Alun perin kaksosraskaus, mutta toinen tulee alussa pois. Kokemuksia?
Hei,
Onko kokemuksia siitä, että raskaus voi kuitenkin jatkua normaalisti, vaikka toinen onkin tullut pois itsekseen? Vai onko pelkoa, että toinenkin tulee pois, vaikka olisi nyt vielä voimissaan?
Kommentit (7)
Eli kaksi alkiota oli kiinnittynyt kohtuun, mutta 6+ viikolla alkoi aika voimakas verinen vuoto. Olin tietysti hurjassa paniikissa, että meni kesken. Menin gynelle, ja ultrassa löytyi nämä kaksi alkiota, joista toisella näkyi syke ja toinen näytti olevan tuulimuna. Lääkäri sanoi, että elävällä alkiolla on ihan hyvät mahdollisuudet selviytyä, vaikka vuotoa oli ollut jonkin verran. Sanoi, että näin pienillä viikoilla on hyvät saumat, että toinen jatkaa. Minun kohdallani helpotti myös se, että tuulimuna oli kiinnittynyt alas (toinen oli siis ylempänä).
Sain viikon verran sairaslomaa, ja kehotuksen lepäillä. Lääkäri sanoi, että lepäämällä kohtukin saa rauhassa toipua, eikä toivon mukaan jatka supistelua. Raskaus jatkui ihan normaalisti (kävin muutamia kertoja näytillä yksityisellä gynellä oman mielenrauhan takia), vuotelu lakkasi aika pian, ja vauveli syntyi rv 42+2! Tuulimuna ei koskaan tullut pois, vaan jäi kohtuun ja ¿sulautui¿ (?) sinne sitten ajan myötä.
Tsemppiä sinulle ja onnea raskauteen!
Mulla tuli verta viikolla 5+6 ja olin jo ihan varma keskenmenosta. Sitten lopulta verta ei tullutkaan paljoa mutta olin jo saanut ajan gynekologian polille ultraan. Ultrassa lääkäri näki kaksi ruskuaispussia mutta vain toisessa sykkeen (viikot tässä vaiheessa 6+4). Sain uuden ajan kahden viikon päähän enkä mitään lepäilyohjeita tms.
Toisessa ultrassa sitten todettiin toisen ruskuaispussin imeytyvän kohdun seinämään (näkyy selvästi ultrakuvassa!) ja toisen kehittyneen normaalisti.
Meillä ei oo suvuissa kaksosia ja kaksosten mahdollisuus tuntui aivan typerryttävältä. Upein uutinen oli, että (edes) yksi alku voi hyvin ja kaikki näyttää hienolta. Nyt viikkoja on vasta 12+1 mutta oon hyvillä mielin. Ruskeaa vanhaa verta multa tuli pariin kertaan ja kerran punaistakin mutta ihan vähän aina vaan ja vuodot liittyivät mitä ilmeisimmin kehittymättömään kaksoseen. Sydänäänet on nyt dopplerilla kuultu ja viikon päästä mulla on niskapoimu-ultra. Että levollisin mielin vaan, oon kanssa kuullut / lukenut, että kaksosraskauksina alkaneet yksösraskaudet on tosi yleisiä eikä ne kaikki tuu ollenkaan edes ilmi.
Ja siinä kerrottiin, että useammin kaksonen kuolee ihan alussa kuin kehittyy loppuun asti. Useimmiten sitä ei koskaan tiedetä, joskus käy näin kuin sinulle. Eli tosi moni meistäkin on tietämättään odottanut ensin kaksosia. Katsottiin tytön, 4 v. kanssa tuo dokkari, siinä näytettiin paljon aitoa kamerakuvaa kohdusta, oli tosi hyvä juttu tähän saumaan.
Maaria 28+2
Muistaakseni vasta jotain rv.10 tai 11 meni toinen kesken. Ihan suht normaali oli loppuraskaus. Minä olen myös ymmärtäny, että aika moni raskaus alkais kaksoisraskautena, mutta toinen ei lähdekään kehittyyn, mutta sitä ei koskaan saada tietääkään ellei tehdä tosi alkuvaiheessa ultraa.
Niin olen itsekin kuullut, että moni raskaus alkaisi kaksosraskautena. Mietin vain, olisiko toisen pitänyt tulla pois jo aiemmin. Kävin alkuraskauden ultrassa rv 5 ja 6 taitteessa eikä sielläkään näkynyt kuin yksi alkio. Syke näkyi siis silloin eikä mieleen tietenkään tullut, että mahdollisesti masussa on kaksoset. Ehkäpä siis toisen kehitys on tyssännyt heti alkuunsa vai olisikohan voinut olla tuulimuna?
Mulla on henkilökohtaisia kokemuksia asiasta. Eli Ekassa raskaudessani oli kysessä kaksoisraskaus... Mentiin ekaan ultraan jotain rv8+6 Sieltä löytyi kaksi kaveria ja toisella sydän löi ja oli hyvin kehittynyt, mutta toiselta ei löytynyt sydän ääniä, ja oli kehittynyt 7+3 kokoiseksi. (molemmilla oli oma istukka ja oma pussinsa...) Kävin aiheesta kontrollissa parin viikon välein äitiyspolilla ja se toinen vain " kuihtui" pois. Ei siittä mitään haittaa ollut, eikä edes mitään veristä vuotoa tullut koko raskaus aikana!
Eli on mahdollista että toinen selviää vaikka toinen menis kesken..
Mariatar84
en voi mitään kokemuksesta sanoa mut puhuin kätilön kanssa tästä juuri vko sitten ja hän sanoi et hyvin moni raskaus alkaa tuplana, mutta toinen ei lähde kehittymään ja tulee pois ja sitten syntyy yksi terve lapsi aikojen saatossa :) joten tsemppiä sinulle :)