Raskauden keskeytys myöhäisillä viikoilla?
Meillä on mitä luultavimmin edessä raskauden keskeytys n. rv 16 kromosomihäiriön vuoksi. Mietin vain että noilla viikoillahan on pakko synnyttää kuollut lapsi, kaavintaa siis ei käsittääkseni tehdä rv 12 jälkeen. Millä se "varmistetaan" että lapsi on kuollut syntyessään, vai kuoleeko se siihen synnytykseen?
Miten tuollaisesta voi selvitä eteenpäin? :´(
Kommentit (76)
Tiedän ihan varmasti trisomioista ja muistakin kromosomihäiriöistä melkoisen paljon. Autan ja annan tietoa jos ap tai joku muu haluaa apua. Eikös se ole luonnollista? Tuohon down asiaan en viitsi edes vastata. On sen verran kaukaa haettu. Minä olen hoitanut niin vaikeasti vammaisia kuin yleensä voi olla. Mutta ei tässä ole tarkoitus minusta puhua ja vaan tarjota apua ja tukea aloittajalle.
Tuohon down asiaan en viitsi edes vastata. On sen verran kaukaa haettu. .
Mä tiedän ainakin omasta lähipiiristäni just yhden eli mun siskon jolla oli down lapsi massiivisella turvotuksella. Eipä ollu paljoa elinmahdollisuuksia. :(
Peräti harvinaista. Suurin osa downeista on täysin elinkykyisiä. Mutta nythän ei ollut kyse downista vaan jostain aivan muusta. Kehitysvammaistenhoitaja
Olen muuten kehitysvammaistenhoitaja enkä kehitysvammahoitaja.
Enkä tarkoittanut jeesustelulla sinun viestejäsi, vaan yleisesti tuota abortinvastaista linjaa.
lievätkin häiriöt istukan toiminnassa ovat noin pieniviikkoiselle kuolettavia. Typerää pelottelua urbaanilegendoilla 'elää vielä kohdun ulkopuolella'...
Voimia sinulle ap.
Tämä on uskomattoman rankkaa.
Ei millään pahalla mutta toivoisin tähän ketjuun enemmänkin kokemuksia samankaltaisen läpikäyneiltä, en niinkään mitään ammatillista nokittelua. Anteeksi nyt vaan.
ap
Minua oikeasti kiinnostaa millaista työ on sairaalassa ja etenkin se millaisia vastasyntyneitä kehitysvammaisia tulee hoidettavaksi. Kehitysvammaistenhoitaja.
Trisomia 13-oireyhtymän tunnusmerkkejä ovat pienipäisyys, pään epämuodostuminen, silmävauriot, huuli- ja kitalakihalkiot, korvien muotovauriot ja kuulovammat, poikkeavat tai puuttuvat kylkiluut, lantion ja polvien kehittymättömyys, kantapäiden, käsien ja sormien (päällekkäin lomittuneet sormet) sekä sormien kynsien poikkeavuudet. Keskushermostovaurioista korostuvat aivojen etuosan ja haju- sekä näköhermojen kehittymättömyys ja syvä psyykkinen kehitysvammaisuus. Muitakin merkkejä on paljon, mm. monia elinten epämuodostumia ja ihovaurioita.
Kärsiiköhän tämä KEHITYSVAMMAISTENHOITAJA itse jonkinlaisesta tunnevammasta... Tuli vaan mieleen. Ei ehkä olisi ensimmäisenä tullut suurelle osalle hoitotyötä tekevistä mieleen laukoa tuollaisia omia mielipiteitä surevalle äidille!!!!! Taidoista suurin voi olla myötäelämisen taito.
Kärsiiköhän tämä KEHITYSVAMMAISTENHOITAJA itse jonkinlaisesta tunnevammasta... Tuli vaan mieleen. Ei ehkä olisi ensimmäisenä tullut suurelle osalle hoitotyötä tekevistä mieleen laukoa tuollaisia omia mielipiteitä surevalle äidille!!!!! Taidoista suurin voi olla myötäelämisen taito.
Kysyin mikä syndrooma hänen lapsellaan on.
itse olin sairaalassa vain päivän, eli menin aamulla ja pääsin illalla pois. Jos kaavintaa ei olisi tarvinnut tehdä niin olisin päässyt jo aiemmin, toisaalta nyt oli aika hilkulla että olisivat halunneet mun jäävän yöksi mutta ei se sitten ollut tarpeellista. Mutta se on aina aika yksilöllistä, ei voi tietää kuinka nopeasti kohtu alkaa tyhjentyä. T: 2
Minulle tehtiin keskeytys rv 22 ja se oli henkisesti tähän astisen elämäni tuskallisin kokemus. Tästä on nyt aikaa yhdeksän vuotta, hän olisi ollut/on ensimmäinen lapsemme. Hänellä oli myös niin pahat vammat että ei olisi ollut kohdun ulkopuolella elinkelpoinen. Päätös keskeytyksestä oli erittäin tuskallinen, katkerasti itkin kun lupapaperit allekirjoitin. Ainut mikä minua helpotti,oli se että näin lapsemme tuli kärsimään vähemmän tuskaa ja kipuja. Ja mitä loppuraskaus olisi ollut tietäen että vauva kuolee syntymän jälkeen jos ei sitten jo kohuun. Meillä tilanne huomattiin rakenneultrass rv 18 mutta ei sanottu muuta kuin että on la nähden pienikokoinen ja annettiin 2 vk päähän uusi aika ko keskussairaalaan. Sen jälkeen vietiinkin jo vauhdilla hyksiin... Vauva oli kuollut syntyessään. Luuleen että kuoli lääkkeisiin mitä sain. Menin to sairaalaan ja silloin synnytystä alettiin käynistään, pikkuinen vauva syntyi su aamuna ja pääsin omasta pyynnöstä samana iltana kotiin. Itse synnytys ei kovasti sattunut, niin vahvat lääkkeet sain, jälkeen päin ajatellen koko sairaalassa olo aika tuntuu kuin olisin usvassa elänyt.
Ei oikein tiennyt, haluaako vauvan vai ei aikaisemmin. Turha varmaan mainita, kuinka iljetti. Olin vihainen mielessäni pitkään, enää en ajattele asiaa, koska olen vain vihainen. Kertoi asiasta vielä suhteellisen avoimesti ja ilmaisia asian tyyliin: "ei tämä nyt niin vakava juttu ole, mutta mulle kävi näin ikävästi..."
Kiitoksia teille vastanneille. Edessä oleva pelottaa, eniten henkisesti mutta myös mahdolliset kivut pelottavat. Miten pitkään sairaalassa yleensä joutuu olemaan keskeytyksen takia?
Enemmän kai siihen vauvaan sattuu, kun sitä tapetaan, kuin sinuun!
Ja mietit vielä sairaalassaoloaikaasi! Onpa surusi pieni! HÄPEÄ!!
ja sen varalta ettet ole; sikiön kituisi kuoliaaksi synnyttyään, ap säästää lapsensa paljon suuremmalta tuskalta näin.
En voi ymmärtää miten joku voi olla tätä mieltä! Tässä ap kyselee mihin pitää varautua, surua ei varmaan voi mitata sairaalassaoloajalla.. Älä viitsi kirjoittaa, jos ei mitään muuta asiaa ole kuin pahoittaa toisten mieltä entisestään.
Juuri toissa viikolla yksi 13-trisomian vuoksi abortin tehnyt nainen kirjoitti Guardianin Family -liitteessä, miten on katunut päätöstä joka ikinen päivä 8 vuotta. Vaikka sikiön aivolohkot eivät olleet jakautuneet, eli aika epätoivoista olisi ollut yrittää jatkaa loppuun saakka. Oli se vain surullinen tapaus, jäi sellainen kuva, että kunnon tietoa ei ollut tarjottu, lääkärit päättivät ja nainen oli jäänyt jossittelemaan. Mitään terapiaa tai apua ei ollut edes ehdotettu, saati vaihtoehtoja. Toivottavasti päätöksesi on omasi eikä lääkärien, ja saat tukea suruusi.
Voimia. Tekisin itse samoin.
Vauvalla oli 18 trisomia eli ei mitenkään elinkelpoinen.
Olin sairaalassa päivän, pääsin illalla kotiin. Olin uudelleensynnyttäjä, kivut eivät olleet pahoja.
Ja sinulle mikä-lienee-hoitaja: Et ole voinut hoitaa näin sairaita ihmisiä koska he eivät elä niin pitkään että sinuun käsiisi joutuisivat.
Suurin osa kuolee ensimmäisen elinvuoden aikana, mutta osaa selviää aikuisikään saakka. Ymmärrän ap:n tuskan vaikeasta päätöksestä ja varmasti itse toimenpidekin pelottaa. Kehitysvammaistenhoitaja
En yhtään ihmettele, että olette tähän vaikeaan ratkaisuun päätyneet ja toivottavasti selviät siitä mahdollisimman pienin fyysisin kivuin sillä psyykkisesti se on varmasti uskomattoman raskasta.
Etsin itselleni tietoa tästä 13-trisomiasta ja myös 18-trisomiasta, jotta ymmärtäisin paremmin. Täytyypä sanoa, että en tiennyt tällaisten syndroomien olemassaolosta mitään.
_ _ _
Pataun oireyhtymä (trisomia 13, 13-trisomia) on kromosomiparin 13 trisomia. Se aiheuttaa lukuisia oireita, kuten pään epämuodostumia, syvää kehitysvammaisuutta, vaikean sydänvian, kuulovammoja ja useiden elinten poikkeavuuksia ja vaurioita. Lapset ovat yleensä pienikokoisia ja kärsivät aivojen poikkeavuuksista.
Pataun oireyhtymän ennuste on huono, ja enemmistö potilaista menehtyy jo ensimmäisen elinvuoden aikana. Riski kuolleena syntymiseen tai välittömästi syntymän jälkeen menehtymiseen on suuri. Monesti Patau-raskaus johtaa keskenmenoon. Ei ole kuitenkaan täysin tavatonta elää trisomian 13 kanssa vuosia.
Edwardsin oireyhtymä on kromosomiparin 18 trisomia. Se ilmenee useina elimellisinä vaurioina, sydänvikana ja syvänä kehitysvammaisuutena.
Edwardsin oireyhtymä saattaa aiheuttaa kuolleena syntymisen, ja elävänä syntyneistä suurin osa (noin 90 %) menehtyy ensimmäisen elinvuotensa aikana
Löydät kohtalotovereita googlaamalla enkelinkosketus ja liittymällä vertaistukiryhmään. Ryhmän sivuilta löytyy kattava tietopaketti mm. tuosta keskeytyksestä.
Mutta jo näin pikaisesti. Saat aluksi päivää ennen varsinaista keskeytyspäivää pillerin jonka tarkoitus on pehmittää kohdunkaulaa ja lopettaa istukan toiminta. Vasta tästä seuraavana päivänä aloitetaan keskeytys pillereillä. Lähes kaikki sikiöt ovat jo tässä vaiheessa kuolleita. Jos eivät vielä ole niin ovat sitten syntymän kohdalla. Saat hyvät kipulääkitykset koska sikiön vointia ei valitettavasti tarvitse enää pohtia.
Kehitysvammaishoitajalle. Tietosi lienevät aika suppeat jos et tiedä että jopa se "tavallinen" down voi olla joillekin lapsille kuolemaksi jo ennen syntymää. Down voi aiheuttaa massiivista turvotusta ympäri sikiön kehoa jolloin tuo turvotus pikkuhiljaa musertaa sisäelimet (sydän, keuhkot, maksa, munuaiset...no saanette kuvan jo tästä) ja sikiö kuolee kohtuun. Samoin monessa muussa trisomiassa sikiö voi olla elinkelpoinen - tai sitten ei. Voi olla niin pahoja elimellisiä vikoja juuri trisomiaan liittyen että sikiöllä ei ole elinmahdollisuuksia. Esim. munuaisiin liittyen virtsanjohtimet saattavat olla niin epämuodostuneet että sikiön munuaisaltaat pikkuhiljaa paisuvat raskausaikana kunnes räjähtävät ja tappavat sikiön jos raskauden annetaan jatkua. Tämä on sitten jo hengenvaarallinen tilanne äidillekin. Eli nämä lapset joita sinä kehitysvammaishoitaja olet hoitanut ovat niitä onnellisia tapauksia joiden trisomia esiintyy lievimmästä päästä.
Halaus vielä ap:lle.