Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en kyllä ymmärrä kaveriani! ostaa 14-vuotiaalle uudenvuoden siiderit!

Vierailija
30.12.2007 |

Vituttaa!

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tiesitkö, että vasta 24-vuotiaan maksa pystyy täysin polttamaan alkoholia? 14-vuotiaalla on valtava riski saada alkoholimyrkytys.

Vierailija
22/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei musta silti alkkista tullut, eikä tullut kavereistanikaan. En muista että kenelläkään olisi ollut vanhempia jotka olis hyväksyneet juomisen. Ehkä oli sitten hyvää tuuria matkassa, tai sitten me vaan osattiin ottaa sen verran fiksusti ja pidettiin toisistamme huolta?

Näin jälkikäteen ajateltuna omat vanhemani toimi mun mielestä justiin niin kuin pitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-10 pullosta kaljaa tmv?

Suurin osa aikuisistakin on kännissä sikspäkin juotuaan, harva varmaan ostaa lapselleen sellaista...? Luulen että kyse on noin kolmesta kaljapullosta tmv?

Vierailija
24/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Suurin osa aikuisistakin on kännissä sikspäkin juotuaan, harva varmaan ostaa lapselleen sellaista...? Luulen että kyse on noin kolmesta kaljapullosta tmv?

Vierailija
25/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Uutenavuotena 3 pulloa, ja seuraavana uutena sitten jo vaikka se 10 pulloa.

18

Vierailija
26/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa ketjussa annetaan vauvalle kahvia " kun pikkuinen niin kovasti haluaa" , täällä hyväksytään ilman muuta alkoholin ostaminen alaikäiselle " kun se kuitenkin joisi jossain muualla" .

Ihan varmasti muutaman vuoden sisään tulee vastaan se päivä, jolloin nyt 12-vuotias esikoiseni tulee humalassa kotiin, mutta vanhempana minun ei tarvitse sitä hyväksyä saati sitä edesauttaa. Toivon kuitenkin, että olemme omalla käytöksellämme opettaneet lapsemme käyttämään alkoholia kohtuudella, ihan samalla tavalla kuin minäkin olen oppinut vanhemmiltani saman. Eniten toivon, että lapseni oppivat käyttämään omia aivojaan ja luottamaan enemmän omiin arvoihinsa kuin kavereiden mielipiteeseen. Kyllä niitä fiksujakin nuoria tuolla kaduilla liikkuu!

13

Vierailija
27/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Toisessa ketjussa annetaan vauvalle kahvia " kun pikkuinen niin kovasti haluaa" , täällä hyväksytään ilman muuta alkoholin ostaminen alaikäiselle " kun se kuitenkin joisi jossain muualla" .

Ihan varmasti muutaman vuoden sisään tulee vastaan se päivä, jolloin nyt 12-vuotias esikoiseni tulee humalassa kotiin, mutta vanhempana minun ei tarvitse sitä hyväksyä saati sitä edesauttaa. Toivon kuitenkin, että olemme omalla käytöksellämme opettaneet lapsemme käyttämään alkoholia kohtuudella, ihan samalla tavalla kuin minäkin olen oppinut vanhemmiltani saman. Eniten toivon, että lapseni oppivat käyttämään omia aivojaan ja luottamaan enemmän omiin arvoihinsa kuin kavereiden mielipiteeseen. Kyllä niitä fiksujakin nuoria tuolla kaduilla liikkuu!

13

Ja onnekseni en ole näköjään ihan ainoa vanhempi joka ajattelee näin :)

Vierailija
28/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti muutaman vuoden sisään tulee vastaan se päivä, jolloin nyt 12-vuotias esikoiseni tulee humalassa kotiin, mutta vanhempana minun ei tarvitse sitä hyväksyä saati sitä edesauttaa.

13

[/quote]

Vierailija
29/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onko teillä mitään auktoriteettiä?

Itse en saanut kotoana juoda, eikä sitä muutenkaan hyväksytty. Mä kapinoin, mutta samalla " tottelin" vanhempiani. Ei olis tullut mieleenkän vetää sellaisia perskännejä, että olisin siitä kiinni jäänyt. Joskus maistelin vähän jotain, ja huomasin että en tykkää edes olla kännissä enkä alkoholin mausta pahemmin pidä.

Nykyään otan joskus, harvemmin mutta joskus. Lapsilleni en aio kaljaa ostaa, sen takia että saa kännätä jo alaikäisenä.

Vierailija
30/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja onko teillä mitään auktoriteettiä?

Itse en saanut kotoana juoda, eikä sitä muutenkaan hyväksytty. Mä kapinoin, mutta samalla " tottelin" vanhempiani. Ei olis tullut mieleenkän vetää sellaisia perskännejä, että olisin siitä kiinni jäänyt. Joskus maistelin vähän jotain, ja huomasin että en tykkää edes olla kännissä enkä alkoholin mausta pahemmin pidä.

Nykyään otan joskus, harvemmin mutta joskus. Lapsilleni en aio kaljaa ostaa, sen takia että saa kännätä jo alaikäisenä.

13

Vierailija
31/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmuus tuntuu todella olevan hukassa!!?

Vierailija
32/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pärjännyt jo 33 vuotta ilman alkoholia. Siis koko ikäni. Mistään en ole mielestäni jäänyt paitsi. Lapsellekin voi sanoa ettei kaikki juo.

Vierailija
33/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensuojeluun. Sitä en myöskään ymmärrä että lapsen kaverit ovat mukana tässä kuviossa. Kyseisen lapsen vanhemmat kävelee silloin muiden lasten vanhempien yli! Vai kuinka moni lapsi kertoo vanhemmilleen että menenpä tästä nyt kaverin ja sen vanhempien luokse ryypiskelemään? Varmasti muiden lasten vanhemmat ei tiedä totuutta asiasta!

Vierailija
34/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen rikkoo tässä tapauksessa lapkia ja näyttä nuorelle huonoa esimerkkiä. Jos alkoholi ostetaan sillä verukkeella, että tietääpä mitä lapsi juo. (jos siis ei juo kotona) -Niin uskokaa tai älkää niin lapsi juo eka ne ja sitten muut hankkimansa juomat.

Antakaa alle 18-vuotiaiden olla lapsia!

Vierailija
35/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman velvollisuus on olla hakematta alkoholia alaikäiselle.

Itselläni on 5 lasta joista 4 on yli 18v enkä ole koskaan hakenut heille pulloakaan. Ovat kyllä sitä juoneet mutta koskaan eivät ole kotiin humalassa tulleet eikä ole kylilläkään mitään sattunut.

Sossuun olisin soittanut jos jonkun kaverin vanhemmat olisivat antaneet heillä juoda tai hakeneet lapsillemme.

Huomaa taas näissäkin kirjoituksissa että vanhemmuus on todellakin monella hukassa ja halutaan olla lasten kavereita :((

Vierailija
36/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Toki me oltiin kiitollisia siitä että saatiin vetää sidukat naamaan rauhassa, ilman että tarvitsi poliiseja piileskellä, tai että pakkasessa olis sitä pitänyt lipitää. Mutta muistan että mun mielestä se oli omituista vanhemmilta.

Ja ei me koskaa koko iltaa sisällä vietetty, kun oli juomat juotu, lähdettiin ulos.

että muksut luottaa meihin, että se juo täällä turvassa meidän kanssa jne. Uloshan me sieltä kotoa lähdettiin ja juotiin kahta kauheemmin. Se vanhempien hyväksyntä aiheutti sen, että tein asioita vielä paljon nuorempana ja enemmän kuin mihin olin kypsä. Jotkut vanhemmat luottaa jälkikasvuunsa liikaa.

Omille lapsilleni annan sen viestin, että en hyväksy heidän alkoholinkäyttöään ja en osta alkoholia alle 18-vuotiaalle. Kotiin saa tulla, jos sattuu että on erehtynyt ottamaan, mutta seuraukset sillä kuitenkin tulee olemaan. Kyllä 13-14-vuotiaan alkoholinkäyttöön ja kulkemiseen vanhemmilla on vielä suuret mahdollisuudet puuttua! Ei pidä luovuttaa liian aikaisin. Ehtii sitä myöhemminkin. Vanhemman tarkoitus on olla aikuinen, ei kaveri, suojata ja rajoittaa lasta.

Vierailija
37/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN lapsia valistetaan...!!!

Minulla on isä (äiti aina huusi ja valitti) kertonut ne totuudet elämästä. Isä hyväksyi, että lapset koittelevat rajoja, heille EI voi kertoa totuuksia, vaan lapset pitää opettaa selviämään elämästä. Ja nii todella olemme tehneetkin;)

Isäni on aina ollut tupakkaa vastaan (minun rahojani=viikkorahoja et polta, kun itse tienaat saa ostaa tukkaa rahoillasi jos haluat)

Mutta esim. kannabista kohtaan hän on ollut suopea.

Isäni asui 70-luvlla Kööpenhaminassa, ja on usein puhnut, että esim. edukunnassa on tänä päivänä monia edustajia jotka nuoruudessaan polttelivat...

Hän on AINA tuominnut tupakan polton ja huumeet (poislukien kannabis) ja yllättäen meistä kolmesta lapsesta kukaan ei polta, alkoholia nautimme lähinnä ruuan kanssa lasin pari viiniä/saunakaljana, ja pilveä itse poltan 2-3 kertaa vuodessa.

Minulle on aina ollut suuri rikkaus se, että olen AIBA tiennyt, että voi puhua isälleni mitä tahansa. Koskaan hän ei ole tuominnut, tosin näin aikuisena olen tajunnut, että AVOIMET välit ovat vaikuttaneet siten, että jos olen ollut menossa " epämäätäisiin bileisiin" tmv. ja isäni on suhtautunut niihin nuivasti, olen VAPAAEHTOISESTI jättänhyt ne väliin.

Eli isäni ei ole koskaan kieltänyt mitään, mutta " taustalla" vaikuttanut siten, että olen itse osannut valita pippalot joihin menen ja joihin en. Jos olisin edes puoliksi yht' hyvä vanhempi kun isäni, voisin todella olla tyytyväinen itseeni!:)

Vierailija
38/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja osa juo todella paljon, kuten minä. Aloitin 14-vuotiaana ja join paljon, harrastin seksiä ja tein paljon sellaisia typeryyksiä, joita äiti tai isä ei varmasti haluaisi tietää vieläkään. Ja tätä samaa tekivät myös monet kaverini, olivat sitten hyvistä tai huonoista perheistä, sillä ei ole niin väliä. Suoraan sanoen: Harvalla teinillä pysyy järki päässä, vaikka vanhemmat olisivat opettaneet mitä. Menkääpä vaan jonnekin kaivarin kesäkonserttiin niin siellä riittää lapsia, jotka on ihan konttauskunnossa!

Enkä ole ostamassa omalle lapselleni kaljaa, tosin AP:n tapauksessa ymmärrän sen, että äidin voi olla oikeasti vaikea pitää 14-vuotiasta väkipakolla sisällä ja toisaalta on se pelko, että lapsi juo liikaa. (itsekin olen ollut vatsahuuhtelussa, eikä se menoa hidastanut...) Mutta on tekopyhyyttä kuvitella, että " ei meidän lapsemme" . Teinit ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi vanhoja vielä tajuamaan tekojensa seurauksia tai ajattelemaan elämää eteenpäin, ymmärtämään oikeasti kaikkia haittoja. Siinä iässä sitä tuntee olevansa äärimmäisen fiksu, fiksuutensa huipulla ja hirveän kypsä ja vielä kuolematonkin.

..Mutta pahimmistakin teineistä voi kasvaa kunnollisia aikuisia. Omien lapsien kohdalla ei taida auttaa kuin toivoa parasta (siis sen jälkeen, kun on yrittänyt valistaa lasta tarpeeksi, joka toivon mukaan ei mene kuuroille korville)

Vierailija
39/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholia juovaa naista pidettiin huonona. Mä en ymmärrä milloin tästä melkein vielä lasten juomisesta on tullut " hyväksyttävää" . Ja soittaisin minäkin sossuun jos joku vanhempi tarjoaa alaikäisilleni alkoholia.

Vierailija
40/49 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholia alaikaiselle, vaikka se on laissa kielletty, niin siina antaa sellaisen viestin lapselle, etta lakia ei tarvitse noudattaa? Nykyajan laeissa on takana ihan jarkisyyt. Laki on laki, niita kaikkia pitaa noudattaa. Tama ei tietenkaan valttamatta esta nuoria juomasta alkoholia, mutta silloin se on heidan oma valintansa, josta itse kantavat sitten vastuun ja jalkiseuraukset. Aikuisen ei pida edesauttaa sita. Toisekseen 14 vuotiaalla pitaisi olla viela muut asiat mielessa kuin kannin vetaminen. Ehka vanhemmat voisi kehitella jotain muuta mukavaa aktiviteettia? Kayttakaa mielikuvitustanne! Mulle tuon ikainen on viela taysi lapsi. Ja siis en tarkoita nyt sita, etta pistetaan lapsi arestiin tai ollaan anti-alcohol, mutta viemalla huomion pois tasta asiasta ja keskittymalla muuhun, mutta samalla jos puheeksi tulee ohjaamalla lasta oikeisiin valintoihin.

Itse sain juoda jo 14 v, neitsyys meni 16 v ja parikymppisena asuin jo ulkomailla ja olin naimisissa. Koskaan aitini ei yrittanyt kieltaa. Vaikka elamani onkin ihan onnellinen nyt ja onnistunut, itse en aio antaa samoja vapauksia omille lapsilleni. Kaipasin rajoja itsekin. Suomessa lapsia aletaan pitaa " aikuisina" aivan liian nuorena.