2, 5-vuotias sanoo usein vatsan olevan kipeä..
alkaa jo huolettamaan.
on usein sanonut että' vatsa kipeä, ja ilmeisesti ylävatsa, oikealta...
tuleeko kellään mieleen, mitähän se kertoisi? onko siellä jokin tietty elin tms?
itse olen tuumaillut sen johtuvan jännittämisestä tarhassa, tai sitten , kun lapsi on todella kovavatsainenkin, niin siitä.
mutta nyt huolettaa, että pitäisiköhän näyttää lääkärille?
onko muilla tuollaisia vatsakipuja?
Kommentit (15)
Tiesitkö ap että omena saattaa aiheuttaa kovaa vatsaa? Kannattaa rajoittaa ainakin syöntiä.
Oletko kokeillut nostaa laktuloosin annosta? Ei se movicol ole ainoa ratkaisu ongelmaan!
Tyhjennä säännöllisesti se vatsa peräruiskein , parin päivän välein aluksi ja sitten riittävästi duphalacia tmv, joka pitää sen vatsan löysänä (tähän lääkkeeseen ei liity suolen laiskistumista ja siksi se on turvallista käyttää vaikka vuosiakin). Palloa ei saa päästää muodostumaan! peräsuoli voi venyä palloksi ja se tarkoittaa inkontinenssia aikuisena.
Ja vettä, lapsen täytyy juoda tarpeeksi kun on ummetusta.
minuakin se ihmetytti se omena, mutta näin käsky kävi.??
itse ainakin kun syön omenaa, olen täynnä kaasua... vatsa turpoaa...
mutta siis näin käskettiin tehdä?
Ei jatkuva kovavatsaisuuskaan ole ihan normaalia. Ja jos on kipua niin siinä on viimeistään syy tutkia. Voisiko olla, että jokin ruoka-aine ei sovi tms.? Vaikkapa maito, laktoosi tai jokin vilja?
jos kerran kovallakin on. Tietty kannattaa käyttää lääkärillä jos paljon vaivaa.
Meidän 3-vuotiaalla on toisinaan kipeä vatsa. Tulee kipeäski mm. mausteisesta ruuasta kuten pipareista.
nyt levolac 10ml päivässä ja pellavansiemenet päälle.
lääkäri ei kirjoita movicolia, vaan käskee vaan ruoka-valiolla hoitaa. mutta kun se ei vaan ole niin yksinkertaista.
olemme jättäneet mm. maidon ja juuston suht kokonaan pois, koska ne kovettaa lisää.
kasviksia ei syö, paitsi omenaa ja tomaattia.
muistan kyllä omasta lapsuudestani, olin kovavatsainen, ja vatsakipuinen-- minut jouduttiin monasti hakemaan jopa kesken koulupäivän pois vatsakipujen takia.
jospa perityvää?
-ap
Esim. allergologi voi ehdottaa uutta lähestymistapaa. Kyllä mielestäni vatsassa on jotain häikkää jos joka päivä täytyy antaa Levolacia. Vaikka olisikin perinnöllistä, niin eihän se tarkoita ettei syytä voi löytää :) Saisit sitten ehkä oman vatsasikin kuntoon jos johtuu samasta syystä!
että tuo mahakipu oikealla ylävatsalla liittyy just tuohon kakkaamisen, siinä joku suolenmutka tms johon sattuu kun siellä tavaraa.
Meillä alotettiin Movicol n. 2v ja edelleen menee lapsi kohta 4v. Mikään muu ei auttanut. Levolac määrät nousi ihan hurjiksi 30 ml ja enemmänkin päivässä. Ja ne teki jo niin kovat vatsakivut (ilmavaivaa tekeee myös) joten ei pystynyt kayttämään ja eipä apuakaan ollut. peräruiskekuurit kuului tuohon myös.
Ei meillä alun jälkeen ollut mistään ruokavalioista luumuista tms. apua, joten koittakaa tekin saada tuota Movicolia, siitä löytyi apu meille ainakin. Tosin annoksen kanssa on oltava tarkkana yhtään ei siedä vähentää.
Meille Lastenklinikan ravintoterapeutti suositteli Movicolia ja sanoi, että sitä voi huoleti käyttää vaikka loppuelämän. Siihen loppui itkut ja vatsanväänteet, kakka alkoi kulkea normaalisti. Nykyään riittää puolikas pussi, aluksi meni 1 - 1,5/pv.
tuo oli helpottavaa tietoa.
eilen jäikin kakka väliin, ja se näkyy vatsan turvotuksena ihan pömppönä taas. ja tänään tyttö sanoi että vatsaan sattuu..
joudun myös ajoittain peräruiskeilla pakostikkin tyhjentämään, ja se on kauheaa huutoa, kun sellainen iso ja kuiva lumipallo kakka repii persukset tytöltä--viime viikolla oikein pelästyin, kun tällaisen kakkakerran jälkeen verta tuli.
lapsi " hoikistuu" silmissä, kun peräruiskeen avulla saadaan tyttö tyhjenemään.
karmeaa.
nyt yritän vaan pitää tavaraa pehmeänä, mutta kun ei toista oikein pysty pakottamaan ruoka-valiolla, niinkuin lääkäri käskee:(
hoidan sen nyt kun joululomaa on 2 viikkoa:)
edelleen, lapsuudestani muistan kun toiset lapset leikkivät tarhassa, ja minä itkin vessassa pöntöllä, kun en pystynyt mihinkään kivuiltani..
toki ymmärrän, että suolta ei ole hyvä totuttaa kaikkiin apuvoimiin ja lääkkeisiin, mutta on tässä jo 2 ja puoli vuotta lapsi joutunut kärsimään, niin eiköhän jo riitä.
-ap
Tutkimuksetkaan eivät tietysti haitaksi ole, meilläkin on tehty peräsuolen tähystys, otettu koepalat ym ja yhteen tutkimuseen ollaan jonotettu jo toista vuotta.
Jos tulee vielä tilanne, että tiedät kakan olevan iso/kovalla ja joudut antamaan peräruiskeen niin anna lapselle etukäteen kipulääkettä esim. Panadolia. Meillä auttaa ainakin henkisesti jos ei muuten kun lapsi tietää että sitä hirveää kipua yritetään edes auttaa.
millähän tuota maitoa sitten korvaisi...?
Tee lapselle ainakin pari viikkoa päivittäin kaurapuuroa johon lisäät kanelia ja papaijaa. Voi syödä papaijaa säilykkeenäkin jos tykkää (Suomesta ei saa kunnollista tuoretta papaijaa jossa olisi punaista hedelmälihaa). Itse soseutin säilykkeen " hilloksi" puuron sekaan kun lapsi ei muuten siitä tykännyt. Kauralla, papaijalla ja kanelilla on kaikilla vatsaa ja suolistoa parantava vaikutus. Tein muuten puuron maitoon ja lisäsin sitä vielä puuron päällekin, mutta miksei voisi ilman maitoakin tehdä.
Toinen mikä tuli mieleen on Pajalan puuro. Sitä tarjotaan ainakin Kanta-Hämeen keskussairaalassa jos on suolen kanssa ongelmia. Siinä on pellavansiemeniä ja aprikoosia joista en ole varma kuinka paljon lapsi saa niitä syödä, mutta jos ei puuroa joka päivä syö vaan lähinnä kuureittain niin ei siinä voi ongelmia olla.
Pajalan puuro
1 litra vettä
3 rkl pellavansiemeniä
10 kuivattua luumua
10 kuivattua aprikoosia
1/2 dl vehnä/kauraleseitä
2 1/2 dl neljän viljan/kaura hiutaleita
0,5 tl suolaa
Pellavansiemenet sekä paloitellut luumut ja aprikoosit pannaan yöksi turpoamaan litraan vettä. Seos kiehautetaan ja lisätään leseet ja hiutaleet. Haudutetaan varttitunnin verran ja maustetaan suolalla. Haluttaessa voidaan myös soseuttaa.
kaupasta olenkin ostanut suhtsamanlaista valmista sekoitusta, siitä vain luumut puuttuvat.
joskus olenkin lisännyt niitä siihen itse, ja aina truuttaan vielä mallasuutetta sekaan.
ja hirrrmu kasa kanelia ja sokeria päälle, jotta saan lapsen syömään sen.
mutta kun ei lapsikaan montaa päivää peräkkäin suostu syömään sitä...
ja ymmärrän kyllä:) itse en pysty syömään puuroja lainkaan, oksentamatta..
pari kuukautta sitten jouduttiin menemään päivystykseen, kun microlaxikaan ei auttanut:(
-ap