Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun lapsi sairastaa jokainen toki tahtoo hoitaa häntä kotona. Mutta...

Vierailija
11.11.2008 |

miten toimitte, kun lapsi on vaikkapa flunssan jälkeen nuhainen ja puolikuntoinen kaksi viikkoa? Tuon ajanhan flunssat yleensä kestää. Ei minun työnantajani ainakaan katso suopeasti tuollaista poissaoloa. Ja kun vihdoin lapsi menee hoiton tuleekin ykskaks yllättäen joku jälkitauti, vaikkapa korvatulehdus.

On helppo sanoa, että "älkää viekö nuhaista lasta hoitoon", mutta jokaisessa työpaikassa (myös ja ehkä etenkin päiväkodeissa) pomo alkaa kyllä katsoa kieroon. Ja alkaa miettiä tulisiko tuotakin ihmistä ilman toimeen. Tiedän esim. tapauksen, jossa koeajalla oleva lastenhoitaja irtisanottiin koska oli erityislapsensa sairauksien takia niin paljon pois. Syyksi ei tietenkään sanottu tuota, mutta kaikki kyllä tiesivät. Ja erään miehen työpaikalla alettiin avoimesti syyttää siitä, että pitää lapsensa varjolla "rokulipäiviä" kun lapsella oli korvatulehduskierre. Miten siis oikeassa elämässä tavallinen duunari voisi olla jokaisen nuhan takia viikkotolkulla pois töistä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat eivät tosin ehkä riitä lääkkeisiin ja ruokaan...

Vierailija
2/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät poissaolot töistä voivat tarkoittaa työpaikan menetystä ja siihen ei välttämättä ole varaa. Joillekin se kotonaolo voi olla helpompaa eli työnantaja sen hyväksyy, mutta kaikilla ei ole näin. Ikävältä kuulostaa, kun siitä tehdään joku hyvän vanhemmuuden mitta. Usein näin tekevät sellaiset, joilla ei sitä pelkoa työn menettämisestä ole.

Sairaina ei lapsia todellakaan hoitoon saa viedä, mutta ei voi olettaa, että joka räkätauti podetaan kotona. Jos kuumetta ei ole ja jos lapsi on ok kuntoinen eli leikkii ja touhuaa, niin silloin hoitoon, vaikka se nenä vuotaisikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee tosi elämässä! Harvalla on mahdollisuus olla kotona flunssainen lapsen kanssa viikkokausia ilman että työ siitä kärsii. Ja jos lapsia on useampia niin....

Minusta työelämän ja perheen yhteensovittaminen on joskus täysin mahdotonta. Turha tulla sanomaan että ihminen voi saada kummatkin ilman että jompikumpi kärsii!!!

Vierailija
4/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen pitänyt sairaan tai puolikuntoisen lapsen kotona.

Vierailija
5/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kykeneekö heistä huolehtimaan joka päivä!

Vierailija
6/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koska lapsilla on nuhaa, heidän olisi ollut parempi jäädä syntymättä? Kuinka humaani ajatus... =DD

Vierailija
7/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä työhön liittyvää kunnianhimoa, pitäisi saada lapsia, ainakaan useampia.

Se on sellaista käänteistä luonnonvalintaa.

Vierailija
8/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustavalkoinen ajattelu, alhainen koulutus ja tuskin löytyy työpaikkaa, eikä ole mitään kiinnostusta edes sellaista hankkia ;)

Vierailija
9/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki mahdolliset korvatulehduskierteet yms. onkin tosi helppo ennakoida seuraavat 20 vuotta eteenpäin...

Vierailija
10/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustavalkoinen ajattelu, alhainen koulutus ja tuskin löytyy työpaikkaa, eikä ole mitään kiinnostusta edes sellaista hankkia ;)

Vierailija
11/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen on sitten se, kumpi vanhempi lasta kotona hoitaa tämän sairastaessa.

Mistä johtuu, että varsin usein miehen työ on sellainen, että siitä ei voi mitenkään olla pois?

Sitten se hoitoasia... jos lapset olisivat pois päivähoidosta aina ollessaan nuhaisia tai yskäisiä, niin ei niitä lapsia syyskaudella paljon päivähoidossa näkyisi! Oletteko itse töistä pois jokaisen nuhan vuoksi? Entä koululaiset, menevätkö nuhaisina/yskäisinä kouluun? Kyllä meillä ainakin aikuiset tekevät töitä puolikuntoisinakin enkä minä anna koululaisten jäädä kuumeettomina, nuhaisina kotiin. Samoin meillä pienet tarhalaiset menevät hoitoon vaikka olisi nuha/yskä, jos ovat muuten hyväkuntoisia.

Kai järjen käyttä on tässäkin asiassa sallittua. Silloin, jos lapsi on oikeasti sairas eikä jaksa olla hoidossa, jompi kumpi vanhemmista jää kotin hoitamaan lasta tai jos se ei ole mahdollista, kotiin täytyy hankkia hoitaja, vaikka MLL:stä.

Vierailija
13/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vain realiteetti elämässä, johon tosin työnantajat voisivat vaikuttaa, mutta raha ikävä kyllä ratkaisee työelämässä ei inhimillisyys tai tämän yhteiskunnan lasten hyvinvointi.

Itse onneksi saan olla pois töistä lapsen sairastuessa, ilman että pelkään työpaikan menettämistä, tosin ei sitä hyvällä katsota. Ja onneksi lapseni ollessa hoidossa eli paljoa sairastanut (enkä itse ollut juuri ollenkaan kipeä). Saa nähdä miten sitten käy kun palaan takaisin töihin, ja nyt onkin sitten kahden lapsen sairastelut kyseessä.

Vierailija
14/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lapsen kanssa on vielä helppo hurskastella, miten lapsi on kaikkein tärkein, mutta meillä kun on esimerkiksi niitä neljä, niin kyllä kaikki joutuvat joskus joustamaan, valitettavasti.

Ja töistä ei kertakaikkiaan voi olla jokaisen neljän lapsen jokaisen nuhapäivän takia, tai voisi olla, mutta työpaikkaakaan ei sitten kyllä enää olisi.

Vierailija
15/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olemme voineet hoitaa kaikki 4 sairastavaa lasta itse.

Jotain positiivista sentään!

Vierailija
16/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä ja äiti ei pysty hoitamaan terveeksi kotona, niin sitten käytetään maksullisia tai maksuttuomia turvaverkkoja tai otetaan kesä- tai talvilomaa, palkatonta vapaata.

Kaikkea ei voi saada !!

Vierailija
17/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

metelöi? Päiväuniaikakaan ei takaa rauhaa.

Vierailija
18/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä ja äiti ei pysty hoitamaan terveeksi kotona, niin sitten käytetään maksullisia tai maksuttuomia turvaverkkoja tai otetaan kesä- tai talvilomaa, palkatonta vapaata.

Kaikkea ei voi saada !!

Kaikissa paikoissa ei ole mahdollisuutta palkattomaan vapaaseen tai siihen, että pidetään niitä lomia lasten sairastaessa. Ainoat mahdollisuudet esim. meillä on nuo maksuttomat ja maksulliset hoidot. Maksullisia palveluja täällä ei ole tilapäishoitoon eli jäljelle jää isoisä, joka on ainoana tuttavapiiristä eläkkeellä ja siis vapaana. Aina ei sekään käy eli isoisällä on omakin elämä ja mm. matkustelee.

Helppo on tietty sellaisella, joka tuntee enemmänkin ihmisiä, jotka eivät ole työelämässä, mutta ei kaikilla näitä ole...

Vierailija
19/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskelija ja mieheni on työelämässä. Miehen työpaikalla on tällä hetkellä "vajaa miehitys" ja sieltä ei niin vain voi olla pois. Toki mies on välillä ollu kotona lapsen kans, kun lapsi on sairastunut, mut nyt ei voi olla. Lapsemme on tällä hetkellä kuumeessa ja minä olen hänen kanssaan kotona. Multa jäi väliin tärkeä tentti, jonka suoritan joskus omalla ajalla kait.

Toinen lapsemme syntyy keväällä, sitten kun äitiysloman jälkeen jatkan taas opiskelua hankitaan kotiin hoitaja, joka voi tulla töihin vaikka lapsi ei ihan terve olisikaan. Kahden alle 3 vuotiaan sairastelut voi olla jo liikaa...

Vierailija
20/29 |
11.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryhmiksessä hoitaja sanoi, että kuumeinen lapsi hoidetaan kotona + yksi kuumeeton päivä. Mutta joku nenän valuminen ei ole syy olla pois hoidosta. En ole kuullut että flunssan kipeä ja tukkoinen vaihe voisi kestää viikkokausia.