Mä en kyllä ymmärrä kaveriani! ostaa 14-vuotiaalle uudenvuoden siiderit!
Kommentit (49)
pojan kaltaisia... Kyllä nuoren on hyvä elää nuoruuttaan, ja ei, en tarkoita juomista...! Mutta kummallista on, jos lapsi ei koskaan käy diskoissa/pelimatkoilla/kotibileissä...
Ja kylmä on fakta on myös se, etteivät kaikki mokaile teineinä! tse olin lähes joka viikonloppu jossain bileissä tmv. mutta koskaan en juonut tajua kankaalle, en harrastanut seksiä noissa bileissä tmv.
Monesti bileet olivat pienen kaveriporukan (joskus vain tyttöjä paikalla) illan viettoja. Pelattiin pelejä tai pullonpyöristystä, juotiin kalja tai pari joskus, laulettiin karaokea, kuunneeltiin musiikkia, joskus pidettiin " disko" jne. Kaikin puolin vietonta menoa:)
Ja kyllä, on tutuille käynyt ikäviäkin asioita (esim. yksi tyttö raiskattiin) MUTTA suuri osa ikävistä jutuista on ollut " omaa vikaa" . Jos juo tuntemattoman antamasta pullosta, niin on riski saada tyrmäystippoja. Ja jos lähtee tuntemattomien autoon tmv. eikä pysy kavereiden kanssa.
Ja ihan kaupan siideriä, golden kappia tai jotain.
Mun on silti jotenkin kauheen vaikea hyväksyä sitä. Oon varmaan tiukkapipo, mutta en omalle lapselleni kyllä lähtis siidereitä ostamaan. Itselläni on vuoden nuorempi lapsi.
Tottahan alaikäiset saa alkoholia jos ne haluaa, mutta en itse olisi edesauttamassa sitä. Se antais ihan väärän viestin, niinkuin mun mielestä olis muka jotenkin ok, että 14v juo. Hyväksyykö kaverisi sen, vai ostaako hän jotenkin pakon edessä?
yläasteella, oli todellinen tiukkis. Siskolle joka 5-vee nuorempi osti.
Ja molemmat joimme, toki ne siiderit aina jonkun isosisarus tmv. haki. Erona oli se, että minä join ties missä, siskoni kavereineen äitimme luona...
JOS joku oli niin tyhmä, ettei tajunnut että äiti osti siskolle muutaman siideri pullon silloin kun HÄN oli yläasteella, ei siis " kun minä olin yläasteella" =sisko oli vasta ala-asteella...
käyttävät itsekin suht. runsaasti alkoholia ja ovat itsekin käyttäneet sitä nuorena.
Kyllä minäkin ensimmäistä kertaa maistoin alkoholia ehkä 14-vuotiaana, mutta ensimmäistä kertaa kunnolla humalaan tulin kyllä vasta täysi-ikäisenä. En ole koskaan juonut niin paljon, että muisti olisi mennyt, en ole edes krapulassa oksentanut koskaan. Omia vanhempiani olen nähnyt voimakkaasti humalassa vain muutaman kerran, isäni kaiken lisäksi yleensä nukahtaa ennen kuin humaltuu :)
En silti sylje lasiin, itsekritiikki vaan iskee siinä vaiheessa, kun huomaan alkoholin vaikuttavan puhekykyyn ja/tai tasapainoon.
13
ehdoton kieltäminen tuon ikäiseltä on vaan huono asia.
Nuori on, mutta minä ainakin toivon, että tyttöni luottaisi tässäkin asiassa minuun ja saisin nähdä miten häneen alkoholi vaikuttaa.
Eikä sitä näkisi jotkus 25 pojanjuipit ja käyttäisi hyväkseen.
Lisäksi ehdoton kieltäminen vaan edesauttaa sitä, että otetaan sitä mitä irtisaadaan ja keneltä saadaan.
Toivon syvästi, että lapseni ei moiseen tyhmyyteen edes haluaisi, mutta edessä se on melko varmasti. Joskus sitten reilun kymmenen vuoden päästä.
Mielummin haluan, että lapseni voi kertoa minulle asioista ja olla rehellinen, mielummin hän juo hillitysti kotona meidän silmiemme alla, kun salaa kavereidensa kanssa jossain puistossa ties mitä litkuja, kun kukaan ei ole pitämässä huolta. Minulle on tärkeää, että lapseni voi olla oma itsens minun kanssani, voi puhua rehellisesti ym. Kun its eolin teini, koin aivan hirveänä sen, etten voinut kertoa vanhemmilleni asioista, en voinut ikinä olla rehellinen. Join salaa, harrastin seksiä salaa, poltin salaa, mitään ongelmiani en voinut ikinä kertoa. Vanhemmat kyllä aina sanoivat että heille voi puhua mistä vaan, mutta kun heille kertoi esim. siitä että oli juonut yhden kaljan uutenavuotena, tuli puolen vuoden aresti. Kuinka moni olisi enää tämän jälkeen rehellinen?
Miettikää nyt ihmiset mik on teille tärkeintä. En tietänkään lapsilleni osta mitään kolmea viinapulloa että vetäkäähän nyt ku ootte niin aikuisia, mutta kyllä saavat muutaman kaljan tai siiderin juoda, ja saavat tuoda kaverit meille bileisiin
Itse olisin sanonut että et juo, ja minnekään et mene koska suunnitelmat ovat noi. Mun mielestä on typerää antaa samantien periksi, kun lapsi kokeilee rajojaan. Ymmärrän äitiä siinä mielessä että olisi kauheaa ajatella että poika jossain ulkona kännissä, ehkä sammuneenakin?
Mutta onko 14-vuotias pakko päästää ulos, jos on tollaisen suunnitelmat?
ap
Vierailija:
Mielummin haluan, että lapseni voi kertoa minulle asioista ja olla rehellinen, mielummin hän juo hillitysti kotona meidän silmiemme alla, kun salaa kavereidensa kanssa jossain puistossa ties mitä litkuja, kun kukaan ei ole pitämässä huolta. Minulle on tärkeää, että lapseni voi olla oma itsens minun kanssani, voi puhua rehellisesti ym. Kun its eolin teini, koin aivan hirveänä sen, etten voinut kertoa vanhemmilleni asioista, en voinut ikinä olla rehellinen. Join salaa, harrastin seksiä salaa, poltin salaa, mitään ongelmiani en voinut ikinä kertoa. Vanhemmat kyllä aina sanoivat että heille voi puhua mistä vaan, mutta kun heille kertoi esim. siitä että oli juonut yhden kaljan uutenavuotena, tuli puolen vuoden aresti. Kuinka moni olisi enää tämän jälkeen rehellinen?
Miettikää nyt ihmiset mik on teille tärkeintä. En tietänkään lapsilleni osta mitään kolmea viinapulloa että vetäkäähän nyt ku ootte niin aikuisia, mutta kyllä saavat muutaman kaljan tai siiderin juoda, ja saavat tuoda kaverit meille bileisiin
Millä oikeudella niin teet, jos kyse on alaikäisistä lapsista?
(työskentelen mm. pari vuotta sitten nuorisotalolla) että ne lapset joilta vanhemmat ehdottomasti kieltävät alkoholin, ovat pahimmassa vaarassa.
Nuoruuteen kuuluu juominen, pidimme siitä tai emme. Jos vanhemmat antavat lapselleen saunaoluen tai ruuan kanssa lasin viiniä, se on parempi kun se että lapsi ostaa pirtua litran " pimeiltä markkinoilta" .
Jos lapsen ja vanhemman väit ovat kunnossa, lapsi voi puhua kaikista asioista vanhemmilleen. Eli myös juomisesta. Ja vanheamman ei pidä olla kaveri, mutta jos tuomitsee pariksi kuukaudeksi lapsen kotiarestiin kun kuulee tämän juoneen pullon kaljaa, on hyvin epätodennäköistä että lapsi kertoisi jos hänelle esim. tehdään pahaa teinibileissä jossa hän on juonut muutaman siidewn...
ja siellä kyllä niin nuorisotyöntekijät, poliisit kuin terveydenhoitajatkin olivat aivan toista mieltä asiasta. Siellä oli näillä ammattilaisilla yksiselitteinen kanta: Alkoholin ostaminen alle 18-vuotiaalle on laissa kielletty!
sama homam oli huomattavissa.
tiedä häntä ovatko ihmiset viisastuneet. Pahoin pelkään, että sellasta olisi käynyt. Hullummasksihan tämä aika menee.
Ja kun seuraan pikkusiskojani. Minulle sallittiin se siideri tai lonkero sillon tällöin. Siskoilleni ei. Nyt olen kuullut. Että siskot tehneet ihan älyyttömyyksiä. Vai olenko minä ollut se fiksu ihminen vaan ;)
Siskoni valitsivat sen ryyppäämisen bileet, kun minä olin se joka hoisi " tukipisteellä" näitä liikaa ottaneita.
-8-
Toki me oltiin kiitollisia siitä että saatiin vetää sidukat naamaan rauhassa, ilman että tarvitsi poliiseja piileskellä, tai että pakkasessa olis sitä pitänyt lipitää. Mutta muistan että mun mielestä se oli omituista vanhemmilta.
Ja ei me koskaa koko iltaa sisällä vietetty, kun oli juomat juotu, lähdettiin ulos.
vastaa ihan rehellisesti;
MONTAKO ihmistä tunnet, jotka ovat ensi hörppynsä alkoholia ottaneet vasta +18-vuotiana...???!
Moni muukin asia on Suomessa kielletty, ei saa ajaa punaisia päin esim. ja siitä huolimatta joka vuosi monta ihmistä kuolee suojatiellä auton alle...
Ja monia muitakin esimerkkejä on, vaikkapa tv lupa, jokaisen tulisi se maksaa, mutta kaikki eivät maksa jne.
Kyllä annan lasteni juoda kavereidensa kanssa meillä kotona, koska kenenkään vanhemmilla ei ole mitään sitä vastaan. Tunnen heidän vanhempansa hyvin, ja heillä samat periaatteet kun meillä, ellei vielä vähän löysemmät. Välillä lapset juovat heillä, välillä meillä, välillä lapseni juovat ulkona (meillä on sopimus, että paljonko juovat, ja kertovat missä ovat ja kenen kanssa, antavatt kaverin puhelinnumeron, että voin soittaa jos en jostain syystä saaomaa lasta kiinni, soittavat vähän vliä, että kaikki ok, ja koska tulevat kotiin) En tietenkään antaisi lasten kavereiden muuten bilettää meillä, jos heiän porukat eivät tietäisi.
Näin siis on meillä toimittu jo kolmen lapsen kanssa, ja kukaan ei ole koskaan tullut liian kännissä kotiin, tai hankkiutunut ongelmiin. Hyvin osaavat käyttäytyä ja sopivasti ottaa, ja ennen kaikkia pystyvät olemaan minulle rehellisiä
Vierailija:
vastaa ihan rehellisesti;MONTAKO ihmistä tunnet, jotka ovat ensi hörppynsä alkoholia ottaneet vasta +18-vuotiana...???!
Moni muukin asia on Suomessa kielletty, ei saa ajaa punaisia päin esim. ja siitä huolimatta joka vuosi monta ihmistä kuolee suojatiellä auton alle...
Ja monia muitakin esimerkkejä on, vaikkapa tv lupa, jokaisen tulisi se maksaa, mutta kaikki eivät maksa jne.
Varmaan moni ottaa sen ensi hörpyn ennen täysi-ikäisyyttä, mutta minunkaan mielestä se ei ole hyväksyttävä syy ostaa alaikäiselle alkoholia. Varsinkaan jos lapsella on ihan selkeä päämäärä vetää perseet olalle. On ihan eriasia antaa lapsen maistaa 2 senttiä punaviiniä, kuin ostaa sille 5 tai 10 pulloa kaljaa.
En minäkään riko lakia sen takia että moni muu tekee niin, miki lapselle pitäisi sellaista opettaa?
Kun laki on tyhmä, ei sitä tarvitse noudattaa...
Jos kaikki ajaisivat liikennesääntöjen mukaan, ei kukaan kuolisi suojatielle. Jos kukaan ei osta alaikäiselle alkoholia, ei nuorten alkoholinkäyttö olisi ongelma.
Tiesitkö, että vasta 24-vuotiaan maksa pystyy täysin polttamaan alkoholia? 14-vuotiaalla on valtava riski saada alkoholimyrkytys.
Vierailija:
" Ens viikonloppuna meillä, ja seuraavana teillä"