Minä en syö koskaan mitään outoa.
En halua syödä liian mausteista tai eksoottista ruokaa.
Koulun perusruoat maistuvat minulle.
Haluatko kysyä jotain makutottumuksistani?
Kommentit (97)
Terve psyyke käyttää hallinta- ja puolustusmekanismeja monipuolisesti ja joustavasti tilanteeseen sopivalla tavalla, häiriintynyt psyyke käyttää niitä pakonomaisesti, yksipuolisesti ja kaavamaisesti ¿ tai ei lainkaan, jolloin psyyke on suojaamattomana täysin ulkoisten vaikutteiden armoilla.
Sun defenssit on kaikki yhdessä asiassa - ruuassa.
mauista nimittäin, että jos ihminen on tottunut, että ainoastaan karkki ja jäätelö maistuu hyvältä, niin totta hemmetissä esim. oliivit maistuvat ihan kauheilta sellaisen ihmisen suussa. Nämä ovat tottumiskysymyksiä. Ajatelkaapa esim tupakoitsijat, maistuuko tupakka HYVÄLTÄ? No ei, ja silti se " maistuu hyvältä" . Ja itse muuten kyllä syön niitä oliivejav ja pidän niistä, vaikka osaan ajatella, että ne jonkun toisen suussa maistuvatkin pahalta.
teistä asuu yhden pizzerian kylässä. Ne jotka syö kaikkea, käsi ylös jos asut 500 etnisen ruuan ravintolan äärellä?
En vaan tajua miksi mun näiden joidenkin kirjoittajien mielestä pitää totutella pitämään oliiveista. Pärjään hyvin näin. -ap
Itse rakastan maustettuja ruokia, mutta feta, oliivit, etanat eivät kuulu listoilleni.
Olen ollut kokkina, ja miettikääpäs mitä kaikkia ihania herkkuja voisi ravintoloissa tarjota, jos suurin osa ei olisi lihapulla-paistettu lohi hyvää ja kaikki erikoinen heti automaattisesti on pelottavaa, yököttävää ja kamalaa.
Mä söin kiinassa siankärsiä, ja nekin oli hyviä. Vaan ei tulisi mieleenkää tarjota niitä ravintolassa, kun kaikki huutaa heti yökyök. Eikö se nyt ole aika sama syökö peffaa tai kärsää. Sama sika se on.
kyllä pahallakin pysyy hengissä. Maailmassa on makuja, hajuja ja värejä. Mä otan mieluiten kaiken sen ihanan sata lasissa.
Vierailija:
että kaikki neuroosit liittyvät syömiseen ja elämänhallintaan. On tässä kurjaa ollut muillakin, mutta olemme tajunneet kanavoida tuskan elävää ylläpitäviin voimiin, ei sörkkiäksemme ruskeaa ruokaa.
Mitä sitten jos jää jotain väliin. Jos nautin omasta rajoittuneesta ruokavaliostani, niin kaikkihan on hyvin. -ap, jolla on jauhelihapizza uunissa
En nimittäin syö lihaa enkä kalaa tai kanaa. Ja kun en pidä mistään " omituisista" ruoista, jää kasvisruokavalionikin hivenen yksitoikkoiseksi. En pidä esim. oliiveista, sienistä, homejuustosta tai erikoisista juustoista yleensäkään, minua ällöttää myös monesti ruoka josta ei tiedä mitä siellä on, esim. erilaiset keitetyt tai muuten valmistetut sekalaiset kasvikset. Haluan myös että ruoka on selkeästi niin että sen tunnistaa.
Mutta niime vuosina olen opetellut syömään aika monenlaista mitä en yleensä syö. Esim. mozzarella on ihan ok pizzassa, sipuli on alkanut maistumaan kun tarpeeksi on yrittänyt, erilaiset siemenet ja muut sellaiset ovat hyviä, ja pidän esim. italianpadasta, jos se on tehty ilman lihaa. Mausteita käytän jonkin verran.
Joulun alla olin syömässä työpaikan kanssa hienohkossa ravintolassa, en tiedä miksi sinne menin, varmaan näyttääkseni itselleni että selviän siitä (en tunne suurinta osaa työkavereista). Olin tietysti ainoa kasvissyöjä, ja minulle oli vain yksi ruokavaihtoehto, jotain vuohenjuustoa sitten varmaan. Tietysti eräs kanssasyöjä teki suuren numeron minun syömisistäni. Kuitenkin sain hyvin alas tuntemattoman alkuruoan ja suurimman osan pääruoastakin, vaikka en tiennyt mitä se kaikki oli, olin tyytyväinen itseeni:) Minä en tee koskaan numeroa kenenkään muun syömisistä enkä ymmärrä mitä se muillekaan kuuluu nin kovasti. Tuollaiset kaikkiruokaiset nyt vaan ovat sellaisia ruokafasisteja. Jos on syntynyt kaikkiruokaiseksi, ei voi ymmärtää millaista on kun ei yrittämisestä huolimatta voi sietää jotain makuja. Ja sitten saa vielä kaikkien paheksunnan.
Kamalin tilanne ruokapöydässä minulle on sattunut kun olin erään toisen työpaikan jossain läksiäisissä tms. ja olin taas joukon ainoa kasvissyöjä. Minua varten oli tehty erikseen ruoka, homejuustopiiras! Ei siinä auttanut kun syödä palanen, vaikka homejuusto on liharuokien lisäksi kamalinta mahdollista ruokaa minusta. Sain sen palan alas, ja sitä urotyötä ihmettelen vieläkin!
Minä en koe että muilla olisi mitään syytä arvostella minua ruokavaliostani. Monella muulla tapaa olen hyvin epärajoittunut ihminen, ja koen monesti muut paljon rajoittuneemmiksi ja turvallisuushaluisemmiksi kuin itseni. Tämä nyt vaan on eräs piirre minussa. Hyväksyn muiltakin erilaisuutta. Sitä paitsi ei kaikkien tarvitse haluta matkustaa koko ajan johonkin. Minun elämäni ei koskaan ole ollut tylsää vaikken koko ajan lentele ympäri maailmaa saastuttamassa koko maapalloa lentokoneella. Matkailufanaatikkojen harrastama rasismi niitä kohtaan, jotka eivät koko ajan halua matkustaa on toinen minua erityisesti ärsyttävä piirre. Mikseivät ihmiset saa olla sellaisia kuin ovat? Miksi oma tapa elää on koko ajan niin paljon parempi? Miksi kaikkien tulisi haluta samoja asioita?
Eiköhän jokainen aikuinen ihminen laita ja syö sellaisia ruokia, jotka maistuvat heidän mielestään edes suhteellisen hyvältä? Kaikilla on erilainen maku, jollekin maistuu ne eksoottiset ruoat ja toisille sitten lihapullat ja perunamuusi. Ei kai siinä mitään outoa ole, varmaan jokaisella on aika paljon ruokia tai ruoka-aineita, joita ei halua syödä.
Mä olen kasvissyöjä. Mun mielestäni se ei tee musta neuroottista, että olen tehnyt sellaisen valinnan ekologisista, eettisistä ja terveydellisistä syistä. Lisäksi en koskaan syö esimerkiksi pinaattikeittoa, koska se on mielestäni pahan makuista. Inhoan keitettyjä herneitä ja maissia tarjoiltuna " salaattina" erillään muusta ruuasta englantilaiseen tapaan. En ymmärrä, miksi ihmisen pitäisi pakottaa itsensä syömään jotakin, joka ei maistu. Mitä ihmettä sellaisella kidutuksella mahtaa saavuttaa? Sädekehän päänsä ympärille?
Toisin sanoen mun mielestäni siinä ei ole mitään ongelmaa, jos syö vain sellaisia ruokia, jotka maistuvat. Tilanne on tietysti eri, jos syynä ei ole maku vaan puhdas ahdasmielisyys tyyliin " emmää syö mitään mitä ei äiti kotona laittanu!" ... mutta mun ymmärtääkseni ap oli kuitenkin kokeillut jotain erilaisia ruokia eikä tykännyt. Ei makuaistilla ole mitään tekemistä ahdasmielisyyden tai laatikoitumisen kanssa.
Ja varmaan se, että ei syö liharuokia tekee asiasta vielä oudomman muiden mielestä.
Ainakin mun huomioiden mukaan aika usein kasvissyöjältä kysytään, että miksi et syö lihaa. Uskonnon vai muun syyn takia. Ja kategoriat on nämä kaksi: joku muslimi tai hihhuli.
Ja luullaan, että kasvissyöjä syö mitä kasvisruokaa vaan, kunhan siinä ei ole lihaa.
Mäkin olen yllättynyt kun ketjusta tuli näin pitkä. Aloittaessani jutun ajattelin, että multa kysytään jotain " mitä syöt" tai " mitä jätät syömättä" -tyylisiä kysymyksiä.
-ap
Miten te olette höyrynneet jonkun syömättömyydestä?
tai sitten jotain kanaa mistä ensin selvitän ettei ole mitään ihmeellistä. Esim. kanaa, currykastiketta ja riisiä voin syödä. Ravintolassa otan mieluiten jotain tavallisia lihapullia kun jotain hienoa punaviiniosteria.
Vierailija:
kyllä pahallakin pysyy hengissä. Maailmassa on makuja, hajuja ja värejä. Mä otan mieluiten kaiken sen ihanan sata lasissa.
Se että suuri osa suomalaisista syö pääasiassa tavallisia suomalaisia ruokia, ei tarkoita samalla, että suurin osa suomalaisista olisi välttämättä ennakkoluuloisia.
Mun vanhempani syövät hyvin perinteisesti tai varsinkin vielä 10 vuotta sitten söivät. Mutta silti jos joku olisi lykännyt eteen vaikka etanoita, häränhäntälientä tai oliiveja, olisivat ihan varmasti kokeilleet. Ja nykyään yllättävän montakin ruokaa löytyy kaapista, kuten juuri noita oliiveja.
Ja mua lisäksi naurattaa toi määritelmä " tavallinen suomalainen ruoka" kun monet kertovat samaan hengenvetoon syövänsä ulkomailla mäkissä. Isoisäni maistoi ensimmäisen kerran elämässään hampurilaista noin 80-vuotiaana. Kohteliaasti ilmoitti sen olevan ihan hyvää. Ja hän on sentään asunut koko ikänsä suurissa kaupungeissa Suomessa, ja silti onnistunut välttämään hampurilaiset kokonaan. Ja olenpa melko varma, että vaikka hänelle tarjoilisi sian kärsiä, niin alas menisi, saattaisi jopa pitääkin vaikkei olekaan tottunut erikoisiin ruokiin.
Jotkut ovat tietenkin luonnostaan nirsompia, mutta kun se alkaa rajoittamaan syömistä kylässä, luulisi, että yrittäisi edes vähän päästä taipumuksestaan eroon. Olisi omakin elämä helpompaa. Itse allergikkona olisin niin onnellinen, jos ei tarvitsisi miettiä mitä voi syödä.
Mäkin Bic Macissa ei ole mitään outoa tai eksoottista ainesta. Ihan perusjauhelihaa ja sämpylää.
Enhän mä ole väittänyt, etteikö joku saisi pitää oliivia hyvänä. Mä en pidä. -ap
Olen huomannut, että eroan kaveripiiristäni hiukan, monet pitävät sentään jostain vähän " oudommastakin" , mutta en ole koskaan pitänyt itseäni neuroottisena tai häiriinyneenä.
-ap