Polyamoria, mitä mieltä?
Polyamoria on elämäntapa, jossa henkilö on pitkäaikaisessa, intiimissä ja usein seksuaalisessa suhteessa useamman partnerin kanssa, kaikkien partnereidensa tietoisella suostumuksella
"Polyamorialle on monenmoisia määrittelyjä, mutta itse määrittelisin polyamorian ajatuksena siitä että ihmisellä voi olla useita yhtäaikaisia intiimejä ihmissuhteita. Polyamoria siis eroaa siitä useissa kulttuureissa yleisestä ajatuksesta, että ihmisellä voi olla ainoastaan yksi romanttinen tai seksuaalinen kumppani, puoliso tms. kerrallaan, tai mahdollisesti koko elämänsä aikana.
Käytännössähän huomattavan suuri osa "yksiavioisista" suhteistakin on käytännössä ei-yksiavioisia sikäli että suhteissa tapahtuu todellisuudessa valtavasti "pettämistä", jolloin suhteen jollain osapuolella on salaa päällekkäisiä suhteita tai useita seksikumppaneita, vaikkapa irtosuhteita. Polyamoriassa oleellinen ajatus onkin avoimuuden ihanne: suhteen "säännöt" voidaan sopia yhdessä, suhteen osapuolten halujen mukaisesti, eikä "pettämistä", salaamista tai valehtelua tarvita."
http://ssusi.kapsi.fi/polyamoria.htm
Kommentit (29)
Polyamoria on irstasta saastetta joka pitäisi hävittää. Sen harrastajat ja sitä luonnollisena asiana pitävät ovat sairaita pervoja joilla ei ole moraalia ollenkaan, rakkaudesta ei tietoakaan ja täydellisesti rappiolla olevia hyypiöitä. Normaali uskollinen avioliitto on luonnollista ja hienoa mutta minkäs teet omahan on asiansa, pervoilkoot rauhassa, kun eivät tule minulle yrjöttäviä irstailujaan tyrkyttämään.
Polyamoria on täyttä paskaa, kieroutuneiden pervojen harrastamaa saastetta. Wikipedia tietää, heh heh!
Eiköhän polyamoria esiinny Suomessakin. Ainakin kahden perheen miehiä löytyy ja apilaperheitä, joissa useita vanhempia. Kun etsimme 3.pyörää leikkeihimme netti-ilmoituksella saimme pari vastausta myös miehiltä, jotka etsivät kiinteitä suhteita pariin ja mahdollisuutta myös lapsiin.
Mahdollisuutta lapsiin?????? Herkkua?????. Nämä ihmiset ovat todella sairaita, lapsiin sekaantuminen ja muu sairas pervoiluko on herkkua? Hyi saaste mitä nilviäisiä, kaatopaikalle joutaisivat ajatuksineen.
Mahdollisuutta lapsiin = Hankkia lapsia. Jos sinulla tulee lapsista ensimmäisenä pedofilia mieleen, niin mene hoitoon ennenkuin sinut viedään.
Siinä prostitoitu on useamman kumppanin kanssa ja he ovat siitä tietoisia. Lisänä on tiety pieni rahallinen avustus.
Av-palstalla on läjittäin ketjuja vaimosta ja kakkosnaisesta ja miten onnellisia ja onnettomia ollaan tilanteeseen.
Osa näistä kokoonpanoista tuntuu perustuvan sanattomaan sopimukseen, että miehellä "perhe"nainen ja sitten kakkosnainen. Ja kaikki tietävät tilanteen ja hyväksyvät sen ja ovat loppupelissä tyytyväisiä tilanteeseen.
(No ennen miljoonaa huutoviestiä voi tietysti todeta, että suurin osa tuntuu olevan lajia, että ei se mies sitten jättänytkään sitä vaimoaan ja olen jumittunut tähän kakkosnaisen rooliin).
Eli voi vain todeta, että joillekin tuo monisuhteisuus voi sopia, mutta se sitten vaatiikin vähintään sen kolme henkilöä jotka kaikki ovat samaa mieltä asiasta. Että ei tuo hirveän yleiseksi suhdemalliksi voi tulla.
Kulttuureissa, joissa moniavioisuus on sallittua taustalla on miesten seksuaalisten itressien lisäksi sosiaalinen funktio. Jos on useampi akka niin niitä ja kaikkia lapsia pitää myös elättää ja lasten status ei ole avioton paarialapsi vaan ihan kunniallinen aviolapsi. Loppupelissä voidaan miettiä, miten reilu tilanne oli luterilaisessa Suomessa 100 vuotta sitten sille piikatytölle, joka raskautui mahti-isännän tosiasiallisena jalkavaimona.
Polyamoria on elämäntapa, jossa henkilö on pitkäaikaisessa, intiimissä ja usein seksuaalisessa suhteessa useamman partnerin kanssa, kaikkien partnereidensa tietoisella suostumuksella "Polyamorialle on monenmoisia määrittelyjä, mutta itse määrittelisin polyamorian ajatuksena siitä että ihmisellä voi olla useita yhtäaikaisia intiimejä ihmissuhteita. Polyamoria siis eroaa siitä useissa kulttuureissa yleisestä ajatuksesta, että ihmisellä voi olla ainoastaan yksi romanttinen tai seksuaalinen kumppani, puoliso tms. kerrallaan, tai mahdollisesti koko elämänsä aikana. Käytännössähän huomattavan suuri osa "yksiavioisista" suhteistakin on käytännössä ei-yksiavioisia sikäli että suhteissa tapahtuu todellisuudessa valtavasti "pettämistä", jolloin suhteen jollain osapuolella on salaa päällekkäisiä suhteita tai useita seksikumppaneita, vaikkapa irtosuhteita. Polyamoriassa oleellinen ajatus onkin avoimuuden ihanne: suhteen "säännöt" voidaan sopia yhdessä, suhteen osapuolten halujen mukaisesti, eikä "pettämistä", salaamista tai valehtelua tarvita." <a href="http://ssusi.kapsi.fi/polyamoria.htm" alt="http://ssusi.kapsi.fi/polyamoria.htm">http://ssusi.kapsi.fi/polyamoria.htm</a>
Kuka neuvoi sulle copy-paste toiminnon
Eiköhän polyamoria esiinny Suomessakin. Ainakin kahden perheen miehiä löytyy ja apilaperheitä, joissa useita vanhempia. Kun etsimme 3.pyörää leikkeihimme netti-ilmoituksella saimme pari vastausta myös miehiltä, jotka etsivät kiinteitä suhteita pariin ja mahdollisuutta myös lapsiin.
Esim että mulla ois kaksi miestä tai mies sekä nainen. Ja miehellä esim minä ja vaik mies/nainen.
Mun mielestä elinikäinen avioliitto on luonnotonta. Polyamoria ei.
Mun mielestä toi on sairasta eikä loppupeleissä toimi normaalilla ihmisellä.
Yksi tuttu pariskunta kokeili tuota yhteisellä sopimuksella vuoden verran. Sitten mies löysi naisen johon rakastui ja lemppasi sen entisen. Ja tässä uudessa suhteessa ei ole puhettakaan mistään avoimesta suhteesta, ovat niin maan perusteellisen rakastuneita ja mustasukkaisia toisistaan:) Se entinen otti tosi pahasti nokkiinsa siitä että mies lähti. Oli jotenkin kuvitellut, että pysyvät yhdessä ja vain naiskentelevat ympäriinsä muidenkin kanssa. Eihän sellaista kukaan pitkään jaksa.
*20 vuotta yhdessä saman miehen kanssa ja edelleen tulisesti rakastunut*
ei tuommoiseen terveellä tunne-elämällä varustettu pysty
Edellisessä elämäntilanteessa mulla olikin kaksi miestä.
Mutta en ole valmis jakamaan nykyistä miestäni kenenkään kanssa, siksi en myöskään itse etsi toista miestä.
niin eiköhän se ennemmin polyamorisesti menisi kuin yksiavioisesti
Täytyisi varmaan ottaa puheeksi miehen kanssa, että tuohon suuntaan jos liikahtaisi. Pettää kun ei viitsisi, mutta raadollisesti joutuu omia tunteitaan tukahduttamaan...
Elämässäni on kolme miestä, joita kohtaan tunteita.
Aviomies ja lasteni isä.
Pomoni - Olemme läheisiä ja hän olisi mieluusti vielä läheisempi, mutten halua sotkea hänen elämäänsä (varattu)
Ystävä (yhteinen harrastus)- Olen tuntenut miehen 17-vuotiaasta asti.(ensimmäiseni) Valloittava persoona, muttei todellakaan yhden naisen mies.
Kahta ihmistä en ole koskaan samalla tapaa rakastanut enkä näe syytä, miksen voisi kahta ihmistä, ihmisinä, persoonina, rakastaa yhtäaikaa.
Musta on varmaan tullut vanha tai muuten vain niuho, mut mua on alkanut ihan todenteolla inhottamaan tän palstan jutut. Pettämistä, löysien pillujen haukkumista, lastensa äitien mollaamista ja kaikenlaisten tekosyiden keksimistä sille, että saisi luvan kanssa olla paskiainen. Ei ihme, et nykyajan lapsilla menee päin helvaattia kun niiden vanhemmat on tällaisia!
Ei ihme, että lapsilla menee huonosti, kun niiden vanhemmat on valmiita tuomitsemaan rakkaudenilmenemismuodot, vain siksi, ettei se ole ihan se, mitä kirkosssa on kuulutettu.
Tuomitsen pettämisen, toisen henkisen loukkaamisen ja vartalon haukkimisen. Minua inhottaa se sarjamonogamia jota lapset joutuvat todistamaan; vanhemmilla on uusia kumppaneita hirmuinen liuta,e nnen kuin lapset pääsetvät pois kotoaan/kodeistaan elämään rauhallisempaa elämää, jota ei väritä kamalalauma isä- ja äitipuolia.
Ja miksi seksiä pitää ajatella aina ensimmäisenä? Eikö voisi lähteä siitä, kuinka paljon enemmän henkistä tukea ja arkista panosta perhe saisi jos siinä olisikin kolme tai useampi aikuinen?
ja kasvattavaa, niin ehkäpä se olisi vakimuoto 'parisuhteissa', siis monisuhde. Niinkuin siinä yhdessä sarjassa, missä miehellä on 3 vaimoa samassa pihapiirissä, en nyt muista nimeä. Mut elämä ei oo elokuvaa. Niin kauan kuin tällainen ei ole yleisesti hyväksyttävää -ajattelevat siitä yksittäiset henkilöt mitä tahansa- niin lapset kärsisivät. Eikä oikeasti sellaisessa suhteessa varmaan olisi kovin henkisesti tasapainoista kuitenkaan, mustasukkaisuus jylläisi ihan niinkuin tavallisissakin rinnakkaissuhteissa.
Monikohan nainen tänäkin vuonna menettää henkensä tai terveytensä monogamisen suhteen mustasukkaisuuden takia? Ja lapset kärsivät. Onhan aina varakkaammilla ollut useampi vaimo, kaikki eivät ehkä olleet tasaveroisessa asemassa.
Moniavioisuus koskettaa aika harvoja, muttei mitenkään uhkaa yhteiskuntaa.
Mahdollisuutta lapsiin?????? Herkkua?????. Nämä ihmiset ovat todella sairaita, lapsiin sekaantuminen ja muu sairas pervoiluko on herkkua? Hyi saaste mitä nilviäisiä, kaatopaikalle joutaisivat ajatuksineen.