja tiettyyn aikaan, niin lisämiehitys. Hyvä idea ja jossain määrin jopa käytettykin, MUTTA kun ne vauvat ei sitten juuri siinä kuussa haluakaan tulla ajallaan, vaan syntyvä pari viikkoa myöhässä tai etuajassa.

Ja voin kertoa, että siis usein on meillä myös erittäin rauhallisia vuoroja, eli ei yhtään synnyttäjää moneen vuoroon. Siitä hetken nauttii, mutta koko ajan mielessä on, että koska nyt on hiljaista, niin kohta räjähtää! Ja niin siinä sitten käy, useimmiten.

Jospa ne vaan kaikki syntyisivät tasaisesti, joka päivä vaikka kolme vauvaa, mutta kun se ei mene niin.

Joka tapauksessa RAKASTAN TYÖTÄNI ja toivon tietyissä tapauksissa ymmärrystä myös vanhemmilta. En koskaan sano turhaan, etten ehdi, on kiire, vaan kiire on aina todellinen. Kokemukseni mukaan useimmat synnyttäjät suhtautuvat ymmärtäväisesti, KIITOS SIITÄ!

T: Klö

Vierailija
22/78 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipulääkitystä on mahdollista antaa.

Vaikka kätilöitä on liian vähän, se ei oikeuta vaatimaan potilaalta korkeampaa kipukynnystä ja sietämään yksinäistä odottelua salissa.

Joustoa ja ymmärrystä omien kipujen keskellä koska kätilöillä on niin kamalaa ja kiirekin. Synnyttäjän tehtävä ei ole luoda miellyttävää työympäristöä kätilölle vaan tehtävä kuuluu työnanajale. Kätilön kuuluu luoda mielyttävä ja turvallinen synnytysympäristö synnyttäjälle.

Kätilöiden kuuluu kääntää vaatimuksensa sinne johdon puolelle ja heidän tehtävänsä on ratkaista nämä asiat. Se, ettei kätilöitä ole ei ole synnyttäjän vika. Ja minäkin tiedän kätilön joka on töissä ihan jossain muualla kuin salissa vaikka haluaisi olla nimenomaan salissa. Mutta kun ei palkata sinne niin ei palkata...

Itse en ole kätilö mutta terveydenhuollon ympyröissä toimin itsekin joten henkilökunnan vähyys on tiedossa. Silti ei tulisi mieleenikään vaatia potilaita joustamaan ja ymmärtämään, heillä on oikeus kivuttomaan hoitoon. Heillä on oikeus ärsyyntyä jouduttuaan odottamaan kipujensa kanssa tai päivystyksessä viisi tuntia.

Jonot, kiire, henkilökunnan vähyys ym. eivät ole potilaiden/synyttäjien syy. On väärin, että se heille kuotenkin kostautuu....

Vierailija
24/78 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö järjestää kiireettömän ja rauhallisen synnytysilmapiirin, jos siihen kykenee.

Mutta jo on kolme kätilöä vuorossa ja tulee esim. tiukka imukuppi, josta syntyy huono lapsi, joka tarvitsee aktiivista virvoittelua, niin se menee toisessa huoneessa olevan äidin kipujen ohitse. Jokainen äitinä ymmärtää, että jos kyseessä olisi oma lapsi niin....

Olen ollut useasti ko. tilanteessa ja lähes poikkeuksetta on synnyttäjä sen ymmärtänyt. Viimeistään jälkeen päin synnytyskeskustelussa.

Kyllä ainakin omalla työpaikallani, teemme kaikkemme, että synnyttäjä kokisi olonsa mahdollisimman mukavaksi, mutta silti: HÄTÄTILANTEESSA VAUVAN TAI ÄIDIN HENKI MENEE EDELLE!

Ja korostan vielä, että lisähenkilökuntaa ei saada, koska välillä on jopa useita viikkoja, ettei synny kuin esim. yksi lapsi päivässä. Ja sitten pyöritellään peukaloita ja odotetaan taas tulevaa ruuhkaa.

Itse olen jopa joskus työuran alkuvaiheessa itkenyt jälkeenpäin (kotona), kun on harmittanut niin kovasti, ettei saanut tarjota parasta äidille. Harva kätilö mielellään katsoo kenekään kovia kipuja.

T:klö

Vierailija
25/78 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
26/78 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
27/78 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten joku tuolla jossain mainitsikin: synnyttäjä kipuineen on riesa kätilölle jolla nyt on kiire ilman kipujaan kitisevää synnyttäjääkin.

Minä en valitettavasti saanut ap:n kirjoituksesta sellaista kuvaa, että hän olisi pahoillaan kun systeemi ei toimi ja äidit eivät saa tarvitsemaansa kivunlievitystä vaan päinvastoin tuntuu kuin kirjoituksen tarkoituksena olisi sanoa: ymmärtäkää nyt minulla on kiire, en jouda hoitamaan teille kivunlievitystä. Sympatiat minulle, kätilölle, meitä on liian vähän.

Synnyttäjien syyllistämiseen kätilöillä ei ole oikeutta, ja edelleen olen sitä mieltä että valitukset kuuluu osoittaa työnantajalle, ei synnyttäjille

Vierailija
28/78 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kätilöt ja synnyttäjät alkaisivat yhdessä kapinaan, ehkä tulisi muutos?

Jonkinlainen hälytysjärjestelmä? Varallaolosysteemi?

Vierailija
29/78 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
30/78 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuon takia minulla oli oma kätilö mukana synnytyksessä. Oli koko synnytkseni aijan mukana ja sain molemmilla kerroilla ajoissa epiduraalin. Kätilö oli periaatteessa valmiudessa 2 viikkoa ennen LA:ta ja 2 viikkoa jälkeen. 4 viikkoa ennen LA:ta kävin kätilön luona kuuntelemassa sydänäänet ja puhuimme synnytyksestä ja toiveistani. Kun olin sairaalassa kävi kätilö joka päivä katsomassa ja tämä koko hoito maksoi minulle vain 1000e. Todellakin olin tyytyväinen ja kaikki meni oikein hienosti. Arvostan kätilön työtä todella paljon, tekevät hienoa työtä.

Vierailija
31/78 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä kaaos tilanne on jo ohi kun hän saapuu paikalle. tosin onhan ylimääräisestä käsiparista apua myös jälkihoidossa. Mutta siihen akuuttiin hätätilnteeseen apu harvoin ehtii ajoissa ja silloin on pärjättävä sillä mitä on ja priorisoida.

Tuohon varallaoloon, ihan hyvä idea, mutta kuka kätilö suostuu, huonolla palkalla päivystämään kotona ja vielä omien työvuorojensa lisäksi. Koska aika suuressa osassa sairaaloita on kuitenkin se tilanne, että työntekijät riittävät juuri ja juuri. Ja jos joissain sairaaloissa työntekijöitä on riittämiin, niin parin vuoden päästä sekin tilanne on muuttunut.

Sitäpaitsi sairaanhoitopiireillä ei ole rahaa maksaa mitään varallaoloa.... se on sitten pois jostain muusta, esim lapsilta tai vanhuksilta.

Vierailija
32/78 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammoja on supistelemassa jonoksi asti sairaalassa ja sitten vasta kun kaikki on lähes synnyttämässä, soitetaan apua???

Vierailija
33/78 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja synnytin yksityis sairaalassa. Minulla oli myös oma gyne paikalla jolla ei ollut kiire mihinkään ja odotti kun eka lapsi syntyi klo 2.00

Vierailija
34/78 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin tilanteisiin voi valmistua mitenkään jos ei ole tarpeeksi henkilökuntaa. Se tilanne kun ei ole päällä ja ei voi tietää miten synnytys etenee ennen kuin se etenee. Ainoa miten voi varautua etukäteen on et henkilökuntaa, lääkäreitä palkataan lisää kaiken varalle.

Vierailija
35/78 |
31.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

papereita. Unohti tarkastaa kohdunsuun tilanteen. Haki anestesialääkärin niin myöhään, että lääkärikin oli jo hänelle vihainen, synnyttäjän edessä. Onneksi ennen ponnistusvaihetta vaihtui kätilö. Tämän seurana ollut opiskelijakin sai opastusta varsinaiseen työhönsä.

Vierailija
36/78 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilasturvallisuus vaarantuu jatkuvasti resurssipulan vuoksi.

Lisää hoitajia ei ole vaikka olisi rahaa palkatakin.

Vierailija
37/78 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

häiritsee tuo epara? Mikä se on?

Vierailija
38/78 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ekapara?

Vierailija
39/78 |
01.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon se on kätilön asenteestakin kiinni. Mulla ekassa synnytyksessa eka kätilö ei olisi millään " ehtinyt" (lue=halunnut) järjestää kivunlievitystä mutta kas kun tuli vuoronvaihto niin seuraava itse ehdotti ja asia järjestyi tuossa tuokiossa.

Vierailija
40/78 |
02.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekö äiti, jonka vauvalla on todellinen hätä? Sekö joka on menossa hätäsektioon, jotta jollekulle toiselle äidille saadaan kivunlievitystä? Ja siinä ajassa vauva saa hapenpuutteen takia aivovauríon?

Kuten tuossa ylempänä kätilö kirjoitti, ongelmahan on siinä, että vauvat eivät synny kellon, päivän tai edes viikon tarkkuudella. Joskus on tyhjää ja joskus ruuhkaa. Olisi hauskaa nähdä kuinka kauna tässäkin ketjussa kirjoittelevat mammat tykkäisi 90%:sesti tyhjän panttina täydellä palkalla hengailevista hoitsuista ( ja heidän palkkojensa maksamisesta) sen takia, että aina välillä selvittäisiin ruuhkahuipuista niin, ettei kukaan jäisi ilman puudutteita. Joita ilman jääminen ei kenenkään henkeä vaaranna.

Vierailija:

Kipulääkitystä on mahdollista antaa.

Vaikka kätilöitä on liian vähän, se ei oikeuta vaatimaan potilaalta korkeampaa kipukynnystä ja sietämään yksinäistä odottelua salissa.

Joustoa ja ymmärrystä omien kipujen keskellä koska kätilöillä on niin kamalaa ja kiirekin. Synnyttäjän tehtävä ei ole luoda miellyttävää työympäristöä kätilölle vaan tehtävä kuuluu työnanajale. Kätilön kuuluu luoda mielyttävä ja turvallinen synnytysympäristö synnyttäjälle.

Kätilöiden kuuluu kääntää vaatimuksensa sinne johdon puolelle ja heidän tehtävänsä on ratkaista nämä asiat. Se, ettei kätilöitä ole ei ole synnyttäjän vika. Ja minäkin tiedän kätilön joka on töissä ihan jossain muualla kuin salissa vaikka haluaisi olla nimenomaan salissa. Mutta kun ei palkata sinne niin ei palkata...

Itse en ole kätilö mutta terveydenhuollon ympyröissä toimin itsekin joten henkilökunnan vähyys on tiedossa. Silti ei tulisi mieleenikään vaatia potilaita joustamaan ja ymmärtämään, heillä on oikeus kivuttomaan hoitoon. Heillä on oikeus ärsyyntyä jouduttuaan odottamaan kipujensa kanssa tai päivystyksessä viisi tuntia.

Jonot, kiire, henkilökunnan vähyys ym. eivät ole potilaiden/synyttäjien syy. On väärin, että se heille kuotenkin kostautuu....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi