Mitä rasvaa vauvan kasvoihin?
Hei!
Meidän tytöllä on ollut pienestä asti tosi hyvä iho. Lähes jokaiselle neuvolakäynnillä th kirjoittanut, että " erittäin siisti iho" . Nyt sitten olenkin vähän kysymysmerkkinä, että mitä laittaa tyttären kasvoihin kun siihen ilmaantunut punoittavaa, kuivaa ihottumaa? Hieman samanlaista on myös jaloissa.
Onko jokin perusvoide paras?
Luulisin ihon kuivuneen talvi-ilman myötä ja ehkä tullut vähän liian karhealla pyyhkeellä kuivattua/siistittyä kasvoja ruokailun jälkeen...
Kiitokset neuvoista!
T: iida-linnea ja tyttönen 7.5 kk
Kommentit (9)
Meillä on käytetty ihan sitä vauvojen perusrasvaa poskiin kerran pari viikossa, kun mitkään vaatteet ei suojaa noita poskia viimalta ja pakkaselta. Suosittelen myös iltaa vasten laittoa ja todella vähän kerralla. pojallamme hyvä iho eikä oo muuten tarvinnu rasvailla ollenkaan. Eiköhän se siitä ja kesällä sitten taas pehmeemmät posket.
Äippä ja 6kk poika
On vedetön, joten ei ole katastrofi jos vahingossa laittaa juuri ennen ulkoilua (vaikka ei toki suositella). Eikä sisällä lisäaineita. Lipogel on sellaista paksua töhnää, Lipolotion öljyä. Jälkimmäistä on ehkä helpompi kasvoihin laittaa.
Minäkään en kovin mielelläni vauvaa rasvaile, mutta neuvolan th on aina tuon Lipolotionin kanssa läträämässä jos on vähänkin kuivaa ihoa jossain. Olen ajatellut juuri niin että se häiritsee ihon omaa tasapainoa jos varmuuden vuoksi rasvailee, pieni kuivuus ei välttämättä haittaa vauvaa itseään yhtään. Jos posket nyt ovat oikein koppuraiset ja punaiseksi rohtuneet pakkasilman johdosta, silloin tietenkin rasvailen.
Sen ikäinen vauveli että varmaankin kiinteissä on jo monenlaista kokeiltu. Osaisitko yhdistää poskien kuivumisen (ja jalkojenkin ihon) johonkin tiettyyn ruoka-aineeseen? Meillä juuri poskissa, jaloissa sekä käsivarsissa olevat läiskät kielivät maissi- ja ruisallergiasta. Kunhan allergisoivat aineet karsittiin ruoka-aineista, sileni iho ihan alle viikossa. Tietysti kylmä ilmakin aiheuttaa ahavoitumista, mutta itse voisin veikata myös reagointia johonkin ruoka-aineeseen..?
Minulle kuulostaisi tuo tyttösen iho ihan viiman kuivattamalta - meillä ainakin ollut näin ja olen " säästellen" apteekin Novalanilla rasvaillut iltaisin. Tytöllä aina helposti kuivat ja karheat posket (siis nyt syksyllä ja talvella hormoninäppyjen viimein poistuttua!) ja ajattelin kanssa, josko olisi jotain allergiaa (tai siis en oikeasti epäillyt niin). Olimme joulukuun alussa etelän lämmössä ja siellä iho oli kauniinvärinen ja sileä yötäpäivää;=).
t. kyyli ja tyttö 8kk
meillä tytön naama helottaa punaisena ja karheana myös, jos on seurustellut isän kanssa (aina iltaisin päivän sänki) tai sitten ihan sohvan kanssa ja naamaansa hangannut!
-k
voit myös laittaa kuivaan kohtaan bepanthen voidetta.. hyvä voide vauvasta vaariin =D
eli ei hirveästi kannata rasvailla, kun iho alkaa sitten vaatia jatkuvaa rasvausta. Meillä kans vauvan iho ahavoitui, kun tuli ekat kylmät ilmat. Rasvailen satunnaisesti rasvaisella Bepanthenilla iltaisin kylvyn/pesun jälkeen, mutta en ikinä päivällä ennen ulkoilua. Bepanthen on kyllä ihan paras voide! :)
Hyviä vinkkejä sain, kiitos kaikille!
Olen itsekin ajatellut tuota allergiaa, mutta en osaa oikein yhdistää mihinkään tiettyyn ruokaan koska viime aikoina ei ole uusia makuja tullut kokeiltua.. Täytyy olla kuitenkin tarkkana jos näyttää ettei iho muutu paremmaksi.
Olen nyt tosissaan vain iltaisin ihan pikkuisen rasvannut ja bepanthenia käyttänyt. Se on kyllä hyvä voide!
Siinäkin mielessä ajattelen, että iho varmaan kuivunut, koska jaloissa kuivaa on vain reisien takaosissa - siitä iho kastuu aina kun pyllyä pesee.
Nyt antamaan iltapalaa tyttöselle. Leppoisaa loppuvuotta kaikille!
t. i-l
No, oma kokemukseni. lapsellani oli täysin hyvä iho ennen talvea. talvella sitten naama hieman ahavoitui. Nykytietämykselläni antaisin enimmäkseen olla. Iltaisin korkeintaan laittaisin rasvaa yötä vasten. Keväällä ja kesällä todnäk menisi ohitse. Itse rasvailin lastani aika ahkeraan ja tuloksena oli oman rasvantuotannon kärsiminen ihossa...Lopputulos iho edelleen muuten hyvä, mutta naaman ihan jatkuvasti karhea ellen rasvaa...kun ei sitä omaa rasvantuotantoa ole! Eli välttäisin liikaa rasvailua. Luonnollisesti naaman iho ahavoituu, punoittaa talvella. Suomessa kun asutaan ja kylmää on. Päivällä rasvaaminen tekee pahinta, jos sitten mennään vielä ulos! Yöksi siksi korkeintaan. Tämä siis minun kokemukseni naaman ihosta. Muuten atopia yms. iho-ongelmat pitää tietty hoitaa.