"vuokrakohtu"! Onko Suomessa kukaan auttanut lapsettomuudesta kärsivää
pariskuntaa? Esim. sukulainen synnyttänyt parikunnan biologisen lapsen?
Kommentit (32)
lainsäädännöllä kielletty. Eiköhän lainsäätäjä lähde siitä liikkeelle, että olisi liian suuri riski hyväksikäytölle...
synnyttämään jonkun toisen lapsen ja antamaan sen pois? Mä en pystyis, en mitenkään. En luottais yhtään siihen, että lapsen vanhemmat rakastaisivat lasta yhtä paljon kuin minä, jolla sentään olisi kuukausien etumatka lapsen tuntemisessa.Toisaalta taas tulevat vanhemmat todennäköisesti mielellään kyttäisivät elämäntapojani ja syömisiäni neuroottisen tarkasti, jotta lapsella olisi raskausajan puolesta hyvät lähtökohdat elämään.
Se läheinen, jolle tuollaisen palveluksen olisin valmis tekemään, saisi olla minulle todella rakas, eikä mulla niin rakkaita läheisiä taida edes olla.
sanoit sen itse - 'jonkun toisen lapsen'. Eli ei sun oma lapsi, mutta hoidat sita 9 kuukautta. Eipa voisi suurempaa lahjaa antaa toiselle.
Sopivasta summasta.
Tuotahan tapahtuukin.
ja voisin tehdäkin. Raha iso motivaattori ja itse olen aina raskausaikana voinut hyvin ja ollut hyvässä kunnossa. Kunnon korvaus, niin miksi ei?
synnyttämään jonkun toisen lapsen ja antamaan sen pois? Mä en pystyis, en mitenkään. En luottais yhtään siihen, että lapsen vanhemmat rakastaisivat lasta yhtä paljon kuin minä, jolla sentään olisi kuukausien etumatka lapsen tuntemisessa.Toisaalta taas tulevat vanhemmat todennäköisesti mielellään kyttäisivät elämäntapojani ja syömisiäni neuroottisen tarkasti, jotta lapsella olisi raskausajan puolesta hyvät lähtökohdat elämään. Se läheinen, jolle tuollaisen palveluksen olisin valmis tekemään, saisi olla minulle todella rakas, eikä mulla niin rakkaita läheisiä taida edes olla.
tehdäänhän tuota suuressa maailmassa.
Juuri Nicole Kidman sai miehensä kanssa toisen tytttärensä tällä tavalla.
Ja onhan noita julkkiksia muitakin esim. Riki Martin.
Varmaan ihan 'tavallisiakin' pariskuntia.
Ei minusta mitenkään tuomittavaa
Köyhyys ajaa tuohon, ei auttamisen halu.
synnyttämään jonkun toisen lapsen ja antamaan sen pois? Mä en pystyis, en mitenkään. En luottais yhtään siihen, että lapsen vanhemmat rakastaisivat lasta yhtä paljon kuin minä, jolla sentään olisi kuukausien etumatka lapsen tuntemisessa.Toisaalta taas tulevat vanhemmat todennäköisesti mielellään kyttäisivät elämäntapojani ja syömisiäni neuroottisen tarkasti, jotta lapsella olisi raskausajan puolesta hyvät lähtökohdat elämään. Se läheinen, jolle tuollaisen palveluksen olisin valmis tekemään, saisi olla minulle todella rakas, eikä mulla niin rakkaita läheisiä taida edes olla.
tehdäänhän tuota suuressa maailmassa.
Juuri Nicole Kidman sai miehensä kanssa toisen tytttärensä tällä tavalla.
Ja onhan noita julkkiksia muitakin esim. Riki Martin.
Varmaan ihan 'tavallisiakin' pariskuntia.Ei minusta mitenkään tuomittavaa
Usassa on monia katkeria taisteluja kun vuokrakohtu ei pysty luopumaan lapsesta tai vammainen lapsi ei kelpaakkaan vuokranneille vanhemmille. Mutta kyllä minäkin 3000 kk vuokraisin itseni.
Köyhyys ajaa tuohon, ei auttamisen halu.
synnyttämään jonkun toisen lapsen ja antamaan sen pois? Mä en pystyis, en mitenkään. En luottais yhtään siihen, että lapsen vanhemmat rakastaisivat lasta yhtä paljon kuin minä, jolla sentään olisi kuukausien etumatka lapsen tuntemisessa.Toisaalta taas tulevat vanhemmat todennäköisesti mielellään kyttäisivät elämäntapojani ja syömisiäni neuroottisen tarkasti, jotta lapsella olisi raskausajan puolesta hyvät lähtökohdat elämään. Se läheinen, jolle tuollaisen palveluksen olisin valmis tekemään, saisi olla minulle todella rakas, eikä mulla niin rakkaita läheisiä taida edes olla.
tehdäänhän tuota suuressa maailmassa. Juuri Nicole Kidman sai miehensä kanssa toisen tytttärensä tällä tavalla. Ja onhan noita julkkiksia muitakin esim. Riki Martin. Varmaan ihan 'tavallisiakin' pariskuntia. Ei minusta mitenkään tuomittavaa
etta koyhat tekee sita rahasta. Nama vuokrakohdut kylla testataan ja tutkitaan hyvin tarkkaan. Tulevat vanhemmat myos haastattelevat.
Suomessa kiellettyä tällä hetkellä.. Hedelmöityshoidot pitää mennä tekemään ulkomaille.
Suomen päässä on sit varmasti vielä omat kommervenkkinsä sen syntyneen lapsen isyydentunnustamisen ja adoption kanssa. Isähän voi lapsen tunnustaa, mutta "synnyttäneen" äidin täytyy sitten antaa biologiselle äidille adoptoitavaksi.
traumoja monille ihmisille aiheuttava juttu.
Käsittääkseni laki sanoo, että kohtua ei voi vuokrata sen takia, että lapsen äiti on automaattisesti se kuka lapsen on synnyttänyt. Menis kai liian monimutkaiseksi, kun lapsi pitäisi adoptoida sen synnyttäneeltä naiselta. Jos kohtuvuokraus tulisi lailliseksi Suomessa niin lakiin tulisi varmasti pykälä, että tämä kohtuna toimiva nainen ei saisi rahaa kohtuna toimimisesta. Ihan niinkuin lapsensa adoptioon antava äiti ei saa rahaa lapsestaan. Ja niinhän se on myös, että aviomies on lapsen virallinen isä vaikka vaimo olis ketä käynyt nussimassa. Eli jos vuokrakohtu on naimisissa niin kyllä sen aviomies on kans automaattisesti lapsen isä. Mun mielestä kohdunvuokraus saisi olla laillista. Ehkä valtiolla ei vaan riitä rahat ja voimavarat sen toiminnan valvomiseen. Jakautuva alkio ei vielä tarkoita sitä, että voisi tulla raskaaksi, ne ei tästä vain kiinnitykkään kaikkien kohtuihin vaikka kuinka olis lääkkeilläkin vahvistettu.
Mites tuo onnistuisi suomalaiselta ulkomailla?
Olen mies ja vuokrasin kohtuni pilkkahinalla
En tiedä mitä Suomen laki sanoo asiasta, mutta miten voi olla lain mukaan lapsen äiti jos sekä munasolu ja siittiösolu, eli alkio, on istutettu sinne kohtuun. Ehkäpä lakia tulisi tarkentaa. Se että nainen kehittää tunteita tätä vierasta lasta kohtaan raskauden aikana on merkki siitä että ei ole sopiva henkilö kyseiseen tehtävään. Kyseessähän on työsopimus, jossa kohdun vuokraava nainen sitoutuu pitämään itsestään hyvää huolta, käymään lääkärissä, synnyttämään lapsen ja saa siitä (ainakin länsimaissa) mittavan rahallisen korvauksen. Internetin mukaan esim Kidman maksoi 150 000 dollaria. Varmaan nämä kuuluisat vanhemmat kuten Nicole Kidman ja SJ Parker ja heidän miehensä käyttävät parhaimpia mahdollisia lakimiehiä ja Surrogate Agentteja niin että mahdollisissa ongelmatilateissa heillä on mustaa valkoisella.
Ulkomailla esim. Intiassa jossa kohdunvuokraaminen on iso bisnes on myös isot ongelmat.
Kuten täällä jo puhuttu ensin mieleen tulevista, esim. Kuinka pystyy luopumaan vauvasta jonka kantaa -> sopimuksilla turvattu kyllä tulevat vanhemmat että vauvansa saavat, mutta todella paljon psyykkisiä ongelmia sijaissynnyttäjillä. Entä mitäs sitten jos raskaus ei pääty onnellisesti: sairas lapsi tai sijaissynnyttäjälle itselle seuraa vakavia ongelmia?? Suomessa harva kuolee synnytykseen mutta sekin mahdollista tai se että menettää kohtunsa.
Ongelmia paljon myös siinä että vauvan tilannut pariskunta eroaakin raskausaikana, osa kieltäytynyt enää ottamasta vauvaa ja sitten uudet elämän alut aloittavat orpokodeissa.
Tässä nyt vain muutama ajatus, ymmärrän halun auttaa läheisiä, mutta kaikki ei niin mustavalkoista! Ja jos tällainen sallittaisiin syntyisi paljon erilaisia ongelmia.
En oikein ymmärrä et miksi nykyihmisen on vaikea hyväksyä ihmisen rajoittunutta elämää, jokaisella omat kipunsa, ei voida leikkiä pikkujumalia ja pyrkiä oikeuttamaan itselleen kaikkea mitä haluu. Lapsettomuus on todella surullista, hyvin läheltä seuraan nytkin kipuilua mutta kohdun vuokraus ei ole mielestäni eettisesti tai moraalisesti kannattavaa!
jota oisin heti valmis auttamaan! Tekisi mieleni ihan ehdottaa sitä heille.
Käsittääkseni laki sanoo, että kohtua ei voi vuokrata sen takia, että lapsen äiti on automaattisesti se kuka lapsen on synnyttänyt. Menis kai liian monimutkaiseksi, kun lapsi pitäisi adoptoida sen synnyttäneeltä naiselta. Jos kohtuvuokraus tulisi lailliseksi Suomessa niin lakiin tulisi varmasti pykälä, että tämä kohtuna toimiva nainen ei saisi rahaa kohtuna toimimisesta. Ihan niinkuin lapsensa adoptioon antava äiti ei saa rahaa lapsestaan.
Ja niinhän se on myös, että aviomies on lapsen virallinen isä vaikka vaimo olis ketä käynyt nussimassa. Eli jos vuokrakohtu on naimisissa niin kyllä sen aviomies on kans automaattisesti lapsen isä.
Mun mielestä kohdunvuokraus saisi olla laillista. Ehkä valtiolla ei vaan riitä rahat ja voimavarat sen toiminnan valvomiseen. Jakautuva alkio ei vielä tarkoita sitä, että voisi tulla raskaaksi, ne ei tästä vain kiinnitykkään kaikkien kohtuihin vaikka kuinka olis lääkkeilläkin vahvistettu.
Suomessa on aiemmin syntynyt useampia lapsia niin, että esim. sisko tai äiti on kantanut ja synnyttänyt läheisensä lapsen. Tämä siis kiellettiin lailla joitakin vuosia sitten.
Tämä tekee laittomaksi sen mahdollisuuden, että jotkut kävisivät ostamassa kehitysmaasta paikallisen naisen synnyttämän suomalaisten vanhempien sukusoluista tehdyn lapsen.
Kyllä mnä voisin vuokrata kohtuni 2000-2500€/kk