onko väärin pakottaa lapsi syömään ruoka-annoksensa loppuun?
Kommentit (60)
ja jos ei tykkää niin maistellaan ainakin vähän.
Tiesittekö, että kun on maistellut 12 kertaa tiettyä ruokaa siihen pitäisi tottua ja alkaa tykätä...
Muina aikoina ei sitten anneta mitään ennen seuraavaa ruoka-aikaa, jos ei maistu.
kun lapsi on maistanut se riittää,terve lapsi syö kyllä kun on nälkä
Meillä on periaate että kaikkea maistetaan (tosin tästäkään en mitään hirveää tappelua jaksa aloittaa) mutta syödä ei ole pakko.
itse otettu annos on syötävä loppuun, jollei se ole ihan hirveän epäonnistunutta poikkeusruokaa. On tärkeää oppia ottamaan sen verran kuin syö, eikä kasaamaan kaikkia herkkuja lautaselle ja jättämään niitä sitten.
Toisten annostelemaa ruokaa saa jättää.
lasta pöydästä ennen kuin lautanen on tyhjä, vaikka lapsi itkisi ja " oksentaisi" ruokaa. ja minulle tulee siitä niin kurja olo ja olisin ottanut lapsen pöydästä pois jo aikoja sitten.
Sehän on älytöntä lapsen kiusaamista. Miltä itsestä tuntuisi jos olisit jo täynnä tai huonovointinen ja joku tunkisi väkisin ruokaa suuhusi? Tai uhkailisi sinua lappomaan sen sinne itse?
4 muuten: nirsoimmat lapset vaativat kymmeniä maistelukertoja tottuakseen ruokaan. Vähemmän nirsoille tuo toistakymmentä voi riittää.
Mielestäni voi kehottaa ottamaan vielä vähän tai vaikka niin ja niin monta lusikallista, mutta ei voi pakottaa, jos lapsia ei kerta kaikkiaan halua enempää.
LASTA EI SAA PAKOTTAA OKSENTAMAAN ruokaansa! Herranjestas mitä kamalaa kidutusta ja keskiaikaista kasvatusta! Teillä on kohta ( ellei jo ole) vakavasti syömishäiriöinen lapsi. Maistamisen voi vaatia, mutta lapsi päättää itse kuinka paljon syö.
Tällaiset lapset eivät välttämättä opi koskaan syömään tiettyjä outoja ruokia vaikka pakotettaisiin maistamaan satojakin kertoja.
Oli vain niin helpottavaa luettavaa kun nirsoista lapsista syytetään AINA kasvatusta
15
Aikuinen päättää milloin ja mitä syödään, lapsi säännöstelee määrän. Mikäli lapsi pakotetaan jatkuvasti syömään enemmän kuin hän itse haluaisi, häiriintyy tärkeä säätelytaito: lapsi ei enää tunnista, milloin vatsalaukku on sopivan täysi. Tämä on tutkittu fakta, eikä edes " vain" psykologinen tutkimus. Lapsi ei pakottamalla siis opi muuta kuin inhoamaan syömistä (etenkin pakotetun ruoan syömistä) ja ehkä siinä sivussa hän saa lopulta myös vakavan syömishäiriön. Lisäksi noin julma tapa kuin mitä kuvailit kuulostaa kyllä henkiseltä väkivallalta ennemmin kuin miltään kasvatukselta :( Siitä lapsi oppii inhoamaan ylipäänsä ruokailutilanteita, ja pian isäänsäkin. Sekä lopulta itseään, jos sairastuu syömishäiriöön isompana...
Lapsi on pieni, haavoittuva ihminen. Häntä ei tee yhtään paremmaksi saati ehjemmäksi ihmiseksi se, että hänelle tärkeimmät aikuiset tekevät niinkin jokapäiväisestä asiasta kuin syöminen koko perheelle ongelman. Nirsous häviää ajan kanssa, jos siihen ei kiinnitä liikaa huomiota. Noin se vain pahenee!
14:
Hirviömies sinulla! Nyt äkkiä vaikka neuvolaan juttelemaan miehesi kanssa jos sinun sanasi ei riitä. LASTA EI SAA PAKOTTAA OKSENTAMAAN ruokaansa! Herranjestas mitä kamalaa kidutusta ja keskiaikaista kasvatusta! Teillä on kohta ( ellei jo ole) vakavasti syömishäiriöinen lapsi. Maistamisen voi vaatia, mutta lapsi päättää itse kuinka paljon syö.
olen sanonut että mielestäni lapsen ei tarvitse syödä kaikkea ja vastaukseksi saan mieheltäni, että opetan lapsen nirsoksi ja annan liian helpolla periksi. ap
Ehkä hän ei kuitenkaan ole niin julma kuin miltä tuo kuvailemasi ruokailutilanne antaa ymmärtää...? Ehkä hän ei vain kertakaikkiaan tajua, kuinka kohtuutonta ja vahingollista hänen käytöksensä on? Oletteko jutelleet asiasta joskus kahdestaan rauhassa, jotta tietäisit, MIKSI ihmeessä miehellesi tuollainen kaikkien perusohjeiden vastainen käytäntö on suorastaan pakkomielle?
Lasta ei saa pakottaa syömään enempää kuin hän haluaa. Iihmisillä on biologinen kyky säädellä syömistään, jos siihen johdonmukaisesti kannustetaan ja annetaan lapsen lopettaa, kun hän on kylläinen. Pakottamalla syömään lautanen tyhjäksi vanhemmat tekevät todellisen karhunpalveluksen lapselleen! Sen voi tehdä, että tarjoaa ruokaa vain ruoka-aikoina ja senkin voi valita, mitä tarjoaa. Mutta lapsen kuuluu aina päättää, kuinka paljon hän syö. Piste.
kirjoitin, meillä syödään sitä mitä on tarjolla, jos ei kelpaa, ollaan nälässä. Ei se lapsi siihen kuole. Minua aina puistattaa, kun ihmiset menevät sille " voi kulta, ottaisitko sitten vaikka spagettia, jos et tykkää tästä" -linjalle. Mutta minä olenkin ehkä keskivertoäitiä tiukempi...
Vaadi miestäsi lopettamaan tuo touhu!
Mutta aterialla nyt normaalisti tarjotaan leipää ja maitoa, joten leivänpalasta ja maidosta lapsi saa jo aika hyvin enrgiaa. Ei lasta sentään nälkiinnyttää tarvitse. Ja jos ruoka jää syömättä maistuu seuraava ateria yleensä paremmin.
mutta silti en omaani pakota. Mutta ei kyllä saa sitten mitään muutakaan vähään aikaan, jos ei syö ruokaansa. Sitä syödään, mitä on tarjolla ja jos se ei kelpaa, ollaan ilman.