Erja Halmesmaki oli NIIIN oikeassa Silminnakijassa! Voidaanko puhua sivistysvaltiosta, kun viattomat lapset maksavat hinnan aitiensa viina- ja huumetorttoilyista? :(
Kommentit (45)
Jos ei ole humalassa synnyttämässä, miten sen tietää että äiti on päihdeongelmainen?
Lapsi oli kipeä, itkuinen, pienipainoinen, jaksamaton jne. Kuvittelivat minua päihdeäidiksi. Tuntui ihan helvetin pahalta tulla ilman syytä leimatuksi.
Pössytteli raskausajan ja alkoi käyttämään amfetamiinia pian synnytyksen jälkeen. Lapsi sai huutaa usein omassa huoneessa ovi kiinni. Muutamasta kuukaudesta ei muista mitään. Lapsi oli usein isovanhemmilla. Huostaanotettiin vuoden ikäisenä, jolloin äiti meni hoitoon ja ollut nyt pitkään kuivilla.
Murrekin oli samaa kuin omani. Tuli mieleen olikohan joku ala-asteella tai yläasteella samaan aikaan ollut, jonka tunnistaisin nähdessäni kasvot vaikkei kuulukaan ystäväpiiriini. Ahdistaa ihan sairaasti!
Itse join kirkasta viinaa kuin pesusieni koko raskausajan ja nyt 7v tyttö on aivan kuin kuka tahansa 7v
Alkoholi on pahin noista huumeista sikiölle. Onneksi kaikki alkkikset eivät saa vammautunutta lasta, mutta liian usein alkoholi vaurioittaa. Toivottavasti olet raitistunut, muuten tytölläsi on tosi ikävä elämä.
ja raittiina olen ollut melkein 4v. voit ihan keskittyä nyt vaikka joulun valmisteluun. -10
Näki hänestäkin läpi, että mitta ihan täynnä tätä paapomista!
Vierailija:
Itse join kirkasta viinaa kuin pesusieni koko raskausajan ja nyt 7v tyttö on aivan kuin kuka tahansa 7v
Niinhän sä luulet! Oppimis, käytös ja muut ongelmat vielä edessä päin=( Kaikki ei tule heti ilmi. Voi ilmetä vasta aikusenakin
On olemassa ihmisiä, jotka eivät ole kaikkien ihmisoikeuksien arvoisia. Päihdeodottaja pitäisi ohjata pakkohoitoon, synnytyksen jälkeen lapsi adoptioon ja nainen täytyisi samantien steriloida.
Vierailija:
Mutta villi veikkaukseni on että näin saataisiin päihdeäidit täysin koko raskausajaksi " maanalle" . Kunnon narkit kun eivät taida tunnollisimpia th-palveluiden käyttäjiä olla muutenkaan.
Suo siellä, vetelä täällä.
antaisi oikeuden " pakkohoitaa" edes ne pahimmat ja selvimmät tapaukset, niin se olisi huimaa eteenpäinmenoa. Tämähän on se, mitä monissa muissa maissa on lakiin kirjattu. Ja tämä " pakkohoito" pitäisi ulottaa niin raskauden aikaan kuin sitten synnytyksen jälkeiseen aikaan. Äidin oikeuksia on ehdottomasti vähennettävä, sillä eiväthän ne voi olla suuremmat kuin lapsen oikeus terveyteen. Lääkäri kiteytti ohjelmassa synnytyksen jälkeisen tilanteen hyvin: " Voi kysyä, antaisitko oman vauvasi edes puoleksi tunniksi saati koko ajaksi hoitoon tietylle äidille" . Kun vastaus on selvä ei, miksi yhteiskunta sallii äidin ottavan lapsen?
Tietenkään sellaisia tapauksia, jotka eivät esim. käy kertaakaan neuvolassa tai muualla, ei oikein voi ottaa pakkohoitoon, jos heidän raskaudesta ei kukaan tiedä.
Vierailija:
Äidin oikeuksia on ehdottomasti vähennettävä, sillä eiväthän ne voi olla suuremmat kuin lapsen oikeus terveyteen. Lääkäri kiteytti ohjelmassa synnytyksen jälkeisen tilanteen hyvin: " Voi kysyä, antaisitko oman vauvasi edes puoleksi tunniksi saati koko ajaksi hoitoon tietylle äidille" . Kun vastaus on selvä ei, miksi yhteiskunta sallii äidin ottavan lapsen?Tietenkään sellaisia tapauksia, jotka eivät esim. käy kertaakaan neuvolassa tai muualla, ei oikein voi ottaa pakkohoitoon, jos heidän raskaudesta ei kukaan tiedä.
Joutui valvontaosastolle pariksi päiväksi ja päivitellessäni asiaa hoitajat tokaisivat, että sellaista se on jos polttaa tupakkaa raskausaikana. Minä kun en IKINÄ ole tupakkaan koskenut! Nyt jo naurattaa tuo, mutta silloin ei.
Vierailija:
Lapsi oli kipeä, itkuinen, pienipainoinen, jaksamaton jne. Kuvittelivat minua päihdeäidiksi. Tuntui ihan helvetin pahalta tulla ilman syytä leimatuksi.
Sitten tulee näitä kotisynnytyksiä ja muita epätoivoisia ratkaisuja.
Vaikeita asioita. Se on totta että jotain tarttis tehdä, mutta mitä onkin sitten asia erikseen.
Jokaisessa sivistysvaltiossa on omat ongelmansa.
Vähän sama kun puhuttaisiin jostakin " hyvästä ihmisestä" - kaikilla meillä on huonoja puolia.
että niin kauan kun lapsi kasvaa loisena naisen kehossa imien ravinteita niin kauan nainen saa tehdä ihan mitä haluaa loisesta välittämättä.
En ole lastenvihaaja ;-) mutta ajattelen järjellä enkä liikaa tunteella.
Käy niin sääliksi niitä pieniä vauvoja jotka saattaa kaksikin kuukautta syntymän jälkeen kieriskellä vierotusoireissa..:' (