En kestä enään lahja tulvaa!! vajaa 4 v sai tänä jouluna
Onko muita joita ahdistaa suuri joululahja määrä!
Tänä jouluna lapsi sai:
- 2 robottia
- rummut!
- nosturin
- rölli dvd:n
- kolme paitaa
- college puvun
- kaksi yökkäriä
- legoja
- duploja
- turtles ukon
- soittorasian
- villasukat
- lego paloauton
- koira posliini esineen :D
- ilmakiekko pelin
- sammakko pelin
- pehmolelun
Siis 21 pakettia. Puoliakaan ei jaksanut itse avata.
Sukulaisilta, ystäviltä ja isovanhemmilta tuli paketit.
Monesti painotin isovanhemmille että 1 paketti, ei enempää. Toisilta tuli 4 pakettia, toiselta 3 pakettia. Lisäksi sukulaisilta tuli mm posliiniesine, mitä ihmettä lapsi sillä tekee..
Poika oli toivonut sammakkopeliä, robottia, nosturia.
Niistä itse ostimme yhden. Eli 20 pakettia tuli muilta.
En jaksa enään tätä tavara määrää. Asunto ei muutenkaan ole tilaihme, en tiedä mihin saan mahdutettua tällaisen tavara määrän.
Karsin jo ennen jouluaattoa pojan huoneesta ison pahvilaatikollisen leluja kiertoon.
Kommentit (16)
että uusia leluja tuli kokonaista 3 kpl, eli saimme alkuperäistä tyhjemmäksi nurkat! Ennen joulua oli hyvä saada lapsi luopumaan sellaisista leluista, joilla ei leiki.
Meillä 3½v sai:
Lego prinsessalinnan
Yöpuvun
merenneidon
ponejax4
toppapuvun
satu cd:n
dvd
Saappaat
nuken
pehmolelun
prinsessa laukun
kyniä, vihko, suklaata, jääkaappi magneettinukkeja, vaatteita, leikkikännykkä, lakanatx2
Humenna vielä saa paketteja kun menemme sukulaisille...
Ja meiltä löytyy myös nuorempi lapsi jolla lahjamäärä oli samanlainen. Itse ei ostettu lapsille kuin yksi lahja.
Ikään nöhden epäsopivat otan talteen tai laitan kierrätykseen. Osan ahjoista lapsi saa adventtina, siis neljänä sunnuntaina ja loput ennen loppiaista. Jouluhan päättyy loppiaiseen, kolmen kuninkaan kumarrukseen. Kuninkaiden tuomiin lahjoihin.
Lapsi 5v. sai noin 10-pakettia eilen. Melkein liikaa.
Isi, äiti tai hultaja päättää lapsen asioista myös tavara määrästä. So simple!
-kauko-ohjattava auto
-nukkekoti ja huonekaluja sekä asukkeja
-puhuva pölynimuri
-magneettitaulu, kirjaimia ja numeroita
-dvd
-vaatteita
-kirjoja
-värityskirjoja, kyniä, askartelutarvikkeita
-rahaa
-muumi tietokone
Ja nyt varmasti unohdan osan. Lapsi on onnellinen. Kovasti leikkii uusilla leluillla. Nauttii kovasti. Ja minä nautin kun seuraan vierestä.
kummeille ja muille sellaiset " ei lelu" lahjatoiveet. Vajaa kolmevuotiaamme saikin leluja vain muutaman:
Legon eläintarhan
Muumipelin
Käsinuken
Vauvanuken
Nuken sängyn
Nuken syöttötuolin
Mutta noita kahta viimeistä ei otettu mukaan kotiin, vaan ne jäävät mummolaan ja siirtyvät kesällä siellä leikkimökkiin. Tahdon pitää lelujen määrän rajattuna, en kestä sitä, että lapsista tulee sellaisia, että pian mikään ei ole tarpeeksi. Lisäksi olen huomannut, että aika harva lelu kovin kauaa jaksaa kiinnostaa.
Ai miten hihhuli? Mitä tarkoitat? Normaalia yleistietouttani vai tapaani suojella lastani vai tapaani antaa lahjoja koko joulun ajan. Mikä nyt ihmetytti?
T.9
pelin, cd:n ja rakennussarjan + siihen lisäosan (nämä toivonut pukilta),
sukulaisilta tuli lisäksi kynat, tehtäväkirja, paita ja peli sekä lisää osaa tuohon rakennussarjaan.
Juuri sopivasti lahjoja, rakennussarjasta tuli mahtava kun on nyt niin paljon osia:)
Pelit, kynät, tehtäväkirja ja cd saa hyvin omille paikoilleen ja sarjalle oli jo valmiiksi säilytys mietitty, joten missään ei tunnu uudet lahjat.
8-v. poika sai PSP-pelin, Mars mission legoja ja tulivuoritutkimuspaketin. 4-v. tyttö sai Belleville legoja ja Winx-tanssimaton.
Mummot ostivat kirjat ja kylpytakit ja lisäksi saivat muutaman dvd:n ja sukat.
Haluan ehdottomasti pitää lahjamäärän kohtuullisena ja itsekin nauttia joulunajasta enkä miettiä, että olenkohan ostanut kaikille mieleisen lahjan. Ilmoitin sisaruksilleni ja mieheni sisaruksille, että meidän lapsille ei saa ostaa lahjoja ja mekään emme meinaa muistaa heidän lapsiaan lahjoin! Haluamme muistaa heitä ympäri vuoden esim. pitämällä heitä luonamme.
Vierailija:
Onko muita joita ahdistaa suuri joululahja määrä!Siis 21 pakettia. Puoliakaan ei jaksanut itse avata.
Meillä alle 1v sai melkein 40 lahjaa. Ei mua ainakaan mikään ahdista, eipä nyt tarvii itse käydä leluja ja kirjoja heti ostamaan.
Minä taas en ikinä tekisi noin, koska jos lapsi saa itse toivoa muutaman mitä haluaa, luulee hän lopun ikäänsä saavansa kaiken minkä haluaa.
Meillä lapsi saa toivoa PALJON. Ja miksikö? Siksi, että lahjan antaja voi itse valita mitä ostetaan, ei lahjan saaja. Näin lahja on yllätys - kun niitä toiveita on paljon, ei voi tietää mitä sieltä lopulta tulee. Eikä tule sellaista harhakuvaa, että itse aina voisi valita mitä haluaa.
Oikeastiko luulet tekeväsi jonkinlaisen palveluksen lapsellesi kun annat hänen itse valita omat lahjansa? Huh huh...
Aika hemmotelluilta kuulostavat lapsesi kyllä...
Meillä painotetaan heti alkuunsa että lahjan antaja valitsee mitä pakettiin laitetaan, ei saaja.
Vierailija:
Minä taas en ikinä tekisi noin, koska jos lapsi saa itse toivoa muutaman mitä haluaa, luulee hän lopun ikäänsä saavansa kaiken minkä haluaa.
Meillä lapsi saa toivoa PALJON. Ja miksikö? Siksi, että lahjan antaja voi itse valita mitä ostetaan, ei lahjan saaja. Näin lahja on yllätys - kun niitä toiveita on paljon, ei voi tietää mitä sieltä lopulta tulee. Eikä tule sellaista harhakuvaa, että itse aina voisi valita mitä haluaa.
Oikeastiko luulet tekeväsi jonkinlaisen palveluksen lapsellesi kun annat hänen itse valita omat lahjansa? Huh huh...
Aika hemmotelluilta kuulostavat lapsesi kyllä...
Meillä painotetaan heti alkuunsa että lahjan antaja valitsee mitä pakettiin laitetaan, ei saaja.
autorata
nosturiauto
paloauto
mersu
dodge
tukkirekka
kauko-ohjattava auto
pyjama
collegepuku
talvihattu
tyynyliina
kirja
työkaluja
lisää työkaluja
sukkia
paitoja
...ihan liikaa kaikkea.
Sovin lapsen kanssa jo ennen joulua, että vanhoja leluja viedään kirpputorille ja joulupataan vietiin myös kaksi lahjaa. Olemme itsekin aika vähävarainen perhe, mutta suku lahjoo jouluna kai omaatuntoaan paikatakseen. Lapsen yritän totuttaa siihen, että antaisi omistaan jos joku toinen tarvitsee.
varsinkin jos se on sellaista, mitä lapsi ei ole kovin kovasti halunnut, vaan on luetellut niitä sen takia, että halutaan paljon eri toiveita, josta lahjan antaja voi sitten valita mieleisensä.... näin lapsi ei välttämättä saa sitä eniten haluamaansa lahjaa.
Ja mun lapseni ei ole hemmoteltu, pikemminkin päinvastoin. Lahjat on täytynyt " ansaita" .
Ne joille on ostettu lahjat, on ostettu jonkinlainen paketti mitä saaja on toivonut. Etukäteen aina, esim kummilapsieni, vanhempien kanssa sovin minkä lahjan ostan.
Meillä kummeja on lapsella 6, joten sieltä tulee 6 pakettia jo..
Mutta sitten on nämä muut lahjan antajat.
Sellaiset sukulaiset joiden kanssa ei olla missään tekemisissä.
En valittanut lahjoista!! Vaan sen määrästä! Edellisenä jouluna lapsi sai 9 pakettia. Se oli sopiva määrä.
Ensi jouluna aion painottaa ettei todellakaan näiden sukulaisten, naapureiden tms ole tarvetta tuoda yhtään pakettia!!
meilläkin tehtiin sama, annettiin yksille köyhille pojille monen monta autoa, että sitten pukin tuomille uusille leluille tuli tilaa.