MIKSI nuoria äitejä ärsyttävät niin suunnattomasti vähän vanhempina äideiksi tulleet tai äideiksi yrittävät?
Miten ihmeessä se on teiltä pois, jos me haluamme vanhemmiksi vasta yli 30-vuotiaina?? Hedelmöityshoitoja joutuu jonottamaan kunnallisella puolella niin kauan, että moni meistä " yli-ikäisistä" maksaa hoidot mieluummin omasta pussistaan. Lisäksi emme ole yhtä riippuvaisia yhteiskunnan tuista ja julkisista palveluista kuin monet nuoret perheet, joissa vanhemmat tai jompi kumpi heistä opiskelee, on pätkätöissä, työttömänä tai muuten heikoilla taloudellisesti.
Toivoisin vastauksia nuorilta äideiltä, joita me vasta yli kolmekymppisenä äideiksi tahtovat niin kovasti ärsyttävät!
t. 30-vuotias, joka ei vieläkään halua lapsia, vaan vasta muutaman vuoden kuluttua (ja joka on valmis maksamaan mahdolliset hedelmöityshoidot kokonaan omasta pussistaan)
Kommentit (202)
Mut mun pitkästi yli kolmekymppinen äitiys on saanu kehuja suomen johtavalta lastenpsykiatrilta. Olen hyvänä esimerkkinä sen yhdessä kirjassa, oli tarkkaillu meidän perhettä. Ja siinä kirjassa mainittiin myös tuo että vanhemmat oli jo vähän iäkkäämpiä...
Vierailija:
Vierailija:
Siis selitä tarkkaan mistä sua pitäs kadehtia?Luuletko olevas jotenki ylivertanen?Kateus paistaa kuule niin läpi teksteistäsi. Ja en ole ylipainoinen. Etkö ole koskaan kuullut, että ylipaino on yleisintä matalasti koulutettujen keskuudessa?
kun lapsenne on teini-iässä,te olette jo eläkkeellä,ellette aikasemmin
220: reps. Onnea sulle! Mutta et kai pidä nuorempana synnyttäneitä " alempivertaisina" ?
Hyvää Joulua ja olkaamme nyt hetken provosoimatta/provosoitumatta ja haukkumatta ja ottamasta itseemme. Eikö?
Olet vai? Ikävä tuottaa pettymys, mutta en omista riippurintoja. Ihan hyvin kestivät pitkän imetyksen nuo rinnat. Voi, voi. Sulla ei nyt ollenkaan natsaa... Menepä vaikka polttamaan pari tupakkaa sinne vuokrakasarmin tuuletusparvekkeelle, niin tulee parempi olo.
Vierailija:
Olet vai? Ikävä tuottaa pettymys, mutta en omista riippurintoja. Ihan hyvin kestivät pitkän imetyksen nuo rinnat. Voi, voi. Sulla ei nyt ollenkaan natsaa... Menepä vaikka polttamaan pari tupakkaa sinne vuokrakasarmin tuuletusparvekkeelle, niin tulee parempi olo.
Mikä on saanutkin elämän niin katkeraksi? Ukko pettänyt kummaltakin?
noinko ne iäkkäämmät akateemiset puhuu?
Kyllä loppuketju selkeästi on kahden ihmisen käsialaa....
T 229, 25 v esikoisen saanut trade, eli ei sovi kumpaankaan kastiin
Äijä on pelannut ja lipittänyt kaljaa koko yön ja mammaa on vituttanut ja pitänyt purkaa ahdistustaan riehumalla.
Sellaista se on kun tekee kakarat ekalle panolleen.
Noh, onhan se ihanaa tietenkin....
Todella sydämestäni toivon, etteivät ketjun viimeisten 5 sivun kirjoittajat ole kenenkään äitejä!!
Asiaan: Monien tutkimusten mukaan n. 30-38-vuotias on kaikkien muiden paitsi hedelmällisyysmittareiden mukaan ehdottomasti ideaali-iässä vanhemmaksi tulon suhteen. Jos siis kaikki vanhemmuuteen liittyvät osatekijät lasketaan yhteen, ovat ylläolevan ikäiset naiset parhaassa lapsentekoiässä. Kolmekymppisillä on esimerkiksi tuo pinnakin yleensä vähän pidempi ja henkinen kapasiteetti ihan eri luokkaa kuin kymmenen vuotta nuoremmilla.
Itselläni ei olisi kärsivällisyys riittänyt tulla äidiksi parikymppisenä. Olin silloin aivan liian yksioikoinen ja ehdoton ihminen - tietyllä tavalla myös lapsellinen. Nyt 34-vuotiaana koen olevani juuri sopivan ikäinen äidiksi, en ollenkaan liian vanha.
t. lapsensa 32- ja 34-vuotiaana saanut onnellinen äiti
Kaiken lisäksi olen parikymppisinä lapsia saaneita tuttaviani paljon paremmassa kunnossa ja jostain syystä vähemmän rupsahtanut. Johtunee kenties siitä, että minulla oli ennen raskaaksi tuloa aikaa rakentaa itselleni rautainen fyysinen kunto ja lihaksisto, joka on palautunut synnytyksestä supernopeasti...
Olen saanut ensimmäisen lapseni 19-vuotiaana ja toinen syntyi ollessani 22-vuotias. Välissä opiskelin itselleni ammatin ammattikoulussa. Nyt opiskelen AMK:ssa ja odotan kolmatta lastamme ollessani 25-vuotias. Olen saanut osakseni paljon paheksuntaa nuoren ikäni johdosta ja minua tytötellään edelleen. Olen saanut kuulla, että olen pilannut elämäni tekemällä lapsia. Miten voi pilata elämänsä maailman ihanimmalla lahjalla?
En ymmärrä miksi äidit pitäisi jakaa kasteihin iän mukaan. Jokaisella on omanlaisensa elämäntilanne ja elämänarvot. Raha tietysti helpottaa elämää, mutta se ei mielestäni ole hyvän vanhemman kriteeri.
En ole ikinä ajatellut, että minua vanhemmat äidit olisivat jotenkin parempia tai huonompia. Samalla viivalla ollaan ja varmasti jokainen haluaa lastensa parasta.
ensimmäisen viestisi perusteella pidin sinua jo melkein fiksuna, mutta kun otit esiin tuon " vartaloni ei ole rupsahtanut" -kortin niin metsään meni ja lujaa. Voi oletko tosiaan 34-vuotiaana noin epäkypsä? Vaikea uskoa, että tuollainen ihminen on ideaalisessa iässä lapsen hankkimiseen..
Sitäpaitsi totuushan on se, että nuorempi vartalo _yleensä_ palautuu nopeammin, sillä nuoremmilla solut uusiutuu nopeammin kuin vanhemmilla ja iho on kimmoisampi. Itse olen kuitenkin poikkeus tässä, vartaloni ei palautunut kovinkaan hyvin ja tissit voi heittää olalle näin 22-vuotiaana, vaikka lapsikin on jo kolmevuotias. Mutta en valita enkä todellakaan arvostele toisten vartaloita, en vanhempien enkä nuorempien. Lapsi on suurin ihme, minkä olen elämältä saanut eikä sen rinnalla yhdet tissit merkitse mitään :-)
Hyvää joulua silti sinullekin.
miksi lähes kaikille nuorille äideille tulee se biletysvaihe, jolloin lapsi laitetaan hoitoon...sitten kadehditaan toisten omaisuutta kun itse ei olla töissä käyty vaikka koulutus olisikin (ja ei välttämättä edes sitä)
Kokeilepa vaikka synonyymisanastosta onko " itsestäänselvä" ja " yleensä" samaa tarkoittavia sanoja.
Nähtävästi ikä ei auta kieliopissakaan.
Vierailija:
Vierailija:
Mulla esimerkiksi on täti, joka on jo 65-vuotias ja silti on sosiaalisesti täysin ameeban tasolla, ei osaa käsitellä lapsia ollenkaan, vaikka itselläänkin on yksi sellainen. Mutta eikös hänen täytyisi olla suorastaan ammattilainen ja Uberhyvä, kun on sentään jo NOIN iäkäs?Tiedän monia hyviä jo onneksi vähemmän huonoja äitejä, mutta näissä tapauksissa ei todellakaan ole nähtävissä iästä riippuvia eroja, vaan nimenomana kyse on erilaisista persoonista ja erilaistata perhetaustoista.
Todellakaan ei ole automaattisesti niin, että vanhempi äiti olisi parempi äitinä ikänsä ja elämänkokemuksensa takia. Tai edes niin, että vanhempi nainen olisi ollut enemmän tekemisissä lasten kanssa kuin nuorempi. Uskomatonta että joku edes jotain näin typerää jaksaa jankata.
Vierailija:
Kateus paistaa kuule niin läpi teksteistäsi. Ja en ole ylipainoinen. Etkö ole koskaan kuullut, että ylipaino on yleisintä matalasti koulutettujen keskuudessa?