Mä en kyllä ymmärrä kaveriani! ostaa 14-vuotiaalle uudenvuoden siiderit!
Kommentit (49)
Toiseksikin omasta kokemuksestani sanon, että jos ostat lapsellesi pari pulloa, hankkii hän muualta toiset pari pulloa jne.
Kolmanneksi ostamalla alaikäiselle viestität, että alkoholin juominen alaikäisenä on ok, mitä se ei tosiaan ole.
Neljänneksi mutu-kommentit voi jättää omaan arvoonsa, sillä asiaa on tutkittu ja ne nuoret tulevat useammin käyttämään alkoholia ongelmallisesti, joille on kotoa annettu alkoholia.
Jos olette Helsingistä ja lapsenne koululle tulee tämä, niin menkää ihmeessä mukaan!
13
Vierailija:
Toiseksikin omasta kokemuksestani sanon, että jos ostat lapsellesi pari pulloa, hankkii hän muualta toiset pari pulloa jne.Kolmanneksi ostamalla alaikäiselle viestität, että alkoholin juominen alaikäisenä on ok, mitä se ei tosiaan ole.
Neljänneksi mutu-kommentit voi jättää omaan arvoonsa, sillä asiaa on tutkittu ja ne nuoret tulevat useammin käyttämään alkoholia ongelmallisesti, joille on kotoa annettu alkoholia.
Omat vanhempani ostivat minulle 15-vuotiaasta lähtien alkoholia. Mutta toki hankin lisää muualta. Eivät he nähneet missä kunnossa olin.
Omalle pojalleni en tule ostamaan.
Ja joo, mun kaverini ostaa 13-vuotiaalleen tänä uutena vuotena siideriä :(
Vierailija:
Itse on tule ostamaan lapsilleni alkoholia. Ja he tietävät sen. Jos haluavat kännätä muualla, niin sitä en voi estää. Kotiin saa tulla, vaikka olisi humalassakin, senkin he tietävät.
Mutta en mitenkään voi perustella itselleni, miksi ostaisin alaikäiselle alkoholia, kun sitä ei kaupassakaan heille myydä.
Mielestäni on tosi tekopyhää selittää, että " mieluummin juovat kotona" .. höpö höpö. Vanhemmathan antavat noin toimimalla nuorelle luvan juoda - ja turha kuvitella, että se jää kotiseinien sisään.
Meillä asiasta keskustellaan paljon ja perustelemme oman kantamme nuorille. He kunnioittavat päätöstämme.
En ole minäkään alkoholia teineilleni ostanut enkä osta. Vanhin on jo 19-vuotias ja eka alkoholiannoksen hän otti pari kuukautta sen jälkeen, kun täytti 18 vuotta. Tiedän tämän ihan varmasti, koska poika on kotona viihtyvää tyyppiä eikä ole koskaan esim. kotibileissä tai diskoissa ollut. Koulustakin hän tuli aina suoraan kotiin. Baarissa hän on käynyt vain muutaman kerran eikä ole kaatokännejä vetänyt, ei edes kännejä.
16-vuotias tyttö sen sijaan on menevämpää laatua enkä tiedä, onko hän kokeillut alkoholia kavereittensa kanssa. Ikinä hän ei ole tullut juovuksissa kotiin, ja minä tai mieheni ollaan monesti haettu hänet ja hänen kaverinsa kaupungilta, rokkikeikoilta tai kavereitten luota, ja aina he ovat olleet selvin päin. En voisi kuvitellakaan, että lapsemme pyytäisivät meitä ostamaan siideriä uudenvuodenjuhliin. Se on tehty meillä selväksi, että kotoa ei lasten alkoholikokeiluja tulla kannustamaan eikä siksi viinaksia ostella eikä tarjota. Onneksi lasten kavereitten vanhemmilla on samat periaatteet.
Lea Pulkkisen pitkittäistutkimuksessa on nimenomaan todettu, että mitä nuorempana alkoholin käytön aloittaa, sitä todennäköisempää on, että myöhemmin ajautuu alkoholin ongelmakäyttäjäksi. Minusta on ihmeellistä, että jopa nuorisotyöntekijät eivät voi tätä faktaa hyväksyä, vaan puolustelevat vanhempia, jotka hyväksyvät lastensa alkoholin käytön.
Siitä ei ole montakaan kuukautta, kun lehdissä kirjoitettiin tutkimuksesta, jonka mukaan ne nuoret, joille vanhemmat ostivat alkoholia, käyttävät sitä kaikista eniten aikuisina. Te, jotka ajattelette, että nuorten pitäisi saada kotona ja vanhempiensa kanssa juoda siideriä/kaljaa/viiniä tai mitään alkoholia, altistatte lapsenne alkoholiongelmille. Alaikäisille alkoholin ostaminen on rikosa, eikä se ole sitä turhaan. Olkaa vastuullisia, aikuiset!
Lähdettiin kylille ja vedettiin lisää luvan kans.
Kotiin tuloa ei tarvinnut pelätä kun oli niin yltiöymmärtäväistä. Vanhemmat luuli, että juodaan vain se pari olutta.
Tuli tehtyä tosi paska tekoja kännipäissään. Nykyään harmittaa.
Omilleni en taatusti tule ostamaan alkoholia.
olen tänä päivänä tosi kiitollinen, vaikka se silloin ankeelta välillä tuntuikin. Ei tulisi mieleenikään ostaa omalle lapselleni alkoholia, ei alaikäiselle, eikä täysi-ikäiselle. Saavat ostaa itse aikuisena, jos haluavat.