Syysvauvat vko46
Isänpäivä sitten oli ja meni. Vierailureissu mieheni isovanhempien ja hänen pappansa luona taisi olla Alexille aika uuvuttava, koska hän ei saanut nukuttua koko päivänä. Päivä sujui kyllä muuten ihan mukavasti. Seuraavana yönä Alex nukkui tosi huonosti. Onneksi yöt ovat nyt sujuneet vähän paremmin, joskin poika heräilee yleensä jo neljän maissa aamulla. Eilen taisin olla aika väsynyt, kun sain nukuttua päiväunetkin, mikä on minulle harvinaista.
Poika tuli ilmoitettua vauvauintiinkin, mutta muutaman viikon joudumme vielä odottamaan, koska hän ei ole vielä ihan kolmea kuukautta. Uimapukukin pitäisi jossain vaiheessa hänelle käydä ostamassa. Onko jollakin kokemusta vauvauinnista? Millaista se on? Millaisissa harrastuksissa käytte vauvojenne kanssa tai onko suunnitelmissa aloittaa jotain? Millaisia kokemuksenne muskarista ovat tai seurakunnan perhekerhosta?
Maanantaina tapahtui taas uusi edistysaskel, kun poika kääntyi ensimmäistä kertaa kyljeltä vatsalleen. Mukavaa seurata tuota kehittymistä.:)
Millaisia kokemuksenne vauvan kanssa kyläilystä ovat?
Kommentit (21)
Tulin vaan kertomaan, kun itse siitä hätäilin tuossa vähän aikaa sitten. Sain tietää että vauva voi olla kakkaamatta vaikka viikon ja se ei ole vaarallista.
Norah81 ja tytöt 2kk1vk
Hei,
Kylläpä meillä on erilaisia vauvoja! On mukavaa lukea millaista muilla on, kun sitä on jo jotenkin niin kaavoihin kangistunut ja välillä tuntuu ihan tylsätäkin. Liittyy varmasti tähän vuodenaikaan kun ei oikein uskalla toivoa piristävää luntakaan. Onneksi Jaakon hymy, nauru tai uusi juttu pelastaa tylsimmänkin päivän! Uusimpana juttuna meillä on nyrkin vieminen suuhun ihan tarkoituksella. Pitäisikö sitä estää ja laittaa tutti tilalle? Ollaan toistaiseksi annettu nuoleskella kämmenselkää, kaikki edistys tuntuu nyt sallitulta. Seuraavaksi menee varmaan lelut suuhun... :)
Meillä tuttipulloraivarit jatkuu, mutta olen itse oppinut ottamaan rauhallisemmin. Ymmärrän hyvin että itkettää kun on nälkä ja ruoka pamahtaa vauhdilla mahaan. Sitten itketään ja painitaan hetki, ja syödään lisää. Maito roiskuu, mutta kaiken kaikkiaan määrät joita hän syö on kasvamaan päin. Kun viime viikolla ka määrä oli 120ml, se on nyt 150ml. Josta siis osa valuu poskille... Tutin vaihtaminen toimi myös, lähinnä "vaihtelu virkistää" -periaatteella eikä niinkään, että uusi tutti toimisi jotenkin miellyttävämmin. Tällä hetkellä ainun perusmalli suosituin.
Meillä vuorokausirytmi on ollut aika samanlainen lähes alusta asti. Klo 6-8 aikaan alkaa päivä ekalla syötöllä. Sitten otetaan pienet nokoset, äiti ehtii tehdä aamutoimet yms. Siinä ollaan mukavasti ehditty katsoa edellisen illan sarjatkin ennen kuin on aamun toinen syöttö, useimmiten siinä 9-10 aikaan. Ulos lähdetään 10 jälkeen, Jaakko nukahtaa vaunuun ja nukkuu n. 12-13 asti. Siinä main taas syödään ja seuraavan kerran 15-16 aikaan. 13-16 välillä on usein käyty kaupungilla tms. 16 syötön jälkeen ollaan enimmäkseen hereillä ja viimeistään kun isi tulee töistä, alkaa iltaährä ja itkuisuus, isin kiusaksi. :) Tämä hoituu uudella vaunulenkillä, jumppapallohyppyytyksellä (isä/minä istun pallolla Jaakko sylissä, käy muuten vatsalihaksiin!) tai sitten Jaakko "roikkuu" mukana repussa tms. Yleensä ei enää 18 jälkeen olla nukuttu, maistuu sitten yöuni paremmin. Sitten iltatoimet ja illan viimeinen syöttö 20-21 aikaan minkä jälkeen yöunille kapaloon. Klo 03-06 välillä yleensä yksi syöttö ja sitten onkin uusi vuorokausi ja uudet kujeet.
En todellakaan valita, mutta nyt vauvan hoito sujuu jo niin rutiinilla, että sitä tuntuisi jo kaipaavan uusia haasteita. Miten te esikoisten äidit kulutatte aikaa äitiyslomalla? Siis jos vauva ei keksi haasteita jatkuvasti..? Millaisiin projekteihin tässä kannattaa ryhtyä, kun toisaalta keskeytyksiähän tulee aina yhtäkkiä yllättäin. Jonkin verran olen alkanut jo kuntoillakin ihan kotioloissa, haluaisin myös salille ja ratsastamaan, mutta kun poika on niin itkuinen ilta-aikaan ettei viitsi aina lähteä pois just kun mies tulee väsyneenä kotiin... Miten tätä kaamosta voi piristää?
Kaikille mukavia vointeja,
T. Arkamamma ja Jaakko 10 viikkoa
Ps. meillä oli viime viikolla kaksikin vuorokautta ilman kakkaa. Sisko kertoi, että jos olo muuttuu tukalaksi, pyllyä voi vähän "avata" pumpulipuikolla (vaseliinia tai muuta rasvaa!) jotta sulkijalihas rentoutuu. Vauva ei välttämättä muista, että vaikka ponnistaa kakkaa, peräaukon pitää rentoutua. Vaativaa pikkuiselle, tiedättehän.:) Jaakko sitten kuitenkin kakkasi ilman apua (ja sitähän tuli!), eli en ole käytännössä tätä vielä kokeillut.
Tervehdys kaikille!
Aikaa ei ole hirveesti näillä sivuilla roikkumiseen, joten suht. harvakseen tulee kirjoiteltua...Hieman on ajat muuttuneet siitä, kun loppuraskaudessa odoteltiin malttamattomina niitä supistuksia ja oltiin tiuhaan netissä...:)
Tänään käytiin yhden kaverin luona kylässä ja aika paljon taas neitiä itketti. Se haluaisi olla vaan kotona. Paras paikka on imeä rintaa mun vieressä sohvalla-niin se vaan on. Tuntuu, että kaikki normaalista poikkeava, kuten kyläilyt tai vieraat meillä saa sen levottomaksi. Minusta meidän pojat ei oo ollu näin herkkiä.
Meilläkin on vietetty ristiäisiä (meidän hääpäivänä 8.11.). Neidistä tuli Linnea. On suorastaan vaikea kutsua häntä sillä nimellä, kun kuukausia on puhuttu vaan vauvasta. Mutta eiköhän tuo ala pian luonnistua.
Me lähdetään muskareihin ja muihin todennäköisesti vasta joulun jälkeen. Vielä en oo kaivannu niitä menoja. Ja, kun Linneakin on ollu sen verran itkuinen ja rytmi vielä sekava, niin tuntuu helpommalta olla kotona ja ulkoilla vauvan tahtiin. Aika ei ole tullut pitkäksi, kun on nuo koululaiset kotona iltapäivisin. Mutta varmasti pian alkaa menot itseäkin kiinnostaa. Olen sosiaalisena ihmisenä aina tykänny käydä vauvamuskareissa ja muissa. Vauvauintiin me ei varmaan tämän vauvan kanssa mennä. Täällä vauvauinti on lauantaisin. Meillä on lauantait pyhitetty poikien jääkiekkoharrastuksille, joten tulisi liikaa kiireitä.
Nyt ruoanlaittoon. Pian tulee kolme näkäistä miestä (aviomies ja pojat) jäähallilta!
-Wilhelmiina ja Linnea-
meillä on alkanut nämä pulloraivarit, kun jesse on väsynyt.Maito roiskuu ja ukko huutaa ja syö ja huutaa.Olen ottanut pullon pois ja laittanut tutin koska nämä tulevat vasta Aamupäivät herra nukkuu parhaiten vaunuissa raittiissa ilmassa.
Rauhallinen vauvamme on ruvennut näyttämään että luennetta löytyy ja itku on muuttunut ihan uudelle ääniasteikolle.Itku tulee nykyään jo kun haluaa seurustella, syliin tai
märästä vaipasta.Näitä itkuja ei juuri näin kovalla äänellä aiemmin ollut.
Me ollaan käyty sukulaisilla kerran viikkoon vähintään ja yleensä visiitit sujuu hyvin.Mutta yöt ovat sen jälkeen vähän vaikeammat, mutta aikeasta sinänsä on turha puhua, koska niinä öinäkään Jesse ei herää kuin 2 kertaa syömään.
Meillä kylvetään joka ilta ja nyt ihan selkeästi Jesse tietää jollain tavalla mitä on tulossa koska innoissaan potkii ja häärää hoitopöydällä kun kylpyvesi valuu.Nauttii kovin kylvystä ja se on hyvä unilääke ja rauhoitus iltaan.Loppuillan saa kölliä sylissä ysiltä vien sänkyyn, siis meijän ja alkaa ns.yö.Nukahtaa kainaloon uniriepu korvan päällä ja tutti suussa. Uniriepu on muutenkin rauhoittava ja Jesse tykkää kun se on posken päällä.
Sai ristiäislahjaksi mobilen joka soi ja virkeenä viihtyy sen alla jos ite touhuan muuta esim. käyn suihkussa.Se on pinnasängyssä joten turvallinen paikkia, kun on toi koira.Muuten en jätä sitteriin tms. jos koira samassa tilassa, kun tykkää aina lipasta ohi mennen ja muutenkin kun on pentu mieleltään(1v.)niin ei voi mennä takuuseen mitä touhuaa.
Me mennnään muskariin tammikuusta alkaen, mut muuta mä en ole ajatellut tehä.Kaupungilla käydään aamupäivisin, mut aika usein vietän päivän kotona ja viihdyn oikein hyvin.
Jessekin on rauhallisempi kun ei normi hälinästä enempää ole.
Nyt siivoilemaan taas, kun poitsu nukkuu.
T:Anu ja Jesse ylihuomen 2kk.
Hei kaikki tutut ja uudet!
Adalmiina ja "Pikku" eli sittemmin Mikael ilmottautuvat mukaan noin parin kuukauden tauon jälkeen!
Elo on yhtä huisketta 1v 8 kk isoveljen ja tän uuden tulokkaan kanssa. Omaa aikaa ei ole juuri lainkaan, siksi en ole tännekään ehtinyt. Hiukan kurkin viime ja tän viikon pinoja, mahtavaa ajatella, että odotetut vauvat on nyt ihan omia persooniaan.
Mikael on ollut aika itkuinen vauva. Ollaan käyty allergialääkärissäkin ja nyt on mulla menossa muanton dieetti (täysimetys menossa). Toivottavasti auttaa. oon ollut ihan kummissani tän tarvitsevan ja itkuise, mieluiten sylissä tai kantoliinassa viihgtyvän pienen kanssa, esikoinen kun oli helppo vauva, joka oli tyytyväinen ja viihtyi aika pienestä yksinkin.
Herra kasvaa huimaa vauhtia, nyt kun 2 kuukauden iässä painoa on jo 6,6 kiloa, en tahdo jaksaa kantaa enää kantoliinassa. Rintareppuun en uskalla oikein touhujen ajaksi laittaa ennen kuin osaa paremmin kannatella päätään. Ja lattialla pitää vahtia isoveljen hellyydenosoitusten varalta aika tiiviisti. esikoinen kun haluaisi leikkie pikkuveljen kanssa omilla traktoreillaan ja muilla kovilla leluilla.
Tsemppiä kaikille vauva-arkeen, koetan ehtiä taas joskus pistäytymään kuulumisia vaihtamaan.
Adalmiina
mulla taas jäi ajatus aiemmin kesken joten jatkan :)
vatsantoiminnasta niin mun tietääkseni myös vatsa voi olla toimimatta viikonkin, mutta itse näen lapsesta mikä olo hänellä on ja olen auttanut tarvittaessa pumpulipuikolla ja rasvalla, mutta enää ei ole ollut tarpeen.Juotan aika paljon vettä, joka ruokailun jälkeen ja se on pehmittänyt vatsan toimimaan sen kummempia kitinöitä kerran päivässä.poika paukuttelee paljon ja röyhtäisee ruoan jälkeen mutta jos röyhyä ei tahdo tulla usein hetken päästä pulauttaa sen ilman ulos.
Pulauttelun takia ikävä kyllä tuntuu et pyykkivuori kasvaa samoin kun noitten pulloraivareitten kanssa.Sideharsoliinoja menee aika hurjasti vaatesuojina joten en ole edes ajatellut kestovaippailua vaikka raskausaikana ajattelinkin. :)
Onko teijän vauvat hitaita heräilemään.?Jessellä voi kestää puolituntiakin et heräilee kunnolla, ähisee ja puhisee ja pyörii mut jatkaa vaan uniaan, kunnes sit kunnolla herää syömään.Useampanakin yönä olen hypännyt maidon lämmitykseen ja sit ukko se vaan nukkuu tunnin kaksi lisää ennen kun maidon juo.Se on ehkä ainut haittapuoli perhepedissä et herää joka pöhinään, mutta eikei se niin vaarallista kun nukahdan aika pian takas.
Isäntä lupasi taas hoitaa la/su yön niin mä saan nukkua koko yön kunnolla.Tällä kertaa menen toiseen huoneeseen niin en kuule niitten touhuja :)
No tulipas taas tekstiä!
Iloista viikonjatkoa!
T:Anu ja Jesse
Eilen jo kovasti kirjoittelin tänne mut en tiiä taas mihin lie katos koko teksti... Uudemman kerran tänään...
Meillä oli eilen neuvola, 2kk kun tuli maanantaina täyteen... Pituus nyt 62cm ja paino 6665g, eli meilläkin on maito maistunu! :)
Ensimmäinen flunssa on myös päällä, toissapäivänä alkoi kamala nuha, tänään on jo parempi... Kauhulla odottelin että joutuu valvomaan öitä muttei onneksi kuitenkaan, neiti nukkui toissayönä yhdestä aamukahdeksaan asti ja viime yönäkin puoli kolmesta puoli kahdeksaan!
Muuten Mimosa on tosi iloinen ja hymyileväinen tyttö, jonkin verran jo jokelteleekin!
Nyt on vieraat ovella, palailen asiaan...
Nasu_ ja Mimosa 9vkoa 1 pv
Kiva lukea teidän viestejänne, aika samat asiat tuntuvat meitä arjessa kohtaavan vaikka vauvat ovatkin tosi yksilöllisiä.
Kiitos kakkakommenteista. :D 2,5 vuorokauden jälkeen tulikin aikamoiset töräykset pojalta ihan ilman apuja, joten jospa se suoli nyt lähtisi taas toimimaan.
Täällä jo harjoitellaan kovasti hymyä, enemmän kuitenkin pehmoleluille kuin vanhemmille.. :) Muutenkin pikkumies alkaa olla maailmasta selvästi kiinnostunut, ja viihtyy nykyään esim babysitterissä pitkiäkin aikoja heiluvia mobileleluja tarkkaillen. Kantoliinassa kuitenkin nukutaa edelleen ainakin yhdet päikkärit.
Yösyöttöjen välit ovat vähän pidentyneet (jopa 4 tuntia), en tiedä onko mun maidon koostumus muuttunut rasvaisemmaksi vai onko kiittäminen Cuplatonia, jota annan nykyään säännöllisesti muutaman kerran päivässä syöttöjen yhteydessä. Perhepedissä nukutaan, oma sänky on edelleen nou-nou.
Välillä syötön jälkeen poitsun nenä rohisee ja tuhisee, mietin pitäisikö sinne tökätä sitä keittosuolaliuosta. Oletteko te antaneet sitä ja missä tilanteissa?
Jossain vaiheessa pitäisi löytää aikaa ja energiaa jumppaamiseen, hartiat alkaa olla aika jumissa kanniskelusta ja oudoista imetysasennoista.
Hyvää viikonloppua!
Pikkuäijä nukahtaa yöunille usein vasta lähempänä puoltayötä ja siihen asti mennään ilta tunnin välein imetyksillä. Tiuha imettäminen vie mehut tehokkaasti. Aamulla herätys seitsemän, puoli kasin paikkeilla ja yöllä syödään kerran.
Tänään on kyllä ollut varsinainen tissipäivä. Poika on valvonut suurimman osan päivää ja hereillä ollessaan syö tunnin välein. Ja kun syö usein, alkaa puklailu ja masun kipristely. Toivottavasti väsähtäisi sitten illalla aikaisemmin, eilen valvoi illalla pitkien päikkäreiden jälkeen myöhään.
Hymyjä tulee henkarissa roikkuville paidoille, tauluille, seinille ja välillä äidille, iskälle ja isoveljellekin =D Terhakasti poika seuraa katseellaan kun isoveli hääräilee ympärillä. Pään kannatus alkaa olla aika napakkaa, poika jaksaa vähän aikaa olla vatsallaan ja kannatella itseään käsillä.
Ulkoilusta, kyläilystä ym. Päivittäin käydään vaunuilla ulkona kerran tai kaksi, lyhyempiä tai pidempiä lenkkejä. Kaupassa ja muuten ostoksilla olen käynyt pojan kanssa ja oltiinhan me viime viikonloppuna eka kertaa mökillä. Hyvin nukutti poikaa kosteassa maalaisilmassa, neljän tunnin päikkärit vaunuissa pihalla =) Eli ihan normaalisti on tultu ja menty, siinähän tuo pikkuäijä kulkee mukana milloin kaukalossa, milloin vaunuissa. Istuallaan imettäminen on vielä vähän hankalaa, mutta sujui se silti Sokoksen kahvilassa. Imetyspaita on mainio keksintö!
Ristiäisiin reilu viikko aikaa, pitäisköhän alkaa jo miettiä tarjoiluja...
Donna ja pikkuäijä melkein 7 vko
Hei Anu ja muut,
Anu, teidän Jesse kuulostaa tosi samanlaiselta lapselta kuin meidän Jaakko. Jaakkokin örisee ja ähkii silmät kiinnii ja jos jää odottamaan milloin herää ja kunnolla itkee = pyytää ruokaa, siihen voi mennä parikin tuntia.. Tällä viikolla oonkin tehnyt niin, että jos heräilee yöllä ennen kolmea, annan vaan tutin ja kolmen jälkeen käydään syömässä. Jos syötän yöllä, hän nukkuu rauhallisemmin loppuyön, jos en syötä, önisee aikalailla ja pitää mut kuitenkin hereillä. Jotenkin on tuntunut selkeämmältä hoitaa syöttö alta pois kuin odotella milloin kunnolla herää. On sitten syönytkin rauhallisemmin kun on saanut ruokaa pikkaisen ennen kuin hermot on totaalisesti mennyt... :)
Meidän pulloraivarit on aikalailla asettuneet. Ainakin toistaiseksi.. täytyy koputtaa puuta! Auttoi kun vaihdettiin tutti sellaiseen, josta maito tulee nopeammin kuin aikasemmin. Tämä tuli meille aivan yllätyksenä, kun luulin että tarvitaan tutti josta maito tulisi rauhallisemmin. Näin tämä vauva-elo on yllätyksiä täynnä. Olen myös antanut ihan rauhassa pitää taukoa jos sitä pyytää, tutti suuhun ja hyssyttelyä kunnes taas rauhallinen... Näppituntumahommaa taitaa olla, koska välillä huuto tarkoittaa: "Anna jo sitä pulloa!". :)
Mekin ollaan menty ihan tavalliseen tapaan. Vauva kaukaloon/koppaan ja menoksi. Joka päivä ulkoillaan ainakin se tunti. Yksi viikonloppureissu mummolaan onnistui jo ihan hienosti (3h automatka suuntaansa). Joka viikko käydään kerran-pari serkkujen luona ja siellä onkin niin villi meno ettei oo tottakaan. Silti on poika pysynyt ihan rauhallisena. Työpaikoilla on käyty näytillä yms. Hyvin on onnistunut syötöt ja vaipanvaihdot julkisilla paikoilla. Ja tammikuussa ollaan lähdössä Kanarialle... :)
Meillä myös lelut, taulut, kasvot (myös omat peilissä) kiinnostaa kovasti. Neuvolasta saatu naama on ihan must! Sitterissä pitää saada istua pystymmässä että näkee mitä tapahtuu. Pää ei vielä ihan nouse kun nostaa käsistä, mutta tänään vaikutti siltä että se taitaa olla enää muutamasta päivästä kiinni. Joko kaikki muut nostaa pään vartalon mukana?
Mukavaa viikonloppua kaikille!
T. Arkamamma ja Jaakko (sunnuntaina 11 viikkoa!)
Hetken jo luulin, että nyt meillä alkaa löytyä rytmiä elämään ja sen mukana jonkinlaista ennakoitavuutta, esim. mihin aikaan päivästä kannattaa yrittää käydä kaupassa... Mutta ei! Viime yönä poika taas oli käytännössä tississä kiinni koko yön, sänkyyn mentiin klo 21.30 kun Hugo oli väsynyt ja iltaimetyksen hoidin siellä, hugo nukahti klo 22 herätäkseen taas syömään 22.30... Tämän jälkeen hän neräsi n. 45 minuutin välein syömään. Jossain vaiheessa ajattelin, että jospa rauhoittuisi vaan paijaamisella, kun on niin läheisyyden kipeä pieni mies, sain aikaiseksi vain kiukkuisen huudon! Klo 6 syötin viimeisen kerran ja nyt on siis nukkunut jo tunnin! Minä vaan en enää.
Me emme pääse edelleenkään käymään missään normaalisti, Hugo huutaa autossa (etenkin pimeällä) ja kun syö päivisinkin usein, niin lähikaupassa ehtii hätäseen käydä autolla hakemassa maitoa ennenkuin taas alkaa nälkä vaivata. Päivisin syöttöjen väli on edellisen lopetuksesta seuraavan syötön alkuun n. 45min. Tällaista ei koskaan ollut kahden edellisen vauvan kanssa, mutta kaipa tähän on vaan sopeuduttava.
Itsellä on jatkuva päänsärky univajeesta ja nyt alkavat jo tavarat katoilla. Mystisesti olen kadottanut kahvipannun kannen ja lukuisia muitakin esineitä, saa nähdä löytyykö niitä koskaan! Ja jos löytyy niin mistä...
Hugo on kiinnostunut myös kovasti omasta peilikuvastaan ja siitä neuvolasta saadusta naamasta. Hän on myös kiinnostunut kaikesta mahdollisesta mitä kotoa löytyy, todella intensiivisesti tuijottaa välillä ihan vaan valkoista sohvaakin... :) Tykkää olla selkeästi pystyasennossa, kun näkee paremmin. Vauvuista nostinkin selkänojaa yhden asteen pystynpään ihan makuuasennosta, niin kopassa ollessaankin näkee hieman paremmin, tämä on auttanut hieman vauvuissa viihtymiseen.
Meilläkään ei vielä pää ihan nouse kun käsistä nostaa, eikä nostele itseään juurikaan mahallaan ollessaan. Tai siis nostelee päätään, mutta ei yritä suoristaa käsivarsiaan tms. Hugo ei paljon viihdy mahallaan, lyhyitä hetkiä vaan, viihtyykö teillä muilla lapset hyvin mahallaan?
Tää äiti kaipaisi ihmisten ilmoille, perhekerhoon tai jumppaan tai ihan vaan jonnekin kylään että saisi jutella ihmisten kanssa, mutta vielä emme käytännön syistä onnistu kotoa poistumaan... Ehkä vielä jonain päivänä! Tämä palsta onkin noussut arvoon arvaamattomaan, kun istun täällä kotona ja syötän poikaa!
T. Sanelma ja Hugo 8 viikkoa
Itse ajattelin jossain vaiheessa, että äitiyslomalla voisi mahdollisesti opiskella jotain, mutta toistaiseksi on jäänyt suunnittelun asteelle. Tykkään kirjoittamisesta ja vähän on tullut kirjoitettuakin ja tarkoitus olisi jatkaa tekstin tuottamista. Hankin myös maalausvälineitä, koska kuvien tekemistä pojasta voisi kokeilla vesiväreillä. Joskus olin ihan kohtalainen piirtäjä, mutta en tiedä olenko enää. Olen myös yrittänyt hankkia toisia äitejä mailikavereiksi ja muutaman vastauksenkin olen saanut. Jos joku haluaa kirjoitella niin osoitteeni on miitsu75@hotmail.com. Pääasiassa päivät sujuvat vauvaa hoitaessa, mutta välillä ehtii hieman lukemaankin, katselemaan telkkaria ja kuuntelemaan musiikkia. Neljä kertaa viikossa käyn kuntosalilla ja isä katsoo sen aikaa vauvaa. Ratsastusmahdollisuuskin olisi olemassa ja täytyy katsoa tulisiko jossain vaiheessa mentyä. Sitten pitäisi olla maitoa lypsettynä, että isä voisi syöttää, joskin poika on vähän huono syömään pullosta. Pitäisi varmaan harjoitella enemmän.:)
Tällä viikolla meillä on ollut rytmi sellainen, että Alex nukkuu hyvin yöt ja herää neljän tunnin välein syömään. Päivät ja illat hän onkin sitten ollut aikalailla hereillä pieniä torkkuja lukuunottamatta. Alexilla on ollut päivisin ja iltaisin aika paljon nyt ilmavaivoja, mutta pääasia on, että nyt olen saanut öisin nukkua. Aika paljon hän myös tykkää seurustella. Nukumme perhepedissä ja jossain vaiheessa olisi tarkoitus siirtää poika pinnasänkyyn, mutta vielä ei taida onnistua.
Päätä Alex kannattelee hyvin ja katselee kaikenlaista mm.neuvolasta annettua hymynaamaa (joka saa kyllä pojan hymyilemään leveästi), keinun nalleja, pinnasänkymobilen lintuja, lehdessä jokin kuva saattaa kiinnittää huomion, muiden vauvojen käsi-/jalkakuvamaalauksia yms. Välillä huomaa, että jotain poika katselee, muttei aina oikein itse hahmota, että mitä. Alex kääntyy myös vatsalleen, mutta kovinkaan hyvin ei tässä asennossa viihdy. Niitä `"nauruääniä" kuuluu aina välillä ja kyllähän poika silloin on aika tyytyväinen olotilaansa.
terveisin M&Alex
Hei,
joku taisi kysellä siitä keittosuolasta.
Me hankittiin sitä jo jonkin aikaa sitten kun poika tuntui röhisevän niin kovasti unissaan. Siihen se ei kuitenkaan auttanut, tuntui että poika vaan nieli sen mikä nenän kautta tuli läpi, eli varsinaista räkää ei ollut tukkeena eikä öninä johtunutkaan siitä.
Viime yönä Jaakon nenä oli kuitenkin ihan selvästi tukossa ja laitoin liuosta. Jaakko aivasti saman tien perusteellisen klöntin räkää ulos ja kas! nenä ei ollut enää tulossa. Ilmeisesti näin sen onkin tarkoitus toimia? Pakkauksessa lukee, että sen tarkoitus on liuottaa räkää. Hyvin toimi, suosittelen!
T. Arkamamma
Kiva lukea teidän viestejänne. Miten voikin olla niin samanlaista mutta kuitenkin niin erilaista samanikäisten vauvaperheiden elämä!
Meillä kasvetaan vaan, ja vähitellen kiinnostutaan siitä mitä ympärillä tapahtuu. Eilen näytin pikkuiselle miten äiti harjaa hampaat ja kuivaa tukkansa ja kovin oli kiinnostava tapahtuma. Lisäksi olemme käyneet pari kertaa kylässä ihan hyvällä menestyksellä. Arkirutiineihimme kuuluu päivittäin tunnin ulkoilulenkki koiran kera. Viimeksi mainittu saa juosta vapaana läheisellä metsätiellä samalla kun minä työnnän nukkuvaa vauvaa vaunuissa kivimäkeä ylös ja alas. Kyllä siinä saa työntää ihan tosissaan! Ja vauva nauttii raikkaasta ilmasta ja muhkuraisesta menosta.
Kovasti tekisi mieleni jo aloittaa kuntosaleilu. Ensi lauantaina jatkuu jäädytettynä ollut jäsenyyteni kuntokeskuksessa mutta täytynee aloittaa varovasti, esim. kerran viikossa näin alkuun, sektiotoipilas kun olen. Oli minulla jo lopputarkastuskin mutta enpäs oikein saanut lääkäriltä mitään suoria vastauksia kysymyksiini mitä voi tehdä ja mitä ei: "Oman tuntemuksen mukaan". Täytynee vissiin käydä vielä yksityisellä gynegologilla.
Vauvan kanssa menee edelleen hienosti, olen todella onnellinen että saan kohtuudella nukuttua yöni kun yleensä syötän vain kerran yössä eikä vauva yöllä oikeastaan koskaan itke. Ainoa "vaikeus" on iltaisin nukahtaminen, joskus menee parikin tuntia ennen kuin tyttö suostuu nukahtamaan ja kello on monesti yli puolen yön. Mikä ei sinänsä haittaa kun sitten taas vastaavasti aamulla nukumme pitempään. Mutta jossain vaiheessa olisi kiva rukata rytmiä sellaiseksi että myös ilta olisi rauhallisempi kaikille.
Oikein mukavaa viikonloppua kaikille ja tsemppiä vauvojen kanssa!
T: Maikki ja Seela 6,5 viikkoa
Meilläkin kovasti hymyillään ja harjoitellaan sekä niska että selkälihasten käyttöä, Mimosa tykkää nykyään muutenkin kovin olla kasvot eteenpäin ja mitä pystymmässä sen parempi! Ei puhettakaan että voisi pitää juuri ollenkaan olkapäällä (paitsi ihan superväsyneenä) saati sylissä selällään! Mimosa on muutenkin kovin touhukas tyttönen, kaikki kiinnostaa kovin, kädet heiluu ja jalat potkiskelee kovin! Ollaankin miehen kanssa yritetty totuttaa Mimosaa siihen että lattiallakin on kiva leikkiä, samoin sitterissä ja nyt hän onkin jo aljkanut hienosti viihtyä molemmissa, tosin täytyy itse olla vähän viihdyttämässä siinä vierellä.
Meillä unirytmi on ihan jees, aamupäivällä ja iltapäivällä parit pidemmät unet, illalla enemmän syliä ja valvomista sekä vaan muutaman reilun 10minuutin tirsat tissillä, sitten 23-01 "yöunille", yksi syönti siinä 02-04 välillä ja taas unten maille, seuraavaksi syönti 06-07 ja sitten ollaankin tissillä ja torkutaan yleensä tuonne 10-12 asti.
Uusimpana asiana Mimosa on oppinut jokeltelemaan ja "kurlaamaan"! On kovin naurussa pitelemistä kun kuuntelee varsinkin sitä kurlaamisääntä, ja tuntuu tyttö itsekin nauttivan omasta äänestään! Meillä myös tykätään siitä neuvolan hymynaamasta, Mimosa katselee sitä mielellään kun vaihdetaan vaippaa ja kuuntelee samalla soittorasiaa jonka olenkin huomannut rauhoittavan häntä sen verran että pukeminen helpottuu aika tavalla!
Myös kylvyt on meillä hittituote, paitsi tietysti väsyneenä, isi kylvettää ja minä saan sillä aikaa usein iltapalan syödyksi tms. Ollaankin aikeissa varmaan tuossa joulukuun kieppeillä mennä vauvauintiin...
Olisiko kiinnostuneita jos perustan Facebookiin meille oman ryhmän? Sain idean yhdeltä tutulta joka oli perustanut omansa sinne...
Mukavaa viikonloppua!
Nasu_ ja Mimosa 9vkoa ja 3pv
Moi vaan
Kylläpä tämä syksy on mennyt nopeasti! Kiva on ollut lukea teidän viestejä, itsekin pääsin nyt pitkästä aikaan kirjottelemaan.
Monet ovat kertoneet päivärytmeistään. Meillä Ossi nukahtaa yöunille myös vasta puolenyon aikaan ja yhdellä syötöllä sitten nukkuu noin aamu 9 asti. Sen jälkeen hetki seurustellaan mutta jo viimeistään 1,5 tunnin kuluttua simahtaa aamupäiväunille. Päivisin Osii nukkuu epäsäännöllisesti lyhyempiä tai pidempiä pätkiä, mutta iltaunet on ihan must, joka valitettavasti sitten siirtää tuota varsinaista nukkumaanmenoaikaa. Mitenköhän tuota rytmiä saisi rukattua, että Ossi olisi illalla enimmäkseen hereillä ja päivisin malttaisi nukkua pidempään. Toisaalta, ihan kiva kun voi sitten isännän kanssa katsella alkuillasta kaikkia "laatu"sarjoja, niinkuin salkkareita, sinkkuäitiä ja maajussia =)
Ollaan käyty jonkin verran kyläilemässä ja viikolla tehtiin vähän pidempi reissu miehen isovanhemmille. Onneksi poika viihtyy autossa hyvin ja nukahtaa yleensä heti kun lähdetään liikeelle.
Hymyjä on ollut paljon, mutta mahallaan ei viihdy vielä yhtään, parin minuutin jälkeen alkaa huuto. Pystyasennossa viihtyy poika parhaiten, vauva-asentoa on turha yrittääkään sylissä.
No, nyt se heräsi, pitää mennä!
Miisu1 ja Ossi 2 kk ja vähän yli.
Kirjoittelenpa minäkin joukon jatkoksi pitkästä aikaa!
Aika menee kyllä kuin siivillä vauvan kanssa kotona ollessa. Ja poitsu kasvaa kovasti! Ei meidän vauva olekaan enää mikään vastasyntyneen vauvan näköinen vaan ihan isomman vauvan näköinen! Sellainen pullukka poika, jolla mielettömän pullakat posket ja kaksoisleuka :-)
Rytmi on löytynyt elämäämme jo muutama viikko sitten. Poitsu nukkuu yönsäkin nykyisin todella hyvin (*koputtaa puuta*). Aamulla heräillään vaihtelevasti klo 9-11 välillä, aamupäivällä seurustelua, sitten lyhyet tirsat sisällä. Sitten poika syö ja käy pidemmille päiväunille ulos vaunuihin, n. klo 13-14.30. Ulkona vaunuissa nukutaankin sitten n. 3½-4½ tuntia. Sitten taas rinnalle ja seurustelemaan. Illalla vielä yhdet pikkutirsat ennen iltapuuhia. Iltatissuttelu alkaa yleensä BB:n aikoihin, n. klo 22 ja kestää n. klo 22.30- 22.40 saakka. Ensimmäisen kerran herätään syömään n. klo 3-04.30. Tämän syötön jälkeen nukutaan n. puol seitsemään-seitsemään. Taas syödään, esikoinen kouluun ja takas unille. "Lopullinen" herätys klo 9-11 välillä. Nythän tämä rytmi tietysti muuttuu ja poika rupeaa heräilemään useammin, kun kerkesin kehua hyvää nukkumista!!
Meillä kanssa seurustellaan ja naureskellaan kovasti. Meilläkin neuvolasta saatu hymynaama on aivan ykkönen!! Lamput ja verhotkin kiinnostaa kovasti ;-) Kyl sitä äidille ja isillekin seurustellaan, mutta kaikki muut kodin esineet ois välillä paljon kiinnostavampia seurustelukumppaneita ;-)
Me kyläillään ja liikutaan pojan kanssa useampana päivänä viikossa. Onneksi ukkeli viihtyy autossa ja vaunuissa. Kylään ja kauppareissuille lähtöä on kyllä helpottanut se, että päivärytmi on löytynyt ja tietää itse, miten syöttövälit ja nukkumiset ja sun muut menee. Toivottavasti Sanelmankin perheeseen löytyy rytmi pian, että pääsette helpommin liikkumaan!
Mukavaa viikonvaihteen jatkoa toivoo:
Pömppänä ja Oskari 2 kk
Meillä sairastellaan. Viime yö meni valvoessa. Eero huusi lähes koko yön, muutaman kerran nukahti hetkeksi. Perjantai vastaisena yönä alkoi nuha ja tukkoisuus, nyt oli sitten tänä aamuna jo lämpöä 38.5. Kävimme sitten lääkärissä ja Eerolla ensimmäinen korvatulehdus. Eli antibioottikuuri aloitettiin. Toivottavasti ei lyö mahaa ripulille. Rela-tipat toivon mukaan vaikuttaa siihen. Nyt on itselläkin kurkku kipeä ja nenä vuotaa, ja samoin on esikoisella.
Meilläkin neuvolasta saatu hymy naama on jo pitkän aikaa ollut ykkösjuttu, sille naureskellaan kovin. Eero tykkää myös kovasti seurustella ja pikku hiljaa viihtyy sitterissä ja lattialla pitempiä aikoja. Jos laittaa vatsalleen lattialle, niin kääntyy / kellahtaa siitä aina kyljelleen. 2kk neuvolassa oltiin torstaina, mies oli kasvanut taas kovasti. Pituutta oli 61cm ja painoa 5850g. Kunnon kaksoisleuka meiltäkin jo löytyy ;o) Rotavirus rokotteen ensimmäisen annoksen Eero myös sai
Eero nukkuu yleensä kahdet pitemmät päikkärit, aamupäivällä toiset ja iltapäivällä toiset ja sitten otetaan illalla vielä pikkutirsat. Yöunille nukahtaa yleensä noin 22-23. Hereillä ollessa tykkää syödä edelleen paljon. Olemme kyllä jo kierrelleet vaikka missä, tällä viikolla viimeksi oltiin lastenkonsertissa ;o) ja Ikeareissukin Raision Ikeassa tuli tehtyä.
Nyt lepäämään koska pojatkin nukkuu. Tuo viime yö ja oma flunssa vetää voimat aika vähiin.
Elohelmi ja Eero 2kk
Heips,
kysyisin teiltä "gallupia" tuosta hormoni-ihottumasta. Oletteko jotenkin erityisesti hoitaneet sitä, ja oletteko huomanneet hyötyä/haittaa kylpemisestä? Meidän pojalla ihottumanäppyjä on eniten naamassa ja kaulassa, mutta nyt näppyjä ja punoitusta on ilmestynyt myös pippeliin - hui! Voikohan sitä hoitaa jotenkin, onko kellään kokemusta? Vai voisiko punoitus johtua pissaärsytyksestä? Yritetään kyllä vaihtaa vaippa usein.
En löytänyt mistään vauvakirjastamme enkä netistä neuvoja tähän, joten käännyn teidän puoleenne, viisaat äidit. :)
caligirl+poika 5vk 3 pv
Heippa kaikille!
Kukka: me ollaan vierailtu jo pari kertaa mutta vain vauvaperheissä. Siellä on jotenkin helpompi olla, vaikka vauva suuttuisi ja huutaisi kuin palosireeni - kaikki ymmärtävät tilanteen. Vierailut ovat kestäneet noin 2 tuntia, joista ekan puolikkaan poika on nukkunut turvakaukalossa ja toisen puoliajan olen syöttänyt. :) Kaupungille lähtöä olen vielä lykännyt, kun poitsulla on niin lyhyet syöttövälit ja tissiä on vaikea kaivaa esiin kaupassa.
Meillä on näköjään tullut tavaksi ottaa parin tunnin aamupäikkärit kantoliinassa n. klo 10-12. Se on ihan mukavaa, kun voi samalla itse juoda aamuteen rauhassa (tosin viileänä, kun en kuumaa nestettä uskalla nostaa vauvan pään yläpuolelle).
Muuten päivät ovat aika rankkoja ja pahenevat iltaa kohden. Poika haluaa rintaa koko ajan eikä suostu rauhoittumaan/nukkumaan välissä. Eli imetysmaraton alkaa siinä Dr.Philin aikoihin ja jatkuu lähes kympin uutisiin saakka. :)
Yöt ovat vaihtelevia, nukkumaan pikkumies käy kuitenkin vasta 23-24 aikoihin. Yleensä minä menen nukkumaan kymmenen jälkeen ja mies nukuttaa poikaa jumppapallon päällä hytkyen (tähän rauhoittuu aina, kannattaa kokeilla!) Esim viime yönä selvittiin vain yhdellä herätyksellä klo 5 ja aamulla herättiin 8 jälkeen. Mutta sitä edellinen yö oli ihan tuskaa, syöttämistä ja rauhoittamista lähes tauotta. Taidan kyllä tietää siihen syyn - erehdyin syömään hernekeittoa lounaaksi. :/
Kuinka usein teidän vauvanne kakkaavat? Meillä tähän asti tullut isoja kakkoja noin 2 vuorokaudessa ja sitten niitä pieniä "märkiä paukkuja". Mutta nyt pojalla on jokin ihme kakkalakko: ei ole kakannut kohta 2 vuorokauteen!! Onkohan se vaarallista?? Pissaa kyllä tulee tosi paljon, ja ilmapaukkuja tulee pyllystä vähän väliä.
Me ilmoittauduttiin myös vauvauintiin, mutta se alkaa vasta tammikuun lopussa. Ostin Imsevimsen uimapöksyt jo valmiiksi. Vauvahierontaankin mennään, mutta sekin alkaa vasta tammikuussa.