Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni olisi/ei olisi jaksanut juhlia häitään 2kuukautta synnytyksestä?

29.12.2007 |

Meillä varattuna kirkko elokuulle, ja vaavin la toukokuun lopussa. Mietin tässä, että kuinka todennäköistä se lopulta on, että olen ollenkaan minkäänlaisessa morsian-kunnossa 2 kuukautta synnytyksestä -- siis OLETTAEN että synnytys tapahtuu normaalisti alakautta eikä sektiolla, ja että vauva on terve....

Hääpuvun valinta tuottaa hankaluuksia; kokoaan ei tiedä kuin viime metreillä, ja entäs imetys sitten? Sekin tuo omat kommervenkkinsä puvun valintaan. En voi suunnitella pukuani siis juuri lainkaan etukäteen.

Lähipiiri auttaa leipomalla ja koristelemalla ja muuten, joten suurista käytännön järjestelyistä ei tarvitse kantaa huolta, mutta kertokaa, olisitteko itse jaksaneet häähumua, olisitteko olleet lainkaan morsiuspukukunnossa, olisitteko lainkaan jaksaneet ajatella muutakuin pientä nyyttiä?

Tämä asia mietityttää nyt kovasti, kun kirkon varaus pitäisi vahvistaa. Siirämmekö häitä, vai katsommeko rohkeasti mitä tuleman pitää..

Kaikki mielipiteet otetaan vastaan ilolla :)

Ps. Häistä ei ole tarkoitus tulla suuria ja massiivisia ja näyttäviä, vaan mukavat ja rennot maalaishäät!

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus: ns. normaalisynnytys, mutta en pystynyt kahteen viikkoon istumaan sen jälkeen. Imetys sujui ihan hyvin ja johan sitä usein juhlitaan ainakin niitä ristiäisiä jo kahden kk kuluttua synnytyksestä.

Toivottavasti vaavinne syntyy ajallaan? Voihan pahimmillaan mennä 3 viikkoakin pitkäksi...

Kannattaa varmaan opettaa lasta tutille ja pullollekin, jotta voi antaa illalla ainakin sitten pullosta. Meillä nimittäin ne iltaimetykset kestivät aina tunteja, kun tankataan yötä vasten (ei onnistu häissä...) Eli siis se pikainen imetys voi olla utopiaa.

Ette ole ajatelleet pitää talvihäitä? Nyt olisi vielä oiva tilaisuus mennä naimisiin ennen toukokuuta eikä olisi vauvaongelmaa (eikä isyydentunnustusongelmaa...)

Vierailija
2/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en kyllä tosiaankaan olisi jaksanut.. meillä vauva oli kyllä helppo tapaus alusta asti, nukkui parikuukautisenakin jo yöt hyvin (toki heräsi syömään pariin otteeseen), mutta silti pieni perusväsymys koko ajan päällä niin pienen vauvan äitinä. Mikäli imetät, sitä täytyy tehdä parin tunnin välein ja imetyssessio voi kestää helposti puoli tuntia kerrallaan. Ja olin niin lösähtäneessä kunnossakin ettei olisi mitään intoa ollut ängetä hääpukua päälle=) Tosin niitähän saa vaikka empire-tyylisiä, jolloin mahalöysät eivät näy. Ota kuitenkin huomioon myös se, että häät aina vaativat jonkunlaista järkkäilyä (ja aiheuttavat stressiä) vaikka itse ei paljon tarvisi tehdäkään, ja ihan pienen vastasyntyneen äitinä harvoin riittää kiinnostusta mihinkään muuhun kuin siihen ihmeelliseen pieneen nyyttiin. Itse tuntisin niin, ettei häistä pääse nauttimaan täysillä kun huomio on vauvassa, vaikka häissä olisi hoitaja koko ajan matkassa niin silti sitä pienestä huolehtii väkisinkin.

Suosittelen, että siirrätte häitä vuodella eteenpäin niin että lapsi on jo isompi ja pystytte enemmän nauttimaan elämänne toiseksi tärkeimmästä päivästä! =) Mutta jos häät meinaatte järjestää tänä kesänä niin kannattaa siinä tapauksessa ihan kaikki järjestelyt tehdä jo ennen vauvan syntymää. Onnea tulevalle äidille ja morsiamelle!

-Minni ja tyttö 8 kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kannattaisi ehkä harkita talvihäitä! Ja tuli myös mieleen tuosta imetyksestä se, että olin kaverin häissä kesällä ja vaikka vauvamme oli vain muutaman tunnin hoidossa, jouduin sinäkin aikana pumppaamaan kun rinnat olivat aivan täynnä. Kannattaa siis myös pitää mielessä se, että hääpuvun kanssa joudut pumppaamaan moneen otteeseen vessassa, ei ehkä mitenkään nautinnollista=)

Vierailija
4/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja onnea tulevalle morsiammelle! Elät monella lailla tosi ainutlaatuista aikaa - nauti kaikesta. =)

Itselläni kokemus kaasona olosta viime kesältä, jolloin tyttäremme oli 6 viikon ikäinen. Jännäsin aikalailla miten pystyn kaikesta huolehtimaan, mutta hienosti meni koko päivä ja vauvamme jaksoi olla klo 22 asti menossa mukana. Silloin olin itsekin valmis jo siirtymään yöunille.

Elikäs, mene rohkeasti morsiuspukuliikkeisiin kyselemään neuvoa! Osaavat miettiä sinulle sopivaa pukua, joka on tosi tärkeää jotta imettäminen onnistuu ja sinulla on hyvä olla. Itselläni oli aikaslailla löllyräinen masu vielä kaasoillessani, mutta mekkoni oli tosi " armelias" ja valokuvissa näytän ihan simpsakalta, hih! =) Kävin etukäteen tutustumassa juhlapaikkaan ja tutkin missä olisi paras paikka imettää. Juhlan kulkuun kannattaa jättää väljyyttä, jotta vauvan hoito onnistuu ilman stressiä/kiirettä. Meillä kävi itse asiassa niin, että tyttönen nukahti kirkon jälkeen ja heräsi vasta kun oltiin mieheni kanssa syöty ruoka ja juotu hääkahvit! Etukäteen kannattaa myös miettiä olisiko lapsen isovanhemmista tai mahdollisista kummeista joku, joka pitäisi häntä sylissä esim. mahdollisten ohjelmanumeroiden aikaan.

Koska te olette morsiuspari niin teillä on " valta" päättää päivän kulusta. Voitte siis valita ja toivoa sellaiset juhlat, missä sinä jaksat olla mukana.

Ihania häitä! Sinusta tulee varmasti mitä kaunein morsian kun hehkut myös äitiyden johdosta!

t. iida-linnea

Vierailija
5/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuitte asiaa, juuri sitä mitä olen miettinytkin ja ainakin yrittänyt miehellekin puhua --- mutta hän on " kyllä kaikki järjestyy" -mies ja ei osaa ajatella vielä niin pitkälle kun pieni tulokas on sekoittanut päänsä...

Talvihäät ovat valitettavasti poissuljettu vaihtoehto, joten puntarissa on nyt todella häiden siirto vuodella. Loppukesäiset häät ovat meidän molempien suuri toive.

Päätös pitäisi tehdä, suitsait... Täytynee pitää kunnon palaveri miehen kanssa -- ja ehkä vähän häitä touhottavien tulevien mummujenkin kanssa jotka ovat kyllä rohkaisseet pitämään hääpäivän sovittuna...

Ap

Vierailija
6/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit kauniisti - ja annoit vähän toivoakin :) Kiitos!

Vierailija
7/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sen takia, että olin kamalan näköinen 2 kuukautta synnytyksen jälkeen. Vatsa roikkui ja kilot olivat vielä tallella. Sen jälkeen pääsin kyllä nopeasti mittoihini. Vauva voi olla tuossa vaiheessa jatkuvasti rinnalla ja itselläni jo kahden tunnin poissaolo vauvasta aiheutti valtavan maitotulvan.

Vierailija
8/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi jaksanut järjestää ja juhlia häissäni 2kk jälkeen. Jos olisimme tuolloin häät pitäneet, emme olisi varmaankaan kutsuneet kaikkia niitä ihania ystäviä, jotka tekivät juhlastamme loistavan (ja meillä oli vieraita vain 50). Vuosin tuossa vaiheessa maitoa välillä liivin suojista huolimatta paidan märäksi asti, joten olisi todellakin vaikuttanut juhlafiilikseen. (Toki kaikilla ei näin ylitsevuotavasti maitoa tule). Meidän tyttömme ei suostunut myöskään pullosta syömään, joten aikamoista imetysrumbaa juhlat olisi olleet. Ja puvun osto olisi pitänyt tehdä vasta ihan paria viikkoa ennen häitä koska ekat pari kuukautta multa katosi raskauskilot aikamoista vauhtia.

Me vietimme häitämme, kun tyttömme oli 1,5 vuotias ja kaikki meni aivan mainiosti. Saimme nauttia toisistamme ja ystäviemme seurasta. Ja olimme kaksin yötä hotellissa, kun tyttömme oli isovanhempien hoidossa. Pienet vauvat ovat erilaisia ja vanhemmatkin, ja se mitä häiltä odottaa, mutta minä nauttisin pienestä vauvasta kaikin siemauksin ja jättäisin häät odottamaan sinne seuraavalle vuodelle, jolloin lapsi on jo isompi ja pärjää muiden hoidossa varmaankin paremmin. Silloin vanhemmat saavat nauttia yhteisestä päivästään kunnolla (ja tankata hieman energiaa toisistaan taas arkeen).

Vierailija
9/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sulla on hyvät tukijoukot ja häiden on tarkoitus olla rennot, etkä itse stressaa liikaa... niin kyllä, eiköhän kaikki mene hyvin! pienen vauvan kanssa apua saa aina läheisiltä. käy tosiaan ajoissa juttelemassa puvusta ja kaikesta muustakin ja sitten vain juhlissa nautit tunnelmasta! muista palkata hyvä valokuvaaja, jotta saat ainutlaatuiset hetket itsellesi talteen! ONNEA!

(toisilla sujuu imettäminen heti pian, toisilla se vaatii aikaa, toisilla ei suju ollenkaan. 2 kuukaudessa kuitenkin jo kerkiät kokemaan, miten itselläsi sujuu ja pystyt sen mukaan toimimaan. itse olen imettänyt osittain vain tuon 2 kk, muuten pullolla korvikkeita. jos sun täytyy sitten häissä pumpata maitoa pois, se vie noin 15 min parin tunnin välein. ehkä, on niin yksilöllistä toi juttu...)

2 lapsen äiti (meillä häät kun eka lapsi 1 v.)

Vierailija
10/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hyvin pienet häät. Kirkossa vihkiminen ja sitten seurakuntatalolla ruoka ja kahvit. Ei sen kummempia ohjelmanumeroita. Kuitenkin se päivä vaati minulta ihan koko päivän aamusta iltaan. Itse en tehnyt mitään koristeluita tms juttuja ja ruokakin oli pitopalvelusta. Eli hyvin pienet ja simppelit.

Siltikään en olisi millään jaksanut viettää noita häitä 2kk synnytyksen jälkeen. Vietimme häämme silloin kun oli rv34. Kivasti meni vaikka rankkaa olikin.

Meilläkin oli haaveena mennä naimisiin kesällä. Suuremman painon haaveille antoi kuitenkin se että halusimme olla avioliitossa silloin kun vauva syntyy. Pidimme häät helmikuussa ja oli oikein mukavaa! Sanoisinpa että mukavampaa mitä kesällä!

Monta asiaa on mietittävänä jos päätätte nyt mennä naimisiin silloin kun vauva on 2kk. Tottakai ne häät tulee pidettyä jos ne aikoo pitää. Se on eriasia että millä menestyksellä. Ei varmaan olis kivaa olla morsian ja koko häiden ajan jossain takahuoneessa imettämässä/hyssyttämässä vauvaa?

Jouhi ja tyttö 9kk + rv 11

Vierailija
11/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olet saanut paljon mielipiteitä puolesta ja vastaan. Itse olin vielä 5vk synnytyksestä ristiäisten aikaan aika pöllämystynyt ja pylly hellänä mutta onneksi sukulaiset ja pitopalvelu hoiti kaikki käytännön järjestelyt puolestani ;) Muistelisin että 2kk paikkeilla aloin jo kyllä olla melko hyvässä kunnossa.

Uskon että lämminhenkiset ja yksinkertaiset häät ystävien ja pitopalvelun avustuksella onnistuu varmasti. Eikä kannata miettiä ulkonäköasioita koska sitä ei voi tietää, oletko aivan rempallaan vai kuin et olisi synnyttänytkään. Housukorsetti ja hyvä meikki tekee ihmeitä ;) Ja jos pukusi on imetysystävällinen niin hanki saman tien kantoliinaystävällinen puku ja valkoinen trikookantoliina. Jos vauva on kitiseväinen, rauhoittuu hän liinassa ja siinä voi huomaamattomasti myös imettää. Itsellä olisi ristiäiset (ja monet muutkin tilanteet!) mennyt täysin ohi ilman kantoliinaa kun olisin joutunut vauvaa hyssyttelemään jossain takahuoneessa.

Joku suositteli hyvää valokuvaamoa. Se kuulosti hyvältä ehdotukselta koska itse en muista noista alkuajoista juuri mitään, saati sitten häistäni jotka sentään vietin jo vuosia ennen tätä esikoistani. ;)

Mukavaa loppuodotusta ja häiden suunnittelua!

Vierailija
12/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaa on niiiiiin vaikea ennustaa :) . Ekan lapsen jälkeen en kyennyt ensimmäisen parin kuukauden aikana edes ulos talosta kuin pakolliset menot eli neuvolaan. Synnytys oli " normaali" alatiesynnytys, mutta tuli repeämiä ja kaikenlaista hässäkkää, mm. ulosteenpidätysvaikeuksia, autoa en voinut ajaa, koska en kipulääkkeistä huolimatta pystynyt istumaan jne. Ei puhettakaan, että olisin kyennyt mitään hääjärjestelyjä puuhaamaan tai viettämään iltaa vieraiden kanssa. Tokan synnytyksen jälkeen taas oma vointi oli loistava, vauva hoitui rutiinilla ja hääjärjestelytkin ja juhliminen olisivat varmasti menneet siinä sivussa.

Puku voi olla hankala rasti, mutta nythän tunikamallisia yläosia on paljon, ja ne kätkevät ylimääräiset löysät aika armollisesti. Kaksiosainen puku voisi muutenkin olla hyvä vaihtoehto, sillä kuten muut jo sanoivatkin, joudut joko imettämään tai pumppaamaan illan aikana. Ja materiaali (matsku, väri, kuosi) mielellään sellaista, etteivät mahdolliset maitotahrat erotu hirveän selvästi :) . Liikkeistä saat varmasti asiantuntevaa apua!

Juhlavalmisteluja kannattaa todella delegoida ystäville ja lähisuvulle niin paljon kuin mahdollista. Lastenhoitajan hankkimista häiden ajaksi hääpaikalle voi miettiä. Tilanteen mukaan hoitaja katsoisi lasta (kantoliina voi olla pop), mutta sopivassa välissä voisit itsekin imettää.

Vierailija
13/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta on, että mitenkään en voi tietää missä kunnossa olen kesällä, kaikinpuolin. Olikin mukava lukea teidän kokemuksianne, olisitteko itse jaksaneet - aika moni ehdotti siirtämään häitä, mutta oli mukava huomata,että on olemassa myös se pieni mahdollisuus, että rumban jaksaisin,mikäli siihen rupeamme! :)

Imettäminen ja kaikki siihen liittyvä (runsas maidontuotanto, pumppaus jne) vaivaakin minua ehkä tällä hetkellä eniten - ulkonäköseikoista en niinkään ole huolissani, kaikki kuitenkin tietävät tilanteen. Vauvanhoitajiakin juhlissa olisi,(isovanhemmat, käly esim) kuten muutama teistä ehdottikin. Kantoliinan hankkiminenkin kuulosti myös hyvältä idealta!

Tästä tuli ehkä uuden vuoden ensimmäinen suuri stressin aihe... ja tämän vuoden viimeinen ;) Täytyy pitää palaveri aiheesta, mukaan isovanhemmat!

Kiitos KAIKILLE! :)

sakariini

Vierailija
14/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAIN OMA MIELIPITEENI=)

Suosittelen että siirrät häitä! tai sitten juhlitte ristiäiset ja häät samaan aikaan.

---

Myöhemmin voisi kaduttaa ettet juhlinut häitäsi kunnolla, siihen et todellakaan pysty 2kk ikäisen kanssa vaikka ehkä jaksaisikin.

Meillä poika 3v ja tyttö nyt 6 viikkoa

Esikoisen jälkeen alapää oli helännä niin että istuminen oli kivuliasta ainakin sen 2kk, enkä usko että on kiva mennä naimisiin alapää helännä ja maha rullalla. Maitoa tuli niin että tunnin välein oli paita likomärkä! yöt nukkui 1,5h pätkissä. Sitä on mennyt eteenpäin ihan sumussa silloin.

NYT TÄMÄ tyttö on nukkunut syntymästä lähtien 8h pätkän yöllä,ja sitten vain syö ja jatkaa unia! ERITTÄIN HELPPO TAPAUS ja en voisi kuvitellakkaan jaksavani viettää häitä.

-----En raaskisi pitkää päivää riepottaa vauvaa vieraiden ihmisten lähellä ym. jokainen kuitenkin haluaa ottaa syliin ja pällistellä jne. VAUVA RASITTUU! -----

Itse haaveilen talvihäistä sitten kun pikkutyttömme n. 2vuotias että pääsee morsiusneidoksi isoveljen vierelle=) Häitä juhlitaan ja sitä varten aijon saada kroppani taas nätiksi ja kuntoon.lapset on jo hyvän ikäisiä hoitoon jotta voimme viettää rauhassa myös hääyömme=)

Siirrä juhla vaikka tammikuulle, pikku nyytissä ja ristiäisissä on ihan tarpeeksi puuhaa!

Kuinka sitten päätätkin toivotan teille ihania häitä ja onnittelut tulevalle morsiammelle!

pähkinäneito 22v

Vierailija
15/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sakariini:

Imettäminen ja kaikki siihen liittyvä (runsas maidontuotanto, pumppaus jne) vaivaakin minua ehkä tällä hetkellä eniten - ulkonäköseikoista en niinkään ole huolissani, kaikki kuitenkin tietävät tilanteen. Vauvanhoitajiakin juhlissa olisi,(isovanhemmat, käly esim)

Imettämistä, pumppamista ja muuta ehdit " harjoitella" sen pari kuukautta ennen häitä :) . Hääpuvusta riippuen imettäminen voi sujua aivan kivasti myös vieraiden joukossa, ettei siis tarvitsisi lähteä sinne yksinäiseen takahuoneeseen niin kuin joku maalaili ;) . Peilin edessä voi harjoitella, niin huomaat, ettei sieltä helman alta juuri mitään edes näy. Sopivan värinen masutuubi vyötäisille niin peittyy ylimääräiset löysät, vaikka puvun yläosan helmaa nostaisikin.

Sen sijaan ehdottaisin, että lastenhoitajaksi otettaisiin joku muu kuin ihan lähisukulainen. Hekin nimittäin varmasti haluavat nauttia häistänne :) - vaikka varmasti mielellään vauvaa hoitaisivatkin. Ehkä jopa ihan " oikea" , palkattu lastenhoitaja, josta ei tuntuisi pahalta tai henkilökohtaiselta menetykseltä, vaikka joutuisikin välillä viettämään vauvan kanssa aikaa siellä takahuoneessa. Vauvojen itkuisuuskin kun on niin yksilöllistä.

Vierailija
16/36 |
29.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani en olisi ekan enkä toisenkaan synnytyksen jälkeen jaksanut jo 2 kuukauden päästä häitä juhlimaan.

Mulle molemmissa raskauksissa tuli vähän alle 20 kg painoa, 2 kk synnytyksestä jäljellä vielä 5-7 kg. Normaalisti oon aika hoikka, joten nuo muutamat ylimääräiset kilot on kyllä tehny oloni hyvin epämukavaksi enkä ole ollut oikein sinut itseni kanssa kantaessani noinkin vähäisiä kiloja. Eli ei olisi tullut mitään jo pelkästään kilojen suhteen.

Lisäksi vauvat on ollu täysimetyksellä vielä 2 kk synnytyksestä. Ekasta maidon tuotanto oli erittäin runsasta ensimmäiset 4 kk, liivinsuojat oli välillä yhtä tyhjän kanssa, joten morsiuspukuvalinta olisi ollu hyvin vaikeaa. Lisäksi imetys oli melko takkuamista ekat 3 kk, paras imetysasento oli makuultaan vain silloin tällöin pakon edessä imetin istualtaan, joten ei olisi häät tuntuneet hyvältä ajatukselta senkään puoleen, koska tuskin sitä ihan olisi pystynyt makuulteen heittämään imetyshetkien ajaksi.

Ja nyt tämä jälkimmäinen vauva on ollut iltaisin hyvinkin itkuinen ja on erittäin tarkka säännöllisen päivärytmin ja rutiinien puolesta, joten melkoisen huutokonsertin säestämänä olisin saanut häitäni tanssia, jos kuopuksen ollessa 2kk oltais avioon astuttu.

Lisäksi ei juhlimisestani olisi tullut yhtään mitään, olisi vauvanhoitovastuu ollut sitten itselläni tai vaikkapa vauvan isovanhemmilla. Joka tapauksessa vauva olisi vienyt niin suuren huomion kaikesta, ettei juhlaan keskittymisestä olisi tullut mitään. Sitä on kuitenkin vastasyntyneen kanssa ensisijaisesti äiti eikä siitä roolista kyllä osaa mitenkään irrottautua edes hääpäivänään,joten helpompaa se häiden juhliminen on isomman lapsen kanssa.

Ja vielä viimeiseksi se ehkä merkittävin syy, miksi itse en järjestäisi häitä 2 kk synnytyksestä on se, että olen kamala stressaaja. Ristiäisetkin on molempien lasten kohdalla olleet ihan hirveitä stressin aiheuttajia vaikka kyseessä on ollu alle 20 hengen juhlat, joissa en edes itse ole ollut päätähtenä.

Raskauden loppuaika ja vauva-arkeen opettelu sekä uuden ihmisen perheenjäseneksi ottaminen on melkoisia mullistuksia elämässä ja aiheuttavat itsessään jo hyvinkin paljon stressiä, joten en missään tapauksessa olisi kummankaan synnytyksen jälkeen jaksanut alkaa suunnittelemaan ja pohtimaan tulevaa hääjuhlaa. Eikä minun kohdallani olisi yhtään auttanut sekään, että toiset tekevät suurimman osan järjestelyhommista. Koko ajan sitä olisi tarvinnu kuitenkin olla mukana suunnittelemassa ja organisoimassa. Itse ainakin halusin hääpäivästäni " oman näköisen" ja oli ihanaa olla tekemässä ja suunnittelemassa sitä ihan täysillä mukana itsekin.

Lannistaa en kuitenkaan tällä paasauksellani halua, jokainen on omanlaisensa, mutta sinähän taisitkin kysyäkin vain toisten kokemuksia ja mielipiteitä. :)

Teette sitten niin tai näin, toivotan sinulle oikein ihanaa hääjuhlaa koska ikinä se sitten onkaan sekä tietysti onnellista vauvan odotusaikaa!

S ja lapset 2v8kk ja 3 kk (häistä 1,5 v aikaa)

Vierailija
17/36 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..enkä neuvo sinua puolesta tai vastaan ;-)

Eli kerron viime vuodesta:

ystäväni synnytti maaliskuun alussa ja he viettivät häitä/ristiäisiä kesäkuun alussa. Juhla oli ihana, paljon lapsiakin sattui olla vieraana niin vauvoja kuin vähän isompiakin. Morsian lähti juhlista n.klo 10 maissa illalla kotiin, juhla alkoi n.klo16. Sulhanen jäi vielä juhliin. Vihkiminen tapahtui samassa paikassa kuin itse juhlakin ja kaikki sujui hienosti: niin imetykset kuin muutkin rituaalit. Väkeä oli n. satakunta ja ruuat tehtiin itse.

Vauvat nukkuivat välillä vaunuissaan käytävällä tai ulkona. Aina oli joku vilkuilemassa heitä ja ilmoittamassa jos ääniä kuului.

Mieti sitä, kun suunnittelet juhlien pitämistä, että onko sinulla läheiset välit auttajiesi kanssa? Jos on, eivät järjestelyt ole mikään ongelma, saat juhlasta sinun näköiset kyllä. Toinen asia, onko lähipiirissäsi lapsia? Jos on niin sekin auttaa sinua, usko pois! On helpompi " astua toisen kenkiin" tilanteessa, jossa tarvitaan lapsenhoitoapua jos itselläkin on lapsia ja ilmapiiristä tulee myönteinen tämänkin kautta.

Itse järjestin ristiäiset kuukauden päähän synnytyksestä, meille kotiin siis. Vieraita oli n.20 eli tottakai ihan eri tilanne kuin häät, en tietenkään siihen vertaakaan. Minä repesin myös enkä pystynyt kunnolla istumaan jne. Päivä meni tosi hyvin ja siitä jäi hyvä mieli pitkäksi aikaa.

Yritän vain sanoa, että vaikka järjestelystä onkin stressiä, ne vain kyllä sujuvat silti! Minusta oli ihanaa kun väkeä kävi ja oli juhlia joihin mennä, koska sitä niin helposti jää tuollaisen pienen nyytin kanssa neljän seinän sisälle.

Mieti mitä itse haluat häiltä, jos haluat juhlia ja olla illan prinsessa, kannattaa varmaankin harkitä häiden siirtämistä, koska tiedät sen itsekin ettei se ihan onnistu vauvan kanssa. Mikäli tulossa oleva vauva on teillä ensimmäinen, miehesi sitä ei vielä käsitä, että arki tosiaan muuttuu vauvan myötä. Siinä hän on oikeassa, että kaikki kyllä järjestyy silti. Ihan hyvni voit matkustella ja elää elämääsi kuten ennenkin, mukanasi on pieni ihminen, joka rajoittaa tiettyjä asioita, mutta niinhän hänen pitääkin.

Mieti myös sitä, että halautko todella antaa muiden järjestellä sinun hääpäivääsi? Se sinun pitää päättää jo nyt, koska päätöksen kanssa on helppo elää mutta kuvitelman " kyllä minä kaikki hoidan" ja todellisuus: " muut sen järjestivätkin" kanssa voi ihanakin päivä ja hienotkin järjestelyt mennä pilalle kun itsellä ei olekaan hyvä olo.

Toisaalta: mikset heittäytyisi tilanteeseen ja nauttisi täysin rinnoin _ihan kuvaannollisesti ;-)_ muiden järjestelyistä !

Vierailija
18/36 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi onnistunut millään meillä. Jouduin sektioon, eisiis mennyt synnytys putkeen, nyt 2kk siitä en jaksaisi ajatella mitään juhlia. Lisäksi vauva ei ole niitä helpoimpia, oletko ajatellut ap asiaa senkin kannalta? Jos sulla menee yli senkin 2vkoa niin kuinkahan jaksaisit juhlia kuukauden ikäsen kanssa?

Vierailija
19/36 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksen opettelu oli vielä osittain käynnissä, oma kroppa ei ollut todellakaan entisensä, vauva valvotti öitä jne... Perusrutiinien hoitaminen oli ihan tarpeeksi minulle, saatika, että olisin häitäni miettinyt. Mikäli vauva olisi ollut todella helppo, niin ehkä sitten... Toisaalta olenkin tällainen stressaaja-tyyppi, jolle häät eivät olisi ollut mikään pikkujuttu terveenäkään. Vain itse tiedät, millainen suhtautuminen sinulla on tällaisiin asioihin... :)

Mutta haluaisin, että tiedostat myös sen, ettet voi olettaa, että synnytys menee normaalisti, vauvalla ei ole koliikkia jne... Vaikka ne ovat asioita, joita kenenkään ei pitäisi etukäteen murehtia, niin silti ne voivat sattua kohdallesi ja mitä sitten teet hääsuunnitelmien kanssa..? Mikäli häät päätät järjestää, olisi hyvä olla olemassa myös suunnitelma B, jos kaikki ei menekään ihan normaalisti. Ja toisaalta, jos häät päätätte pitää, saattaa noista tulla turhaa murhetta ja päänvaivaa etukäteen... Jos taas ette pidä häitä, saat ottaa kaiken avoimemmin vastaan ja mennä tilanteen mukaan.

Ehkä olisi kuitenkin paras olla kuuntelematta tällaisen kontrollifriikin ajatuksia ja antaa vain mennä..! ;) Mukavaa hääjuhlaa joka tapauksessa!

Vierailija
20/36 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi jaksanut edes juhlia, vaikka joku muu olisi huolehtinutkin järjestelyistä. Meillä vauva nukkui ensimmäiset kuukaudet ympäri vuorokauden maksimissaan 1 - 1,5 tunnin pätkiä ja olin aivan poikki. Pulloa ei huolinut yrityksistä huolimatta, eli kukaan muu ei edes kelvannut syöttämään. Ja omat rintani olivat tottuneet jatkuvaan syöttämiseen (vauva siis söi tiheästi mutta vähän kerrallaan), että suihkusivat jo parin kolmen tunnin imettämättömyydestä, eli vaikka olisin jaksanutkin juhlia, se ei ehkä olisi ollut kovin hauskaa puvunrinta märkänä. Mitkään maidonkerääjät tai suojukset eivät ensimmäisinä kuukausina riittäneet, pumppaamaan tai imettämään piti päästä.

En halua neuvoa sinua pitämään tai olemaan pitämättä häitä, koska ihmiset ovat yksilöitä (myös vauvat), vain tuoda esiin muutamia asioita jotka kannattaa pitää mielessä, jos päätätte pitää häät. Oma (mahdollinen) väsymys on yksi, imetys toinen, tietenkin kannattaa huomioida myös oma kunto, joka voi olla heikko, syntyipä lapsi millä tavalla tahansa. Ja, mikä tärkeintä, vauva täytyy huomioida. Hänhän on vain parikuinen (jos syntyy ajallaan, voi siispahimmassa tapauksessa olla vain vähän toista kuukautta hääpäivänänne!!) eikä vielä siinä iässä tajua maailman menosta juuri mitään, paitsi sen, että hän haluaa olla turvassa äidin (tai isän kanssa).

Vauvan tarpeista ja perusturvallisuudesta kannattaa lähteä liikkeelle ja rakentaa juhla sen ympärille. Tärkeysjärjestyksessä siis vauva, äiti, isä, kaaso & bestman sekä vieraat. Ja kuten Rosa_majalis erittäin hyvin sanoi, jos päätätte hääpäivän pian oletetun synnytysajan jälkeen, kannattaa ehdottomasti olla Suunnitelma B myös, koska ette etukäteen voi tietää, koska vauva syntyy, millainen vauva tulee ja missä kunnossa itse olet. Hyviä juhlia!